Особливості підготовки фахівців соціально-педагогічної сфери до профілактики девіантної поведінки неповнолітніх: зарубіжний та вітчизняний досвід

Автор(и)

  • Віра Поліщук Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0002-4119-4329

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.1

Ключові слова:

професійна підготовка, фахівець соціально-педагогічної сфери, соціальний працівник, соціальний педагог, неповнолітні, девіантна поведінка, профілактика, заклад вищої освіти, освітньо-професійна програма

Анотація

Сучасні соціально-економічні і соціально-педагогічні реалії в Україні з особливою гостротою ставлять на порядок денний необхідність і доцільність здійснення ціленаправленої підготовки майбутніх соціальних працівників і соціальних педагогів до профілактики девіантної поведінки неповнолітніх. Наявність девіантних форм поведінки серед неповнолітніх як однієї з найбільш вразливих соціально-демографічних груп населення становить загрозу для стабільності, безпеки і прогресу суспільства, тому запобігання, раннє виявлення, локалізація асоціальних явищ в дитячому і молодіжному середовищі, зведення до мінімуму їх негативних наслідків та створення оптимально сприятливих умов для успішної соціалізації особистості має стати пріоритетним напрямом діяльності фахівців, чия професійна діяльність пов’язана з дітьми і молоддю. У статті обґрунтовано доцільність системного підходу до професійної підготовки майбутніх фахівців соціально-педагогічної сфери у контексті глобальних пріоритетів соціальної роботи і сучасного трактування місії соціально-педагогічної діяльності як важливих механізмів реалізації завдань соціальної політики щодо створення сприятливих умов життєдіяльності, життєвого забезпечення й життєвої реалізації усіх членів суспільства і гуманізації системи суспільних відносин. Розкрито механізм забезпечення когнітивно-технологічної складової готовності майбутніх фахівців до об’єднання ресурсів і зусиль усіх соціально-педагогічних інституцій з метою створення оптимально сприятливих умов соціалізації і соціального виховання неповнолітніх і використання інноваційних моделей і технологій попередження і профілактики у них девіантних форм поведінки. Охарактеризовано провідні підходи до вдосконалення професійних програм підготовки майбутніх фахівців соціально-педагогічної сфери до здійснення профілактичної роботи в дитячому і молодіжному середовищі з опорою на сильні сторони і ресурси громадянського суспільства, соціальних інституцій, громади педагогічних колективів, батьків, членів родини, громадських і волонтерських об’єднань.

Біографія автора

Віра Поліщук, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

доктор педагогічних наук, професор кафедри соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності

Посилання

Оржеховська, В. М., Федорченко, Т Є. (2008). Профілактика девіантної поведінки неповнолітніх. Черкаси: ФОП Чабаненко Ю. 164 с. [Orzhekhovska, V.M. (2008). Prevention of deviant behavior of minors. Cherkasy: FOP Chabanenko Yu]. [in Ukrainian].

Федорченко, Т. Є. (2011). Профілактика девіантної поведінки школярів в умовах соціокультурногосередовища: соціально-педагогічний аспект: монографія. Черкаси: ФОП Чабаненко Ю. А., 290 с. [Fedorchenko, T.Ie. (2011). Prevention of deviant behavior of schoolchildren in the conditions of the socio-cultural environment: socio-pedagogical aspect: monograph. Cherkasy: FOP Chabanenko Yu]. [in Ukrainian].

Вольнова, Л. М. (2016). Профілактика девіантної поведінки підлітків: навч.-метод. посібник. Ч. І. К. 196 с. [Volnova, L.M. (2016). Prevention of deviant behavior of teenagers. Kyiv]. [in Ukrainian].

Козубовська, І. В., Бартош, О. П., Козубовський, Р. В. (2016). Зарубіжний досвід соціальної роботи з дітьми групи ризику і професійної підготовки фахівців: Монографія. Ужгород: ПП «АУТДОРШАРК». 136 с. [Kozubovska, I.V. & Bartosh, O.P. (2016). Foreign experience of social work with children at risk and professional training of specialists: Monograph. Uzhhorod: PP «AUTDORShARK»]. [in Ukrainian].

Поліщук, В. А., Бартош−Пічкар, О. П., Горішна, Н. М., Лещук, Г. В. та ін. Соціальна робота: підручник / за ред. дійсного члена НАПН Н. Г. Ничкало. Тернопіль: ВАТ «ТВПК» Збруч», 2010. 352 с. [Polishchuk, V.A. & Bartosh-Pichkar, O.P. (2010). Social work. Ternopil: VAT «TVPK» Zbruch»]. [in Ukrainian].

Янкович, О. Кікінежді, І. Козубовська, І. (2018). Теорія та практика профілактичної роботи з дітьми, схильними до девіантної поведінки: український і міжнародний досвід: колективна монографія. Тернопіль: Осадца Ю. В. 300 с. [Yankovych, O. & Kikinezhdi, O. (2018). Theory and practice of preventive work with children prone to deviant behavior: Ukrainian and international experience: collective monograph. Ternopil: Osadtsa Yu.V.]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. В. (2018). Розвиток власних теорій соціальної роботи: глобальні тенденції. Розвивальний потенціал сучасної соціальної роботи: методологія та технології. Київ: КНУ імені Тараса Шевченка, 90-194. [Semyhina, T.V. (2018). Rozvytok vlasnykh teorii sotsialnoi roboty: hlobalni tendentsii. Rozvyvalnyi potentsial suchasnoi sotsialnoi roboty: metodolohiia ta tekhnolohii [Development of own theories of social work: global trends. Developmental potential of modern social work: methodology and technologies], 90-194]. [in Ukrainian].

Столярик, О. & Семигіна, Т. (2022). Орієнтація на оптимізм та щастя: психологічні основи розвитку сильних сторін клієнтів соціальної роботи. Соціальна робота та соціальна освіта, 2, 143-157. [Stoliaryk, O. & Semigina, T. (2022). Oriyentatsiya na optymizm ta shchastya: psykholohichni osnovy rozvytku sylʹnykh storin kliyentiv sotsialʹnoyi roboty [Optimism and happiness orientation: psychological foundations of the development of strengths of social work clients]. Sotsialʹna robota ta sotsialʹna osvita, 2, 143-157]. [in Ukrainian].

Saleebey, D. (2006). The strengths approach to practice. In D. Saleebey (Ed.), The strengths perspective in social work practice (4thed). Boston, MA: Allyn & Bacon, 77-92.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-30

Як цитувати

Поліщук, В. (2023). Особливості підготовки фахівців соціально-педагогічної сфери до профілактики девіантної поведінки неповнолітніх: зарубіжний та вітчизняний досвід. Social Work and Education, 10(2), 157–166. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.1

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK