PREVENTION DIFFICULT LIFE CIRCUMSTANCES: CONCEPTUALIZATION DEFINITION
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.1.11Keywords:
social prevention, difficult life circumstances, social services, vulnerable group, risk factors, protective factors, types of social preventionAbstract
Prevention of difficult life circumstances is one of the vital areas of work of a social worker. It is confirmed in the new Law of Ukraine, "About Social Services," adopted in 2019. The document defines the organizational and legal framework for the provision of social services, which aim not only to overcome difficult life circumstances but also to prevent them. However, the term "prevention of difficult life circumstances" needs to be clarified. The article analyzes the fundamental concepts of "difficult life circumstances" and "social prevention", which allowed us to interpret the definition of "prevention of difficult life circumstances". It has been found that the effectiveness of prevention depends not only on reducing risk factors but also on strengthening the protective factors that are most closely related to the problem. The types of prevention of difficult life circumstances are described, and possible measures are identified that will contribute to the realization of the goals and objectives of each type. Early intervention plays an essential role in primary and secondary prevention, allowing identifying problems in the early stages and preventing their spread and aggravating them.References
Безпалько, О. В. (2009) Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі. К.: Центр учбової літератури. 208 [Bezpalko, O. V. (2009). Social pedagogy: schemes, tables, comments. Kyiv: Center of Educational Literature., 208 [in Ukrainian].
Ващенко, І. В., Іваненко, Б.Б. (2018). Психологічні ресурси особистості в подоланні складних життєвих ситуацій. Проблеми сучасної психології. Вип. 40, 33-49. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2018_40_5 [Vashchenko, I. V, Ivanenko B. B. (2018). Psychological resources of the per-sonality in overcoming difficult life situations. Problems of Modern Psychology. Issue 40. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2013_2_7 [in Ukrainian].
Волкова, В. А., Глушкова, К. І. (2013). Соціально-педагогічна робота з сім’ями, що опинилися у складних життєвих обставинах. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. №. 2, 37-42. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2013_2_7 [Volkova, V.A., Glushkova, K. I. (2013). Socio-pedagogical work with families who have found themselves in difficult life circumstances. Scientific Bulletin Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy. №. 2, 37-42. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2013_2_7 [in Ukrainian].
Гринберг, Дж. (2002). Управление стрессом. 495 c. [Greenberg, J. (2002). Comprehensive stress management, 495 p. [in Russian].
Доценко, В. В. (2011). Теоретичні підходи щодо вивчення кризових станів особистості. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна, № 937: Серія: Психологія. Вип. 45, 73-77. Взято з: http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1368 [Dotsenko, V. V. (2011). Theoretical approaches to the study of crisis states of personality. The journal Karazin Kharkiv National University, № 937: Series: Psyhology. Issue 44, 73-77. Retrieved from: http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1368 [in Ukrainian].
Журавель, Т. В. (2013). Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності. Соціальна педагогіка : навч. посібник / За заг. ред. О. В. Безпалько; авт.-кол. О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, Т. Г. Веретенко та ін. : К. : Академвидав, 312 с.; С. 85–101 [Zhuravel, Т. V. (2013). Social prevention as a direction of socio-pedagogical activity. In O.V. Bezpalko (Ed.) Social pedagogy: textbook. manual K.: Akademvydav, 312 p.; 85–101 [in Ukrainian].
Закон України «Про соціальні послуги». № 18, ст.73. (2019) [Law of Ukraine "On Social Services". № 18, ст.73. (2019) [in Ukrainian].
Кальченко, Л. В. (2018). Превенція соціального сирітства в умовах територіальної громади міста: концептуальні засади. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11: Соціальна робота. Соціальна педагогіка, Вип. 24 (ІІ том), 218-224. Взято з: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5182 [Kalchenko, L.V. Prevention of social orphanhood in the conditions of the city's territorial community: the conceptual framework. Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 11. Social work. Social pedagogy, Issue 24 (II), 218-224. Retrieved from: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5182 [in Ukrainian].
Кияниця, З. П., Петрочко, Ж. В. (2017). Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. К.: ОБНОВА КОМПАНІ, 2017 [Kyianytsia Z.P. Petrochko, Zh. V. (2017). Social work with vulnerable families and children. K.: OBNOVA KOMPANI, 2017 [in Ukrainian].
Литвиненко, В. М. (2013). Підстави надання соціальних послуг. Трудове прав та право соціального забезпечення. Юридична Україна. № 8, 62-65. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/urykr_2013_8_12 [Litvinenko, V. M. (2013). The reasons of social services provision. Labor rights and social security law. Legal Ukraine. № 8, 62-65. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/urykr_2013_8_12 [in Ukrainian].
Лютий, В. П. (2004). Соціальна профілактика негативних явищ у дитячому і молодіжному середовищі. К.: Академія праці і соціальних відносин. Взято з: http://moodle.socosvita.kiev.ua/moodledata/filedir/7e/ef/7eef2468fde80b86dfa5cbd6ee6cf0cb06b6a957 [Liutyi, V.P. (2004). Social prevention of negative phenomena with children and youth. K. Academy of Labor and Social Relations. Retrieved from: http://moodle.socosvita.kiev.ua/moodledata/filedir/7e/ef/7eef2468fde80b86dfa5cbd6ee6cf0cb06b6a957 [in Ukrainian].
Україна, Міністерство соціальної політики (2015). Наказ «Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги профілактики», № 912. Взято з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-15#Text [Ukraine, Ministry of Social Policy (2015). Order «On approval of the State standard of social prevention services» № 912. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-15#Text [in Ukrainian].
Овчарова, Л. М. (2017). Причини та форми прояву соціальної ексклюзії у сучасному українському суспільстві. Молодий вчений. № 10 (50), 745-749. Взято з : http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_10_172 [Ovcharova, L. M. (2017). Causes and forms of social exclusion in the modern Ukrainian society. Young scientist. № 10 (50), 745-749. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_10_172 [in Ukrainian].
Осухова, Н. Г. (2012). Психологическая помощь в трудных и экстремальных ситуациях. М.: Издательский центр «Академия», 2012 [Osukhova, N.G. (2012). Psychological assistance in difficult and extreme situations. M.: Publishing Center "Academy", 2012 [in Russian].
Проект Закону про соціальну роботу (10.12.2021). Взято з http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73407 [Law of social work (Draft 10.12.2021). Retrieved from: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73407 [in Ukrainian].
Рудяк, В. О. (2019). Щодо розуміння сутності поняття «складні життєві обставини» Соціальне право. № 1, 152-157. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sopr_2019_1_28 [Rudyak, V. O (2019). On understanding the essence of the concept of "difficult life circumstances". Social Law. № 1, 152-157. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sopr_2019_1_28 [in Ukrainian].
Супріган, А. О. (2020). Трансформація «я-образу» особистості в складних життєвих обставинах. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Взято з: http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/dis_suprigan_1583089445.pdf [Suprigan, A. O. (2020). Transformation of the "self-image" of the individual in difficult life circumstances. G.S. Kostyuk Institute of Psychology of the NAPS of Ukraine. Retrieved from: http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/dis_suprigan_1583089445.pdf [in Ukrainian].
Як пройти крізь труднощі і зберегти психічне здоров’я (2021). Взято з https://www.mh4u.in.ua/hochu-diznatysya-bilshe/shho-potribno-zanty-pro-psyhoterapiyu/?highlight=%D1%81%D1%82%D1%96%D0%B9%D0%BA%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C [How to get through difficulties and stay mentally healthy (2021). Retrieved from: https://www.mh4u.in.ua/hochu-diznatysya-bilshe/shho-potribno-zanty-pro-psyhoterapiyu/?highlight=%D1%81%D1%82%D1%96%D0%B9%D0%BA%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C [in Ukrainian].
About Strengthening Families and the Protective Factors Framework. (2021). Retrieved from: https://cssp.org/resource/about-strengthening-families-and-the-protective-factors-framework/
Extremera, N., Rey, L (2016) Attenuating the Negative Impact of Unemployment: The Interactive Effects of Perceived Emotional Intelligence and Well-Being on Suicide Risk. PLoS ONE 11(9). Retrieved from: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0163656
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Світлана Стельмах
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.