ВИВЧЕННЯ ВПЛИВУ НЕПОВНИХ СІМЕЙ НА ОСОБИСТІСТЬ ПІДЛІТКІВ ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • Людмила Мельник кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра соціальної педагогіки і соціальної роботи, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3563-3137
  • Олена Данилюк Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1738-1084
  • Наталія Гевчук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-4067-0311

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.7

Ключові слова:

неповні сім’ї;, підлітки;, соціальна робота з неповними сім’ями.

Анотація

У науковій статті досліджено вплив неповної сім’ї на особистість підлітків та обґрунтовано основні напрями роботи фахівця соціальної сфери з неповними сім’ями. Проведено теоретичний аналіз дефініції «неповна сім’я»; виокремлено основні проблеми неповної сім’ї: проблеми родинного дискомфорту дитини, розвиток комплексів різного характеру, відсутність внутрішньої гармонії, що врешті-решт призводять до психологічних зрушень, та їх вплив на формування особистості підлітка, який проживає у неповній родині. Емпіричне дослідження, проведене на базі закладів середньої освіти м. Кам’янця-Подільського Хмельницької області з використанням таких методик як опитувальник особистісної адаптованості школярів А. Фурмана, «Шкала явної тривожності CMAS, дослідження самооцінки за методикою Дембо–Рубінштейн, дозволило з’ясувати основні труднощі, які гальмують процес соціалізації дітей підліткового віку, що проживають у неповних сім’ях. В результаті застосування методики-опитувальника, складеної на основі методики А. Прихожан, визначено рівень тривожності дітей, які виховуються у неповних сім’ях, порівняно з дітьми, які виховуються у повних сім’ях. За результатами дослідження самооцінки за методикою Дембо – Рубінштейна з’ясовано рівень самооцінки підлітків, які виховуються у неповних сім’ях. Резюмуючи результати дослідження, визначено основні проблеми неповних сімей, зокрема, адаптація до нового статусу в соціумі, проблема виховання дітей за відсутності когось із батьків, матеріальні умови життя неповних сімей, можливість розвитку в батьків і дітей девіантностей типу: «нерозвиненість батьківських почуттів», «емоційне відторгнення», комплексу неповноцінності в дітей чи батьків та їх впливу на особистість підлітків. Встановлено, що напрямами соціальної роботи з неповними сім’ями мають бути: формування позитивного мислення, профілактика помилок у родинному вихованні, просвітницька діяльність з прав сім'ї та дітей, корекція стосунків сім'ї та її членів з мікросередовищем, допомога в навчанні та працевлаштуванні дітей і батьків з неповної сім'ї.

Біографії авторів

Олена Данилюк, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

кандидат економічних наук, доцент, кафедра соціальної педагогіки і соціальної роботи

Наталія Гевчук, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

кандидат педагогічних наук, старший викладач, кафедра соціальної педагогіки і соціальної роботи,

Посилання

Агарков, О. А. (2013). Технології соціальної роботи. Запоріжжя: Просвіта. [Aharkov, O. A. (2013). Technologies of social work. Zaporizhzhia: Prosvita. [in Ukrainian].

Білозор, Т. В. (2016). Особливості соціальної роботи з неповними сім’ями, які виховують дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Соціальна робота в Україні: теорія і практика: науково-методичний журнал, № 3-4, 76-83. [Bilozor, T. V. Features of social work with single-parent families raising children of preschool and primary school age. Social work in Ukraine: theory and practice: scientific and methodical journal, № 3-4, 76-83. [in Ukrainian].

Дерманова, И. Б. (2002). Диагностика эмоционально-нравственного развития. Санкт-Петербург. [Dermanova, I. B. (2002). Diagnosis of emotional and moral development. St. Petersburg. . [in Russian].

Докторович, М. О. (2007). Формування соціальної компетентності старшого підлітка з неповної сім'ї. (дис. канд. пед. наук). Інститут проблем виховання АПН України. Київ. [Doktorovych, M. O. (2007). Formation of social competence of the senior teenager from a single-parent family, (Dis. Candidate of Pedagogical Sciences). Institute of Problems of Education of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Kiev. [in Ukrainian].

Журавель, Т. В., Кияниця, З. П. (2017). Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. (Ч.2). Київ: ОБНОВА КОМПАНІ. [Zhuravel, T. V., Kyianytsia, Z. P. (2017). Social work with vulnerable families and children. Social work with vulnerable families and children (Part 2). Kyiv: OBNOVA COMPANY. [in Ukrainian].

Звєрєва, І. Д., Лактіонова, Г. М. (2004). Соціальна робота в Україні. Київ: Центр навч. л-ри. [Zvierieva, I. D., Laktionova, H. M. (2004). Social work in Ukraine. Kyiv: Tsentr navch. l-ry. [in Ukrainian].

Про охорону дитинства. № 2402-III. (2001). Відновлено з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14/ed20150705#n26 [On the protection of childhood. № 2402-III. (2001). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14/ed20150705#n26. [in Ukrainian].

Зубкова, Т. С. (2004). Организация и содержание работы по социальной защите женщин, детьи и семей. Москва: Издательский центр «Академия». [Zubkova, T. S. (2004). Organization and content of work on social protection of women, children and families. Moscow: Publishing Center “Academy”. [in Rissian].

Кияниця, З. П., Петрочко, Ж. В. (2017). Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. Сучасні орієнтири та ключові технології (Ч. 1.). Київ: ОБНОВА КОМПАНІ. [Kyianytsia, Z. P., Petrochko, Zh. V. (2017). Social work with vulnerable families and children. Modern landmarks and key technologies (Part 1.). Kyiv: OBNOVA COMPANY. [in Ukrainian].

Ковальчук, Л., Костів В., Максимович, О. (1995). Вплив структурної неповноти сім’ї на розвиток і поведінку особи. Обрії. № 1, 4-7. [Kovalchuk, L., Kostiv, V., Maksymovych, O. (1995). The influence of structural incompleteness of the family on the development and behavior of the individual. Obrii. № 1, 4-7. [in Ukrainian].

Кон, И. С. (2003). Ребёнок и общество. Москва: Академия. [Kon, I. S. (2003). The child and society. Moscow: Academy. [in Russian].

Куб’як, Н. І. (2016). Соціально-педагогічна допомога дітям з дистантних сімей у кризових ситуаціях. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. № 133, 108-111. Відновлено з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_133_27 [Kubyak, N. I. (2016). Socio-pedagogical assistance to children from distant families in crisis situations. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. № 133, 108-111. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_133_27. [in Ukrainian].

Лакуста, Т. Д. (2011). Причини появи неповних сімей в сучасному суспільстві. Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота. № 22, 88–90. [Lacusta, T. D. (2011). The reasons for the emergence of single-parent families in modern society. Scientific Bulletin of Uzhgorod University: Series: Pedagogy. Social work. № 22, 88–90. [in Ukrainian].

Максимович, О. М. (2004). Особливості виховання дітей із розлучених сімей. Київ: ДЦССМ. [Maksymovych, O. M. (2004). Peculiarities of raising children from divorced families. Kyiv: DCSSM. [in Ukrainian].

Марчук, А. В., Кузик, О. М. (2014). Психолого-педагогічні основи та особливості соціальної роботи з різними типами сімей. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. серія психологічна. № 1, 39-47. Відновлено з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2014_1_7 [Marchuk, A. V., Kuzik, O. M. (2014). Psychological and pedagogical bases and features of social work with different types of families. Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs. psychological series. № 1, 39-47. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2014_1_7. [in Ukrainian].

Прихожан, А. М. (1988). Применение методов прямого оценивания в работе школьного психолога. Москва: изд. АПН СССР.[Prihozhan, A. M. (1988). Application of methods of direct assessment in the work of a school psychologist. Moscow: APN of the USSR. [in Russian].

Про «жіночу» і «нежіночу» працю, гідність і нацбезпеку. Відновлено з: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/2543111-katerina-levcenko-uradovij-upovnovazenij-z-pitan-gendernoi-politiki.html [About “female” and “non-female” work, dignity and national security. Retrieved from: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/2543111-katerina-levcenko-uradovij-upovnovazenij-z-pitan-gendernoi-politiki.html. [in Ukrainian].

Фурман, А. В. (2000). Психодіагностика особистісної адаптованості. Тернопіль: Економічна думка. [Furman, A. W. (2000). Psychodiagnostics of personal adaptability. Ternopil: Economichna Dumka. [in Ukrainian].

Юрченко, І. В. (2008). Функціонально неповна сім’я: характерні риси та проблеми. Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. 13(2), 207–216. [Yurchenko, I. V. (2008). Functionally incomplete family: characteristics and problems. Collection of scientific works: philosophy, sociology, psychology. 13 (2), 207–216. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-06

Як цитувати

Мельник, Л., Данилюк, О., & Гевчук, Н. (2021). ВИВЧЕННЯ ВПЛИВУ НЕПОВНИХ СІМЕЙ НА ОСОБИСТІСТЬ ПІДЛІТКІВ ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ. Social Work and Education, 8(2), 215–228. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK