PREVENTION OF BULLYING IN SECONDARY SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.10.

Keywords:

general secondary education institution, psychologically safe, educational environment, bullying prevention, system work of bullying prevention, anti-bullying program.

Abstract

The article is devoted to studying the problem of the bullying prevention in general secondary education institutions. The results of studying the state of pupils’ psychological safety, teachers’ protection, their emotional well-beings concerning the question under consideration have been presented. The system of bullying prevention in general secondary education institutions has been substantiated, which covers the implementation of legal, psychological and pedagogical, social and medical, informational and educational measures aimed at counteracting violence; control over the level of students and teachers’ emotional stresses; examination of the psychological safety of the educational environment and conditions for ensuring the emotional comfort of the subjects of the educational process. The ways of the implementation of the anti-bullying program that require coordinated actions of the school administration, the unification of efforts of all subjects of the educational process, class leaders, teachers, educators, school psychologists, social pedagogues, as well as parents have been determined.

Author Biographies

Halyna Meshko, Ternopil National Volodymyr Hnatyuk Pedagogical University, Ternopil, Ukraine;

Doctor of pedagogical sciences, professor, Head of the Department of Pedagogy and Management of Education,

Oleksandr Meshko, Ternopil National Volodymyr Hnatyuk Pedagogical University, Ternopil, Ukraine;

PhD in Psycology, Associate professor, Department of Psychology,

References

Baeva, I. A. (2002a). Psychological safety of the educational environment: theoretical bases and technologies of creation: diss. … cand. psychol. sciences, 19.00.07 - pedagogical psychology. SPb. 386 p. [Баева, И. (2002). Психологическая безопасность образовательной среды: теоретические основы и технологии создания: дисс. … канд. психол. наук, 19.00.07 – педагогическая психология. СПб. 386 с. [in Russian].

Baeva, I. A. (2002b). Psychological security trainings at school. SPb.: Rech. 251 p. [Баева, И. (2002). Тренинги психологической безопасности в школе. СПб.: Речь. 251 с. [in Russian].

Bullying, sexting, trolling, phishing, grooming, mobbing and carding - how children are bullied on the Internet. (2020). Retrieved at: https://hromadske.radio/podcasts/rankova-hvylya/buling-sekstyng-troling-fishyng-gruming-mobing-i-kardyng-yak-znushchayutsya-z-ditey-v-interneti [Булінг, секстинг, тролінг, фішинг, грумінг, мобінг і кардинг – як знущаються з дітей в Інтернеті. (2019). Режим доступу : https://hromadske.radio/podcasts/rankova-hvylya/buling-sekstyng-troling-fishyng-gruming-mobing-i-kardyng-yak-znushchayutsya-z-ditey-v-interneti [in Ukrainian].

Bullying. The situation in Ukraine. (2020). UNICEF Ukraine. Retrieved at: https://www.stopbullying.com.ua/adults/statistics [Булінг. Ситуація в Україні. (2020). UNICEF Україна. Режим доступу : https://www.stopbullying.com.ua/adults/statistics [in Ukrainian].

Meshko, G. M., & Meshko, O. I. (2017). Formation of a psychologically safe educational environment in a secondary school. Humanitarian Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. Thematic issue “International Chelpan psychological and pedagogical readings”. Vol. 37 (3). T II (22). K.: Gnosis. P. 62-71 [ Мешко, Г., Мешко, О. (2017). Формування психологічно безпечного освітнього середовища у загальноосвітньому навчальному закладі. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». Вип. 37(3). Т II (22). К.: Гнозис. С. 62-71 [in Ukrainian].

Obozova, O. (2011). Psychological security of the educational environment. Psychologist. № 10 (442). P. 3-6 [Обозова, О. (2011). Психологічна безпека освітнього середовища. Психолог. № 10 (442). С. 3-6 [in Ukrainian].

Counteraction and prevention of bullying in educational institutions. Online anti-bullying course. (2019). Retrieved at: :https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:MON+AB101+2019_T2/about [Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти. Онлайн-курс із протидії боулінгу (2020). Режим доступу :https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:MON+AB101+2019_T2/about [in Ukrainian].

Chorniy, M. (2018). Formation of interpersonal relationships in the student body of adolescents as a condition for creating a psychologically safe educational environment. A young scientist. №2 (54). 2018. P.650-654 [Чорній, М. (2018). Формування міжособистісних взаємин в учнівському колективі підлітків як умова створення психологічно безпечного освітнього середовища. Молодий вчений. №2 (54). С. 650-654 [in Ukrainian].

Yasvin, V. A. (2001). Educational environment: from modeling to design. M.: Sense. 356 p. [Ясвин, В. (2001). Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл. 356 с. [in Russian].

Taraszkiewicz,M., Kordziński, J. (2009). Bezpieczna i przyjazna szkoła. Warszawa : WsiP. 88 p.

Downloads

Published

2020-12-30

How to Cite

Meshko, H., & Meshko, O. (2020). PREVENTION OF BULLYING IN SECONDARY SCHOOLS. Social Work and Education, 7(4), 537–548. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.10.

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION