CRITERIA, INDICATORS AND LEVELS OF FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS FOR PEDAGOGICAL INTERACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.5.

Keywords:

criterion;, indicator;, level;, future social workers;, readiness of future social workers for pedagogical interaction.

Abstract

The article projects a system of criteria, indicators, levels of measuring the effectiveness of the process of preparation of social workers for pedagogical interaction and defines a scale for further empirical work. It is stated that in the process of development of the criteria and indicators of research scientists use a theoretically defined structure of the researched process (activity-structural approach) or result (result-structural approach) depending on scientific interests and subject of knowledge. According to the structure of readiness of future social workers for pedagogical interaction, personal-motivational, semantic-cognitive, activity-communicative, evaluative-reflexive criteria of its measurement and corresponding indicators are characterized. It describes the author’s method of assessing the level of formation of both individual structural components of the readiness of future social workers for pedagogical interaction and the general level of readiness of future social workers for pedagogical interaction in the study of professional disciplines. The result of the researched process is the readiness of future social workers for pedagogical interaction in the process of studying professional disciplines. High, medium, low levels of readiness are characterized. The high level is characterized by a high level of manifestation of all indicators: a high level of professional motivation; developed professionally significant personality qualities; inherent awareness of the level of their own readiness for pedagogical interaction in professional activities, etc. Sufficient and average levels reflect the uneven nature of the manifestation of individual criteria in the overall structure of readiness. The low level of readiness corresponds to the insufficient level of formation of most indicators.

Author Biography

Serhii Mykhniuk, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine;

У статті спроєктовано систему критеріїв, показників, рівнів вимірювання результативності процесу підготовки соціальних працівників до педагогічної взаємодії та визначено шкалу для подальшої емпіричної роботи. Доведено, що у процесі проєктування критеріїв і показників дослідження учені послуговуються теоретично обґрунтованою структурою досліджуваного процесу (діяльнісно-структурний підхід) або результату (результативно-структурний підхід) залежно від наукових інтересів і предмету пізнання. Відповідно до структури готовності майбутніх соціальних працівників до педагогічної взаємодії охарактеризовано особистісно-мотиваційний, змістово-когнітивний, діяльнісно-комунікативний, оцінно-рефлексивний критерії її вимірювання та відповідні показники. Описано авторську методику оцінювання рівня сформованості як окремих структурних компонентів готовності майбутніх соціальних працівників до педагогічної взаємодії, так і загальний рівень готовності майбутніх соціальних працівників до педагогічної взаємодії у процесі вивчення фахових дисциплін. Охарактеризовано високий, середній, низький рівні готовності.

References

Алєксєєва, Г. М. (2014). Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності: монографія. Бердянськ: БДПУ. 260 с [Alieksieieva, H. M. (2014). Forming the readiness of future social educators to use computer technology in professional activities: a monograph. Berdiansk: BDPU. 260 s. (in Ukrainian)].

Мельничук, І. М. (2011). Теорія і методика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій у вищих навчальних закладах. (Автореф. дис. док. пед. наук). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль [Melnychuk, I. M. (2011). Theory and methods of professional training of future social workers by means of interactive technologies in higher educational institutions. (Avtoref. dys. dok. ped. nauk). Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka, Ternopil. (in Ukrainian)].

Опальчук, Б. В. (2020). Критерії та показники готовності майбутніх соціальних працівників до організації культурно-дозвіллєвої діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук, 3(29), 186-193 [Opalchuk, B. V. (2020). Criteria and indicators of readiness of future social workers to organize cultural and leisure activities. Current issues of the humanities, 3(29), 186-193. (in Ukrainian)].

Павлик, Н. П. (2018). Теорія і практика організації неформальної освіти майбутніх соціальних педагогів: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 350 с [Pavlyk, N. P. (2018). Theory and practice of organizing non-formal education of future social educators: a monograph. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. 350 s. (in Ukrainian)].

Пожидаєва, О. В. (2011). Підготовка майбутніх соціальних педагогів до консультативної діяльності у процесі вивчення фахових дисциплін. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ [Pozhydaieva, O. V. (2011). Preparation of future social educators for consulting activities in the process of studying professional disciplines. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka, Kyiv. (in Ukrainian)].

Рябова, Ю. М. (2016). Підготовка майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності в багатонаціональному середовищі. (Дис. канд. пед. наук). Чорноморський державний університет імені Петра Могили, Миколаїв [Riabova, Yu. M. (2016). Preparation of future social workers for professional activity in a multinational environment. (Dys. kand. ped. nauk). Chornomorskyi derzhavnyi universytet imeni Petra Mohyly, Mykolaiv. (in Ukrainian)].

Хоменко-Семенова, Л. О. (2014). Критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх соціальних працівників до використання інтерактивних технологій у професійній діяльності. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія, 5. DOI: 10.18372/2411-264X.5.10164 [Khomenko-Semenova, L. O. (2014). Criteria, indicators and levels of readiness of future social workers to use interactive technologies in professional activities. Bulletin of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology, 5. DOI: 10.18372/2411-264X.5.10164 (in Ukrainian)].

Червоненко, К. С. (2019). Критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх соціальних працівників до організації волонтерської діяльності учнівської молоді. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», (17), 62-64 [Chervonenko, K. S. (2019). Criteria, indicators and levels of readiness of future social workers to organize volunteer activities of student youth. Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University «Ukraine», (17), 62-64. (in Ukrainian)].

Щербина, Д. В. (2018). Акме-орієнтована модель формування комунікативної культури майбутніх консультантів освітньої сфери у процес магістерської підготовки. Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти: монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 446-482 [Shcherbyna, D. V. (2018). Acme-oriented model of forming the communicative culture of future educational consultants in the process of master’s training. Theory and methods of professional and pedagogical training of educational staff: acmeological aspects: a monograph. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. 446-482. (in Ukrainian)].

Published

2021-04-02

How to Cite

Mykhniuk, S. . (2021). CRITERIA, INDICATORS AND LEVELS OF FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS FOR PEDAGOGICAL INTERACTION. Social Work and Education, 8(1), 66–76. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.5.

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION