CRITERIA, INDICATORS AND LEVELS OF FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS FOR PEDAGOGICAL INTERACTION
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.5.Keywords:
criterion;, indicator;, level;, future social workers;, readiness of future social workers for pedagogical interaction.Abstract
The article projects a system of criteria, indicators, levels of measuring the effectiveness of the process of preparation of social workers for pedagogical interaction and defines a scale for further empirical work. It is stated that in the process of development of the criteria and indicators of research scientists use a theoretically defined structure of the researched process (activity-structural approach) or result (result-structural approach) depending on scientific interests and subject of knowledge. According to the structure of readiness of future social workers for pedagogical interaction, personal-motivational, semantic-cognitive, activity-communicative, evaluative-reflexive criteria of its measurement and corresponding indicators are characterized. It describes the author’s method of assessing the level of formation of both individual structural components of the readiness of future social workers for pedagogical interaction and the general level of readiness of future social workers for pedagogical interaction in the study of professional disciplines. The result of the researched process is the readiness of future social workers for pedagogical interaction in the process of studying professional disciplines. High, medium, low levels of readiness are characterized. The high level is characterized by a high level of manifestation of all indicators: a high level of professional motivation; developed professionally significant personality qualities; inherent awareness of the level of their own readiness for pedagogical interaction in professional activities, etc. Sufficient and average levels reflect the uneven nature of the manifestation of individual criteria in the overall structure of readiness. The low level of readiness corresponds to the insufficient level of formation of most indicators.References
Алєксєєва, Г. М. (2014). Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності: монографія. Бердянськ: БДПУ. 260 с [Alieksieieva, H. M. (2014). Forming the readiness of future social educators to use computer technology in professional activities: a monograph. Berdiansk: BDPU. 260 s. (in Ukrainian)].
Мельничук, І. М. (2011). Теорія і методика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій у вищих навчальних закладах. (Автореф. дис. док. пед. наук). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль [Melnychuk, I. M. (2011). Theory and methods of professional training of future social workers by means of interactive technologies in higher educational institutions. (Avtoref. dys. dok. ped. nauk). Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka, Ternopil. (in Ukrainian)].
Опальчук, Б. В. (2020). Критерії та показники готовності майбутніх соціальних працівників до організації культурно-дозвіллєвої діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук, 3(29), 186-193 [Opalchuk, B. V. (2020). Criteria and indicators of readiness of future social workers to organize cultural and leisure activities. Current issues of the humanities, 3(29), 186-193. (in Ukrainian)].
Павлик, Н. П. (2018). Теорія і практика організації неформальної освіти майбутніх соціальних педагогів: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 350 с [Pavlyk, N. P. (2018). Theory and practice of organizing non-formal education of future social educators: a monograph. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. 350 s. (in Ukrainian)].
Пожидаєва, О. В. (2011). Підготовка майбутніх соціальних педагогів до консультативної діяльності у процесі вивчення фахових дисциплін. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ [Pozhydaieva, O. V. (2011). Preparation of future social educators for consulting activities in the process of studying professional disciplines. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka, Kyiv. (in Ukrainian)].
Рябова, Ю. М. (2016). Підготовка майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності в багатонаціональному середовищі. (Дис. канд. пед. наук). Чорноморський державний університет імені Петра Могили, Миколаїв [Riabova, Yu. M. (2016). Preparation of future social workers for professional activity in a multinational environment. (Dys. kand. ped. nauk). Chornomorskyi derzhavnyi universytet imeni Petra Mohyly, Mykolaiv. (in Ukrainian)].
Хоменко-Семенова, Л. О. (2014). Критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх соціальних працівників до використання інтерактивних технологій у професійній діяльності. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія, 5. DOI: 10.18372/2411-264X.5.10164 [Khomenko-Semenova, L. O. (2014). Criteria, indicators and levels of readiness of future social workers to use interactive technologies in professional activities. Bulletin of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology, 5. DOI: 10.18372/2411-264X.5.10164 (in Ukrainian)].
Червоненко, К. С. (2019). Критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх соціальних працівників до організації волонтерської діяльності учнівської молоді. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», (17), 62-64 [Chervonenko, K. S. (2019). Criteria, indicators and levels of readiness of future social workers to organize volunteer activities of student youth. Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University «Ukraine», (17), 62-64. (in Ukrainian)].
Щербина, Д. В. (2018). Акме-орієнтована модель формування комунікативної культури майбутніх консультантів освітньої сфери у процес магістерської підготовки. Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти: монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 446-482 [Shcherbyna, D. V. (2018). Acme-oriented model of forming the communicative culture of future educational consultants in the process of master’s training. Theory and methods of professional and pedagogical training of educational staff: acmeological aspects: a monograph. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. 446-482. (in Ukrainian)].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Сергій Михнюк,
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.