СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ

Автор(и)

  • Катерина Волкова кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної роботи, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія», Україна https://orcid.org/0000-0003-1905-3295
  • Ольга Чусова кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогічних технологій початкової освіти, Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», Україна https://orcid.org/0000-0003-1943-109X
  • Алла Лазарева кандидат філософських наук, доцент кафедри психології та соціальної роботи, Одеський національний політехнічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-7817-2481

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.3

Ключові слова:

соціальне виховання;, освітнє середовище;, соціалізація;, особистість;, педагогічна теорія та практика.

Анотація

Соціальне виховання виконує важливу функцію у процесі соціалізації особистості, розвитку норм та звичок поведінки, формування соціально значущих якостей особи. Сучасний стан розвитку теорії та практики соціального виховання характеризується підвищеною увагою до самореалізації особистості, забезпечення духовної єдності поколінь, виховання патріотичних почуттів. У процесі розвитку підростаючого покоління важливо підготувати молодь до процесу адаптації у соціумі, зміцнити психічне та духовне здоров’я. У статті розглянуто сучасні погляди на розуміння поняття соціальне виховання, тенденції його розвитку у наукових і правових позиціях. Звернуто увагу на актуальні грані процесу соціального виховання та його роль у соціалізації особи. Окреслено задання, які виконує соціальне виховання у формуванні духовної, творчої особистості. Відзначено окремі нормативно-правові документи, які впливають на змістовне наповнення соціального виховання в сучасних умовах. Виокремлено, що соціальне виховання має цілеспрямований характер, впливає на розвиток громадянського суспільства, формування української національної ідентичності. Формування актуальних основ теорії та практики соціального виховання не може відбуватися без врахування попереднього досвіду та врахування історично сформованого бачення процесу соціального виховання у контексті формування гармонійної особистості. Розвиток теорії соціальної педагогіки та розв’язання соціально-педагогічних проблем напряму пов’язується з можливістю соціального виховання розвивати необхідні інтелектуальні, моральні та духовні якості особистості в освітньому середовищі. Ефективне соціальне виховання збагачує та розвиває ключові соціальні інститути, дозволяє зростити свідоме покоління молоді , сформувати громадянське суспільство на засадах моральності, чесності, відповідальності та взаємоповаги. Варто зазначити, що соціальна педагогіка виконує важливу роль у вихованні соціальних та культурних цінностей, що формують особистість. В освітньому осередку цілеспрямовано надаються необхідні орієнтири, в процесі вивчення яких формується світогляд, переконання, погляди та життєві пріоритети підростаючого покоління.

Посилання

Гордієнко, Н. В., Бобела, С. І. (2018). Соціальне виховання як науково-педагогічна категорія. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки», 1, 23–29. [Gordienko, N.V. and Bobela, S.I. (2018). Social education as a scientific and pedagogical category, Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical Sciences, vol. 1, pp. 23-29 [in Ukrainian].

Кабінет Міністрів України (2020). Розпорядження «Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року». URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/1233-2020-%D1%80. (дата звернення: 23.02.2021) [Cabinet of Ministers of Ukraine (2020), Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On approval of the Concept of the State target social program of national-patriotic education for the period till 2025”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/go/1233-2020-%D1%80 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Коляда, Н.М. (2015). Актуальні проблеми соціального виховання в теорії та історії педагогіки. URL: https://nauka.udpu.edu.ua/aktualni-problemy-sotsialnoho-vyhovannya-v-teoriji-ta-istoriji-pedahohiky. (дата звернення: 23.02.2021) [Kolyada, N.M. (2015). Current problems of social education in the theory and history of pedagogy, Scientific Portal Uman State Pedagogical University named after Pavel Tychyna, available at: https://nauka.udpu.edu.ua/aktualni-problemy-sotsialnoho-vyhovannya-v-teoriji-ta-istoriji-pedahohiky (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Лещук, Г. В. (2011). Соціальне виховання як соціально-педагогічна категорія. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, вип. 22, 90-92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2011_22_33 (дата звернення: 23.02.2021). [Leschuk, G. V. (2011). Social education as a socio-pedagogical category. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, vol. 22, pp. 90-92, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2011_22_33 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Міжнародна науково-практична конференція (2018) «Соціальне виховання: від традицій до сучасності». URL: https://fseo.npu.edu.ua/konferentsii/276-mizhnarodna-naukovo-praktychna-konferentsiia-sotsialne-vykhovannia-vid-tradytsii-do-suchasnosti. (дата звернення: 23.02.2021). [International scientific-practical conference (2018). Social education: from tradition to the present, available at: https://fseo.npu.edu.ua/konferentsii/276-mizhnarodna-naukovo-praktychna-konferentsiia-sotsialne-vykhovannia-vid-tradytsii-do-suchasnosti (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Національна академія педагогічних наук (2004). Постанова президії «Про Національну програму виховання дітей та учнівської молоді в Україні». URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/v6-98601-04. (дата звернення: 23.02.2021) [National Academy of Educational Sciences of Ukraine (2004), Resolution of the Presidium “On approval of the State program of education of children and student youth in Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/go/v6-98601-04 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Пензай, Л. І. (2015). Соціально-педагогічні чинники становлення і розвитку особистості дитини в сучасному освітньому просторі. URL: https://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/48078/ (дата звернення: 23.02.2021). [Penzai, L.I. (2015). Socio-pedagogical factors of formation and development of the child's personality in the modern educational space, available at: https://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/48078 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Поліщук, Ю.Й. (2016). Соціальне виховання учнівської молоді як важлива педагогічна проблема. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота, 2, 186-188.URL: http://nbuv. gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_2_50. (дата звернення: 23.02.2021). [Polishchuk, Yu.Y. (2016). Social education of student youth as an important pedagogical problem, Scientific Bulletin of Uzhhorod National University, vol. 2, pp. 186-188, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_2_50 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

Про освіту (2017). Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (дата звернення: 15.02.2021). [On education (2017). Law of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (Accessed 15.02.2021) [in Ukrainian].

Сиченко, В. В., Ковшар, О. В., Шинкаренко, В. В., Майданенко, С. В. (Ред), (2020). Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Ціннісна складова соціалізації особистості дитини в умовах сьогодення». Дніпро, КЗВО «ДАНО» ДОР». 278 с. [Sichenko V.V., Kovshar O.V, Shinkarenko V.V. and Maidanenko S.V. (Eds.) (2020), Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference with international participation “The value component of the socialization of the child's personality in today's conditions”, Dnieper Academy of Continuing Education, Dnipro, Ukraine [in Ukrainian].

Сушик, Н. С. (2018). Сутність і мета технологій соціального виховання особистості. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11: Соціальна робота. Соціальна педагогіка, 24 (І), 109-117. [Sushik, N.S. (2018). The essence and purpose of technologies of social education of the individual, Scientific journal of the National Pedagogical University named after MP Drahomanov. Series 11: Social work. Social pedagogy, vol.24 (1), pp. 109-117 [in Ukrainian].

Тюльпа, Т. М. (2016). Соціальне виховання як соціокультурний компонент цілеспрямованого впливу на соціалізацію студентської молоді. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, 133, 229-232. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VchdpuP_2016_133_56. (дата звернення: 23.02.2021). [Tyulpa, T.M. (2016). Social education as a socio-cultural component of purposeful influence on the socialization of student youth, Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, vol. 133, pp. 229-232, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VchdpuP_2016_133_56 (Accessed 23.02.2021) [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-06

Як цитувати

Волкова, К. ., Чусова, О. ., & Лазарева, А. . (2021). СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ. Social Work and Education, 8(2), 164–174. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.3

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK