Psychological, pedagogical and methodological invariants of educational process improvement in the medical college based on the acmeological approach
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.7Keywords:
acmeological approach, educational process, the institution of professional pre-higher education, model of the organization of educational activity, strategic planning, managerial activityAbstract
The study's relevance is due to the need to improve management activities in the system of pre-higher education. Based on the analysis of psychological and pedagogical research, the article reveals the essence and advantages of the acmeological approach to the organization of the educational process in the medical college as in an institution of professional pre-higher education. The content of managing a medical college using acmeological concepts is disclosed. The model of the organization of the educational process in the medical institution of advanced professional education using the principles of the acmeological approach was substantiated and developed. The author’s model contributes to the improvement of the provision of educational services. In the research process, innovative changes were proposed that should be introduced to develop strategic planning of the educational activities of the medical college as an institution of professional higher education based on the acmeological approach.References
Основи акмеології для менеджерів освіти (2012): навч. посіб. / Г.Х. Яворська, О.А. Гладкова, О.А. Горчакова. К.: Освіта України. 248 [Basics of acmeology for education managers (2012): academic. manual / G.H. Yavorska, O.A. Gladkova, O.A. Gorchakova. K. : Education of Ukraine. 248 [in Ukrainian].
Демянчук, М. Р. (2014). Критерії, компоненти, рівні і стан сформованості основ професійної компетентності майбутніх бакалаврів медсестринської справи. Професійна освіта: проблеми та перспективи. Вип. 7. 112–117 [Demyanchuk, M. R. (2014). Criteria, components, levels and state of formation of the foundations of professional competence of future nursing bachelors. Professional education: problems and prospects. Vol. 7. 112–117 [in Ukrainian].
Дутка, Г. (2004). Фундаменталізація професійної підготовки фахівців у контексті акмеологічної парадигми освіти. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2, 9–15 [Dutka, G. (2004). Fundamentalization of professional training of specialists in the context of the acmeological paradigm of education. Pedagogy and psychology of professional education. 2. 9–15 [(in Ukrainian].
Jarvis, P. (2004). Adult education and lifelong learning: London; XVII. Theory and practice. 3rd ed New York, NY: Routledge Falmer. 382.
Калаур, С. М., Олексюк, Н. С. (2012). Доцільність використання акмеологічного підходу для самореалізації майбутнього фахівця. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя). Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 4, 83–86 [Kalaur, S. M., Oleksyuk, N. S. (2012). The expediency of using an acmeological approach for self-realization of a future specialist. Proceedings. Series "Psychological and Pedagogical Sciences" (Nizhyn State University named after Mykola Gogol). Nizhin: NSU named after M. Gogol. 4, 83–86 [in Ukrainian].
Калаур, C., Сорока, O. (2020). Потенціал акмеології у професійній підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності: методологічні та практичні акценти [Kalaur, S., Soroka, O. (2020). The potential of acmeology in the professional training of future managers of socio-cultural activities: methodological and practical accents. Social Work and Education. Vol. 7, No. 1. Ternopil-Aberdeen. 124–134 [in Ukrainian].
Кіщук, В. М. (2019). Акмеологічний підхід як основа професійної підготовки майбутніх фахівців. Інноваційні наукові дослідження у сфері педагогічних та психологічних наук: Матеріали міжнар. науково-практичної конференції (Київ, 3–4 травня 2019 р.). Видавничий дім «Гельветика». 66–68 [Kishchuk, V. M. (2019). Acmeological approach as the basis of professional training of future specialists. Innovative scientific research in the field of pedagogical and psychological sciences: Materials of the international of the scientific and practical conference (Kyiv, May 3–4, 2019). Helvetica Publishing House. 66–68 [in Ukrainian].
Коваленко, Г. С. (2009). Етапи формування акмеологічної позиції майбутнього вчителя. Проблеми трудової та професійної підготовки: зб. наук. праць / НПУ ім. М. П. Драгоманова. К. Вип. 4. 52–57 [Kovalenko, G. S. (2009). Stages of formation of the acmeological position of the future teacher. Problems of labor and professional training: coll. of science works / NPU named after M. P. Drahomanov. K. Issue 4. 52–57 [in Ukrainian].
Лодатко, Є. О. (2011). Педагогічні моделі, педагогічне моделювання і педагогічне вимірювання: that is that? Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис. У 2-х т. Вип. 3. Т. 1. 339–344 [Lodatko, E. O. (2011). Pedagogical models, pedagogical modeling and pedagogical measurement: that is that? Higher school pedagogy: methodology, theory, technologies. Higher education of Ukraine: Theoretical and scientific-methodical journal. In 2 vols. Vol. 3. Vol. 1. 339–344 [in Ukrainian].
Управління закладом освіти (2022): підручник. За редакцією професора В.В. Крижка, професора О.С. Боднар. К. : Освіта України. 556 [Management of an educational institution (2022): textbook. Edited by Professor V.V. Kryzhka, professor O.S. Bodnar. K.: Education of Ukraine, 2022. 556 [in Ukrainian].
Мармаза, О. І. (2007). Менеджмент в освіті: дорожня карта керівника. Х.: Видав. Група «Основа». 448 [Marmaza, O. I. (2007). Management in education: the leader's road map. H.: Publisher. Group "Basis". 448 [in Ukrainian].
Маслов, В. І., Боднар, О. С., Гораш, К. В. (2012). Наукові основи та технології компетентного управління загальноосвітнім навчальним закладом : монографія. Тернопіль : Крок. 320 [Maslov, V. I., Bodnar, O. S., Horash, K. V. (2012). Scientific foundations and technologies of competent management of a general educational institution: monograph. Ternopil: Step. 320 [in Ukrainian].
Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти (2010): монографія / [Г. В. Єльникова, О. І. Зайченко, В. І. Маслов та ін.] ; за ред. Г. В. Єльникової. Київ, Чернівці : Книги-XXI. 460 [Theoretical and methodological principles of modeling the professional competence of heads of educational institutions (2010): monograph / [G.V. Yelnikova, O.I. Zaichenko, V.I. Maslov and others] ; under the editorship H.V. Yelnikova. Kyiv, Chernivtsi: Books-XXI. 460 [in Ukrainian].
Теорія і практика професійної акмеології. (2020) : монографія / Вознюк О.В., Дубасенюк О.А., Костюшко Ю.О., Осадчук Н.П., Сидорчук Н.Г. Житомир : Вид-во ПП «Євро-Волинь». 392 [Theory and practice of professional acmeology. (2020): monograph / Voznyuk O.V., Dubasenyuk O.A., Kostyushko Y.O., Osadchuk N.P., Sydorchuk N.G. Zhytomyr: "Euro-Volyn" Publishing House. 392 [in Ukrainian].
Заболотська, О. О. (2005). Акмеологічна концепція формування індивідуальності студента. Педагогічні науки. 39, 233–236 [Zabolotska, O. O. (2005). Acmeological concept of student personality formation. Pedagogical sciences. 39. 233–236 [in Ukrainian].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Світлана Калаур, Ірина Туровська, Інеса Хмеляр
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.