Professional competence of future educators: theoretical approaches to its formation on the basis of competence approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.7

Keywords:

professional competence, future educators, preschool educational establishments, competence approach

Abstract

The modern preschool educational establishment has been actively becoming an "institution of socialization", and the educator must be an example for children and have the appropriate level of professional competence. It has been established that from the psychological and pedagogical point of view a professionally competent educator has deep knowledge, has developed pedagogical abilities, perfect professional skills, formed professional self-awareness and pedagogical thinking, as well as skills of self-learning and self-improvement. It has been found that the main characteristics of the professional competence of future educators are: perfect mastery of theoretical knowledge; pedagogical skills; self-improvement and creative work on oneself; mastering cultural, ethno-spiritual potential; using of the newest methods of training and education of children of preschool age. There are five main functions in the professional activity of an educator: organization, planning, control and assistance, pedagogical analysis. To the range of main roles of an educator we include: teaching, helping children to acquire new knowledge, and educating on the basis of creative motivation. An important role in the professional competence of educators has given to personal qualities (openness, friendliness, empathy, sincerity). A modern educator must be an innovative researcher, organizer, facilitator, consultant, and coach. The leading role in the formation of professional competence of future educators has been played by the competence approach. This approach is a fundamental methodological guideline, because it allows you to make a holistic, integrated view about the activities of the educator. Its implementation will provide knowledge, activity, and motivational readiness, promote the formation of creativity and encourage reflection. The competency approach will allow students to improve the methodology of implementation of didactic, educational, developmental and socializing interactive technologies in preschool educational establishments.

Author Biographies

Dora Kovrey, Mukachevo State University, Mukachevo

PhD student

Olena Bobyrieva, Mukachevo State University, 26, Uzhhorodska street, Mukachevo, Zakarpatia region

postgraduate student

References

Белєнька, Г. В. (2012). Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів в умовах ступеневої освіти: автореф. дис. … д-ра пед. наук, спец. 13.00.08 – дошкільна педагогіка. К., 38 с. [Belienka, H. V. (2010). Theoretical and methodical bases of formation of professional competence of educators of preschool educational institutions in the conditions of higher education: author's ref. dis. … Dr. Ped. Sciences, speciality 13.00.08 - preschool pedagogy. K. 38 p.[in Ukrainian].

Богуш, А. М. (2013). Комунікативно-мовленєвий супровід становлення україномовної особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти півдня України : навч. посіб. Одеса: Лерадрук. 241 с. [Bohush, A. M. (2013). Communicative and speech support of the formation of the Ukrainian-speaking personality of future specialists of preschool education in the south of Ukraine: textbook. Odesa: Leradruk. 241 p.[in Ukrainian].

Гагаріна, Н. (2010). В.О. Сухомлинський про організаційно-педагогічні умови підготовки майбутніх вихователів. Педагогічний альманах. Вип. 8. С. 240–246. [Haharina, N. P. (2010). V.O. Sukhomlinsky on the organizational and pedagogical conditions for the training of future educators. Pedagogical almanac. Vol. 8. PS. 240–246. [in Ukrainian].

Коваленко, Т., Шах, М. (2016). Майстерність вихователів: ефективність тренінгової роботи. Психолог дошкілля. № 6. С. 21–26. [Kovalenko, T., Shakh, M. (2016). Skills of educators: the effectiveness of training. Preschool psychologist. № 6. P. 21–26. [in Ukrainian].

Кремень, В. Г. (2009). Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ: Педагогічна думка. 520 с. [Kremen, V. H. (2009). Philosophy of anthropocentrism in the strategies of educational space. Kyiv: Pedagogical thought, 2009. 520 p. [in Ukrainian].

Лакуста, О. (2018). Система управління процесом підготовки вихователів закладів дошкільної освіти до соціалізації дітей дошкільного віку. Науковий пошук молодих. Вип. 2. С. 117–123. [Lakusta, O. (2018). Management system for the process of preparing educators of preschool education institutions for the socialization of preschool children. Scientific youth searches. Vol. 2. P. 117–123. [in Ukrainian].

Мисик, О. С. (2018). Методологічні аспекти формування фахової компетентності в майбутніх вихователів дітей дошкільного віку. Педагогічний альманах. Вип. 38. С. 119–126. [Mysyk, O. S. (2018). Methodological aspects of formation of professional competence in future educators of preschool children. Pedagogical almanac. Vol. 38. P. 119–126. [in Ukrainian].

Печенко, І. П. (2008). Сучасний дошкільний заклад як провідна інституція соціалізації особистості у дошкільному дитинстві. Рідна школа. № 6. С. 65–67. [Pechenko, I. P. (2008). Modern preschool institution as a leading institution of socialization of the individual in preschool childhood. Native school. № 6. P. 65–67. [in Ukrainian].

Писарчук, О. (2019). Формування освітньо-розвивального середовища як компонент професійної підготовки майбутніх вихователів до інноваційної діяльності. Підготовка майбутніх фахівців початкової та дошкільної освіти: стратегії реформування : колективна монографія. Тернопіль : [Осадца Ю. В.]. С. 155–169. [Pysarchuk, O. (2019). Formation of educational and developmental environment as a component of professional training of future educators for innovation. Training of future specialists in primary and preschool education: reform strategies: a collective monograph. Ternopil : [Osadtsa Yu. V.]. P. 155–169. [in Ukrainian].

Професійна освіта. (2000). Словник : навч. посіб. / уклад. С.У. Гончаренко; ред. Н.Г. Ничкало. Київ: Вища школа. 149 с. [Honcharenko, S.U. (2000). Professional education. Vocabulary: red. N.H. Nychkalo. Kyiv: High school. 149 p. [in Ukrainian].

Семиченко, В. А. Заслуженюк, В. С. (2001). Психологічна структура педагогічної діяльності. Ч. 2. Київ: Вид.-поліграф. центр «Київський університет». 230 с. [Semychenko, V. A. Zasluzheniuk, V. S. (2001). Psychological structure of pedagogical activity. Ch. 2. Kyiv: Vyd.-polihraf. tsentr «Kyivskyi university». 230 p. [in Ukrainian].

Сиротич, Н. Б. (2010). Методологічні аспекти формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. № 1. С. 15–20. [Syrotych, N. B. (2010). Methodological aspects of formation of professional competence of future educators of preschool children. Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk. Ser. Pedagogica. № 1. P. 15–20. [in Ukrainian].

Чайка, В. (2019). Психолого-педагогічні умови підготовки майбутнього фахівця дошкільної освіти до саморегуляції професійної діяльності в процесі навчання у закладах вищої освіти. Підготовка майбутніх фахівців початкової та дошкільної освіти: стратегії реформування : колективна монографія. Тернопіль: Осадца Ю. В. С. 137–154. [Chaika, V. (2019). Psychological and pedagogical conditions of preparation of the future specialist of preschool education for self-regulation of professional activity in the course of training in institutions of higher education. Training of future specialists in primary and preschool education: reform strategies: a collective monograph.. Ternopil: Osadtsa Yu. V. P. 137–154. [in Ukrainian].

Чайка, В. М. (2012). Проблеми змісту підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до інноваційної педагогічної діяльності. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. № 2. С. 33–39. [Chaika, V. M. (2012). Problemy zmistu pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv do innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti [Problems of the content of preparation of future educators of preschool educational institutions for innovative pedagogical activity]. Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk. Ser. Pedagogica. № 2. P. 33–39. [in Ukrainian].

Чебыкин, А. Я. (1992). Эмоциональная регуляция учебно-познавательной деятельности. Одесса. 166 с. [CHebykin, A. YA. (1992). Emotional regulation of educational and cognitive activity. Odessa. 166 p. [in Ukrainian].

Чекан, О. І. (2015). Застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності вихователя дошкільного навчального закладу: навч. посіб. Київ: Видавничий Дім «Слово». 184 с. [Chekan, O. I. (2015). The use of computer technology in the professional activities of a preschool teacher: textbook. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo». 184. [in Ukrainian].

Штер, Н. (2001). Світ знання. Deutschland. 2001. №1. С. 40–44. [Shter,N. (2001). The world of knowledge. Deutschland. №1. P. 40–44. [in Ukrainian].

Published

2022-01-14

How to Cite

Kovrey, D. ., & Bobyrieva, O. (2022). Professional competence of future educators: theoretical approaches to its formation on the basis of competence approach. Social Work and Education, 8(4), 505–514. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.7

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION