Methodology of blended learning of future social workers’ professionally oriented communication in english

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.13

Keywords:

blended learning, future social workers, professionally oriented oral communication, English language, system of exercises

Abstract

The article substantiates the methodology of blended learning of professionally oriented oral communication for future social workers in English. In the context of the study, blended learning is defined as a technology that provides a balanced combination of traditional classroom learning, online and offline self-study, as well as online synchronous interaction for students to master the necessary knowledge, skills and abilities in the shortest possible time for the purpose of effective intercultural communication in typical professional situations. Blended learning involves: practical training in the classroom, synchronous forms (virtual classes, instant messaging), asynchronous forms (joint creation of documents, e-mail, forums). The expediency of using two models of blended learning – the rotational model in the variant of changing stations and the model of flipped learning – is substantiated. The stages of blended learning are allocated: preparatory, aimed at developing lexical, grammatical, phonetic listening and speaking skills, familiarisation with learning and communication strategies, speech formulas inherent in monologue-message and monologue-explanation, as well as dialogue-agreement and dialogue-discussion; receptive-reproductive, aimed at analysing information, developing skills of introductory, selective and detailed listening, skills of prepared spoken production and spoken interaction, skills of using learning and communication strategies; productive, which involves improving communication skills in communication situations using selected communication strategies and tactics. A system of exercises correlating with the identified stages is proposed. The effectiveness of the author's methodology has been proved experimentally. The obtained results related to first-year students who are not autonomous enough. It is assumed that the results were different for students of senior years, who probably have a higher level of academic autonomy.

Author Biography

Anastasiia Malota, Higher Business School in Dabrowa Gornicza

Higher Business School in Dabrowa Gornicza, 12 B, Lesya Kurbasa St., bldg. 39, Kyiv 03162

References

Бартош, І. А. (2021). Методика навчання майбутніх соціальних працівників професійно орієнтованого усного спілкування німецькою мовою (дис. … докт. філос., Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка). [Bartosh, I. A. (2021). Methodology of training future social workers in professionally oriented oral communication in German (diss. ... doctor of philosophy, Ternopil National Pedagogical University named after V. Hnatyuk)]. URL: https://tnpu.edu.ua/naukova-robota/docaments-download/razovi_rady/dis_Bartosh.pdf. (in Ukrainian).

Дибська, Т. С. (2020). Методика змішаного навчання усного японського мовлення майбутніх філологів (дис. … канд. пед. наук, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка). [Dybska, T. S. (2020). Methods of mixed teaching of oral Japanese speech of future philologists (diss. ... candidate of pedagogic sciences, Kyiv National University named after Taras Shevchenko)]. (in Ukrainian).

Дзіман, Г. М. (2020). Формування у майбутніх військових фахівців з інформаційних технологій англомовної компетентності в академічному письмі (дис. … канд. пед. наук, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка). [Dziman, H. M. (2020). Formation of future military information technology specialists in English language competence in academic writing (diss. ... candidate of pedagogic sciences, Taras Shevchenko Kyiv National University)]. URL: https://scc.knu.ua/upload/iblock/a90/dis_Dziman%20H.%20M..pdf. (in Ukrainian).

Дмітренко, Н. Є. (2020). Методична система автономного навчання професійно орієнтованого англомовного спілкування майбутніх учителів математики (дис. ... докт. пед. наук, Київський національний лінгвістичний університет). [Dmitrenko, N. E. (2020). Methodical system of autonomous training of professionally oriented English-language communication of future mathematics teachers (diss. ... doc. pedagogic sciences, Kyiv National Linguistics University)]. (in Ukrainian).

Зозуляк-Случик, Р. В., Кулик, І. В., Яремчук, В. В., Круліковська, О. М., Хомей, І. В. (2022). Освітньо-професійна програма «Соціальна робота» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 231 Соціальна робота галузі знань 23 Соціальна робота. Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. [Zozulyak-Sluchyk, R. V., Kulyk, I. V., Yaremchuk, V. V., Krulikovska, O. M., Khomei, I. V. (2022). Educational and professional program "Social work" of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 231 Social work of the field of knowledge 23 Social work. Prykarpattia National University named after Vasyl Stefanyk]. URL: https://nmv.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/118/2022/10/231-OP-Socialna-robota-bak-2022.pdf. (in Ukrainian).

Конопленко, Л. О. (2015). Методика навчання усного англомовного спілкування з використанням ділової гри майбутніх фахівців із інформаційної безпеки (дис. ... канд. пед. наук, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»). [Konoplenko, L. O. (2015). Methods of teaching oral English communication using a business game for future information security specialists (diss. ... candidate of pedagogic sciences, National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute")]. (in Ukrainian).

Кузьменко, О. (2017). Змішане навчання як інноваційна форма організації навчального процесу в школі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 3, 140-147. [Kuzmenko, O. (2017). Mixed learning as an innovative form of organization of the educational process at school. Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: pedagogy, 3, 140-147]. (in Ukrainian).

Лещук, Г. В., Поліщук, В. А., Олексюк, Н. С., Мацьків, А. І., Рижкова, О. Ю., Горбоніс, Т. В. (2023). Освітньо-професійна програма «Соціальна робота» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 231 Соціальна робота галузі знань 23 Соціальна робота. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. [Leshchuk, G. V., Poleshchuk, V. A., Oleksyuk, N. S., Matskiv, A. I., Ryzhkova, O. Yu., Gorbonis, T. V. (2023). Educational and professional program "Social work" of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 231 Social work of the field of knowledge 23 Social work. Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University]. URL: https://tnpu.edu.ua/about/public_inform/akredytatsiia%20ta%20litsenzuvannia/osvitni_prohramy/bakalavr/fpp/231_2023.pdf. (in Ukrainian).

Маловічко, О. В., Бутченко, Т. І., Приймак, О. М. (2023). Освітньо-професійна програма «Соціальна робота» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 231 Соціальна робота галузі знань 23 Соціальна робота. Запорізький національний університет. [Malovichko, O. V., Butchenko, T. I., Pryimak, O. M. (2023). Educational and professional program "Social work" of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 231 Social work of the field of knowledge 23 Social work. Zaporizhzhia National University]. URL: https://www.znu.edu.ua/opp/bak/fsu/opp_soc-rob_22.pdf. (in Ukrainian).

Маслова, С. Я. (2016). Методика навчання англомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх виноробів на засадах контекстно-інтегрованого підходу (дис. … канд. пед. наук, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка). [Maslova, S. Ya. (2016). Methodology of teaching English-speaking professionally oriented communication of future winemakers on the basis of a context-integrated approach (diss. ... candidate of pedagogic sciences, Taras Shevchenko Kyiv National University)]. (in Ukrainian).

Рашевська, Н. В. (2010). Змішане навчання як психолого-педагогіна проблема. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки, 191(IV), 89-96. [Rashevska, N. V. (2010). Mixed learning as a psychological and pedagogical problem. Cherkasy University Bulletin. Series: Pedagogical Sciences, 191(IV), 89-96]. (in Ukrainian).

Синекоп, О. С. (2022). Теорія і практика диференційованого навчання професійно орієнтованого англомовного спілкування майбутніх фахівців з інформаційних технологій (дис… д-ра пед. наук), Київський національний лінгвістичний університет). [Sinekop, O. S. (2022). Theory and practice of differentiated training of professionally oriented English-language communication of future specialists in information technologies (dissertation, doctor of pedagogic sciences, Kyiv National Linguistics University)]. URL: http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/handle/787878787/3095. (in Ukrainian).

Ткачук, Г. В. (2019). Теоретичні та методичні засади практично-технічної підготовки майбутніх учителів інформатики в умовах змішаного навчання (дис. … докт. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова). [Tkachuk, G. V. (2019). Theoretical and methodical principles of practical and technical training of future computer science teachers in the conditions of mixed education (diss. ... Doctor of Pedagogical Sciences, National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov)]. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.19/Tkachuk-diss-2019.pdf. (in Ukrainian).

Хомик, А. Ю. (2022). Формування стратегічної компетентності в професійно орієнтованому усному англомовному спілкуванні майбутніх фахівців з інформаційних технологій (дис. … докт. філос., Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка). [Khomyk, A. Yu. (2022). Formation of strategic competence in professionally oriented oral English communication of future specialists in information technologies (diss. ... doctor of philosophy, Ternopil National Pedagogical University named after V. Hnatyuk)]. URL: https://tnpu.edu.ua/naukova-robota/docaments-download/razovi_ rady/Dysertaziya_Homyk.pdf.

Gottlieb, M. (2016). Assessing English language learners: Bridges from language proficiency to academic achievement. Thousand Oaks, CA: Corwin.

Marks, D. (2013). The Hybrid Course: Leaning into the 21st century. Journal of Technology Integration in the Classroom, 5 (1), 35–40.

Poquet, O., Joksimovic, S., Kovanovic, V., Dawson, Sh. et al. (2015). The history and state of blended learning. Preparing for the digital university: a review of the history and current state of distance, blended, and online learning. URL: https://www.academia.edu/31455028/The_history_and_state_of_blended_learning.

Shulman, L. (2005). Signature Pedagogies in the disciplines. Daedalus, 134 (3), 52-59. URL: https://www.jstor.org/stable/20027998?seq=1.

Staker, H., Horn, M. B. (2012). Classifying K-12 Blended Learning. Innosight Institute. URL: https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf.

Published

2023-11-26

How to Cite

Malota, A. . (2023). Methodology of blended learning of future social workers’ professionally oriented communication in english. Social Work and Education, 10(3). https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.13

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION