КІБЕРСОЦІАЛІЗАЦІЯ ЮНІ: СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.3.5Ключові слова:
Інтернет як новий медіа, кіберсоціалізація, переваги та недоліки кіберсоціалізації, юнь у кіберпросторі, соціально-педагогічний підхід до кіберсоціалізації.Анотація
Поява і розвиток інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) зумовили трансформацію в соціокультурному просторі сучасної людини. Так, сьогодні перебування в Інтернеті (Мережа) стало невіддільною частиною повсякденної реальності і своєрідною сферою життєдіяльності великої кількості людей. У даній статті розглядається співвідношення термінів «соціалізація», «медіасоціалізація» та «кіберсоціалізація». Детально зосереджена увага на процесі кіберсоціалізації, який обумовлений появою віртуального простору та є новим видом соціалізації. Аналізуються характерні особливості кіберсоціалізації в Інтернет-просторі, зокрема, переваги (дистанційне навчання, розвиваючі курси, інтерактивне спілкування з родичами та близькими, а також із представниками інших країн та ін.) та недоліки (розвиток кібер-залежності – гемблінг, залежність від соціальних мереж, сайти знайомств та ін.; ризик стати жертвою шахрайства й маніпулювань зловмисників, а також учасником протиправних дій: хакерство, кібертероризм та ін.), які впливають на соціальний розвиток молоді юнацького віку. Також зазначено, що молода генерація не має захисних якостей, умінь і навичок аби протистояти негативному впливу кіберпростору, а старше покоління, у свою чергу, не володіє належним соціальним досвідом за відсутності сучасних ІКТ за індустріальної доби. Зазначені характерні психовікові особливості юнацтва (прагнення до самостійності та визнання, бажання бути в центрі подій і змінювати соціальну дійсність та ін.), які спонукають молодь до активності та творчості у віртуальному просторі. Зокрема зазначено, що молоде покоління може виступати агентами перетворення кіберпростору, за рахунок своєї рішучості та вмотивованості на досягнення успіху. Застосовується соціально-педагогічний підхід для аналізу особливостей процесу соціального розвитку юні у віртуальному соціальному просторі для визначення галузевих особливостей трактування поняття кіберсоціалізація, задля зміцнення її позитивного соціально-виховного впливу, метою якого є гармонізація як реального, так і віртуального соціального середовища молодої генерації, зокрема і з її допомогою.Посилання
Айсина, Р. М. (2018). Интернет как пространство киберсоциализации поколения Х. Психология человека как субъекта познания, общения и деятельности. Москва: Изд-во «Институт психологии РАН», 2070-2077. [Aisyna, R.M. (2018). The Internet as a Generation X Cybersocialization. Space. In V. Znakov & A. Zhuravlov (Eds.), Human psychology as a subject of knowledge, communication and activity (pp. 2070-2077). Moscow: Yzd-vo «Institute of Psychology RAN». [rus].
Арестова, О. Н. (1996). Коммуникация в компьютерных сетях: психологические детерминанты и последствия. Вестник Московского университета. Психология, 4, 14-20. [Arestova, O. N. (1996). Communication in computer networks: psychological determinants and consequences. Bulletin of Moscow University. Psychology, 4, 14-20. [rus].
Бедлінський, О. І. (2011). Проблема періодизації підліткового віку в сучасному суспільстві. Практична психологія та соціальна робота, 2, 49-54. [Bedlinskyi, O. I. (2011). The adolescence periodization problem in modern society. ISSN 2307-5880. 2, 49-54. [ukr].
Бежевець, А. М. (2015). Деякі аспекти кіберсоціалізації особистості. Інформація і право, 1(13), 140-144. [Bezhevets, A. M. (2015). Some aspects of the individual’s cyber-socialization. Information and law, 1(13), 140-144. [ukr].
Бутрова, Н. Н. & Цариценцева, О. П. (2014). Содержание образа «Я-виртуальное» пользователей Интернета (на примере юношеского возраста). Научно-методический электронный журнал «Концепт», 12 (декабрь), 76–80. [Butrova, N. N., & Tsarytsentseva, O. P. (2015). Content of the "I-virtual" image of Internet users (as an example adolescence). Scientific and methodical electronic magazine "Concept", 12 (December), 76–80. [rus].
Воеводскова, Е. Е. (н.д.). (2017). Зависимость от компьютерной виртуальной реальности. Научная электронная библиотека Киберленинка. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/v/zavisimost-ot-kompyuternoy-virtualnoy-realnosti. [Voevodskova, E. E. (n.d.). Dependence on computer virtual reality. Cyberleninka Science Library. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/ article/v/zavisimost-ot-kompyuternoy-virtualnoy-realnosti. [rus].
Вознюк, О. В. (листопад 2017 року). Негативні наслідки кіберсоціалізації. Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/26318/1/stat_voznyuk.pdf. [Vozniuk, O. V. (November, 2017). The negative effects of cybersocialization. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/ 26318/1/stat_voznyuk.pdf. [ukr].
Закон України (05.02.1993). Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні. Відомості Верховної Ради України, 16, Ст.167. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2998-12. [Law of Ukraine (05.02.1993) Promoting of social development and youth development in Ukraine. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2998-12. [ukr].
Закон України (14.07.2016). Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, спрямованих на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України. Відомості Верховної Ради України, 34, Ст.593. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1474-19. [Law of Ukraine (14.07.2016). Amendments to certain legislative acts of Ukraine concerning documents certifying the citizenship of Ukraine certify a person or his special status aimed at liberalization by the European Union of the visa regime for Ukraine. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1474-19. [ukr].
Обухова, Л. Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. Москва: Тривола, 1995. [Obukhova, L. F. (1995). Psychology of a child: theories, facts, problems. Moscow: Trivola. [rus].
Петрунько, О. В. (н.д.). Медіасоціалізація, або соціалізація з медіа замість соціалізації з дорослими. Режим доступу: https://library.krok.edu.ua/media/library/category/statti/petrunko_0003.pdf. [Petrunko, O. V. (n.d.). Mediasocialization, or socialization with media instead of socialization with adults. Retrieved from: https://library.krok.edu.ua/media/library/category/statti/petrunko_0003.pdf. [ukr].
Плешаков, В. А. (2005). Виртуальная социализация как современный аспект квазисоциализации личности. Проблемы педагогического образования: Сб. науч. Статей, Вып. 21, 48–49. Москва: МПГУ-МОСПИ. [Pleshakov, V. A. (2005). Virtual socialization as a modern aspect of the personality’s quasi-socialization. Problems of teacher education, 21, 48-49. [rus].
Плешаков, В. А. (2010). Киберсоциализация: социальное развитие и социальное воспитание современного человека. Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова: Сер. Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика, Том 16, 2, 15-18. [Pleshakov, V. A. (2010). Cyber socialization: social development and social education of modern man. Bulletin of KSU named after O.N. Nekrasova: Pedagogy. Psychology. Social work. Juvenology. Sociokinetics, V.16, 2, 15-18. [rus].
Плешаков, В. А. (2012). Киберсоциализация человека: homo sapiens стал homo cyberus'om. Москва: МПГУ, «Прометей». Режим доступу: http://www.homocyberus.ru/sites/default/files/homocyberus.pdf. [Pleshakov, V. A. (2012). Human’s cybersocialization: homo sapiens стал homo cyberus'om. Moscow: MPSU, «Prometei». Retrieved from: http://www.homocyberus.ru/sites/default/files/homocyberus.pdf. [rus].
Плешаков, В. А., Угольков Н. В. (2013). Интернет как фактор киберсоциализации молодежи. Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова: Сер. Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика, Том 13, 3, 117-119. [Pleshakov, V. A., & Uholkov, N. V. (2013). The Internet as a factor in the cyber socialization of youth. Bulletin of KSU named after O.N. Nekrasova: Pedagogy. Psychology. Social work. Juvenology. Sociokinetics, V.13, 3, 117-119. [rus].
Рижанова, А. О. (2018). Актуалізація соціального виховання як умова прискорення розвитку України. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, 1(315), 123-132. [Ryzhanova, A. O. (2018). Updating social education as a condition for accelerating the development of Ukraine. Bulletin of Taras Shevchenko National University, 1(315), 123-132. [ukr].
Рижанова, А. О. та ін. (2019) Трансформація соціальної педагогіки та соціальної роботи в культурі інформаційного суспільства: колективна монографія (до 90-річчя ХДАК) [Монографія]. Харків: ХДАК. 208 с. [Ryzhanova, A. O. (2019). Transformation of social pedagogy and social work in the culture of the information society: a collective monograph (to the 90th anniversary of the HSAC) [Monograph]. Kharkiv, Kharkiv State Academy of Culture. [ukr].
Рижанова, А. О. (2004) Розвиток соціальної педагогіки в соціокультурному контексті: дис. … доктора пед.наук. Луг. нац. пед. університет імені Тараса Шевченка, Луганськ. [Ryzhanova, A. O. The development of social pedagogics in socio-cultural context. (Unpublished master’s thesis). Luhansk Taras Shevchenko National University, 2004. 442 p. [ukr].
Сороцкий, М. С. (2012). Виртуальное общение: приглашение к диалогу. Научная электронная библиотека Киберленинка. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/v/virtualnoe-obschenie-priglashenie-k-dialogu. [Sorotskyi, M. S. (2012). Virtual communication: an invitation to dialogue. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/v/virtualnoe-obschenie-priglashenie-k-dialogu. [rus].
Тадаєва, А. В. (2014). Кіберсоціалізація як складова соціалізації дітей молодшого шкільного віку в умовах інформаційного суспільства. Вісник Харківської державної академії культури, Вип. 42, 242-249. [Tadaieva, A. V. (2014). Kibersocialization as a component of primary school children’s socialization in informational society. Bulletin of Kharkiv State Academy of Culture, 42, 242-249. [ukr].
Тадаєва, А. В. (2016) Соціально-педагогічний супровід соціалізації молодших школярів в сучасному інформаційному просторі: дис. … к.пед.н. Харківська академія культури, Харків.
Тоффлер, Э. (1999) Третья волна. Москва: ООО "Фирма "Изд-во ACT". [Tadaieva, A. V. (2016). Socio-pedagogical support of primary schoolchildren’s socialization in the modern information space (Unpublished doctoral dissertation). Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv. [ukr].
Трофимова, А. А. (2010). К вопросу о понимании термина «виртуальная реальность». Омский научный вестник, 6(92), 87-91. [Trofymova, A. A. (2010). Understanding of the term "virtual reality". Omsk Scientific Bulletin, 6(92), 87-91. [rus].
Угольков, Н. В. (2012). Киберсоциализация старших школьников как социально-педагогический феномен. Современные проблемы науки и образования, № 5. Режим доступа: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=7026. (Дата обращения: 28.05.2019). [Uholkov, N. V. (2012). High school students’ cybersocialization as a socio-pedagogical phenomenon. Retrieved from: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=7026. [rus].
Чистяков, А. В. (2006). Социализация личности в обществе Интернет-коммуникаций (социокультурный анализ) [Электронный ресурс] : автореф. дис. док.соц.наук: 22.00.06; Рост. гос. пед. ун-т. Ростов-на-Дону, 54 с. Режим доступа: https://www.dissercat.com/content/sotsializatsiya-lichnosti-v-obshchestve-internet-kommunikatsii-sotsiokulturnyi-analiz, свободный.[Chystiakov, A. V. (2006). Socialization of personality in a society of Internet communications. Retrieved from: https://www.dissercat.com/content/ sotsializatsiya-lichnosti-v-obshchestve-internet-kommunikatsii-sotsiokulturnyi-analiz. [rus].
Шахмартова, О. М. (2011). Психологические аспекты общения в социальных сетях виртуальной реальности. Известия ПГПУ им. В.Г. Белинского, 24, 1002–1008.
Эриксон, Э. (1996) Идентичность: юность и кризис: пер. с англ., общ. ред. и предисл. Толстых А.В. Москва: Прогресс, 344 с. [Erikson, E. (Trans.). (1996). Identity youth and crisis: A translation of the Tolstykh, A.V. New York, W.W.Norton & Company o INC. [rus].
Lanier, J. (2010) You are not a Gadget: A Manifesto. N.Y. [Adobe Digital Editions version]. Retrieved from https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1MHHS4T68-C8ZML1-6DRW/YouAreNotAGadget-Jaron%20Lanier.pdf.
Montgomery, K. (2000) Conference Proceedings April, Youth and digital media: A policy research agenda. Journal of Adolescent Health [Adobe Digital Editions version]. Vol.27S, 61-68.
Christina, K. C. Lee, & Denise, M. Conroy (2003, December). The internet: a consumer socialization agent for teenagers, Proceedings Adelaide 1-3, University of Auckland ANZMAC, 1708-1715.
Valkenburg, P. M., & Cantor, J. (2001). The development of a child into a consumer, Applied Developmental Psychology, 22, 61-72.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Нанулі Потьомкіна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).