INTERACTION OF SPECIALISTS IN THE PROCESS OF PROVISION OF PATRONAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.7

Keywords:

dysfunctional families;, teenagers;, social work with dysfunctional families.

Abstract

. This article examines the influence of a single-parent family on the teenager’s personality and on the basis of the study substantiates the main areas of a social worker with single-parent families. A theoretical analysis of the definition "incomplete family"; The main problems of a single-parent family are highlighted: problems of family discomfort of a child, development of complexes of different nature, lack of inner harmony, which eventually leads to psychological changes, and their impact on the formation of personality of a teenager living in a single-parent family. An empirical study was conducted on the basis of secondary schools in the Kamyanets-Podilsky, Khmelnytsky region, using such methods as the questionnaire of personal adaptability of schoolchildren A.V. Furman, CMAS Explicit Anxiety Scale (adapted by AM Prikhozhan), a study of self-esteem by the method of Dembo - Rubinstein modified by AM Prikhozhan, revealed the main difficulties that inhibit the socialization of adolescents living in incomplete families. As a result of the application of the questionnaire, compiled on the basis of the method of A.M. Parishioners, the level of anxiety of children raised in single-parent families compared to children raised in full-fledged families was determined. The level of self-esteem of adolescents raised in single-parent families was determined according to the results of the Dembo-Rubinstein self-assessment study. Summarizing results of the study, conclusions were made on the main problems of single-parent families, in particular, adaptation to the new status in society, the problem of raising children in the absence of one parent, material living conditions of single-parent families, the possibility of parents and children "," Emotional rejection ", a complex of inferiority in children or parents and their impact on the personality of adolescents. It is determined that the areas of social work with single-parent families should be: formation of positive thinking, prevention of mistakes in family upbringing, educational activities on family and children's rights, correction of relations of family and its members with the microenvironment, assistance in training and employment children and parents from single-parent families.

Author Biographies

Olena Danyliuk, Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University

PhD in Education, Associate Professor of the Department of Social Pedagogy and Social Work

Nataliia Hevchuk, Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University

PhD in Education, Senior Lecturer of the Department of Social Pedagogy and Social Work

References

Агарков, О. А. (2013). Технології соціальної роботи. Запоріжжя: Просвіта. [Aharkov, O. A. (2013). Technologies of social work. Zaporizhzhia: Prosvita. [in Ukrainian].

Білозор, Т. В. (2016). Особливості соціальної роботи з неповними сім’ями, які виховують дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Соціальна робота в Україні: теорія і практика: науково-методичний журнал, № 3-4, 76-83. [Bilozor, T. V. Features of social work with single-parent families raising children of preschool and primary school age. Social work in Ukraine: theory and practice: scientific and methodical journal, № 3-4, 76-83. [in Ukrainian].

Дерманова, И. Б. (2002). Диагностика эмоционально-нравственного развития. Санкт-Петербург. [Dermanova, I. B. (2002). Diagnosis of emotional and moral development. St. Petersburg. . [in Russian].

Докторович, М. О. (2007). Формування соціальної компетентності старшого підлітка з неповної сім'ї. (дис. канд. пед. наук). Інститут проблем виховання АПН України. Київ. [Doktorovych, M. O. (2007). Formation of social competence of the senior teenager from a single-parent family, (Dis. Candidate of Pedagogical Sciences). Institute of Problems of Education of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Kiev. [in Ukrainian].

Журавель, Т. В., Кияниця, З. П. (2017). Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. (Ч.2). Київ: ОБНОВА КОМПАНІ. [Zhuravel, T. V., Kyianytsia, Z. P. (2017). Social work with vulnerable families and children. Social work with vulnerable families and children (Part 2). Kyiv: OBNOVA COMPANY. [in Ukrainian].

Звєрєва, І. Д., Лактіонова, Г. М. (2004). Соціальна робота в Україні. Київ: Центр навч. л-ри. [Zvierieva, I. D., Laktionova, H. M. (2004). Social work in Ukraine. Kyiv: Tsentr navch. l-ry. [in Ukrainian].

Про охорону дитинства. № 2402-III. (2001). Відновлено з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14/ed20150705#n26 [On the protection of childhood. № 2402-III. (2001). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14/ed20150705#n26. [in Ukrainian].

Зубкова, Т. С. (2004). Организация и содержание работы по социальной защите женщин, детьи и семей. Москва: Издательский центр «Академия». [Zubkova, T. S. (2004). Organization and content of work on social protection of women, children and families. Moscow: Publishing Center “Academy”. [in Rissian].

Кияниця, З. П., Петрочко, Ж. В. (2017). Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. Сучасні орієнтири та ключові технології (Ч. 1.). Київ: ОБНОВА КОМПАНІ. [Kyianytsia, Z. P., Petrochko, Zh. V. (2017). Social work with vulnerable families and children. Modern landmarks and key technologies (Part 1.). Kyiv: OBNOVA COMPANY. [in Ukrainian].

Ковальчук, Л., Костів В., Максимович, О. (1995). Вплив структурної неповноти сім’ї на розвиток і поведінку особи. Обрії. № 1, 4-7. [Kovalchuk, L., Kostiv, V., Maksymovych, O. (1995). The influence of structural incompleteness of the family on the development and behavior of the individual. Obrii. № 1, 4-7. [in Ukrainian].

Кон, И. С. (2003). Ребёнок и общество. Москва: Академия. [Kon, I. S. (2003). The child and society. Moscow: Academy. [in Russian].

Куб’як, Н. І. (2016). Соціально-педагогічна допомога дітям з дистантних сімей у кризових ситуаціях. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. № 133, 108-111. Відновлено з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_133_27 [Kubyak, N. I. (2016). Socio-pedagogical assistance to children from distant families in crisis situations. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. № 133, 108-111. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_133_27. [in Ukrainian].

Лакуста, Т. Д. (2011). Причини появи неповних сімей в сучасному суспільстві. Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота. № 22, 88–90. [Lacusta, T. D. (2011). The reasons for the emergence of single-parent families in modern society. Scientific Bulletin of Uzhgorod University: Series: Pedagogy. Social work. № 22, 88–90. [in Ukrainian].

Максимович, О. М. (2004). Особливості виховання дітей із розлучених сімей. Київ: ДЦССМ. [Maksymovych, O. M. (2004). Peculiarities of raising children from divorced families. Kyiv: DCSSM. [in Ukrainian].

Марчук, А. В., Кузик, О. М. (2014). Психолого-педагогічні основи та особливості соціальної роботи з різними типами сімей. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. серія психологічна. № 1, 39-47. Відновлено з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2014_1_7 [Marchuk, A. V., Kuzik, O. M. (2014). Psychological and pedagogical bases and features of social work with different types of families. Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs. psychological series. № 1, 39-47. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2014_1_7. [in Ukrainian].

Прихожан, А. М. (1988). Применение методов прямого оценивания в работе школьного психолога. Москва: изд. АПН СССР.[Prihozhan, A. M. (1988). Application of methods of direct assessment in the work of a school psychologist. Moscow: APN of the USSR. [in Russian].

Про «жіночу» і «нежіночу» працю, гідність і нацбезпеку. Відновлено з: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/2543111-katerina-levcenko-uradovij-upovnovazenij-z-pitan-gendernoi-politiki.html [About “female” and “non-female” work, dignity and national security. Retrieved from: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/2543111-katerina-levcenko-uradovij-upovnovazenij-z-pitan-gendernoi-politiki.html. [in Ukrainian].

Фурман, А. В. (2000). Психодіагностика особистісної адаптованості. Тернопіль: Економічна думка. [Furman, A. W. (2000). Psychodiagnostics of personal adaptability. Ternopil: Economichna Dumka. [in Ukrainian].

Юрченко, І. В. (2008). Функціонально неповна сім’я: характерні риси та проблеми. Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. 13(2), 207–216. [Yurchenko, I. V. (2008). Functionally incomplete family: characteristics and problems. Collection of scientific works: philosophy, sociology, psychology. 13 (2), 207–216. [in Ukrainian].

Published

2021-07-06

How to Cite

Melnyk, L. ., Danyliuk, O. ., & Hevchuk, N. (2021). INTERACTION OF SPECIALISTS IN THE PROCESS OF PROVISION OF PATRONAGE. Social Work and Education, 8(2), 215–228. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.7

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK