MODEL OF FORMATION OF SOCIAL LEADERSHIP IN FUTURE SOCIAL WORKERS IN THE CONDITIONS OF PROFESSIONAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.6.Keywords:
leadership, model of social leadership formation, future social workers, professional training, social work.Abstract
In order to reveal the theoretical and methodological foundations of the problem of formation of social leadership in future social workers, the generalization of issues to the structure and organization of this activity in the process of professional training was carried out. The separation of different scientific approaches to modeling the professional training of students - future social workers made it possible to predict the results and identify optimal ways to ensure their high level. Separately the structural-functional model of the problem research has already been built, which defines its goal, namely the actualization of modeling of social leadership in future social workers in the process of professional training. An example of the author's structural-functional model of formation of social leadership in future social workers in the process of professional training is given and its essence is revealed. The components of the model (target, organizational, content-methodical, diagnostic) are in the article, which are combined with each other and reveal the features of the formation of social leadership of social workers. The identified components represent the main structural elements of the system of social leadership formation to the specified activities: purpose, objectives, principles, organizational and pedagogical conditions, structure and main activities of the “School of Social Leadership – Student”, criteria, indicators, levels and results. Methodological principles contributed to the identification of optimal research methods: analysis, comparison and synthesis of scientific literature on modeling social leadership in the training of social workers, abstraction and design of the model of social leadership in future social workers in training, systematization and generalization of modeling.References
Bybyk, D. (2020). Organisational and pedagogical conditions of future social workers’ professional training for social leadership. Intellectual Archive. Toronto: Shiny Word.Corp. (Canada). 2020. Vol. 9 (April/June). No. 2. Pр. 56-65. DOI:10.32370/IA_2020_06_8
Millissa, F.Y., Cheung & Wei-ping Wu. (2012). Leader-member exchange and employee work outcomes in Chinese firms: the mediating role of job satisfaction. Asia Pacific Business Review 18(1), 65-81.
Savelchuk, I. B. (2015). Соціально-педагогічне середовище навчально-професійних студій як чинник формування інноваційного потенціалу майбутніх соціальних працівників. Освітологічний дискурс, (1 (9), 204-214. Retrieved from URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/213 [Savelchuk, I. B. (2015). Socio-pedagogical environment of educational and professional studies as a factor in the formation of innovative potential of future social workers. Educational discourse, 1 (9), 204-214. (in Ukrainian).
Sullivan, W. Patrick (2016) Leadership in Social Work: Where Are We? Journal of Social Work Education. 52, 51-61. DOI: 10.1080 / 10437797.2016.1174644
Авдєєва, А. А. (2010). Формирование лидерских компетенций в процессе профессионального становления специалиста в вузе. (автореф. дис. канд. пед. наук). Тамбовский государственный технический университет, Тамбов, Российская Федерация. [Avdieieva, A. A. (2010). Formation of leadership competencies in the process of professional development of a specialist in higher education. (author's ref. dis. cand. ped. science). Tambov State Technical University, Tambov. (in Russian)
Волківська, Д. А. (2016). Розвиток лідерського потенціалу студентського активу в університетському середовищі. (автореф. дис. канд. пед. наук). Київський університет ім. Бориса Грінченка, Київ, Україна. [Volkivska, D. A. (2016). Development of leadership potential of student assets in the university environment. (author's ref. dis. cand. ped. science). Kyiv University named after Borys Hrinchenko, Kyiv, Ukraine. (in Ukrainian).
Гиззатуллин, И. Г. (2015). Развитие социального лидерства педагога дополнительного образования. Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств, 4 (44), 134-141. [Hyzzatullyn, Y. H. (2015). Development of social leadership of a teacher of additional education. Bulletin of the Chelyabinsk State Academy of Culture and Arts, 4 (44), 134-141. (in Russian).
Гордєєва, Т. Є. (2014). Модель формування професійної мобільності соціальних працівників. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, 122, 59-62. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_122_16 [Hordieieva, T. Ye. (2014). Model of formation of professional mobility of social workers. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. 122, 59-62. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_122_16 (in Ukrainian).
Зозуляк-Случик, Р. (2019). Модель формування професійної етики майбутніх соціальних працівників в університетах. Молодь і ринок, 6 (173), 123. [Zozuliak-Sluchyk, R. (2019). Model of formation of professional ethics of future social workers in universities. Molod i rynok, 6 (173), 123. (in Ukrainian).
Гордєєва, Т. Є. (2014). Модель формування професійної мобільності соціальних працівників. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, 122, 59-62. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_122_16 [Hordieieva, T. Ye. (2014). Model of formation of professional mobility of social workers. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. 122, 59-62. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_122_16 (in Ukrainian).
Зозуляк-Случик, Р. (2019). Модель формування професійної етики майбутніх соціальних працівників в університетах. Молодь і ринок, 6 (173), 123. [Zozuliak-Sluchyk, R. (2019). Model of formation of professional ethics of future social workers in universities. Molod i rynok, 6 (173), 123. (in Ukrainian).
Карпенко, О.Г. (2007). Професійна підготовка соціальних працівників в умовах університетської освіти: науковометодичний та організаційно - технологічний аспекти монографія. Дрогобич: Коло, 374. [Karpenko, O. H. (2007). Professional training of social workers in the conditions of university education: scientific-methodical and organizational-technological aspects. Drohobych: Kolo, 374. (in Ukrainian).
Кови, С. Р. (2008). Лидерство, основанное на принципах. Москва: Альпина Бизнес Букс, 302. [Kovy, S. R. (2008). Principle - based leadership. Alpyna Byznes Buks, 302. (in Russian).
Коновалова, М. В. (2012). Лідерство в державному управлінні як чинник формування інноваційної організаційної культури. Сборник научных трудов SWorld, 16(4), 44-50. [Konovalova, M. V. (2012). Leadership in public administration as a factor in the formation of innovative organizational culture. Collection of scientific works SWorld, 16(4), 44-50. (in Ukrainian).
Конышева, Л.Н. (2009). Формирование лидерских качеств студентов посредством участия в деятельности органов самоуправления. (автореф. дис. канд. пед. наук). Вятский государственный гуманитарный университет, Киров, Российская Федерация [Konysheva, L. N. (2009). Formation of leadership qualities of students through participation in the activities of local governments. (author's ref. dis. cand. ped. science). Vyatka State University for the Humanities, Kirov, Russian Federation.
Лях, Т. В. Соціально-педагогічна діяльність студентських волонтерських групп. (автореф. дис. канд. пед. наук) Луганський національний університет ім. Т. Шевченка, Луганськ, Україна. [Liakh, T. V. Socio-pedagogical activity of student volunteer groups. (author's ref. dis. cand. ped. science). Luhansk National University named after T. Shevchenko, Luhansk, Ukraine. (in Ukrainian).
Павлик, Н. П. (2018). Концепція впровадження неформальної вісності в процесах професіонічних підлітків майбутніх соціальних педагогів. Інновація педагогіка, 8, 163-165. [Pavlyk, N. P. (2018). The concept of introducing informal awareness in the processes of professional adolescents of future social educators. Innovative pedagogics. 8, 163-165. (in Ukrainian).
Павлик, Н. (2018). Науково-методичний інструментарій неорганічної освіти в професійній підготовці майбутніх соціальних педагогів. Balkansko Nauchno Obozrenye, 1, 64-68. [Pavlyk, N. P. Scientific and methodological tools of inorganic education in the training of future social educators. Balkansko Nauchno Obozrenye, 1, 64-68. (in Ukrainian).
Павлишина, Н. Б. (2015). Педагогічна модель формування готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності у закладах соціального обслуговування людей похилого віку. Наука і освіта, 5, 71-77. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_5_14 [Pavlyshyna, N. B. (2015). Pedagogical model of formation of readiness of future social workers for professional activity in institutions of social service of elderly people. Science and education, 5, 71-77. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_5_14 (in Ukrainian).
Саляхов, В. Ю. (2008). Формирование лидерских качеств студентов: на опыте подготовки менеджеров. (автореф. дис. канд. пед. наук). Вологоградский государственный педагогический университет, Вологоград, Российская Федерация. [Saliakhov, V.Iu. (2008). Formation of leadership qualities of students: on the experience of training managers: (author's ref. dis. cand. ped. science). Volgograd State Pedagogical University, Volgograd. (in Russian).
Тернопільська, В. І. (2016). Моделювання процесу формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 25, 16-22. Retrieved from URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2016_25_5 [Ternopilska, V. I. (2016). Modeling the process of formation of self-educational competence of future specialists. Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy, 25, 16-22. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2016_25_5 (in Ukrainian).
Червоненко, К. С. (2019). Модель системи формування готовності майбутніх соціальних працівників до організації волонтерської діяльності учнівської молоді. Науковий вісник Ужгородського національного університету серія: Педагогіка. Соціальна робота, 2 (45), 233–237. [Chervonenko, K. S. (2019). Model of the system of formation of readiness of future social workers for the organization of volunteer activity of student's youth. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, 2 (45), 233–237. (in Ukrainian).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Daria Bybyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.