ЖИТТЄВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПІДЛІТКІВ: СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ В УМОВАХ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

Автор(и)

  • Dariya Velykzhanina Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0002-1066-4834

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.9

Ключові слова:

компетентність, життєва компетентність, підліток, загальноосвітній навчальний заклад, компетентнісний підхід до освіти, соціально-педагогічна діяльність, професійна компетентність соціальних педагогів

Анотація

У статті висвітлено пріоритетність реалізації та концептуальні ідеї компетентнісного підходу до освіти в Україні. Обґрунтовано актуальність формування життєвої компетентності підростаючого покоління в умовах сучасності. Результатом наукових розвідок виступає спроба розкрити сутність дефініції «життєва компетентність підлітків» як усвідомленого ними комплексу особистісних характеристик й здатностей щодо вияву відповідальної, самостійної, соціально зрілої поведінки в межах свого вікового розвитку; визначення першочергових та другорядних життєвих цілей і перспектив з розробкою варіативних планів їх досягнення; провадження власної життєдіяльності в контексті безперервного самовдосконалення як ключового сегменту особистісного розвитку. Окреслено соціально-педагогічний потенціал загальноосвітнього навчального закладу щодо створення комфортних умов для розвитку й становлення особистості кожного учня, формування ключових компетентностей для життя підлітків. Визначено необхідність концентрації педагогічних зусиль й організації соціально-педагогічної роботи з підлітками у школі за такими напрямками, як: сприяння їх позитивній соціалізації; формування потреби у безперервній самоосвіті, самореалізації в різних сферах життя, умінь обирати цілі, розробляти плани їх досягнення, здатності вирішувати життєві задачі різної складності; розвиток критичного мислення, самостійності, конкурентоспроможності, соціальної активності, ключових життєвих компетентностей. Зосереджено увагу на потребі професійної підготовки педагогічних кадрів, зокрема соціальних педагогів, до роботи з підлітками в умовах орієнтації сучасної школи на розвиток життєвої компетентності особистості дитини. Виділено технології соціально-педагогічної діяльності з підлітками в школі, які сприятимуть як формуванню життєвої компетентності молодого покоління, так і успішній реалізації компетентнісного підходу в освіті в цілому.

Біографія автора

Dariya Velykzhanina, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Аспірант, кафедра педагогіки і педагогічної майстерності

Посилання

Безпалько О. В. Соціальна педагогіка : схеми, таблиці, коментарі : навч. посібник. К. : Центр учбової літератури, 2009. 208 с.

Варецька О. В. Компетентність як набута гуманістична чеснота. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014, (36), 118-126.

Євтух М. Б., Сердюк О. П. Соціальна педагогіка : Підручник. Київ : МАУП, 2002. 232 с.

Єрмаков І. Г., Пузіков Д. О. Проектне бачення компетентнісно спрямованої 12-річної середньої школи. Запоріжжя : Центріон, 2005. 112 с.

Життєва компетентність особистості : від теорії до практики / За ред. І. Г. Єрмакова. Запоріжжя : Центріон, 2005. 640 с.

Життєва компетентність особистості : науково-методичний посібник / За ред. Л. В. Сохань, І. Г. Єрмакова, Г. М. Несен. Київ : Богдана, 2003. 520 с.

Заверико Н. В. Теоретичні засади соціально-педагогічної технології роботи з підлітками. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2004, (2), 81 – 87.

Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. №988-р. URL : http:// www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249613934 (дата звернення : 12.11.2017).

Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій): Навч. посіб. – Київ: Центр учбової літератури, 2010. 128 с.

Лещук Г. Вплив засобів масової інформації на процес соціалізації підлітків. Молодь і ринок. 2014, (3), 76 – 80.

Нечипоренко В. В. Системний розвиток навчально-реабілітаційного центру як відкритої інноваційної соціально-освітньої інституції : монографія. Запоріжжя: Видавництво Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру, 2013. 512 с.

Нищета В. А. Життєва компетентність особистості: до питання створення функціональної моделі. Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: зб. наук. пр. / за ред. Т. І.Сущенко. Запоріжжя. 2008, (51), 257 – 264.

Освіта осіб з інвалідністю в Україні : тематична національна доповідь / ред. кол. : О. А. Удод, В І. Бондар та ін. Чернівці : Букрек, 2010. 436 с.

Прашко О. В. Особливості розвитку соціальної компетентності підлітків. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2013, (11), 23 – 27.

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-19. URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення : 22.12.2017).

Савченко О. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти. Рідна школа. 2011, (8 – 9), 4 – 8.

Сейко Н. А. Соціальна педагогіка. Курс лекцій. Житомир: Житомир. держ. пед.ун-тет, 2002. 260 с.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Ученик в общеобразовательной школе. М. : ИОСО РАО, 2002, 135–157.

References

Bezpalko, O. V. (2009). Socialjna pedaghoghika : skhemy, tablytsi, komentari : navch. posibnyk [Social pedagogy : diagrams, tables, comments : textbook]. K. : Centr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].

Jermakov, I. Gh. (2005). Zhyttjeva kompetentnistj osobystosti : vid teoriji do praktyky [The vital competence of the individual: from theory to practice]. Zaporizhzhja : Centrion. [in Ukrainian].

Jermakov, I. Gh., & Puzikov, D. O. (2005). Proektne bachennja kompetentnisno sprjamovanoji 12-richnoji serednjoji shkoly [A project vision of a competent 12-year high school]. Zaporizhia, Ukraine. [in Ukrainian].

Jevtukh, M. B., Serdjuk O. P. (2002). Socialjna pedaghoghika : Pidruchnyk. [Social pedagogy: Textbook]. Kyiv, Ukraine : MAUP. [in Ukrainian].

Khutorskoj, A. V. (2002). Kljuchevіe kompetencyy kak komponent lychnostno-oryentyrovannoj paradyghmі obrazovanyja. Uchenyk v obshheobrazovateljnoj shkole [Key competencies as a component of a person-oriented educational paradigm]. M. : YOSO RAO. [in Russian].

Koncepcija realizaciji derzhavnoji polityky u sferi reformuvannja zaghaljnoji serednjoji osvity «Nova ukrajinsjka shkola» na period do 2029 roku. (2016). [Concept of realization of state policy in the sphere of general secondary education reforming «New Ukrainian school» for the period up to 2029]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated December 14, 2016, no. 888-r. Retrieved from http://www.kmu.gov.ua/control/uk/ cardnpd?docid=249613934 [in Ukrainian].

Kutishenko, V. P. (2010). Vikova ta pedaghoghichna psykhologhija (kurs lekcij): Navch. posib. [Age and pedagogical psychology (course of lectures): Teaching manual]. Kyiv, Ukraine : Centr uchbovoji literatury. [in Ukrainian].

Leshhuk, Gh. (2014). Vplyv zasobiv masovoji informaciji na proces socializaciji pidlitkiv [Influence of the mass media on the process of adolescents’ socialization]. Molodj i rynok. (3). [in Ukrainian].

Nechyporenko, V. V. (2013). Systemnyj rozvytok navchaljno-reabilitacijnogho centru jak vidkrytoji innovacijnoji socialjno-osvitnjoji instytuciji : monoghrafija. [System development of a training and rehabilitation center as an open innovation social and educational institution: a monograph]. Zaporizhia, Ukraine: Vydavnyctvo Khortycjkoho nacionaljnoho navchaljno-reabilitacijnoho baghatoprofiljnoho centru. [in Ukrainian].

Nyshheta, V. A. (2008). Zhyttjeva kompetentnistj osobystosti: do pytannja stvorennja funkcionaljnoji modeli [The vital competence of the individual: the question of creating a functional model]. Pedaghoghika i psykhologhija formuvannja tvorchoji osobystosti: problemy i poshuky: zb. nauk. pr. / za red. T. I. Sushhenko. Zaporizhzhja. (51). [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-31

Як цитувати

Velykzhanina, D. (2018). ЖИТТЄВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПІДЛІТКІВ: СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ В УМОВАХ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ. Social Work and Education, 5(1), 88–102. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.9

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION