Особливості підготовки фахівців соціально-педагогічної сфери до профілактики девіантної поведінки неповнолітніх: зарубіжний та вітчизняний досвід
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.1Ключові слова:
професійна підготовка, фахівець соціально-педагогічної сфери, соціальний працівник, соціальний педагог, неповнолітні, девіантна поведінка, профілактика, заклад вищої освіти, освітньо-професійна програмаАнотація
Сучасні соціально-економічні і соціально-педагогічні реалії в Україні з особливою гостротою ставлять на порядок денний необхідність і доцільність здійснення ціленаправленої підготовки майбутніх соціальних працівників і соціальних педагогів до профілактики девіантної поведінки неповнолітніх. Наявність девіантних форм поведінки серед неповнолітніх як однієї з найбільш вразливих соціально-демографічних груп населення становить загрозу для стабільності, безпеки і прогресу суспільства, тому запобігання, раннє виявлення, локалізація асоціальних явищ в дитячому і молодіжному середовищі, зведення до мінімуму їх негативних наслідків та створення оптимально сприятливих умов для успішної соціалізації особистості має стати пріоритетним напрямом діяльності фахівців, чия професійна діяльність пов’язана з дітьми і молоддю. У статті обґрунтовано доцільність системного підходу до професійної підготовки майбутніх фахівців соціально-педагогічної сфери у контексті глобальних пріоритетів соціальної роботи і сучасного трактування місії соціально-педагогічної діяльності як важливих механізмів реалізації завдань соціальної політики щодо створення сприятливих умов життєдіяльності, життєвого забезпечення й життєвої реалізації усіх членів суспільства і гуманізації системи суспільних відносин. Розкрито механізм забезпечення когнітивно-технологічної складової готовності майбутніх фахівців до об’єднання ресурсів і зусиль усіх соціально-педагогічних інституцій з метою створення оптимально сприятливих умов соціалізації і соціального виховання неповнолітніх і використання інноваційних моделей і технологій попередження і профілактики у них девіантних форм поведінки. Охарактеризовано провідні підходи до вдосконалення професійних програм підготовки майбутніх фахівців соціально-педагогічної сфери до здійснення профілактичної роботи в дитячому і молодіжному середовищі з опорою на сильні сторони і ресурси громадянського суспільства, соціальних інституцій, громади педагогічних колективів, батьків, членів родини, громадських і волонтерських об’єднань.Посилання
Оржеховська, В. М., Федорченко, Т Є. (2008). Профілактика девіантної поведінки неповнолітніх. Черкаси: ФОП Чабаненко Ю. 164 с. [Orzhekhovska, V.M. (2008). Prevention of deviant behavior of minors. Cherkasy: FOP Chabanenko Yu]. [in Ukrainian].
Федорченко, Т. Є. (2011). Профілактика девіантної поведінки школярів в умовах соціокультурногосередовища: соціально-педагогічний аспект: монографія. Черкаси: ФОП Чабаненко Ю. А., 290 с. [Fedorchenko, T.Ie. (2011). Prevention of deviant behavior of schoolchildren in the conditions of the socio-cultural environment: socio-pedagogical aspect: monograph. Cherkasy: FOP Chabanenko Yu]. [in Ukrainian].
Вольнова, Л. М. (2016). Профілактика девіантної поведінки підлітків: навч.-метод. посібник. Ч. І. К. 196 с. [Volnova, L.M. (2016). Prevention of deviant behavior of teenagers. Kyiv]. [in Ukrainian].
Козубовська, І. В., Бартош, О. П., Козубовський, Р. В. (2016). Зарубіжний досвід соціальної роботи з дітьми групи ризику і професійної підготовки фахівців: Монографія. Ужгород: ПП «АУТДОРШАРК». 136 с. [Kozubovska, I.V. & Bartosh, O.P. (2016). Foreign experience of social work with children at risk and professional training of specialists: Monograph. Uzhhorod: PP «AUTDORShARK»]. [in Ukrainian].
Поліщук, В. А., Бартош−Пічкар, О. П., Горішна, Н. М., Лещук, Г. В. та ін. Соціальна робота: підручник / за ред. дійсного члена НАПН Н. Г. Ничкало. Тернопіль: ВАТ «ТВПК» Збруч», 2010. 352 с. [Polishchuk, V.A. & Bartosh-Pichkar, O.P. (2010). Social work. Ternopil: VAT «TVPK» Zbruch»]. [in Ukrainian].
Янкович, О. Кікінежді, І. Козубовська, І. (2018). Теорія та практика профілактичної роботи з дітьми, схильними до девіантної поведінки: український і міжнародний досвід: колективна монографія. Тернопіль: Осадца Ю. В. 300 с. [Yankovych, O. & Kikinezhdi, O. (2018). Theory and practice of preventive work with children prone to deviant behavior: Ukrainian and international experience: collective monograph. Ternopil: Osadtsa Yu.V.]. [in Ukrainian].
Семигіна, Т. В. (2018). Розвиток власних теорій соціальної роботи: глобальні тенденції. Розвивальний потенціал сучасної соціальної роботи: методологія та технології. Київ: КНУ імені Тараса Шевченка, 90-194. [Semyhina, T.V. (2018). Rozvytok vlasnykh teorii sotsialnoi roboty: hlobalni tendentsii. Rozvyvalnyi potentsial suchasnoi sotsialnoi roboty: metodolohiia ta tekhnolohii [Development of own theories of social work: global trends. Developmental potential of modern social work: methodology and technologies], 90-194]. [in Ukrainian].
Столярик, О. & Семигіна, Т. (2022). Орієнтація на оптимізм та щастя: психологічні основи розвитку сильних сторін клієнтів соціальної роботи. Соціальна робота та соціальна освіта, 2, 143-157. [Stoliaryk, O. & Semigina, T. (2022). Oriyentatsiya na optymizm ta shchastya: psykholohichni osnovy rozvytku sylʹnykh storin kliyentiv sotsialʹnoyi roboty [Optimism and happiness orientation: psychological foundations of the development of strengths of social work clients]. Sotsialʹna robota ta sotsialʹna osvita, 2, 143-157]. [in Ukrainian].
Saleebey, D. (2006). The strengths approach to practice. In D. Saleebey (Ed.), The strengths perspective in social work practice (4thed). Boston, MA: Allyn & Bacon, 77-92.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Vira Polishchuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).