Technologies of recruitment youth in volunteering in Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.3.2

Keywords:

volunteering, youth volunteering, involvement of volunteers, technologies of involvement of volunteers, technology of volunteers recruiting, technology of involvement, recruitment and communication campaign, recruiting, recruitment

Abstract

The article reveals the concept of volunteering and the involvement of volunteers. The author highlights the state of volunteering among young people and socio-political conditions to develop the volunteer movement in Ukraine. The research relevance of volunteer involvement was manifested. In order to find effective ways to involve young people in volunteering, the legislative documents and theoretical and practical materials on the topic of involving volunteers in Ukraine were analyzed and compared. The article deduced individual stages of involving young people in volunteering. Among them: setting goals for recruitment; recruitment planning; preparation of a recruitment and communication campaign; implementation of a recruitment and communication campaign; selection of volunteers; monitoring and evaluating recruitment; studying volunteers, adapting to volunteering conditions; joining a volunteer’s community, monitoring, and evaluation of involvement volunteers. Based on the analysis of foreign sources and individual stages of involvement, two technologies for attracting volunteers have been identified: the technology of recruiting volunteers and the technology of volunteer involvement. Relevant diagrams and tables were visualized due to the results of theoretical research. The emphasis of the article is on the technology of recruiting volunteers, which was tested and shown its effectiveness and flexibility in the activities (BUR camps for young volunteers in Ukraine) of the program «Building Ukraine Together» of the charity organization «Ukrainian educational platform» during the 2021. The technology combines social science, digital technologies, and marketing innovations. The main functions of recruitment technology are highlighted and explained. Within the framework of volunteer recruitment technology, the author proposed the algorithm, key stages, methods, and tools. In the article, particular examples and detailed explanations for all points are described

Author Biography

Diana Nahorna, HEI “Ukrainian Catholic University”

head of projects and programs, Department of Pedagogy and Social Work

References

Бондаренко, A. та ін. (2021). Онлайн-тренінг «Залучення та координація волонтерів». [Bondarenko, A. (2021). Online training about involvement and coordination of volunteers". (in Ukrainian)]. URL: https://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/library/democratic_ governance/involving-and-coordinating-volunteers.html.

Вайнола, Р.Х., Капська, А.Й, Комарова, Н.М. та ін. (1999). Волонтерський рух в Україні: тенденції розвитку. [Vainola, R. Kh. Kapska, A. Y. Komarova, N. M. (1999). Voluntary movement in Ukraine: development trends. (in Ukrainian)].

Gold Web Solutions. (2022). URL: http: https://goldwebsolutions.com/uk/blog/konversiya-u-sferi-internet-marketingu/

Внутрішньоорганізаційні документи БО «Українська освітня платформа» програма «Будуємо Україну Разом» (2021). Рекрутингова стратегія програми 2021. [Internal organizational documents of the NGO "Ukrainian Educational Platform" "Building Ukraine Together" program (2021). Recruiting strategy of the 2021 program. (in Ukrainian)].

Гораль, О., Бурліцька, О. (2019). Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя. Рівні портрета цільвої аудиторії. [Horal, O., Burlitska, O. (2019). Levels of the portrait of the target audience. Ternopil National Technical University named after Ivan Puliuy. (in Ukrainian)].

Дідченко, Ю.О., Половинкіна, А.О., Лободзинська, Т.П. (2017). Колаборація брендів як інструмент покращення іміджевих та фінансових показників діяльності підприємства. [Didchenko Yu., Polovynkina A., Lobodzynska T. (2017). Brand collaboration as a tool for improving the image and financial performance of the enterprise. (in Ukrainian)]. URL: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/06/Ekonomika-i-suspilstvo-9-2017.pdf#page=61.

Інціатива з розвитку якісного залучення «Макітра» (2022). Колесо залучення. [Initiative for the development of qualitative involvement "Makitra" (2022). Wheel of engagement. (in Ukrainian)]. URL: http: https://makitra.org/.

Карий, О., Панас, Я. (2016). Передумови залучення волонтерів для забезпечення соціально-економічного розвитку громад. [Karyi, O., Panas, Ya. (2016). Prerequisites for the involvement of volunteers to ensure the social and economic development of communities]. URL: http: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2016_2_156_169.pdf.

Лях, Т.Л. (Ред.). (2012). Менеджмент волонтерських груп від А до Я. [Liakh, T. (edit.) (2012). Management of volunteer groups from A to Z. (in Ukrainian)].

Лях, Т. Л. (2010). Методика організації волонтерських груп [Liakh, T. L. (2010). Methods of organization of volunteer groups. (in Ukrainian)].

Марусей, Т. В. (2016). Впровадження CRM-систем у маркетингову діяльність підприємства. [Marusei, T. V. (2016). Implementation of CRM systems in the marketing activities of the enterprise. (in Ukrainian)]. URL: http: http://www.economy.in.ua/pdf/6_2016/20.pdf.

Про волонтерську діяльність (2011. № 42, ст.435). [About volunteering. Law of Ukraine on 19.04.2011 r. № 3236-VI. 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3236-17#Text]. (in Ukrainian).

Про волонтерську діяльність Громадської організації «МАРТ». (2022). [About the volunteer activity of the Non-govermental Organization «MART». (in Ukrainian)]. URL: https://mart-ngo.org.ua/wp-content/uploads/2019/04/pologenie-pro-volontersku-diyalnist-1.pdf.

Про захист персональних даних. (2010). [Law of Ukraine On Protection of Personal Data. (2010). (in Ukrainian)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ aws/show/ 2297-17#Text.

Про затвердження Порядку надання волонтерської допомоги за окремими напрямами волонтерської діяльності. (2015). № 556. [On the approval of the Procedure for providing volunteer assistance in certain areas of volunteer activity. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine on 05.08.2015 № 556. (in Ukrainian)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/556-2015-p#Text.

Просвіта. (2002). Права людини. Загальна декларація волонтерів, прийнята на ХІ конгресі Міжнародної асоціації волонтерів. [Prosvita. (2002). Human Rights. The general declaration of volunteers, adopted at the 11th Congress of the International Association of Volunteers. (in Ukrainian)].

Шевченко, І. В. (уклад.) (2012). Тлумачний словник української мови у 20-и т. Т. 3. [Shevchenko, І. (2012). Explanatory dictionary of the Ukrainian language in 20 volumes. (in Ukrainian)].

Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва. Серед волонтерів найбільше молоді: результати соціологічного дослідження (2018). [Foundation «Democratic initiatives» named after Ilko Kucheriv (2018) Most of the volunteers are young: the results of a sociological study. (in Ukrainian)]. URL: https://dif.org. ua/article/sered-volonteriv-naybilshe-molodi.

Чернобровкіна, С. В. (2019). Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Перспективні напрямки розвитку економіки, фінансів, обліку, менеджменту та права: теорія і практика». Теоретичні аспекти маркетингових комунікацій підприємств. [Chernobrovkina, S. (2017). Collection of abstracts of reports of the International scientific and practical conference "Prospective directions of development of economy, finance, accounting, management, and law: theory and practice". Theoretical aspects of marketing communications of enterprises. (in Ukrainian)].

Boezemen, E.J., Ellemers, N. (2014). The Oxford Handbook of Recruitment.

Charities Aid Foundation (2021). World Giving Index. URL: https://www.cafonline.org/docs/default-source/about-usresearch/cafworldgivingindex2021 _report_web2_100621.pdf.

Crall, A., Kosmala, M. та ін. (2017). Journal of Science Communication. Volunteer recruitment and retention in online citizen science projects using marketing strategies: lessons from Season Spotter.

Govekar, P., Govekar, M. (2007). Volunteer recruiting, retention and development.

Idea Digital. How to determine the target audience. URL: https://ideadigital.agency/blog/yak-viznachiti-tsilovu-auditoriyu/.

Jennifer, L. Clinehens (2019). CX That Sings: An Introduction to Customer Journey Mapping.

Peng Wenxiu (2015). Journal of Educational and Social Research. Analysis of New Media Communication Based on Lasswell’s “5W” Model.

Renato, Hübner, Barcelos, Danilo, C.Dantas, Sylvain Sénécal (2018). Journal of Interactive Marketing. Watch Your Tone: How a Brand's Tone of Voice on Social Media Influences Consumer Responses. р. 60-80.

Published

2022-09-30

How to Cite

Nahorna, D. (2022). Technologies of recruitment youth in volunteering in Ukraine. Social Work and Education, 9(3), 340–357. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.3.2

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK