Розвиток дуальної форми здобуття освіти в Україні до і під час повномаштабного вторгнення російської федерації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.8

Ключові слова:

освітній процес, дуальна освіта, дуальна форма здобуття освіти (ДФЗО), партнерство професійно-технічне училище/університет-підприємство(роботодавець) - здобувач освіти

Анотація

Стаття присвячена аналізу основних аспектів впровадження та розвитку дуальної освіти в Україні. Проаналізовано етапи становлення та виклики функціонування дуальної освіти в Україні до і під час повномаштабного вторгнення рф. Визначено, що саме дуальна форма здобуття освіти має в собі потенціал вирішення значних проблем новітньої економіки та можливість задовільнити кадровий голод через практичну підготовку молодих спеціалістів, яких потребує ринок праці. Метою статті є аналіз викликів впровадження дуальної форми здобуття освіти і її переваг для всіх учасників такого партнерства, особливо під час повномаштабної війни, яка призвела до кадрового голоду, і на початку процесів відбудови в Україні. Методика. Для вирішення цієї наукової проблематики використано: метод вторинного дослідження (desk research), а саме, узагальнення, синтез існуючих досліджень, порівняльний аналіз та абстрактно-логічне узагальнення. Результати. Здійснено аналіз проблем та успіхів застосування дуальної форми освіти до 24 лютого 2022 року, а також викликів, які постали перед освітнім процесом загалом, і впровадженням дуальної форми освіти зокрема після початку повномаштабного вторгнення рф. Доведено, що впровадження дуальної форми здобуття освіти є перспективним з точки зору розуміння і забезпечення потреб роботодавців, особливо тих, які працюють над виконанням державного замовлення, залучені до процесів відбудови або були релоковані. Здобувачі дуальної освіти є більш конкурентноздатними на ринку праці і можуть легше отримати перше місце роботи або залишитися працювати на підприємстві, де відбувалося навчання на виробництві. Одночасно, війна змінила пріоритети багатьох підприємств, які були залучені до партнерств з професійними училищами/університетами по навчанню за дуальною формою, поставивши перед багатьма підприємствами потребу виживання і відновлення стабільного виробництва на перше місце. Практична значимість. Отримані результати можуть бути використані закладами вищої освіти для оновлення своїх навчальних планів і наближення їх до потреб ринку, підвищення їх привабливості в очах здобувачів освіти; підприємствами — для поповнення та зміцнення свого кадрового потенціалу та заміну тих працівників, які виїхали за кордон чи були мобілізовані до лав Збройних Сил України; здобувачами освіти, у разі залучення до дуальної форми здобуття освіти, - для отримання практичного досвіду і, фактично, першого місця роботи у важкий воєнний час у ситуації зростання безробіття. Ключові слова: освітній процес, дуальна освіта, дуальна форма здобуття освіти (ДФЗО), партнерство професійно-технічне училище/університет-підприємство(роботодавець) - здобувач освіти, професійна підготовка

Біографія автора

Олексій Діденко, ПЗВО «Київський Міжнародний Університет», м. Київ

аспірант кафедри педагогіки та психології ПЗВО «Київський Міжнародний Університет», м. Київ

Посилання

Аналітичний звіт за результатами першого року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти 2019/2020 н.р. [Analytical report on the results of the first year of the experiment on the introduction of a pilot project in institutions of professional pre-higher and higher education on the training of specialists using dual form of education in 2019/2020]. URL: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16469.pdf [in Ukrainian].

Аналітичний звіт за результатами другого року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти 2020/2021 н.р. [Analytical report on the results of the first year of the experiment on the introduction of a pilot project in institutions of professional pre-higher and higher education on the training of specialists using dual form of education in 2020/2021]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/12/08/Zvit.za.2.rik.Pilot.proyekt.Dual.osv.2020-2021.pdf [in Ukrainian].

Аналітичний звіт за результатами третього року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти 2021/2022 н.р. [Analytical report on the results of the first year of the experiment on the introduction of a pilot project in institutions of professional pre-higher and higher education on the training of specialists using dual form of education in 2021/2022]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2023/02/02/Dual.studies-02.02.2023.pdf [in Ukrainian].

Бойчевська І. (2017) Дуальна система Німеччини. Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Сумській області: сайт. [Boychevska I. (2017). Dual education in Germany. Educational and methodological center of vocational and technical education in Sumy region: website]. URL: http://nmcpto.sumy.ua/wpcontent/uploads/2017/04/Дуальна-системаНімеччини.pdf [in Ukrainian].

Бугайчук В., Давліканова О., Лилик І. та інші. (2022). Практичний посібник. Онтологія дуальної освіти: досвід Німеччини та України. Київ: ТОВ «Вістка». 240 с. [Buhaychuk V., Davlikanova O., Lylyk I., and others. (2022). Subject Book. Ontology of dual education: the experiences of Germany and Ukraine. Kyiv: TOV «Vistka». 240 p.]. URL: Ontologi.book-6.03.23.pdf (mon.gov.ua) [in Ukrainian].

Гуревич Р., Кадемія М., та Опушко Н. (2022). Дуальна освіта в Німеччині: досвід, перспективи, можливості. Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 69, 7-11. [Huyevych R., Kaemiya M., and Opushko N. (2022). Dual education in Germany: experience, prospects, opportunities. Scientific Notes of Mykhailo Kotsyubynskyi VDPU. Series: Pedagogy and Psychology, 69, 7-11]. URL: https://dspace.vspu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10443/Scientific%20notes%2069_pedagogy%20and%20psychology-7-11.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Довгенко Я., Яременко Л., та Яременко Ю. (2021). Впровадження дуальної освітиу виші: переваги та ризики. Економіка і суспільство, 28. [Dovhenko Y., Yaremenko Y., and Yaremenko Y. (2021). Implementation of dual education in higher education: advantages and risks. Economy and Society, 28]. URL: http://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/511 [in Ukrainian].

Дуальна освіта (2023). Міністерство освіти і науки України: офіційний сайт. [Dual Education (2023). The Ministry of Education and Science of Ukraine: official website]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/reforma-profesijnoyi-osviti/derzhavno-privatne-partnerstvo-ta-dualna-osvita/dualna-osvita [in Ukrainian].

Коркуна О., Коркуна І., та Цільник О. (2018). Сучасні процеси розвитку дуальної освіти: запорука стабільності кадрового потенціалу. Соціально- економічні проблеми сучасного періоду України, 90-94. [Korkuna O., Korkuna I., and Tsilnyk O. (2018). Modern processes of the development of dual education: the key to the stability of personnel potential. Social and Economic Problems of The Modern Period of Ukraine, 90-94]. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/sepspu_2018_4_18.pdf [in Ukrainian].

Марценюк Л., Груздєв О. (2021). Дуальна освіта як засіб ефективного поєднання теорії і практики. Економіка та держава, 58-65. [Martsenuyk L., Hruzdyev O. (2021). Dual education as a means of effective combination of theory and practice. Economy and State, 58-65]. URL: http://www.economy.in.ua/index.php?op=1&z=4884&i=9 [in Ukrainian].

Миколайчук І., Хмурова В. (2021). Дуальна освіта у модернізації партнерства з роботодавцями. Scientia Fructuosa (Вісник Київського національного торговельно-економічного університету), Том 139 (5), 139–154. [Mykolaychuk I., Khmurova V. (2021). Dual education in the modernization of partnership with employers. Scientia Fructuosa (The Herald of the Kyiv National University of Trade and Economics), 139 (5), pp. 139–154]. URL: https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/122 [in Ukrainian].

Наказ Міністерства освіти і науки України від 12 грудня 2019 року № 1551 «Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття професійної (професійно-технічної) освіти». [The Decree of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated December 12, 2019, No. 1551 «On the approval of the Regulation on the dual form of professional (vocational and technical) education»]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0193-20#Text [in Ukrainian].

Наказ Міністерства освіти і науки України від 13 квітня 2023 року № 426 «Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти». [The Decree the Ministry of Education and Science of Ukraine dated April 13, 2023, No. 426 «On the approval of the Regulation on the dual form of professional pre-higher and higher education»]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0929-23#Text [in Ukrainian].

Наказ Міністерства освіти і науки України від 15 жовтня 2019 р. № 1296 «Щодо запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти». [The Decree of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated October 15, 2019, No. 1296 «Regarding the introduction of a pilot project in professional pre-higher and higher education institutions of the training of specialists using a dual form of education»]. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zaprovadzhennya-pilotnogo-proektu-u-zakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti-z-pidgotovki-fahivciv-za-dualnoyu-formoyu-zdobuttya-osviti [in Ukrainian].

План відновлення України (2022). [Recovery Plan of Ukraine]. URL: https://ua.urc-international.com/plan-vidnovlennya-ukrayini [in Ukrainian].

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03 квітня 2019 р. № 214-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти». [The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 3, 2019, No. 214-r «On the approval of the action plan for the implementation of the Concept of training specialists in a dual form of education»]. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-z-realizaciyi-koncepciyi-pidgotovki-fahivciv-za-dualnoyu-formoyu-zdobuttya-osviti [in Ukrainian].

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 660-р «Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти». [The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 19, 2018, No. 660-r «On the approval of the Concept of training specialists using a dual form of education»]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Сліпчишин Л. (2022). Дуальна освіта як інструмент підвищення якості викладання фахових дисциплін. Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи: зб. наук. праць / [гол.ред. Ю.І. Колісник-Гуменюк]. Київ-Львів-Бережани-Кєльце, 10, 12-18. [Slipchyshyn L. (2022). Dual education as a tool for improving the quality of teaching professional disciplines. Modern Trends in The Development of Education and Science: Problems and Prospects: collection of academic papers / [chief editor Y.I. Kolisnyk-Humenyuk]. Kyiv-Lviv-Berezhany-Kelytse, 10, 12-18]. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37177 [in Ukrainian].

Троян І. (2023). Вчитися та заробляти: що таке дуальна освіта та як вона працює за кордоном і в Україні. Нова українська школа. [Troyan І. (2023). Study and earn: what is dual education and how it works abroad and in Ukraine. New Ukrainian School]. URL: https://nus.org.ua/articles/vchytysya-ta-zaroblyaty-shho-take-dualna-osvita-ta-yak-vona-pratsyuye-za-kordonom-i-v-ukrayini/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-14

Як цитувати

Діденко, О. (2023). Розвиток дуальної форми здобуття освіти в Україні до і під час повномаштабного вторгнення російської федерації. Social Work and Education, 10(3), 348–360. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.8

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION