Features of the training of specialists in the social and pedagogical sphere for the prevention of deviant behavior of minor children: foreign and ukrainian experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.1

Keywords:

professional training, specialist in the social and pedagogical sphere, social worker, social pedagogue, minors, deviant behavior, prevention, higher education institution, educational and professional program

Abstract

Modern social and economic and socio-pedagogical realities in Ukraine have put on the agenda the necessity and expediency of purposeful training of future social workers and social pedagogues to prevent deviant behavior of minors. After all, the presence of deviant forms of behavior among minors, as the most vulnerable socio-demographic group, poses a threat to the stability, security and progress of society. Therefore, prevention, early detection, localization of antisocial phenomena, minimizing their negative consequences and creating optimally favorable conditions for successful socialization of the individual should become a priority area of activity of specialists whose professional activities are related to children and youth. The author substantiates the feasibility of a systematic approach to improving the professional training of future specialists in the social and pedagogical sphere in the context of global priorities of social work and the modern interpretation of the mission of social and pedagogical activity as an important mechanism for the implementation of social policy tasks regarding the creation of favorable conditions for life, life support and life fulfillment of all members of society and humanization of the system of social relations. The mechanism of ensuring the cognitive-technological component of the readiness of future specialists to combine the resources and efforts of all socio-pedagogical institutions in order to create optimally favorable conditions for the socialization and social education of minors and the use of innovative models and technologies for the prevention and prevention of deviant behavior in them is revealed. Possibilities of improving educational and professional programs for training future social work specialists and social pedagogues to carry out preventive work in the children's and youth environment, relying on the strengths and resources of civil society, social institutions, territorial communities, pedagogical teams, parents, family members, public and volunteer associations.

Author Biography

Vira Polishchuk, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Ternopil

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Department of Social Work and Management of Socio-Cultural Activities

References

Оржеховська, В. М., Федорченко, Т Є. (2008). Профілактика девіантної поведінки неповнолітніх. Черкаси: ФОП Чабаненко Ю. 164 с. [Orzhekhovska, V.M. (2008). Prevention of deviant behavior of minors. Cherkasy: FOP Chabanenko Yu]. [in Ukrainian].

Федорченко, Т. Є. (2011). Профілактика девіантної поведінки школярів в умовах соціокультурногосередовища: соціально-педагогічний аспект: монографія. Черкаси: ФОП Чабаненко Ю. А., 290 с. [Fedorchenko, T.Ie. (2011). Prevention of deviant behavior of schoolchildren in the conditions of the socio-cultural environment: socio-pedagogical aspect: monograph. Cherkasy: FOP Chabanenko Yu]. [in Ukrainian].

Вольнова, Л. М. (2016). Профілактика девіантної поведінки підлітків: навч.-метод. посібник. Ч. І. К. 196 с. [Volnova, L.M. (2016). Prevention of deviant behavior of teenagers. Kyiv]. [in Ukrainian].

Козубовська, І. В., Бартош, О. П., Козубовський, Р. В. (2016). Зарубіжний досвід соціальної роботи з дітьми групи ризику і професійної підготовки фахівців: Монографія. Ужгород: ПП «АУТДОРШАРК». 136 с. [Kozubovska, I.V. & Bartosh, O.P. (2016). Foreign experience of social work with children at risk and professional training of specialists: Monograph. Uzhhorod: PP «AUTDORShARK»]. [in Ukrainian].

Поліщук, В. А., Бартош−Пічкар, О. П., Горішна, Н. М., Лещук, Г. В. та ін. Соціальна робота: підручник / за ред. дійсного члена НАПН Н. Г. Ничкало. Тернопіль: ВАТ «ТВПК» Збруч», 2010. 352 с. [Polishchuk, V.A. & Bartosh-Pichkar, O.P. (2010). Social work. Ternopil: VAT «TVPK» Zbruch»]. [in Ukrainian].

Янкович, О. Кікінежді, І. Козубовська, І. (2018). Теорія та практика профілактичної роботи з дітьми, схильними до девіантної поведінки: український і міжнародний досвід: колективна монографія. Тернопіль: Осадца Ю. В. 300 с. [Yankovych, O. & Kikinezhdi, O. (2018). Theory and practice of preventive work with children prone to deviant behavior: Ukrainian and international experience: collective monograph. Ternopil: Osadtsa Yu.V.]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. В. (2018). Розвиток власних теорій соціальної роботи: глобальні тенденції. Розвивальний потенціал сучасної соціальної роботи: методологія та технології. Київ: КНУ імені Тараса Шевченка, 90-194. [Semyhina, T.V. (2018). Rozvytok vlasnykh teorii sotsialnoi roboty: hlobalni tendentsii. Rozvyvalnyi potentsial suchasnoi sotsialnoi roboty: metodolohiia ta tekhnolohii [Development of own theories of social work: global trends. Developmental potential of modern social work: methodology and technologies], 90-194]. [in Ukrainian].

Столярик, О. & Семигіна, Т. (2022). Орієнтація на оптимізм та щастя: психологічні основи розвитку сильних сторін клієнтів соціальної роботи. Соціальна робота та соціальна освіта, 2, 143-157. [Stoliaryk, O. & Semigina, T. (2022). Oriyentatsiya na optymizm ta shchastya: psykholohichni osnovy rozvytku sylʹnykh storin kliyentiv sotsialʹnoyi roboty [Optimism and happiness orientation: psychological foundations of the development of strengths of social work clients]. Sotsialʹna robota ta sotsialʹna osvita, 2, 143-157]. [in Ukrainian].

Saleebey, D. (2006). The strengths approach to practice. In D. Saleebey (Ed.), The strengths perspective in social work practice (4thed). Boston, MA: Allyn & Bacon, 77-92.

Published

2023-05-30

How to Cite

Polishchuk, V. . (2023). Features of the training of specialists in the social and pedagogical sphere for the prevention of deviant behavior of minor children: foreign and ukrainian experience. Social Work and Education, 10(2), 157–166. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.1

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK