Психолого-педагогічні та методичні інваріанти удосконалення освітнього процесу у медичному коледжі на засадах акмеологічного підходу

Автор(и)

  • Світлана Калаур Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0001-8099-9392
  • Ірина Туровська Фаховий медичний коледж КЗВО «Рівненська медична академія», Україна https://orcid.org/0000-0002-3566-3475
  • Інеса Хмеляр КЗВО «Рівненська медична академія», Рівне, Україна http://orcid.org/0000-0002-5161-6716

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.7

Ключові слова:

акмеологічний підхід, освітній процес, заклад фахової передвищої освіти, модель організації освітньої діяльності, управлінська діяльність, стратегічне планування

Анотація

Актуальність дослідження обумовлена потребою вдосконалення освітньої діяльності у системі передфахової освіти. У статті на основі аналізу психолого-педагогічної літератури розкрито сутність та переваги акмеологічного підходу для організації освітнього процесу у медичному коледжі як закладу фахової передвищої освіти. Метою статті було вивчення освітньої та управлінської діяльності у медичних закладах фахової передвищої освіти та внесення інновацій в організацію освітнього процесу на засадах акмеологічного підходу. Ми поставили два завдання: 1) дослідити потенціал акмеологічного підходу для вдосконалення освітнього процесу в закладах медичної фахової передвищої освіти; 2) представити модель організації освітньої діяльності на основі акмеологічного підходу та окреслити її потенціал щодо вдосконалення стратегічного планування. У психолого-педагогічному контексті розкрито зміст управління медичним коледжем з використанням акмеологічних концепцій. Обґрунтовано та розроблено модель організації освітньої діяльності медичним закладом фахової передвищої освіти з використанням засад акмеологічного підходу. Модель розуміємо як систему узагальнених графічних знаків, які чітко та системно відтворюють істотні властивості об’єкта-оригіналу та допомагають керівнику досягнути в управлінській діяльності ідеального «акме» образу професіонала. До найвагоміших характеристик авторської моделі відносимо: гнучкість та ефективний зворотний зв’язок. Авторська модель виконує ілюстративну (ілюструє у графічному вигляді авторський задум), пояснювальну (наочно відображає авторський задум), інформаційну (охоплює значну кількість інформації про управлінську діяльність) навчальну (слугує об’єктом для навчання) функції. Використання акмеологічного підходу відкриває реальні можливості для керівника діяти за ситуацією та якісно реалізовувати управлінське рішення, яке буде спрямоване на досягнення соціально значущої мети – вдосконалення освітніх послуг. У процесі дослідження запропоновано інноваційні зміни, які доцільно впровадити для розвитку стратегічного планування освітньої діяльності медичного коледжу як закладу фахової передвищої освіти на засадах акмеологічного підходу.

Біографії авторів

Світлана Калаур, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

доктор педагогічних наук, професор, кафедра соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності, керівник Центру післядипломної освіти

Ірина Туровська, Фаховий медичний коледж КЗВО «Рівненська медична академія»

директор Фахового медичного коледжу КЗВО «Рівненська медична академія», аспірант Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

Інеса Хмеляр, КЗВО «Рівненська медична академія», Рівне

начальник навчально-методичного відділу, кандидат педагогічних наук, професор кафедри хіміко-фармацевтичних дисциплін

Посилання

Основи акмеології для менеджерів освіти (2012): навч. посіб. / Г.Х. Яворська, О.А. Гладкова, О.А. Горчакова. К.: Освіта України. 248 [Basics of acmeology for education managers (2012): academic. manual / G.H. Yavorska, O.A. Gladkova, O.A. Gorchakova. K. : Education of Ukraine. 248 [in Ukrainian].

Демянчук, М. Р. (2014). Критерії, компоненти, рівні і стан сформованості основ професійної компетентності майбутніх бакалаврів медсестринської справи. Професійна освіта: проблеми та перспективи. Вип. 7. 112–117 [Demyanchuk, M. R. (2014). Criteria, components, levels and state of formation of the foundations of professional competence of future nursing bachelors. Professional education: problems and prospects. Vol. 7. 112–117 [in Ukrainian].

Дутка, Г. (2004). Фундаменталізація професійної підготовки фахівців у контексті акмеологічної парадигми освіти. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2, 9–15 [Dutka, G. (2004). Fundamentalization of professional training of specialists in the context of the acmeological paradigm of education. Pedagogy and psychology of professional education. 2. 9–15 [(in Ukrainian].

Jarvis, P. (2004). Adult education and lifelong learning: London; XVII. Theory and practice. 3rd ed New York, NY: Routledge Falmer. 382.

Калаур, С. М., Олексюк, Н. С. (2012). Доцільність використання акмеологічного підходу для самореалізації майбутнього фахівця. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя). Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 4, 83–86 [Kalaur, S. M., Oleksyuk, N. S. (2012). The expediency of using an acmeological approach for self-realization of a future specialist. Proceedings. Series "Psychological and Pedagogical Sciences" (Nizhyn State University named after Mykola Gogol). Nizhin: NSU named after M. Gogol. 4, 83–86 [in Ukrainian].

Калаур, C., Сорока, O. (2020). Потенціал акмеології у професійній підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності: методологічні та практичні акценти [Kalaur, S., Soroka, O. (2020). The potential of acmeology in the professional training of future managers of socio-cultural activities: methodological and practical accents. Social Work and Education. Vol. 7, No. 1. Ternopil-Aberdeen. 124–134 [in Ukrainian].

Кіщук, В. М. (2019). Акмеологічний підхід як основа професійної підготовки майбутніх фахівців. Інноваційні наукові дослідження у сфері педагогічних та психологічних наук: Матеріали міжнар. науково-практичної конференції (Київ, 3–4 травня 2019 р.). Видавничий дім «Гельветика». 66–68 [Kishchuk, V. M. (2019). Acmeological approach as the basis of professional training of future specialists. Innovative scientific research in the field of pedagogical and psychological sciences: Materials of the international of the scientific and practical conference (Kyiv, May 3–4, 2019). Helvetica Publishing House. 66–68 [in Ukrainian].

Коваленко, Г. С. (2009). Етапи формування акмеологічної позиції майбутнього вчителя. Проблеми трудової та професійної підготовки: зб. наук. праць / НПУ ім. М. П. Драгоманова. К. Вип. 4. 52–57 [Kovalenko, G. S. (2009). Stages of formation of the acmeological position of the future teacher. Problems of labor and professional training: coll. of science works / NPU named after M. P. Drahomanov. K. Issue 4. 52–57 [in Ukrainian].

Лодатко, Є. О. (2011). Педагогічні моделі, педагогічне моделювання і педагогічне вимірювання: that is that? Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис. У 2-х т. Вип. 3. Т. 1. 339–344 [Lodatko, E. O. (2011). Pedagogical models, pedagogical modeling and pedagogical measurement: that is that? Higher school pedagogy: methodology, theory, technologies. Higher education of Ukraine: Theoretical and scientific-methodical journal. In 2 vols. Vol. 3. Vol. 1. 339–344 [in Ukrainian].

Управління закладом освіти (2022): підручник. За редакцією професора В.В. Крижка, професора О.С. Боднар. К. : Освіта України. 556 [Management of an educational institution (2022): textbook. Edited by Professor V.V. Kryzhka, professor O.S. Bodnar. K.: Education of Ukraine, 2022. 556 [in Ukrainian].

Мармаза, О. І. (2007). Менеджмент в освіті: дорожня карта керівника. Х.: Видав. Група «Основа». 448 [Marmaza, O. I. (2007). Management in education: the leader's road map. H.: Publisher. Group "Basis". 448 [in Ukrainian].

Маслов, В. І., Боднар, О. С., Гораш, К. В. (2012). Наукові основи та технології компетентного управління загальноосвітнім навчальним закладом : монографія. Тернопіль : Крок. 320 [Maslov, V. I., Bodnar, O. S., Horash, K. V. (2012). Scientific foundations and technologies of competent management of a general educational institution: monograph. Ternopil: Step. 320 [in Ukrainian].

Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти (2010): монографія / [Г. В. Єльникова, О. І. Зайченко, В. І. Маслов та ін.] ; за ред. Г. В. Єльникової. Київ, Чернівці : Книги-XXI. 460 [Theoretical and methodological principles of modeling the professional competence of heads of educational institutions (2010): monograph / [G.V. Yelnikova, O.I. Zaichenko, V.I. Maslov and others] ; under the editorship H.V. Yelnikova. Kyiv, Chernivtsi: Books-XXI. 460 [in Ukrainian].

Теорія і практика професійної акмеології. (2020) : монографія / Вознюк О.В., Дубасенюк О.А., Костюшко Ю.О., Осадчук Н.П., Сидорчук Н.Г. Житомир : Вид-во ПП «Євро-Волинь». 392 [Theory and practice of professional acmeology. (2020): monograph / Voznyuk O.V., Dubasenyuk O.A., Kostyushko Y.O., Osadchuk N.P., Sydorchuk N.G. Zhytomyr: "Euro-Volyn" Publishing House. 392 [in Ukrainian].

Заболотська, О. О. (2005). Акмеологічна концепція формування індивідуальності студента. Педагогічні науки. 39, 233–236 [Zabolotska, O. O. (2005). Acmeological concept of student personality formation. Pedagogical sciences. 39. 233–236 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-11

Як цитувати

Калаур, С., Туровська, І. ., & Хмеляр, І. (2023). Психолого-педагогічні та методичні інваріанти удосконалення освітнього процесу у медичному коледжі на засадах акмеологічного підходу. Social Work and Education, 9(4), 516–529. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION