ЖИТТЄВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПІДЛІТКІВ: СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ В УМОВАХ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.9Ключові слова:
компетентність, життєва компетентність, підліток, загальноосвітній навчальний заклад, компетентнісний підхід до освіти, соціально-педагогічна діяльність, професійна компетентність соціальних педагогівАнотація
У статті висвітлено пріоритетність реалізації та концептуальні ідеї компетентнісного підходу до освіти в Україні. Обґрунтовано актуальність формування життєвої компетентності підростаючого покоління в умовах сучасності. Результатом наукових розвідок виступає спроба розкрити сутність дефініції «життєва компетентність підлітків» як усвідомленого ними комплексу особистісних характеристик й здатностей щодо вияву відповідальної, самостійної, соціально зрілої поведінки в межах свого вікового розвитку; визначення першочергових та другорядних життєвих цілей і перспектив з розробкою варіативних планів їх досягнення; провадження власної життєдіяльності в контексті безперервного самовдосконалення як ключового сегменту особистісного розвитку. Окреслено соціально-педагогічний потенціал загальноосвітнього навчального закладу щодо створення комфортних умов для розвитку й становлення особистості кожного учня, формування ключових компетентностей для життя підлітків. Визначено необхідність концентрації педагогічних зусиль й організації соціально-педагогічної роботи з підлітками у школі за такими напрямками, як: сприяння їх позитивній соціалізації; формування потреби у безперервній самоосвіті, самореалізації в різних сферах життя, умінь обирати цілі, розробляти плани їх досягнення, здатності вирішувати життєві задачі різної складності; розвиток критичного мислення, самостійності, конкурентоспроможності, соціальної активності, ключових життєвих компетентностей. Зосереджено увагу на потребі професійної підготовки педагогічних кадрів, зокрема соціальних педагогів, до роботи з підлітками в умовах орієнтації сучасної школи на розвиток життєвої компетентності особистості дитини. Виділено технології соціально-педагогічної діяльності з підлітками в школі, які сприятимуть як формуванню життєвої компетентності молодого покоління, так і успішній реалізації компетентнісного підходу в освіті в цілому.Посилання
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка : схеми, таблиці, коментарі : навч. посібник. К. : Центр учбової літератури, 2009. 208 с.
Варецька О. В. Компетентність як набута гуманістична чеснота. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014, (36), 118-126.
Євтух М. Б., Сердюк О. П. Соціальна педагогіка : Підручник. Київ : МАУП, 2002. 232 с.
Єрмаков І. Г., Пузіков Д. О. Проектне бачення компетентнісно спрямованої 12-річної середньої школи. Запоріжжя : Центріон, 2005. 112 с.
Життєва компетентність особистості : від теорії до практики / За ред. І. Г. Єрмакова. Запоріжжя : Центріон, 2005. 640 с.
Життєва компетентність особистості : науково-методичний посібник / За ред. Л. В. Сохань, І. Г. Єрмакова, Г. М. Несен. Київ : Богдана, 2003. 520 с.
Заверико Н. В. Теоретичні засади соціально-педагогічної технології роботи з підлітками. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2004, (2), 81 – 87.
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. №988-р. URL : http:// www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249613934 (дата звернення : 12.11.2017).
Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій): Навч. посіб. – Київ: Центр учбової літератури, 2010. 128 с.
Лещук Г. Вплив засобів масової інформації на процес соціалізації підлітків. Молодь і ринок. 2014, (3), 76 – 80.
Нечипоренко В. В. Системний розвиток навчально-реабілітаційного центру як відкритої інноваційної соціально-освітньої інституції : монографія. Запоріжжя: Видавництво Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру, 2013. 512 с.
Нищета В. А. Життєва компетентність особистості: до питання створення функціональної моделі. Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: зб. наук. пр. / за ред. Т. І.Сущенко. Запоріжжя. 2008, (51), 257 – 264.
Освіта осіб з інвалідністю в Україні : тематична національна доповідь / ред. кол. : О. А. Удод, В І. Бондар та ін. Чернівці : Букрек, 2010. 436 с.
Прашко О. В. Особливості розвитку соціальної компетентності підлітків. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2013, (11), 23 – 27.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-19. URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення : 22.12.2017).
Савченко О. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти. Рідна школа. 2011, (8 – 9), 4 – 8.
Сейко Н. А. Соціальна педагогіка. Курс лекцій. Житомир: Житомир. держ. пед.ун-тет, 2002. 260 с.
Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Ученик в общеобразовательной школе. М. : ИОСО РАО, 2002, 135–157.
References
Bezpalko, O. V. (2009). Socialjna pedaghoghika : skhemy, tablytsi, komentari : navch. posibnyk [Social pedagogy : diagrams, tables, comments : textbook]. K. : Centr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].
Jermakov, I. Gh. (2005). Zhyttjeva kompetentnistj osobystosti : vid teoriji do praktyky [The vital competence of the individual: from theory to practice]. Zaporizhzhja : Centrion. [in Ukrainian].
Jermakov, I. Gh., & Puzikov, D. O. (2005). Proektne bachennja kompetentnisno sprjamovanoji 12-richnoji serednjoji shkoly [A project vision of a competent 12-year high school]. Zaporizhia, Ukraine. [in Ukrainian].
Jevtukh, M. B., Serdjuk O. P. (2002). Socialjna pedaghoghika : Pidruchnyk. [Social pedagogy: Textbook]. Kyiv, Ukraine : MAUP. [in Ukrainian].
Khutorskoj, A. V. (2002). Kljuchevіe kompetencyy kak komponent lychnostno-oryentyrovannoj paradyghmі obrazovanyja. Uchenyk v obshheobrazovateljnoj shkole [Key competencies as a component of a person-oriented educational paradigm]. M. : YOSO RAO. [in Russian].
Koncepcija realizaciji derzhavnoji polityky u sferi reformuvannja zaghaljnoji serednjoji osvity «Nova ukrajinsjka shkola» na period do 2029 roku. (2016). [Concept of realization of state policy in the sphere of general secondary education reforming «New Ukrainian school» for the period up to 2029]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated December 14, 2016, no. 888-r. Retrieved from http://www.kmu.gov.ua/control/uk/ cardnpd?docid=249613934 [in Ukrainian].
Kutishenko, V. P. (2010). Vikova ta pedaghoghichna psykhologhija (kurs lekcij): Navch. posib. [Age and pedagogical psychology (course of lectures): Teaching manual]. Kyiv, Ukraine : Centr uchbovoji literatury. [in Ukrainian].
Leshhuk, Gh. (2014). Vplyv zasobiv masovoji informaciji na proces socializaciji pidlitkiv [Influence of the mass media on the process of adolescents’ socialization]. Molodj i rynok. (3). [in Ukrainian].
Nechyporenko, V. V. (2013). Systemnyj rozvytok navchaljno-reabilitacijnogho centru jak vidkrytoji innovacijnoji socialjno-osvitnjoji instytuciji : monoghrafija. [System development of a training and rehabilitation center as an open innovation social and educational institution: a monograph]. Zaporizhia, Ukraine: Vydavnyctvo Khortycjkoho nacionaljnoho navchaljno-reabilitacijnoho baghatoprofiljnoho centru. [in Ukrainian].
Nyshheta, V. A. (2008). Zhyttjeva kompetentnistj osobystosti: do pytannja stvorennja funkcionaljnoji modeli [The vital competence of the individual: the question of creating a functional model]. Pedaghoghika i psykhologhija formuvannja tvorchoji osobystosti: problemy i poshuky: zb. nauk. pr. / za red. T. I. Sushhenko. Zaporizhzhja. (51). [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Дар’я Великжаніна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).