Development of dual (vocational) education in Ukraine before and during the full-scale invasion of the russian federation in Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.8

Keywords:

educational process, dual (vocational) education, dual form of obtaining education, partnership of vocational school/university-enterprise (employer) – education seeker, professional training

Abstract

The article focuses on the analysis of the main aspects of the implementation and development of dual education in Ukraine. The stages of establishment and challenges of functioning of the dual education in Ukraine before and during the full-scale invasion of the Russian Federation in Ukraine are analyzed. It was determined that dual education has the potential to solve significant problems of the modern economy and provides the opportunity to satisfy the personnel shortage through the practical training of young specialists needed for the labor market. The article aims to analyze the challenges of implementing dual education and its advantages for all participants of such partnership, especially during a full-scale war, which led to a personnel shortage, and at the beginning of the reconstruction processes in Ukraine. Methodology. To solve this scientific problem, the following methods were applied: desk research, namely, generalization, synthesis of existing research, comparative analysis and abstract-logical generalization. Results. The analysis of the problems and successes of the application of dual education until February 24, 2022, as well as the challenges faced by the educational process in general, and the implementation of dual education in particular after the beginning of the full-scale invasion of the Russian Federation in Ukraine, was carried out. It has been proven that the introduction of dual education is promising in terms of understanding and meeting the needs of employers, especially those who execute a state order, are involved in reconstruction processes or have been relocated. Graduates of dual education programs are more competitive in the labor market and can more easily get their first job or stay at the company where they received their on-the-job training. At the same time, the war changed the priorities of many enterprises that were involved in partnerships with vocational schools/universities, putting the need for survival and the restoration of stable production in the first place. Practical application. Universities can use the results of this study in order to increase their educational capacity via the implementation of dual education and increase their attractiveness in the eyes of education seekers accordingly; enterprises - to replenish and strengthen their personnel potential and replace those employees who went abroad or were mobilized to the ranks of the Armed Forces of Ukraine; by education seekers, in the case of involvement in the dual education programs, - to obtain practical skills and, in fact, the first place of work in difficult wartime situation and increasing unemployment.

Author Biography

Oleksii Didenko, Kyiv International University, Kyiv

PhD Student of the Department of Pedagogy and Psychology, Kyiv International University, Kyiv

References

Аналітичний звіт за результатами першого року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти 2019/2020 н.р. [Analytical report on the results of the first year of the experiment on the introduction of a pilot project in institutions of professional pre-higher and higher education on the training of specialists using dual form of education in 2019/2020]. URL: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16469.pdf [in Ukrainian].

Аналітичний звіт за результатами другого року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти 2020/2021 н.р. [Analytical report on the results of the first year of the experiment on the introduction of a pilot project in institutions of professional pre-higher and higher education on the training of specialists using dual form of education in 2020/2021]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/12/08/Zvit.za.2.rik.Pilot.proyekt.Dual.osv.2020-2021.pdf [in Ukrainian].

Аналітичний звіт за результатами третього року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти 2021/2022 н.р. [Analytical report on the results of the first year of the experiment on the introduction of a pilot project in institutions of professional pre-higher and higher education on the training of specialists using dual form of education in 2021/2022]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2023/02/02/Dual.studies-02.02.2023.pdf [in Ukrainian].

Бойчевська І. (2017) Дуальна система Німеччини. Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Сумській області: сайт. [Boychevska I. (2017). Dual education in Germany. Educational and methodological center of vocational and technical education in Sumy region: website]. URL: http://nmcpto.sumy.ua/wpcontent/uploads/2017/04/Дуальна-системаНімеччини.pdf [in Ukrainian].

Бугайчук В., Давліканова О., Лилик І. та інші. (2022). Практичний посібник. Онтологія дуальної освіти: досвід Німеччини та України. Київ: ТОВ «Вістка». 240 с. [Buhaychuk V., Davlikanova O., Lylyk I., and others. (2022). Subject Book. Ontology of dual education: the experiences of Germany and Ukraine. Kyiv: TOV «Vistka». 240 p.]. URL: Ontologi.book-6.03.23.pdf (mon.gov.ua) [in Ukrainian].

Гуревич Р., Кадемія М., та Опушко Н. (2022). Дуальна освіта в Німеччині: досвід, перспективи, можливості. Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 69, 7-11. [Huyevych R., Kaemiya M., and Opushko N. (2022). Dual education in Germany: experience, prospects, opportunities. Scientific Notes of Mykhailo Kotsyubynskyi VDPU. Series: Pedagogy and Psychology, 69, 7-11]. URL: https://dspace.vspu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10443/Scientific%20notes%2069_pedagogy%20and%20psychology-7-11.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Довгенко Я., Яременко Л., та Яременко Ю. (2021). Впровадження дуальної освітиу виші: переваги та ризики. Економіка і суспільство, 28. [Dovhenko Y., Yaremenko Y., and Yaremenko Y. (2021). Implementation of dual education in higher education: advantages and risks. Economy and Society, 28]. URL: http://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/511 [in Ukrainian].

Дуальна освіта (2023). Міністерство освіти і науки України: офіційний сайт. [Dual Education (2023). The Ministry of Education and Science of Ukraine: official website]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/reforma-profesijnoyi-osviti/derzhavno-privatne-partnerstvo-ta-dualna-osvita/dualna-osvita [in Ukrainian].

Коркуна О., Коркуна І., та Цільник О. (2018). Сучасні процеси розвитку дуальної освіти: запорука стабільності кадрового потенціалу. Соціально- економічні проблеми сучасного періоду України, 90-94. [Korkuna O., Korkuna I., and Tsilnyk O. (2018). Modern processes of the development of dual education: the key to the stability of personnel potential. Social and Economic Problems of The Modern Period of Ukraine, 90-94]. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/sepspu_2018_4_18.pdf [in Ukrainian].

Марценюк Л., Груздєв О. (2021). Дуальна освіта як засіб ефективного поєднання теорії і практики. Економіка та держава, 58-65. [Martsenuyk L., Hruzdyev O. (2021). Dual education as a means of effective combination of theory and practice. Economy and State, 58-65]. URL: http://www.economy.in.ua/index.php?op=1&z=4884&i=9 [in Ukrainian].

Миколайчук І., Хмурова В. (2021). Дуальна освіта у модернізації партнерства з роботодавцями. Scientia Fructuosa (Вісник Київського національного торговельно-економічного університету), Том 139 (5), 139–154. [Mykolaychuk I., Khmurova V. (2021). Dual education in the modernization of partnership with employers. Scientia Fructuosa (The Herald of the Kyiv National University of Trade and Economics), 139 (5), pp. 139–154]. URL: https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/122 [in Ukrainian].

Наказ Міністерства освіти і науки України від 12 грудня 2019 року № 1551 «Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття професійної (професійно-технічної) освіти». [The Decree of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated December 12, 2019, No. 1551 «On the approval of the Regulation on the dual form of professional (vocational and technical) education»]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0193-20#Text [in Ukrainian].

Наказ Міністерства освіти і науки України від 13 квітня 2023 року № 426 «Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти». [The Decree the Ministry of Education and Science of Ukraine dated April 13, 2023, No. 426 «On the approval of the Regulation on the dual form of professional pre-higher and higher education»]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0929-23#Text [in Ukrainian].

Наказ Міністерства освіти і науки України від 15 жовтня 2019 р. № 1296 «Щодо запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти». [The Decree of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated October 15, 2019, No. 1296 «Regarding the introduction of a pilot project in professional pre-higher and higher education institutions of the training of specialists using a dual form of education»]. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zaprovadzhennya-pilotnogo-proektu-u-zakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti-z-pidgotovki-fahivciv-za-dualnoyu-formoyu-zdobuttya-osviti [in Ukrainian].

План відновлення України (2022). [Recovery Plan of Ukraine]. URL: https://ua.urc-international.com/plan-vidnovlennya-ukrayini [in Ukrainian].

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03 квітня 2019 р. № 214-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти». [The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 3, 2019, No. 214-r «On the approval of the action plan for the implementation of the Concept of training specialists in a dual form of education»]. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-z-realizaciyi-koncepciyi-pidgotovki-fahivciv-za-dualnoyu-formoyu-zdobuttya-osviti [in Ukrainian].

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 660-р «Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти». [The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 19, 2018, No. 660-r «On the approval of the Concept of training specialists using a dual form of education»]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Сліпчишин Л. (2022). Дуальна освіта як інструмент підвищення якості викладання фахових дисциплін. Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи: зб. наук. праць / [гол.ред. Ю.І. Колісник-Гуменюк]. Київ-Львів-Бережани-Кєльце, 10, 12-18. [Slipchyshyn L. (2022). Dual education as a tool for improving the quality of teaching professional disciplines. Modern Trends in The Development of Education and Science: Problems and Prospects: collection of academic papers / [chief editor Y.I. Kolisnyk-Humenyuk]. Kyiv-Lviv-Berezhany-Kelytse, 10, 12-18]. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37177 [in Ukrainian].

Троян І. (2023). Вчитися та заробляти: що таке дуальна освіта та як вона працює за кордоном і в Україні. Нова українська школа. [Troyan І. (2023). Study and earn: what is dual education and how it works abroad and in Ukraine. New Ukrainian School]. URL: https://nus.org.ua/articles/vchytysya-ta-zaroblyaty-shho-take-dualna-osvita-ta-yak-vona-pratsyuye-za-kordonom-i-v-ukrayini/ [in Ukrainian].

Published

2023-10-14

How to Cite

Didenko, O. (2023). Development of dual (vocational) education in Ukraine before and during the full-scale invasion of the russian federation in Ukraine. Social Work and Education, 10(3), 348–360. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.8

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION