МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЛІДЕРСТВА У МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Daria Bybyk Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, вул. Пирогова 9, 01030, м. Київ, Україна;, Україна https://orcid.org/0000-0001-9947-8503

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.6.

Ключові слова:

лідерство, модель формування соціального лідерства, майбутні соціальні працівники, професійна підготовка, соціальна робота.

Анотація

З метою розкриття теоретико-методичних засад проблеми формування соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників було здійснено узагальнення питань до структури та організації цієї діяльності в процесі професійної підготовки. Виокремлення різних наукових підходів до моделювання професійної підготовки студентів – майбутніх соціальних працівників дало змогу спрогнозувати результати та виявити оптимальні шляхи забезпечення їх високого рівня. Зокрема, побудовано структурно-функціональну модель дослідження проблеми, яка визначає свою мету, а саме актуалізацію моделювання соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників в процесі професійної підготовки. Наведено приклад авторської структурно-функціональної моделі формування соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників в процесі професійної підготовки та розкрито її сутність. У статті подано компоненти моделі (цільовий, організаційний, змістовно-методичний, діагностичний), що поєднуюся між собою та розкривають особливості формування соціального лідерства фахівців соціальної сфери. Визначені компоненти репрезентують основні структурні елементи системи формування соціального лідерства до означеної діяльності: мету, завдання, принципи, організаційно-педагогічні умови, структуру та основні напрямки діяльності «Школи Social лідерства – Student», критерії, показники, рівні та результат сформованості. Методологічні засади сприяли виявленню оптимальних методів проблеми дослідження: аналіз, порівняння та синтез наукової літератури щодо моделювання соціального лідерства у підготовці соціальних працівників, абстрагування та проектування моделі формування соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників в умовах професійної підготовки, систематизація та узагальнення моделювання.

Біографія автора

Daria Bybyk, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, вул. Пирогова 9, 01030, м. Київ, Україна;

старший викладач, PhD здобувач, кафедра теорії та технології соціальної роботи, факультет соціально-економічної освіти,

Посилання

Bybyk, D. (2020). Organisational and pedagogical conditions of future social workers’ professional training for social leadership. Intellectual Archive. Toronto: Shiny Word.Corp. (Canada). 2020. Vol. 9 (April/June). No. 2. Pр. 56-65. DOI:10.32370/IA_2020_06_8

Millissa, F.Y., Cheung & Wei-ping Wu. (2012). Leader-member exchange and employee work outcomes in Chinese firms: the mediating role of job satisfaction. Asia Pacific Business Review 18(1), 65-81.

Savelchuk, I. B. (2015). Соціально-педагогічне середовище навчально-професійних студій як чинник формування інноваційного потенціалу майбутніх соціальних працівників. Освітологічний дискурс, (1 (9), 204-214. Retrieved from URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/213 [Savelchuk, I. B. (2015). Socio-pedagogical environment of educational and professional studies as a factor in the formation of innovative potential of future social workers. Educational discourse, 1 (9), 204-214. (in Ukrainian).

Sullivan, W. Patrick (2016) Leadership in Social Work: Where Are We? Journal of Social Work Education. 52, 51-61. DOI: 10.1080 / 10437797.2016.1174644

Авдєєва, А. А. (2010). Формирование лидерских компетенций в процессе профессионального становления специалиста в вузе. (автореф. дис. канд. пед. наук). Тамбовский государственный технический университет, Тамбов, Российская Федерация. [Avdieieva, A. A. (2010). Formation of leadership competencies in the process of professional development of a specialist in higher education. (author's ref. dis. cand. ped. science). Tambov State Technical University, Tambov. (in Russian)

Волківська, Д. А. (2016). Розвиток лідерського потенціалу студентського активу в університетському середовищі. (автореф. дис. канд. пед. наук). Київський університет ім. Бориса Грінченка, Київ, Україна. [Volkivska, D. A. (2016). Development of leadership potential of student assets in the university environment. (author's ref. dis. cand. ped. science). Kyiv University named after Borys Hrinchenko, Kyiv, Ukraine. (in Ukrainian).

Гиззатуллин, И. Г. (2015). Развитие социального лидерства педагога дополнительного образования. Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств, 4 (44), 134-141. [Hyzzatullyn, Y. H. (2015). Development of social leadership of a teacher of additional education. Bulletin of the Chelyabinsk State Academy of Culture and Arts, 4 (44), 134-141. (in Russian).

Гордєєва, Т. Є. (2014). Модель формування професійної мобільності соціальних працівників. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, 122, 59-62. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_122_16 [Hordieieva, T. Ye. (2014). Model of formation of professional mobility of social workers. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. 122, 59-62. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_122_16 (in Ukrainian).

Зозуляк-Случик, Р. (2019). Модель формування професійної етики майбутніх соціальних працівників в університетах. Молодь і ринок, 6 (173), 123. [Zozuliak-Sluchyk, R. (2019). Model of formation of professional ethics of future social workers in universities. Molod i rynok, 6 (173), 123. (in Ukrainian).

Гордєєва, Т. Є. (2014). Модель формування професійної мобільності соціальних працівників. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, 122, 59-62. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_122_16 [Hordieieva, T. Ye. (2014). Model of formation of professional mobility of social workers. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. 122, 59-62. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_122_16 (in Ukrainian).

Зозуляк-Случик, Р. (2019). Модель формування професійної етики майбутніх соціальних працівників в університетах. Молодь і ринок, 6 (173), 123. [Zozuliak-Sluchyk, R. (2019). Model of formation of professional ethics of future social workers in universities. Molod i rynok, 6 (173), 123. (in Ukrainian).

Карпенко, О.Г. (2007). Професійна підготовка соціальних працівників в умовах університетської освіти: науковометодичний та організаційно - технологічний аспекти монографія. Дрогобич: Коло, 374. [Karpenko, O. H. (2007). Professional training of social workers in the conditions of university education: scientific-methodical and organizational-technological aspects. Drohobych: Kolo, 374. (in Ukrainian).

Кови, С. Р. (2008). Лидерство, основанное на принципах. Москва: Альпина Бизнес Букс, 302. [Kovy, S. R. (2008). Principle - based leadership. Alpyna Byznes Buks, 302. (in Russian).

Коновалова, М. В. (2012). Лідерство в державному управлінні як чинник формування інноваційної організаційної культури. Сборник научных трудов SWorld, 16(4), 44-50. [Konovalova, M. V. (2012). Leadership in public administration as a factor in the formation of innovative organizational culture. Collection of scientific works SWorld, 16(4), 44-50. (in Ukrainian).

Конышева, Л.Н. (2009). Формирование лидерских качеств студентов посредством участия в деятельности органов самоуправления. (автореф. дис. канд. пед. наук). Вятский государственный гуманитарный университет, Киров, Российская Федерация [Konysheva, L. N. (2009). Formation of leadership qualities of students through participation in the activities of local governments. (author's ref. dis. cand. ped. science). Vyatka State University for the Humanities, Kirov, Russian Federation.

Лях, Т. В. Соціально-педагогічна діяльність студентських волонтерських групп. (автореф. дис. канд. пед. наук) Луганський національний університет ім. Т. Шевченка, Луганськ, Україна. [Liakh, T. V. Socio-pedagogical activity of student volunteer groups. (author's ref. dis. cand. ped. science). Luhansk National University named after T. Shevchenko, Luhansk, Ukraine. (in Ukrainian).

Павлик, Н. П. (2018). Концепція впровадження неформальної вісності в процесах професіонічних підлітків майбутніх соціальних педагогів. Інновація педагогіка, 8, 163-165. [Pavlyk, N. P. (2018). The concept of introducing informal awareness in the processes of professional adolescents of future social educators. Innovative pedagogics. 8, 163-165. (in Ukrainian).

Павлик, Н. (2018). Науково-методичний інструментарій неорганічної освіти в професійній підготовці майбутніх соціальних педагогів. Balkansko Nauchno Obozrenye, 1, 64-68. [Pavlyk, N. P. Scientific and methodological tools of inorganic education in the training of future social educators. Balkansko Nauchno Obozrenye, 1, 64-68. (in Ukrainian).

Павлишина, Н. Б. (2015). Педагогічна модель формування готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності у закладах соціального обслуговування людей похилого віку. Наука і освіта, 5, 71-77. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_5_14 [Pavlyshyna, N. B. (2015). Pedagogical model of formation of readiness of future social workers for professional activity in institutions of social service of elderly people. Science and education, 5, 71-77. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_5_14 (in Ukrainian).

Саляхов, В. Ю. (2008). Формирование лидерских качеств студентов: на опыте подготовки менеджеров. (автореф. дис. канд. пед. наук). Вологоградский государственный педагогический университет, Вологоград, Российская Федерация. [Saliakhov, V.Iu. (2008). Formation of leadership qualities of students: on the experience of training managers: (author's ref. dis. cand. ped. science). Volgograd State Pedagogical University, Volgograd. (in Russian).

Тернопільська, В. І. (2016). Моделювання процесу формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 25, 16-22. Retrieved from URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2016_25_5 [Ternopilska, V. I. (2016). Modeling the process of formation of self-educational competence of future specialists. Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy, 25, 16-22. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2016_25_5 (in Ukrainian).

Червоненко, К. С. (2019). Модель системи формування готовності майбутніх соціальних працівників до організації волонтерської діяльності учнівської молоді. Науковий вісник Ужгородського національного університету серія: Педагогіка. Соціальна робота, 2 (45), 233–237. [Chervonenko, K. S. (2019). Model of the system of formation of readiness of future social workers for the organization of volunteer activity of student's youth. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, 2 (45), 233–237. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Bybyk, D. (2020). МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЛІДЕРСТВА У МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ. Social Work and Education, 7(4), 483–496. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.6.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION