ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.10.Ключові слова:
заклад загальної середньої освіти, психологічно безпечне освітнє середовище, попередження боулінгу, система роботи з попередження булінгу, антибулінгова програма.Анотація
Дослідження присвячено актуальній проблемі психолого-педагогічної науки – попередження булінгу у закладі загальної середньої освіти. На основі аналізу наукової літератури і результатів вивчення стану психологічної безпеки учнів, захищеності вчителів та їх емоційного благополуччя обґрунтовано систему роботи з попередження булінгу у закладі загальної середньої освіти, яка охоплює: проведення заходів правового, психолого-педагогічного, соціально-медичного, інформаційно-освітнього характеру для протидії насиллю; контроль за рівнем емоційних навантажень учнів і вчителів; експертизу психологічної безпеки освітнього середовища, а також створення умов для забезпечення емоційного комфорту суб’єктів освітнього процесу. Важливим компонентом запропонованої системи є комплексна антибулінгова програма, яка передбачає такі напрями діяльності: створення безпечних умов для навчання і виховання учнів та діяльності вчителів; організацію виховної роботи з учнями та їх дозвіллєвої діяльності, спрямованої на реалізацію індивідуальних потенцій та формування соціально-психологічної умілості школярів; забезпечення психолого-педагогічного супроводу учнів; проведення корегувальних і за потреби реабілітаційних заходів із жертвами булінгу, їх батьками; проведення виховних заходів примусового характеру з булерами та їх батьками; організацію і проведення превентивної просвітницької діяльності з попередження насилля у колективі закладу освіти; створення в закладі освіти інформаційного середовища з питань протидії булінгу; постійний моніторинг показників емоційного благополуччя учнів і вчителів. Визначено шляхи реалізації антибулінгової програми, які потребують узгоджених дій адміністрації, об’єднання зусиль класних керівників, вчителів, шкільного психолога, соціального педагога, а також учнів і батьків.Посилання
Baeva, I. A. (2002a). Psychological safety of the educational environment: theoretical bases and technologies of creation: diss. … cand. psychol. sciences, 19.00.07 - pedagogical psychology. SPb. 386 p. [Баева, И. (2002). Психологическая безопасность образовательной среды: теоретические основы и технологии создания: дисс. … канд. психол. наук, 19.00.07 – педагогическая психология. СПб. 386 с. [in Russian].
Baeva, I. A. (2002b). Psychological security trainings at school. SPb.: Rech. 251 p. [Баева, И. (2002). Тренинги психологической безопасности в школе. СПб.: Речь. 251 с. [in Russian].
Bullying, sexting, trolling, phishing, grooming, mobbing and carding - how children are bullied on the Internet. (2020). Retrieved at: https://hromadske.radio/podcasts/rankova-hvylya/buling-sekstyng-troling-fishyng-gruming-mobing-i-kardyng-yak-znushchayutsya-z-ditey-v-interneti [Булінг, секстинг, тролінг, фішинг, грумінг, мобінг і кардинг – як знущаються з дітей в Інтернеті. (2019). Режим доступу : https://hromadske.radio/podcasts/rankova-hvylya/buling-sekstyng-troling-fishyng-gruming-mobing-i-kardyng-yak-znushchayutsya-z-ditey-v-interneti [in Ukrainian].
Bullying. The situation in Ukraine. (2020). UNICEF Ukraine. Retrieved at: https://www.stopbullying.com.ua/adults/statistics [Булінг. Ситуація в Україні. (2020). UNICEF Україна. Режим доступу : https://www.stopbullying.com.ua/adults/statistics [in Ukrainian].
Meshko, G. M., & Meshko, O. I. (2017). Formation of a psychologically safe educational environment in a secondary school. Humanitarian Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. Thematic issue “International Chelpan psychological and pedagogical readings”. Vol. 37 (3). T II (22). K.: Gnosis. P. 62-71 [ Мешко, Г., Мешко, О. (2017). Формування психологічно безпечного освітнього середовища у загальноосвітньому навчальному закладі. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». Вип. 37(3). Т II (22). К.: Гнозис. С. 62-71 [in Ukrainian].
Obozova, O. (2011). Psychological security of the educational environment. Psychologist. № 10 (442). P. 3-6 [Обозова, О. (2011). Психологічна безпека освітнього середовища. Психолог. № 10 (442). С. 3-6 [in Ukrainian].
Counteraction and prevention of bullying in educational institutions. Online anti-bullying course. (2019). Retrieved at: :https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:MON+AB101+2019_T2/about [Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти. Онлайн-курс із протидії боулінгу (2020). Режим доступу :https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:MON+AB101+2019_T2/about [in Ukrainian].
Chorniy, M. (2018). Formation of interpersonal relationships in the student body of adolescents as a condition for creating a psychologically safe educational environment. A young scientist. №2 (54). 2018. P.650-654 [Чорній, М. (2018). Формування міжособистісних взаємин в учнівському колективі підлітків як умова створення психологічно безпечного освітнього середовища. Молодий вчений. №2 (54). С. 650-654 [in Ukrainian].
Yasvin, V. A. (2001). Educational environment: from modeling to design. M.: Sense. 356 p. [Ясвин, В. (2001). Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл. 356 с. [in Russian].
Taraszkiewicz,M., Kordziński, J. (2009). Bezpieczna i przyjazna szkoła. Warszawa : WsiP. 88 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Halyna Meshko, Oleksandr Meshko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).