ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Halyna Meshko Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-3168-3954
  • Oleksandr Meshko Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна, https://orcid.org/0000-0003-4463-7073

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.10.

Ключові слова:

заклад загальної середньої освіти, психологічно безпечне освітнє середовище, попередження боулінгу, система роботи з попередження булінгу, антибулінгова програма.

Анотація

Дослідження присвячено актуальній проблемі психолого-педагогічної науки – попередження булінгу у закладі загальної середньої освіти. На основі аналізу наукової літератури і результатів вивчення стану психологічної безпеки учнів, захищеності вчителів та їх емоційного благополуччя обґрунтовано систему роботи з попередження булінгу у закладі загальної середньої освіти, яка охоплює: проведення заходів правового, психолого-педагогічного, соціально-медичного, інформаційно-освітнього характеру для протидії насиллю; контроль за рівнем емоційних навантажень учнів і вчителів; експертизу психологічної безпеки освітнього середовища, а також створення умов для забезпечення емоційного комфорту суб’єктів освітнього процесу. Важливим компонентом запропонованої системи є комплексна антибулінгова програма, яка передбачає такі напрями діяльності: створення безпечних умов для навчання і виховання учнів та діяльності вчителів; організацію виховної роботи з учнями та їх дозвіллєвої діяльності, спрямованої на реалізацію індивідуальних потенцій та формування соціально-психологічної умілості школярів; забезпечення психолого-педагогічного супроводу учнів; проведення корегувальних і за потреби реабілітаційних заходів із жертвами булінгу, їх батьками; проведення виховних заходів примусового характеру з булерами та їх батьками; організацію і проведення превентивної просвітницької діяльності з попередження насилля у колективі закладу освіти; створення в закладі освіти інформаційного середовища з питань протидії булінгу; постійний моніторинг показників емоційного благополуччя учнів і вчителів. Визначено шляхи реалізації антибулінгової програми, які потребують узгоджених дій адміністрації, об’єднання зусиль класних керівників, вчителів, шкільного психолога, соціального педагога, а також учнів і батьків.

Біографії авторів

Halyna Meshko, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна

доктор педагогічних наук, професор завідувач кафедри педагогіки та менеджменту освіти,

Oleksandr Meshko, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології,

Посилання

Baeva, I. A. (2002a). Psychological safety of the educational environment: theoretical bases and technologies of creation: diss. … cand. psychol. sciences, 19.00.07 - pedagogical psychology. SPb. 386 p. [Баева, И. (2002). Психологическая безопасность образовательной среды: теоретические основы и технологии создания: дисс. … канд. психол. наук, 19.00.07 – педагогическая психология. СПб. 386 с. [in Russian].

Baeva, I. A. (2002b). Psychological security trainings at school. SPb.: Rech. 251 p. [Баева, И. (2002). Тренинги психологической безопасности в школе. СПб.: Речь. 251 с. [in Russian].

Bullying, sexting, trolling, phishing, grooming, mobbing and carding - how children are bullied on the Internet. (2020). Retrieved at: https://hromadske.radio/podcasts/rankova-hvylya/buling-sekstyng-troling-fishyng-gruming-mobing-i-kardyng-yak-znushchayutsya-z-ditey-v-interneti [Булінг, секстинг, тролінг, фішинг, грумінг, мобінг і кардинг – як знущаються з дітей в Інтернеті. (2019). Режим доступу : https://hromadske.radio/podcasts/rankova-hvylya/buling-sekstyng-troling-fishyng-gruming-mobing-i-kardyng-yak-znushchayutsya-z-ditey-v-interneti [in Ukrainian].

Bullying. The situation in Ukraine. (2020). UNICEF Ukraine. Retrieved at: https://www.stopbullying.com.ua/adults/statistics [Булінг. Ситуація в Україні. (2020). UNICEF Україна. Режим доступу : https://www.stopbullying.com.ua/adults/statistics [in Ukrainian].

Meshko, G. M., & Meshko, O. I. (2017). Formation of a psychologically safe educational environment in a secondary school. Humanitarian Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. Thematic issue “International Chelpan psychological and pedagogical readings”. Vol. 37 (3). T II (22). K.: Gnosis. P. 62-71 [ Мешко, Г., Мешко, О. (2017). Формування психологічно безпечного освітнього середовища у загальноосвітньому навчальному закладі. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». Вип. 37(3). Т II (22). К.: Гнозис. С. 62-71 [in Ukrainian].

Obozova, O. (2011). Psychological security of the educational environment. Psychologist. № 10 (442). P. 3-6 [Обозова, О. (2011). Психологічна безпека освітнього середовища. Психолог. № 10 (442). С. 3-6 [in Ukrainian].

Counteraction and prevention of bullying in educational institutions. Online anti-bullying course. (2019). Retrieved at: :https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:MON+AB101+2019_T2/about [Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти. Онлайн-курс із протидії боулінгу (2020). Режим доступу :https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:MON+AB101+2019_T2/about [in Ukrainian].

Chorniy, M. (2018). Formation of interpersonal relationships in the student body of adolescents as a condition for creating a psychologically safe educational environment. A young scientist. №2 (54). 2018. P.650-654 [Чорній, М. (2018). Формування міжособистісних взаємин в учнівському колективі підлітків як умова створення психологічно безпечного освітнього середовища. Молодий вчений. №2 (54). С. 650-654 [in Ukrainian].

Yasvin, V. A. (2001). Educational environment: from modeling to design. M.: Sense. 356 p. [Ясвин, В. (2001). Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл. 356 с. [in Russian].

Taraszkiewicz,M., Kordziński, J. (2009). Bezpieczna i przyjazna szkoła. Warszawa : WsiP. 88 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Meshko, H., & Meshko, O. (2020). ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Social Work and Education, 7(4), 537–548. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.10.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION