The USA experience in social work with the LGBTQ+ community: conclusions for Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.5

Keywords:

LGBTQ community, social work, discrimination, tolerance, USA

Abstract

Today, representatives of the LGBTQ+ community are the category of clients of social workers who need increased attention due to a number of related problems and lack of experience in social work with them. The taboo of the existence of LGBTQ+, the existence of stereotypes and discrimination against them, the possibility of developing depression or suicidal tendencies determine the relevance of the discussed topic. The purpose of the article is to analyze the experience of social work with representatives of the LGBTQ+ community in the USA and to develop a recommendation for the development of this direction of social work in Ukraine. The authors made a short tour of the formation of social work with sexual minorities in the USA, emphasized the importance of active public support in the struggle for the observance of rights and the formation of a tolerant attitude towards representatives of the LGBTQ+ community. The main techniques of working with LGBTQ+ clients are described: individual counseling, group support, work with families and the closest environment. The basic principles of gay positive practice (GAP) implementation are also revealed: emotional and intellectual competence, practical environment, respectful language, use of open-ended questions. Problematic moments in the practice of social work with the LGBTQ+ community in the USA have been identified. The current state of social work with the LGBTQ+ community in Ukraine is characterized by a critical analysis of existing legislation and existing practices. Recommendations for improving the process of social support for this population category have been developed, taking into account the experience of the USA.

Author Biographies

Olena Faichuk, Petro Mohyla Black Sea National University, Mykolayiv

PhD in Pedagogy, Assistant Professor, Social Work, Governance and Pedagogics Department, Educational and Scientific Institute of Public Management and Administration, Petro Mohyla Black Sea National University, Mykolayiv

Svitlana Surgova, Petro Mohyla Black Sea National University, Mykolayiv

Сьогодні представники ЛГБТК+ спільноти є тією категорією клієнтів соціального працівника, яка потребує посиленої уваги через низку супутніх проблем та недостатність досвіду соціальної роботи з ними. Табуювання існування ЛГБТК+, наявність стереотипів та дискримінація щодо них, можливість розвитку депресії чи суїцидальних тенденцій обумовлюють актуальність порушеної теми. Метою статті є аналіз досвіду соціальної роботи з представниками ЛГБТК+ спільноти у США та розробка рекомендації щодо розвитку даного напрямку соціальної роботи в Україні. Авторами здійснено короткий екскурс процесу становлення соціальної роботи з секс-меншинами в США, наголошено на важливості активної підтримки громадської у боротьбі за дотримання прав та формування толерантного ставлення до представників ЛГБТК+ спільноти. Надано характеристику основних технологій роботи з ЛГБТК+ клієнтами: індивідуальне консультування, групова підтримка, робота з сім’ями та найближчим оточенням. Також розкрито основні принципи реалізації гей-позитивної практика (GAP): емоційна та інтелектуальна компетентність, практичне середовище, шаноблива мова, використання питань відкритого типу. Визначено проблемні моменті у практиці соціальної роботи з ЛГБТК+ спільнотою у США. Надано характеристику сучасному стану соціальної роботи з ЛГБТК+ спільнотою в Україні, шляхом критичного аналізу наявного законодавства та наявних практик. Здійснено розробку рекомендацій щодо покращення процесу соціальної підтримки даної категорії населення з урахуванням досвіду США.

References

Бабчинська, Т. (2022). Гендерна рівність як основа демократичного суспільства. [Babchynska, T. (2022). Gender equality as the basis of a democratic society]. [in Ukrainian]. URL:https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=WooM9hIAAAAJ&citation_for_view=WooM9hIAAAAJ:aqlVkmm33-oC.

Васечко, Л. (2022). Гендерна рівність в умовах воєнного стану. [Vasechko, L. (2022). Gender equality under martial law]. URL: https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/5075/1/%D0%93%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%20%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D1%96%D1%97%20%D1%83%20%D0%B2%D0%B8%D1%89%D1%96%D0%B9%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96.pdf#page=18.

Марценюк Т., Колеснік, В. (2016). Рух батьків ЛГБТ дітей : міжнародний досвід для України. [Marceniuk T., Kolesnik, V. (2016). Movement of parents of LGBT children: international experience for Ukraine]. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/f1a71c42-0f3b-4ffa-87c1-b973ce620768.

Мяленко, В. (2020). Психологічні особливості конструювання образів ЛГБТ-людей у сприйнятті їхніх батьків та вчителів. Наукові студії із соціальної та політичної психології, (46(49), 188-196. [Mialenko, V. (2020). Psychological peculiarities of images constructing for LGBT people in the perception of their parents and teachers. Scientific Studios on Social and Political Psychology, (46(49), 188-196]. https://doi.org/10.33120/ssj.vi46(49).168

Cory, D. (1951). The Homosexual in America: A Subjective Approach. New York: Greenberg. Spanish translation: Mexico City: EDIAPSA. URL: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=mdp.39015011773192&seq=7

Crisp, C., McCave, E. (2007). Gay affirmative practice: A model for social work practice with gay, lesbian and bisexual youth. Child and Adolescent Social Work Journal, 24 (4), 403-421. DOI:10.1007/s10560-007-0091-z

Davies, D., Neal, C. (Eds.). (1996). Pink therapy: A guide for counsellors and therapists working with lesbian, gay and bisexual clients. Open University Press.

Dentato, M. (2022). Social Work Practice with the LGBTQ+ Community: The Intersection of History, Health, Mental Health, and Policy Factors, Second Edition. DOI: 10.1080/19361653.2019.1635062.

Hooker, Е. (1961). The homosexual community. Proceedings of the XIV International congress of applied psychology, Munksgaard, Copenhagen.

McCarty-Caplan, D. (2018). LGBT-Competence in Social Work Education: The Relationship of School Contexts to Student Sexual Minority Competence. Journal of Homosexuality, 65 (1), 19-41. DOI 10.1080/00918369.2017.1310547

Morrow D.F. Social Work Practice with Gay, Lesbian, Bisexual, and Transgender Adolescents. Families in Society. 2004. 85(1). P. 91-99.

Vinjamuri, M, Using reflection and dialogue to prepare social work students for practice with LGBT populations: An emerging pedagogical model.2017 Journal of Gay & Lesbian Social Services 29(2):144-166. DOI 10.1080/10538720.2017.1295896

Published

2023-09-30

How to Cite

Faichuk, O., & Surgova, S. (2023). The USA experience in social work with the LGBTQ+ community: conclusions for Ukraine. Social Work and Education, 10(3), 315–324. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.5

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK