Pedagogical system of training future primary school teachers to use innovative technologies: methodological principles
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.10Keywords:
professional readiness, pedagogical system, methodological principles, future teachers, innovative pedagogical technologiesAbstract
In today's conditions of significant transformations in the social, political, economic and spiritual spheres of public life, the main task is to create a viable education system, its democratization and humanization. This, in turn, is aimed at providing every citizen with opportunities for continuous spiritual self-improvement, creative self-realization, and satisfaction of intellectual and cultural needs of the individual. Society's need for proactive, authoritative, comprehensively educated professionals capable of further development and self-study, spiritual and professional improvement actualizes the social order for the training of teachers of a new generation, capable of applying the latest achievements of pedagogical theory and practice in the process of creative self-realization, building a personal dialogue with students. The new concept of higher education envisages the development of students' ability to learn independently, consciously and responsibly, as well as the creation of the necessary conditions in educational institutions for the development of students' creative abilities, the education of a personality capable of self-development both during higher education and in further professional activities. This is why there is a need for a scientifically based design of training future youth for professional teaching, and why researchers are looking for effective ways to improve the training of specialists in higher education, to create conditions that stimulate students' professional growth. The late twentieth and early twenty-first centuries saw scientific and technological progress and the technologization of not only many industries, but also the cultural and humanitarian fields of knowledge. Today, the term "technology" is also used in the field of education. At the same time, the growing requirements for teacher training require qualitatively new theoretical and methodological approaches to training students that will allow them to master not only the basics of science and professional skills, but also new pedagogical achievements and innovative technologies in a higher education institution. Successful mastery of innovative pedagogical technologies by bachelors and masters will help them to organically engage in pedagogical activities and immediately begin practical application of scientific knowledge at school.References
Алексюк, А. М. (1998). Педагогіка вищої освіти України: історія, теорія: підручник. К.: Либідь, 560. [Aleksiuk, A. M. (1998). Pedagogy of higher education in Ukraine: history, theory: a textbook. Kyiv: Lybid, 560]. (in Ukrainian).
Бондар, В. І. (2006). Управління формуванням професійної компетентності вчителя// Освіта і управління. № 9, 20–27. [Bondar, V. I. (2006). Management of the formation of professional competence of the teacher. Education and management. № 9, 20-27]. (in Ukrainian).
Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. К.: Либідь, 374. [Goncharenko, S. (1997). Ukrainian Pedagogical Dictionary. K.: Lybid, 374]. (in Ukrainian).
Гусак, П. М. (1999). Підготовка вчителя: технологічні аспекти. Луцьк: Вежа, 278. [Gusak, P. M. (1999). Teacher training: technological aspects. Lutsk: Vezha, 278]. (in Ukrainian).
Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття"), Постанова Кабміну України від 03.11. 1993 р. N 896. «Про Державну національну програму "Освіта" ("Україна XXI століття"). [State National Program "Education" ("Ukraine of the XXI century"), Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 03.11.1993. N 896. "On the State National Program "Education" ("Ukraine of the XXI Century")]. (in Ukrainian).
Дичківська, І. М. (2012). Інноваційні педагогічні технології: підручник/ 2-ге вид. допов. К.: Академвидав, 349. [Dychkivska, I. M. (2012). Innovative pedagogical technologies: textbook / 2nd ed. Kyiv: Akademvydav, 349]. (in Ukrainian).
Дубасенюк, О. А. (2009). Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки професійна педагогічна освіта: Інноваційні технології та методики: кол. моногр. /За ред. О. А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 14–48. [Dubaseniuk, O. A. (2009). Innovative educational technologies and methods in the system of vocational and pedagogical training vocational pedagogical education: Innovative technologies and methods: a collective monograph / Edited by O. A. Dubaseniuk. Zhytomyr: I. Franko Zhytomyr State University Publishing House, 14-48]. (in Ukrainian).
Євтух, М. Б., & Нісімчук, А. С. (2011). Технологія інноваційної педагогічної освіти: монографія. Луцьк: Твердиня, 453. [Evtukh, M. B., & Nisimchuk, A. S. (2011). Technology of innovative pedagogical education: a monograph. Lutsk: Tverdynia, 453]. (in Ukrainian).
Закон України “Про освіту” (Прийнятий ВРУ 05.09.17 р., № 2145 -VІІІ). [The Law of Ukraine "On Education" (Adopted by the Verkhovna Rada of Ukraine on 05.09.17, No. 2145-VIII). URL: http://zakon0.rada.gov.ua /laws/show//]. (in Ukrainian).
Зязюн, І.А., Крамущенко, Л.В., & Кривонос, І.Ф. та ін. (2008). Педагогіка майстерності. К.: СПД Богданова А.М., 376. [Zyazyun, I.A., Kramushchenko, L.V., & Krivonos, I.F. et al. (2008). Pedagogy of mastery. K.: SPD Bogdanov A.M., 376]. (in Ukrainian).
Ковальчук, М. Я. (2017). Формування готовності майбутніх учителів до застосування мультимедійних навчальних систем у початковій школі: дис. канд. пед. наук. Житомир, 282. [Kovalchuk, M. Y. (2017). Formation of Future Teachers' Readiness to Use Multimedia Educational Systems in Primary School: Candidate of Pedagogical Sciences. Zhytomyr, 282]. (in Ukrainian).
Комар, О. А. (2011). Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивної технології: дис. докт. пед. наук. Умань, 512. [Komar, O. A. (2011). Theoretical and methodological bases of training future primary school teachers to use interactive technology: Doctor of Pedagogical Sciences. Uman, 512]. (in Ukrainian).
Концепція «Нова українська школа». [The concept of "New Ukrainian School"]. (in Ukrainian). URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/ app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 років. (2014). [Concept of Education Development of Ukraine for the period 2015-2025 (2014)]. (in Ukrainian). URL: http://www.tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf
Кремень, В. Г. (2003). Перспективи розвитку освіти// Освіта і наука України: шляхи модернізації: (факти, роздуми, перспективи). К.: Грамота, 216. [Kremen, V.G. (2003). Prospects for the development of education. Education and science of Ukraine: ways of modernization: (facts, reflections, prospects). Kyiv: Gramota, 216].(in Ukrainian).
Мартиненко, С. М. (2009). Система підготовки вчителя початкових класів до діагностичної діяльності: дис. докт. пед. наук. К., 476. [Martynenko, S.M. (2009). The system of training primary school teachers for diagnostic activities: Doctoral dissertation. К., 476]. (in Ukrainian).
Національна доктрина розвитку освіти України. (2001). Освіта України. № 29, 7–25. [National Doctrine of Education Development of Ukraine (2001). Education of Ukraine. № 29, 7-25]. (in Ukrainian).
Островська, М. Я., & Маргітич, К. Є. (2021). Компетентнісна спрямованість підготовки майбутніх учителів у контексті реформи початкової школи. Матеріали XV Міжнародної інтернет – конференції «SCIENCE AND TECHNOLOGY». Берлін, Німеччина, 155–163. [Ostrovska, M. Y., & Margitych, K. E. (2021). Competence-based training of future teachers in the context of primary school reform. Proceedings of the XV International Internet Conference "SCIENCE AND TECHNOLOGY". Berlin, Germany, 155-163]. (in Ukrainian).
Островська, М. Я., & Островський, О. О. (2021). Особливості створення інноваційного середовища у школі, яка здійснює діяльність у полікультурному середовищі, на основі тріади «учитель-учень-батьки». Матеріали ХIV Міжнародної інтернет-конференції «INNOVATION IN SCIENCE AND TECHNOLOGY». Бостон, США, 95–105. [Ostrovska, M. Y., & Ostrovsky, O. O. (2021). Features of creating an innovative environment in a school operating in a multicultural environment based on the triad "teacher-student-parents"./ Proceedings of the XIV International Internet Conference "INNOVATION IN SCIENCE AND TECHNOLOGY". Boston, USA, 95-105]. (in Ukrainian).
Островська, М. Я. (2020). Особливості професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів у контексті НУШ. Матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю) «Неперервна освіта: актуальні дискурси». Ужгород, ЗІППО, 282–288. [Ostrovska, M. Y. (2020). Features of professional training of future primary school teachers in the context of the NUS. Proceedings of the XIV All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (with international participation) "Continuing Education: Current Discourses". Uzhhorod, ZIPPO, 282-288]. (in Ukrainian).
Островська, М. Я. (2021). Інноваційно-гуманістичне спрямування підготовки майбутніх учителів початкової школи у ЗВО. Науковий журнал «Virtus»: Україна-Канада, 104–110. [Ostrovska, M. Y. (2021). Innovative and humanistic direction of training of future primary school teachers in higher education institutions: Ukraine-Canada, 104-110]. (in Ukrainian).
Островська, М. Я. (2021). Особливості підготовки майбутніх учителів у контексті реформи початкової школи. Матеріали LXІ Міжнародна інтернет-конференції «Сучасні виклики науки ХХІ Століття». Харків, Україна, 157–165. [Ostrovska, M. Y. (2021). Peculiarities of training future teachers in the context of primary school reform. Proceedings of the LXI International Internet Conference "Modern Challenges of Science of the XXI Century". Kharkiv, Ukraine, 157-165]. (in Ukrainian).
Островська, М. Я. (2022). Концептуальні підходи до застосування інноваційних освітніх технологій у початковій школі. Неперервна освіта: актуальні дискурси: колективна монографія. Катовіце, Польща, 81–91. [Ostrovska, M. Y. (2022). Conceptual approaches to the application of innovative educational technologies in primary school. Continuing education: current discourses: a collective monograph. Katowice, Poland, 81-91]. (in Ukrainian).
Пальшкова, І. О. (2008). Практико-зорієнтований підхід у формуванні професійно педагогічної культури вчителів початкової школи: теоретико методологічний підхід. Одеса: СМИЛ, 339. [Palshkova, I. O. (2008). Practice-oriented approach in the formation of professional pedagogical culture of primary school teachers: theoretical and methodological approach. Odesa: SMIL, 339]. (in Ukrainian).
Пєхота, О. М. (1997). Індивідуалізація професійно-педагогічної підготовки вчителя: дис. докт. пед. наук. К., 430. [Pekhota, O. M. (1997). Individualization of professional and pedagogical training of teachers: Doctoral dissertation. К., 430]. (in Ukrainian).
Сисоєва, С. О., & Кристопчук, Т. Є. (2012). Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характеристика: навч. посіб. Рівне: Овід, 352. [Sysoeva, S. O., & Kristopchuk, T. E. (2012). Educational systems of the European Union countries: general characteristics: a study guide. Rivne: Ovid, 352]. (in Ukrainian).
Технологія. Великий тлумачний словник сучасної української мови (2003). Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ-Ірпінь: Перун, 1245. [Technology. Great Explanatory Dictionary of the Modern Ukrainian Language (2003). Compiled and edited by V. T. Busel. Kyiv-Irpin: Perun, 1245. (in Ukrainian).
Decree of the President of Ukraine "On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the period up to 2021". URL: http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/ show/ (accessed November 09, 2020). (in Ukrainian).
Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ (дата звернення: 09.11.2020).
Химинець, В. В. (2007). Інноваційна освітня діяльність. Ужгород: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 364. [Khymynets, V. V. (2007). Innovative educational activity. Uzhhorod: Information and publishing center of ZIPPO, 364]. (in Ukrainian).
Шквир, О. Л. (2018). Теоретичні і методичні засади ступеневої підготовки майбутніх учителів початкової школи до проведення педагогічних досліджень: дис. докт. пед. наук. Житомир, 532. [Shkvyr, O. L. (2018). Theoretical and methodological bases of stage training of future primary school teachers for conducting pedagogical research: Doctor of Pedagogical Sciences. Zhytomyr, 532]. (in Ukrainian).
Щербань, П. М. (2004). Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах: навч. посібник. К.: Вища школа, 207. [Shcherban, P. M. (2004). Educational and pedagogical games in higher educational institutions: a textbook. Kyiv: Vysha Shkola, 207]. (in Ukrainian).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marianna Ostrovska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.