CURRENT TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF THEORY AND PRACTICE OF SOCIAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.3

Keywords:

social education;, educational environment;, socialization;, personality;, pedagogical theory and practice.

Abstract

The formation of the foundations of moral, social formation and development of personality is an extremely important area of social pedagogy. Social education plays an important role in the process of socialization of the individual, the development of norms and habits of behavior, the formation of socially significant personality traits. The current state of development of the theory and practice of social education is characterized by increased attention to self-realization of the individual, ensuring the spiritual unity of generations, the education of patriotic feelings. In the process of development of the younger generation, it is important to prepare young people for the process of adaptation in society, to strengthen the mental and spiritual health of children. The article considers modern views on the understanding of the concept of social education, trends in this category in scientific and legal positions. Attention is paid to the current aspects of the process of social education and its role in the socialization of the individual. The tasks performed by social education in the formation of a spiritual, creative personality are outlined. Separate normative-legal documents that influence the content of social education in modern conditions are noted. It is emphasized that social education has a purposeful nature, affects the development of civil society, the formation of Ukrainian national identity. The formation of the current foundations of the theory and practice of social education can not take place without taking into account previous experience and taking into account the historically formed vision of the process of social education in the context of the formation of a harmonious personality. The development of the theory of social pedagogy and the solution of socio-pedagogical problems is directly connected with the possibility of social education to develop the necessary intellectual, moral and spiritual qualities of the individual in the educational environment. Effective social education enriches and develops key social institutions, allows to grow a conscious generation of young people, to form a civil society on the basis of morality, honesty, responsibility and mutual respect. It should be noted that social pedagogy plays an important role in educating social and cultural values that shape the personality. The educational center purposefully provides the necessary guidelines, in the process of studying which forms the worldview, beliefs, views and life priorities of the younger generation.

References

Гордієнко, Н. В., Бобела, С. І. (2018). Соціальне виховання як науково-педагогічна категорія. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки», 1, 23–29. [Gordienko, N.V. and Bobela, S.I. (2018). Social education as a scientific and pedagogical category, Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical Sciences, vol. 1, pp. 23-29 [in Ukrainian].

Кабінет Міністрів України (2020). Розпорядження «Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року». URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/1233-2020-%D1%80. (дата звернення: 23.02.2021) [Cabinet of Ministers of Ukraine (2020), Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On approval of the Concept of the State target social program of national-patriotic education for the period till 2025”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/go/1233-2020-%D1%80 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Коляда, Н.М. (2015). Актуальні проблеми соціального виховання в теорії та історії педагогіки. URL: https://nauka.udpu.edu.ua/aktualni-problemy-sotsialnoho-vyhovannya-v-teoriji-ta-istoriji-pedahohiky. (дата звернення: 23.02.2021) [Kolyada, N.M. (2015). Current problems of social education in the theory and history of pedagogy, Scientific Portal Uman State Pedagogical University named after Pavel Tychyna, available at: https://nauka.udpu.edu.ua/aktualni-problemy-sotsialnoho-vyhovannya-v-teoriji-ta-istoriji-pedahohiky (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Лещук, Г. В. (2011). Соціальне виховання як соціально-педагогічна категорія. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, вип. 22, 90-92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2011_22_33 (дата звернення: 23.02.2021). [Leschuk, G. V. (2011). Social education as a socio-pedagogical category. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, vol. 22, pp. 90-92, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2011_22_33 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Міжнародна науково-практична конференція (2018) «Соціальне виховання: від традицій до сучасності». URL: https://fseo.npu.edu.ua/konferentsii/276-mizhnarodna-naukovo-praktychna-konferentsiia-sotsialne-vykhovannia-vid-tradytsii-do-suchasnosti. (дата звернення: 23.02.2021). [International scientific-practical conference (2018). Social education: from tradition to the present, available at: https://fseo.npu.edu.ua/konferentsii/276-mizhnarodna-naukovo-praktychna-konferentsiia-sotsialne-vykhovannia-vid-tradytsii-do-suchasnosti (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Національна академія педагогічних наук (2004). Постанова президії «Про Національну програму виховання дітей та учнівської молоді в Україні». URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/v6-98601-04. (дата звернення: 23.02.2021) [National Academy of Educational Sciences of Ukraine (2004), Resolution of the Presidium “On approval of the State program of education of children and student youth in Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/go/v6-98601-04 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Пензай, Л. І. (2015). Соціально-педагогічні чинники становлення і розвитку особистості дитини в сучасному освітньому просторі. URL: https://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/48078/ (дата звернення: 23.02.2021). [Penzai, L.I. (2015). Socio-pedagogical factors of formation and development of the child's personality in the modern educational space, available at: https://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/48078 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Поліщук, Ю.Й. (2016). Соціальне виховання учнівської молоді як важлива педагогічна проблема. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота, 2, 186-188.URL: http://nbuv. gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_2_50. (дата звернення: 23.02.2021). [Polishchuk, Yu.Y. (2016). Social education of student youth as an important pedagogical problem, Scientific Bulletin of Uzhhorod National University, vol. 2, pp. 186-188, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_2_50 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Про освіту (2017). Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (дата звернення: 15.02.2021). [On education (2017). Law of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (Accessed 15.02.2021) [in Ukrainian].

Сиченко, В. В., Ковшар, О. В., Шинкаренко, В. В., Майданенко, С. В. (Ред), (2020). Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Ціннісна складова соціалізації особистості дитини в умовах сьогодення». Дніпро, КЗВО «ДАНО» ДОР». 278 с. [Sichenko V.V., Kovshar O.V, Shinkarenko V.V. and Maidanenko S.V. (Eds.) (2020), Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference with international participation “The value component of the socialization of the child's personality in today's conditions”, Dnieper Academy of Continuing Education, Dnipro, Ukraine [in Ukrainian].

Сушик, Н. С. (2018). Сутність і мета технологій соціального виховання особистості. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11: Соціальна робота. Соціальна педагогіка, 24 (І), 109-117. [Sushik, N.S. (2018). The essence and purpose of technologies of social education of the individual, Scientific journal of the National Pedagogical University named after MP Drahomanov. Series 11: Social work. Social pedagogy, vol.24 (1), pp. 109-117 [in Ukrainian].

Тюльпа, Т. М. (2016). Соціальне виховання як соціокультурний компонент цілеспрямованого впливу на соціалізацію студентської молоді. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, 133, 229-232. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VchdpuP_2016_133_56. (дата звернення: 23.02.2021). [Tyulpa, T.M. (2016). Social education as a socio-cultural component of purposeful influence on the socialization of student youth, Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, vol. 133, pp. 229-232, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VchdpuP_2016_133_56 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Published

2021-07-06

How to Cite

Volkova, K. ., Chusova, O. ., & Lazareva, A. (2021). CURRENT TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF THEORY AND PRACTICE OF SOCIAL EDUCATION. Social Work and Education, 8(2), 164–174. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.3

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK