REFLEXIVE INFLUENCE OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL THEATRE IN PREVENTATIVE-CORRECTIONAL WORK OF SOCIAL WORKER

Authors

  • Iryna Levchuk Candidate of pedagogical sciences, associate professor, Department of pedagogy, educational management and social work, Deputy Dean of the Faculty of Psychology and Natural Sciences,, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.4.3

Keywords:

socio-psychological theatre, forum-theatre, social worker, preventative and correctional work.

Abstract

Innovative forms of work play an important role in bringing up a personality, one of them is creation and activity of social-psychological theatre, which forms actively social-psychological ideal, presenting it by certain images, with the help of which social-psychological ideas, moral norms, life values transform in personal experience of a human, temperamental gains of his character. Socio-pedagogical theatre (SPT), forum-theatre and playback theatre are effective in social educator’s prevention and correction work. Socio-pedagogical theatre represents effective methods of group correction, developmental and preventive work with teenagers, as aims at interactive group work. Taking in consideration the fact that socio-psychological theatre is one of interactive methods of social worker’s work, we can outline a few objectives which are realized in the process of its organization. Namely: forming and development of communication and interaction skills; active formation of socio-psychological ideal, which reveals itself in certain psychological images with the help of which socio-psychological ideas, moral norms, life values transform into personal experience; development of decentering (ability to overcome self-centering, ability to take into consideration other points of view); development of emotional (sensory) experience; prevention of personal deviations and social problems. The aim of SPT: pupils’ behavior correction from “risk groups”, help teenagers to adopt in society; healthy way skills formation; prevention of offences among pupils; struggle with negative influence in youth environment; active life position formation. We point out that with the help of reflection which accompanies theatrical performance its participant gains effective tools of self-correction of personal behavior stereotypes.

Author Biography

Iryna Levchuk, Candidate of pedagogical sciences, associate professor, Department of pedagogy, educational management and social work, Deputy Dean of the Faculty of Psychology and Natural Sciences,

Rivne State Humanities University, Rivne

References

Безпалько, О. В. (2003). Соціальна педагогіка в схемах і таблицях. Київ: Центр навчальної літератури. [Bezpalko, O. V. (2003) Social pedagogic in schemes and tables. Kiev: Center of educational literature. [in Ukrainian].

Вареник, С. В. (2016). Досвід роботи практичного психолога ЗОШ І – ІІІ ст. №12 (Корекція девіантної поведінки через соціально-психологічний театр “Маска”). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://pervomaisk-uo.at.ua/ [Varenyk, S. V. (2016). Practical psychologist experience. School № 12 (Correction of deviant behavior through socio-psychological theatre “Mask”). Available at: http://pervomaisk-uo.at.ua/[in Ukrainian].

Герасимова, О. І. (2007). Формування рефлексивних умінь студентів вищих педагогічних навчальних закладів в психолого-педагогічному аспекті. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http:// elibrary.kubg.edu.ua/ [Gerasymova, O. I. (2007). Reflexive skills formation of higher pedagogical establishment students in psycho-pedagogical aspect. Available at: http://elibrary.kubg.edu.ua/ [ in Ukrainian].

Гук, Л., Григорівна, М., Доусет, Д., Єдєлєва, О. (2007). Форум-театр: формула виходу з кризи. Київ: Школа Рівних можливостей. [Guk, L., Grygorivna, M., Douset, D., Yedeleva, O. (2007). Forum-theatre: a formula to overcome the crisis: [educational-methodological manual]. Kiev: School of equal possibilities. [in Ukrainian].

Жеребньова, Л. В. (2011). Соціально-психологічний театр. Київ: Шкільний світ. [Gherebniova, L. V. (2011). Socio-psychological theatre. Kiev: School world [in Ukrainian].

Заверико, Н. В. (2013). Форми соціальної/соціально-педагогічної роботи Київ, Сімферополь: Універсум. [Zaveryko, N. V. (2013). Forms of social/ socio-pedagogical work. Kiev, Simferopol: Universum [in Ukrainian].

Клочан, Ю. В. (2015, 11). Соціально-педагогічна профілактика делінквентної поведінки учнівської молоді: сутність, методи, форми. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету “Україна”, №11, с. 72-87. [Klochan, Yu. V. (2015, 11). Socio-pedagogical prevention of delinquent behavior of pupils: meaning, methods and forms. Volume of scientific works of Khmelnytsk institute of social technologies of University “Ukraine”, № 11, p. 72-87. [in Ukrainian].

Козубенко, Т. (2011). Створення та діяльність соціально-психологічного театру. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://tatyanakozubenko.blogspot.com/ [Kozubenko, T. (2011). Creation and activity of socio-psychological theatre / Tetiana Kozubenko. Available at: http://tatyanakozubenko.blogspot.com/ [in Ukrainian].

Куева, Давіла Луїс Сократес. (2010). Формування рефлексивної компетентності в майбутніх учителів музики в процесі професійної підготовки.(Кандидатська дисертація). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.pdpu.edu.ua/ [Kueva Davila Lues Socrates. (2010). Formation of reflexive competence of will be teachers of music in the process of professional training. (Candidate dissertation). Available at: http://www.pdpu.edu.ua [in Ukrainian].

Танцюра, Л. О. (2017). Соціально-психологічний театр як засіб формування ціннісних орієнтацій молоді, утвердження здорового способу життя. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.slideshare.net/ [Tantsura, L. O. (2017). Socio-psychological theatre as a means of value orientation of the youth, healthy way of life establishment. Available at: https://www.slideshare.net [in Ukrainian].

Downloads

Published

2019-12-30

How to Cite

Levchuk, I. (2019). REFLEXIVE INFLUENCE OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL THEATRE IN PREVENTATIVE-CORRECTIONAL WORK OF SOCIAL WORKER. Social Work and Education, 6(4), 372–381. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.4.3

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK