YOUTH CYBER SOCIALIZATION: A SOCIAL-PEDAGOGICAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.3.5Keywords:
Internet as a new media, cyber socialization, advantages and disadvantages of cyber socialization, young people in cyberspace, socio-pedagogical approach to cyber socialization.Abstract
The emergence and development of information and communication technologies (ICT) have led to a modern human transformation in the sociocultural space. It’s a fact that, today being on the Internet (Network) has become an integral part of day-to-day reality and a kind of life of a great number of people. The correlation of the following terms "socialization", "mediasocialization" and "cyber socialization" is discussed in the present article. The focus is on the process of cyber socialization, which is caused by the emergence of virtual space and arises as a new kind of socialization. It is analyzed defining characteristics of cybersocialization in the Internet, including advantages (distance learning, development courses, interactive communication with relatives and close people, as well as with representatives of other countries, etc.) and disadvantages (development of cyber dependency gambling, dependence on social networks, dating sites and others; the risk of becoming a victim of fraud and manipulation by abusers, and of illegal actions participant, hacking, cyberterrorism, etc.) that affect the social development of young people. It is also noted that the young generation does not have the protective qualities, skills and abilities to withstand the negative effects of cyberspace, and the older generation, in turn, does not have adequate social experience due to the absence of modern ICTs before. The psycho-age peculiarities of youth (the desire for independence and recognition, the desire to be at the center of events and change social reality, etc.), which encourage young people to be active and creative in the virtual space are noted. In particular, it is considered that the young generation can act as agents of cyberspace transformation at the expense of their determination and motivation to succeed. A socio-pedagogical approach is applied to analyze the features of the process of social development of youth in the virtual social space to determine the sectoral features of the cyber socialization interpretation of the concept, with the purpose of strengthening its positive social and educational influence, which aims to harmonize both the real and virtual social environment of the young generation with its help.References
Айсина, Р. М. (2018). Интернет как пространство киберсоциализации поколения Х. Психология человека как субъекта познания, общения и деятельности. Москва: Изд-во «Институт психологии РАН», 2070-2077. [Aisyna, R.M. (2018). The Internet as a Generation X Cybersocialization. Space. In V. Znakov & A. Zhuravlov (Eds.), Human psychology as a subject of knowledge, communication and activity (pp. 2070-2077). Moscow: Yzd-vo «Institute of Psychology RAN». [rus].
Арестова, О. Н. (1996). Коммуникация в компьютерных сетях: психологические детерминанты и последствия. Вестник Московского университета. Психология, 4, 14-20. [Arestova, O. N. (1996). Communication in computer networks: psychological determinants and consequences. Bulletin of Moscow University. Psychology, 4, 14-20. [rus].
Бедлінський, О. І. (2011). Проблема періодизації підліткового віку в сучасному суспільстві. Практична психологія та соціальна робота, 2, 49-54. [Bedlinskyi, O. I. (2011). The adolescence periodization problem in modern society. ISSN 2307-5880. 2, 49-54. [ukr].
Бежевець, А. М. (2015). Деякі аспекти кіберсоціалізації особистості. Інформація і право, 1(13), 140-144. [Bezhevets, A. M. (2015). Some aspects of the individual’s cyber-socialization. Information and law, 1(13), 140-144. [ukr].
Бутрова, Н. Н. & Цариценцева, О. П. (2014). Содержание образа «Я-виртуальное» пользователей Интернета (на примере юношеского возраста). Научно-методический электронный журнал «Концепт», 12 (декабрь), 76–80. [Butrova, N. N., & Tsarytsentseva, O. P. (2015). Content of the "I-virtual" image of Internet users (as an example adolescence). Scientific and methodical electronic magazine "Concept", 12 (December), 76–80. [rus].
Воеводскова, Е. Е. (н.д.). (2017). Зависимость от компьютерной виртуальной реальности. Научная электронная библиотека Киберленинка. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/v/zavisimost-ot-kompyuternoy-virtualnoy-realnosti. [Voevodskova, E. E. (n.d.). Dependence on computer virtual reality. Cyberleninka Science Library. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/ article/v/zavisimost-ot-kompyuternoy-virtualnoy-realnosti. [rus].
Вознюк, О. В. (листопад 2017 року). Негативні наслідки кіберсоціалізації. Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/26318/1/stat_voznyuk.pdf. [Vozniuk, O. V. (November, 2017). The negative effects of cybersocialization. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/ 26318/1/stat_voznyuk.pdf. [ukr].
Закон України (05.02.1993). Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні. Відомості Верховної Ради України, 16, Ст.167. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2998-12. [Law of Ukraine (05.02.1993) Promoting of social development and youth development in Ukraine. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2998-12. [ukr].
Закон України (14.07.2016). Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, спрямованих на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України. Відомості Верховної Ради України, 34, Ст.593. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1474-19. [Law of Ukraine (14.07.2016). Amendments to certain legislative acts of Ukraine concerning documents certifying the citizenship of Ukraine certify a person or his special status aimed at liberalization by the European Union of the visa regime for Ukraine. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1474-19. [ukr].
Обухова, Л. Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. Москва: Тривола, 1995. [Obukhova, L. F. (1995). Psychology of a child: theories, facts, problems. Moscow: Trivola. [rus].
Петрунько, О. В. (н.д.). Медіасоціалізація, або соціалізація з медіа замість соціалізації з дорослими. Режим доступу: https://library.krok.edu.ua/media/library/category/statti/petrunko_0003.pdf. [Petrunko, O. V. (n.d.). Mediasocialization, or socialization with media instead of socialization with adults. Retrieved from: https://library.krok.edu.ua/media/library/category/statti/petrunko_0003.pdf. [ukr].
Плешаков, В. А. (2005). Виртуальная социализация как современный аспект квазисоциализации личности. Проблемы педагогического образования: Сб. науч. Статей, Вып. 21, 48–49. Москва: МПГУ-МОСПИ. [Pleshakov, V. A. (2005). Virtual socialization as a modern aspect of the personality’s quasi-socialization. Problems of teacher education, 21, 48-49. [rus].
Плешаков, В. А. (2010). Киберсоциализация: социальное развитие и социальное воспитание современного человека. Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова: Сер. Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика, Том 16, 2, 15-18. [Pleshakov, V. A. (2010). Cyber socialization: social development and social education of modern man. Bulletin of KSU named after O.N. Nekrasova: Pedagogy. Psychology. Social work. Juvenology. Sociokinetics, V.16, 2, 15-18. [rus].
Плешаков, В. А. (2012). Киберсоциализация человека: homo sapiens стал homo cyberus'om. Москва: МПГУ, «Прометей». Режим доступу: http://www.homocyberus.ru/sites/default/files/homocyberus.pdf. [Pleshakov, V. A. (2012). Human’s cybersocialization: homo sapiens стал homo cyberus'om. Moscow: MPSU, «Prometei». Retrieved from: http://www.homocyberus.ru/sites/default/files/homocyberus.pdf. [rus].
Плешаков, В. А., Угольков Н. В. (2013). Интернет как фактор киберсоциализации молодежи. Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова: Сер. Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика, Том 13, 3, 117-119. [Pleshakov, V. A., & Uholkov, N. V. (2013). The Internet as a factor in the cyber socialization of youth. Bulletin of KSU named after O.N. Nekrasova: Pedagogy. Psychology. Social work. Juvenology. Sociokinetics, V.13, 3, 117-119. [rus].
Рижанова, А. О. (2018). Актуалізація соціального виховання як умова прискорення розвитку України. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, 1(315), 123-132. [Ryzhanova, A. O. (2018). Updating social education as a condition for accelerating the development of Ukraine. Bulletin of Taras Shevchenko National University, 1(315), 123-132. [ukr].
Рижанова, А. О. та ін. (2019) Трансформація соціальної педагогіки та соціальної роботи в культурі інформаційного суспільства: колективна монографія (до 90-річчя ХДАК) [Монографія]. Харків: ХДАК. 208 с. [Ryzhanova, A. O. (2019). Transformation of social pedagogy and social work in the culture of the information society: a collective monograph (to the 90th anniversary of the HSAC) [Monograph]. Kharkiv, Kharkiv State Academy of Culture. [ukr].
Рижанова, А. О. (2004) Розвиток соціальної педагогіки в соціокультурному контексті: дис. … доктора пед.наук. Луг. нац. пед. університет імені Тараса Шевченка, Луганськ. [Ryzhanova, A. O. The development of social pedagogics in socio-cultural context. (Unpublished master’s thesis). Luhansk Taras Shevchenko National University, 2004. 442 p. [ukr].
Сороцкий, М. С. (2012). Виртуальное общение: приглашение к диалогу. Научная электронная библиотека Киберленинка. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/v/virtualnoe-obschenie-priglashenie-k-dialogu. [Sorotskyi, M. S. (2012). Virtual communication: an invitation to dialogue. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/v/virtualnoe-obschenie-priglashenie-k-dialogu. [rus].
Тадаєва, А. В. (2014). Кіберсоціалізація як складова соціалізації дітей молодшого шкільного віку в умовах інформаційного суспільства. Вісник Харківської державної академії культури, Вип. 42, 242-249. [Tadaieva, A. V. (2014). Kibersocialization as a component of primary school children’s socialization in informational society. Bulletin of Kharkiv State Academy of Culture, 42, 242-249. [ukr].
Тадаєва, А. В. (2016) Соціально-педагогічний супровід соціалізації молодших школярів в сучасному інформаційному просторі: дис. … к.пед.н. Харківська академія культури, Харків.
Тоффлер, Э. (1999) Третья волна. Москва: ООО "Фирма "Изд-во ACT". [Tadaieva, A. V. (2016). Socio-pedagogical support of primary schoolchildren’s socialization in the modern information space (Unpublished doctoral dissertation). Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv. [ukr].
Трофимова, А. А. (2010). К вопросу о понимании термина «виртуальная реальность». Омский научный вестник, 6(92), 87-91. [Trofymova, A. A. (2010). Understanding of the term "virtual reality". Omsk Scientific Bulletin, 6(92), 87-91. [rus].
Угольков, Н. В. (2012). Киберсоциализация старших школьников как социально-педагогический феномен. Современные проблемы науки и образования, № 5. Режим доступа: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=7026. (Дата обращения: 28.05.2019). [Uholkov, N. V. (2012). High school students’ cybersocialization as a socio-pedagogical phenomenon. Retrieved from: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=7026. [rus].
Чистяков, А. В. (2006). Социализация личности в обществе Интернет-коммуникаций (социокультурный анализ) [Электронный ресурс] : автореф. дис. док.соц.наук: 22.00.06; Рост. гос. пед. ун-т. Ростов-на-Дону, 54 с. Режим доступа: https://www.dissercat.com/content/sotsializatsiya-lichnosti-v-obshchestve-internet-kommunikatsii-sotsiokulturnyi-analiz, свободный.[Chystiakov, A. V. (2006). Socialization of personality in a society of Internet communications. Retrieved from: https://www.dissercat.com/content/ sotsializatsiya-lichnosti-v-obshchestve-internet-kommunikatsii-sotsiokulturnyi-analiz. [rus].
Шахмартова, О. М. (2011). Психологические аспекты общения в социальных сетях виртуальной реальности. Известия ПГПУ им. В.Г. Белинского, 24, 1002–1008.
Эриксон, Э. (1996) Идентичность: юность и кризис: пер. с англ., общ. ред. и предисл. Толстых А.В. Москва: Прогресс, 344 с. [Erikson, E. (Trans.). (1996). Identity youth and crisis: A translation of the Tolstykh, A.V. New York, W.W.Norton & Company o INC. [rus].
Lanier, J. (2010) You are not a Gadget: A Manifesto. N.Y. [Adobe Digital Editions version]. Retrieved from https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1MHHS4T68-C8ZML1-6DRW/YouAreNotAGadget-Jaron%20Lanier.pdf.
Montgomery, K. (2000) Conference Proceedings April, Youth and digital media: A policy research agenda. Journal of Adolescent Health [Adobe Digital Editions version]. Vol.27S, 61-68.
Christina, K. C. Lee, & Denise, M. Conroy (2003, December). The internet: a consumer socialization agent for teenagers, Proceedings Adelaide 1-3, University of Auckland ANZMAC, 1708-1715.
Valkenburg, P. M., & Cantor, J. (2001). The development of a child into a consumer, Applied Developmental Psychology, 22, 61-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Нанулі Потьомкіна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.