Фахова компетентність майбутніх вихователів: теоретичні підходи до її формування на засадах компетентісного підходу

Автор(и)

  • Дора Коврей Мукачівський державний університет, Мукачево, Україна https://orcid.org/0000-0002-1757-0494
  • Олена Бобирєва Мукачівський державний університет, вул. Ужгородська, 26, Мукачево, Закарпатська область, Україна https://orcid.org/0000-0002-1757-0494

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.7

Ключові слова:

фахова компетентність, майбутні вихователі, заклади дошкільної освіти, компетентнісний підхід

Анотація

Сучасний дошкільний заклад активно перетворюється на «інститут соціалізації», а вихователь має бути прикладом для дітей та мати належний рівень фахової компетентності. Установлено, що з психолого-педагогічної точки зору компетентний вихователь володіє ґрунтовними знаннями, має розвинуті педагогічні здібності, досконалі професійні уміння, сформовану професійну самосвідомість та педагогічне мислення, а також володіє навичками самонавчання й самовдосконалення. На основі узагальнення з’ясовано, що основними характеристиками фахової компетентності майбутніх вихователів є: досконале володіння теоретичними знаннями; педагогічна майстерність; самовдосконалення і творча праця над собою; оволодіння культурним, етнодуховним потенціалом; застосування на практиці новітніх методик навчання й виховання дітей дошкільного віку. У фаховій діяльності вихователя виокремлено п’ять основних функцій: організація, планування, контроль і надання допомоги, педагогічний аналіз. До спектру основних ролей вихователя належать: навчати, допомагаючи дітям набути нові знання, і виховувати на основі творчої мотивації. Вагому роль у фаховій компетентності вихователів відведено особистісним якостям (відвертість, доброзичливість, співпереживання, щирість). Сучасний вихователь має бути інноваційним дослідником, організатором, фасилітатором, консультантом, коучом. Провідну роль під час формування фахової компетентності майбутніх вихователів відіграє компетентнісний підхід. Цей підхід є основоположним методичним орієнтиром, адже дає можливість скласти цілісне, інтегроване уявлення про діяльність вихователя. Його впровадження забезпечить діяльнісну, мотиваційну готовність, сприятиме формуванню творчості та спонукатиме до рефлексії. Компетентнісний підхід дозволить студентам вдосконалити методику впровадження дидактичних, виховних, розвивальних і соціалізуючих інтерактивних технологій у дошкільних закладах.

Біографії авторів

Дора Коврей, Мукачівський державний університет, Мукачево

аспірант

Олена Бобирєва, Мукачівський державний університет, вул. Ужгородська, 26, Мукачево, Закарпатська область

аспірант

Посилання

Белєнька, Г. В. (2012). Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів в умовах ступеневої освіти: автореф. дис. … д-ра пед. наук, спец. 13.00.08 – дошкільна педагогіка. К., 38 с. [Belienka, H. V. (2010). Theoretical and methodical bases of formation of professional competence of educators of preschool educational institutions in the conditions of higher education: author's ref. dis. … Dr. Ped. Sciences, speciality 13.00.08 - preschool pedagogy. K. 38 p.[in Ukrainian].

Богуш, А. М. (2013). Комунікативно-мовленєвий супровід становлення україномовної особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти півдня України : навч. посіб. Одеса: Лерадрук. 241 с. [Bohush, A. M. (2013). Communicative and speech support of the formation of the Ukrainian-speaking personality of future specialists of preschool education in the south of Ukraine: textbook. Odesa: Leradruk. 241 p.[in Ukrainian].

Гагаріна, Н. (2010). В.О. Сухомлинський про організаційно-педагогічні умови підготовки майбутніх вихователів. Педагогічний альманах. Вип. 8. С. 240–246. [Haharina, N. P. (2010). V.O. Sukhomlinsky on the organizational and pedagogical conditions for the training of future educators. Pedagogical almanac. Vol. 8. PS. 240–246. [in Ukrainian].

Коваленко, Т., Шах, М. (2016). Майстерність вихователів: ефективність тренінгової роботи. Психолог дошкілля. № 6. С. 21–26. [Kovalenko, T., Shakh, M. (2016). Skills of educators: the effectiveness of training. Preschool psychologist. № 6. P. 21–26. [in Ukrainian].

Кремень, В. Г. (2009). Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ: Педагогічна думка. 520 с. [Kremen, V. H. (2009). Philosophy of anthropocentrism in the strategies of educational space. Kyiv: Pedagogical thought, 2009. 520 p. [in Ukrainian].

Лакуста, О. (2018). Система управління процесом підготовки вихователів закладів дошкільної освіти до соціалізації дітей дошкільного віку. Науковий пошук молодих. Вип. 2. С. 117–123. [Lakusta, O. (2018). Management system for the process of preparing educators of preschool education institutions for the socialization of preschool children. Scientific youth searches. Vol. 2. P. 117–123. [in Ukrainian].

Мисик, О. С. (2018). Методологічні аспекти формування фахової компетентності в майбутніх вихователів дітей дошкільного віку. Педагогічний альманах. Вип. 38. С. 119–126. [Mysyk, O. S. (2018). Methodological aspects of formation of professional competence in future educators of preschool children. Pedagogical almanac. Vol. 38. P. 119–126. [in Ukrainian].

Печенко, І. П. (2008). Сучасний дошкільний заклад як провідна інституція соціалізації особистості у дошкільному дитинстві. Рідна школа. № 6. С. 65–67. [Pechenko, I. P. (2008). Modern preschool institution as a leading institution of socialization of the individual in preschool childhood. Native school. № 6. P. 65–67. [in Ukrainian].

Писарчук, О. (2019). Формування освітньо-розвивального середовища як компонент професійної підготовки майбутніх вихователів до інноваційної діяльності. Підготовка майбутніх фахівців початкової та дошкільної освіти: стратегії реформування : колективна монографія. Тернопіль : [Осадца Ю. В.]. С. 155–169. [Pysarchuk, O. (2019). Formation of educational and developmental environment as a component of professional training of future educators for innovation. Training of future specialists in primary and preschool education: reform strategies: a collective monograph. Ternopil : [Osadtsa Yu. V.]. P. 155–169. [in Ukrainian].

Професійна освіта. (2000). Словник : навч. посіб. / уклад. С.У. Гончаренко; ред. Н.Г. Ничкало. Київ: Вища школа. 149 с. [Honcharenko, S.U. (2000). Professional education. Vocabulary: red. N.H. Nychkalo. Kyiv: High school. 149 p. [in Ukrainian].

Семиченко, В. А. Заслуженюк, В. С. (2001). Психологічна структура педагогічної діяльності. Ч. 2. Київ: Вид.-поліграф. центр «Київський університет». 230 с. [Semychenko, V. A. Zasluzheniuk, V. S. (2001). Psychological structure of pedagogical activity. Ch. 2. Kyiv: Vyd.-polihraf. tsentr «Kyivskyi university». 230 p. [in Ukrainian].

Сиротич, Н. Б. (2010). Методологічні аспекти формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. № 1. С. 15–20. [Syrotych, N. B. (2010). Methodological aspects of formation of professional competence of future educators of preschool children. Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk. Ser. Pedagogica. № 1. P. 15–20. [in Ukrainian].

Чайка, В. (2019). Психолого-педагогічні умови підготовки майбутнього фахівця дошкільної освіти до саморегуляції професійної діяльності в процесі навчання у закладах вищої освіти. Підготовка майбутніх фахівців початкової та дошкільної освіти: стратегії реформування : колективна монографія. Тернопіль: Осадца Ю. В. С. 137–154. [Chaika, V. (2019). Psychological and pedagogical conditions of preparation of the future specialist of preschool education for self-regulation of professional activity in the course of training in institutions of higher education. Training of future specialists in primary and preschool education: reform strategies: a collective monograph.. Ternopil: Osadtsa Yu. V. P. 137–154. [in Ukrainian].

Чайка, В. М. (2012). Проблеми змісту підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до інноваційної педагогічної діяльності. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. № 2. С. 33–39. [Chaika, V. M. (2012). Problemy zmistu pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv do innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti [Problems of the content of preparation of future educators of preschool educational institutions for innovative pedagogical activity]. Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk. Ser. Pedagogica. № 2. P. 33–39. [in Ukrainian].

Чебыкин, А. Я. (1992). Эмоциональная регуляция учебно-познавательной деятельности. Одесса. 166 с. [CHebykin, A. YA. (1992). Emotional regulation of educational and cognitive activity. Odessa. 166 p. [in Ukrainian].

Чекан, О. І. (2015). Застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності вихователя дошкільного навчального закладу: навч. посіб. Київ: Видавничий Дім «Слово». 184 с. [Chekan, O. I. (2015). The use of computer technology in the professional activities of a preschool teacher: textbook. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo». 184. [in Ukrainian].

Штер, Н. (2001). Світ знання. Deutschland. 2001. №1. С. 40–44. [Shter,N. (2001). The world of knowledge. Deutschland. №1. P. 40–44. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-14

Як цитувати

Коврей, Д. ., & Бобирєва, О. . (2022). Фахова компетентність майбутніх вихователів: теоретичні підходи до її формування на засадах компетентісного підходу. Social Work and Education, 8(4), 505–514. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION