Project activity in the educational process of future information processing and software operators on the basis of the competence approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.11

Keywords:

future information and software processing operators, professional (vocational and technical) education, educational process, competence approach, creating a project

Abstract

The article actualizes the problem of project activity in the educational process of future information processing operators and software on the basis of a competent approach. Modern scientific approaches to the interpretation of the concept of «pro-activity» are analyzed. It has been found that the main development of professional (vocational-technical) education in European integration is the preparation of mobile, competitive qualification workers, ready for productive professional activity (in a particular profession) and professional realization and career growth throughout life. It is emphasized that the preparedness of future specialists for transformations in society, which is caused by entry into the European educational and world space, is determined by proper pedagogical educational activities (purpose, goals, approaches, content, principles, stages, methods, forms, means, conditions, components, criteria) of educational institutions. It is determined that prose activity is an effective method of educational process that simulates professional activity and determines the formation and development of professional skills, creative abilities, specific skills of activity and research. It is determined that one of the ways of bringing and gaining skills and skills is to create favorable conditions for the development of every future specialist, enhancement of cognitive activity and intellectual potential, initiative, individual abilities, creative and creative activity to enhance practical training through the implementation on the basis of a competent approach. it is concluded that the value of projected activity is manifested in increasing the positive motivation, systematization and integration of subject knowledge and skills, deepening the role of self-education, self-study, self-development; mastering the skills of applying theoretical knowledge to the practical solution of specific tasks; deepening the achievements of independence of constructing one's own knowledge and competencies, improving personal abilities; the acquisition of professional competences of individuals and increased adaptation to professional activity are caused; expanding research and professional experience.

Author Biography

Tetyana MOCHAN, Mukachevo State University, Mukachevo

candidate of pedagogical sciences, associate professor, associate professor of the department of theory and methodology of primary education, Mukachevo state university, Mukachevo, Ukraine;

References

Аніщенко В. М., Артюшина М. В., Герлянд Т. М., Кулалаєва Н. В., Шимановський М. М. Проєктна діяльність учнів професійно-технічних навчальних закладів: тренінг-курс: навч. посібник / за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир : «Полісся», 2018. 180 с. [Anishchenko, V. M., Artiushyna, M. V., Herliand, T. M., Kulalaieva, N. V., Shymanovskyi, M. M. (2018). Project activities of students of vocational and technical educational institutions: training course: education. manual. Zhytomyr, 180 p. [in Ukrainian].

Горбатюк Р. Формування проєктної діяльності майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 2009. Т. 1, № 52. С. 433–439. [Horbatiuk, R. (2009). Formation of project activities of future engineers-pedagogues of the computer profile. Collection of scientific works «Pedagogical Sciences», 1, № 52, pp. 433–439. [in Ukrainian].

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань професійно-технічної освіти» (11 вересня 2003 року, № 1158-IV із внесеними змінами). [Law of Ukraine «On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Vocational Education» (September 11, 2003, No. 1158-IV with amendments). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1158-15/#Text (Accessed 05 Nov. 2023). [in Ukrainian].

Закон України Про професійну (професійно-технічну) освіту. [Law of Ukraine «On Professional (Vocational and Technical) Education». [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text (Accessed 09 Nov. 2023).

Карабін О. Й. Проєктна діяльність майбутніх фахівців в контексті модернізації освіти. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». Херсон, 2018. № 83, т. 2, С. 131–135. [Karabin, O. Y. (2018). Project activity of future specialists in the context of modernization of education. Collection of scientific works «Pedagogical Sciences». Kherson, 2, № 83, pp. 131–135. [in Ukrainian].

Ковшун Н. Е. Аналіз та планування проєктів: навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 344 с. [Kovshun, N. E. (2008). Analysis and planning of projects: a study guide. Kyiv, 344 p. [in Ukrainian].

Концепція реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року (Кабінет міністрів України розпорядження від 12 червня 2019 р. № 419-р Київ). [The concept of implementation of the state policy in the field of professional (professional and technical) education «Modern professional (professional and technical) education» for the period until 2027 (Cabinet of Ministers of Ukraine order of June 12, 2019 No. 419-р Kyiv). [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80#Text (Accessed 10 Nov. 2023).

Косович О. В. Проєктна діяльність як одна з форм інноваційних методичних технологій навчання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота», 2011. Вип. 22. С. 76–78. [Kosovych, O. V. (2011). Project activity as one of the forms of innovative methodical learning technologies. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series «Pedagogy, social work», 22, pp. 76–78. [in Ukrainian].

Литвинюк Г. І., Когут О. І., Кульматицька О. Р. Проєктна діяльність в освітньому середовищі. Тернополь : Навчальна книга-Богдан, 2014. 128 с. [Lytvyniuk, H. I., Kohut, O. I., Kulmatytska, O. R. (2014). Project activity in the educational environment. Ternopol, 128 p. [in Ukrainian].

Мірошник С. І. Теоретичні основи навчальної проєктної діяльності учнів. [Miroshnyk, S. I. Theoretical foundations of educational project activities of students. [in Ukrainian]. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2383 (Accessed 11 Nov. 2023).

Ничкало Н. Г. Розвиток професійної освіти в умовах глобалізаційних та інтеграційних процесів: монографія. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. 125 с. [Nychkalo, N. H. (2014). Development of professional education in the conditions of globalization and integration processes. Kyiv, 125 p. [in Ukrainian].

Онопрієнко О. В. Проєктна діяльність у початковій школі: методичний посібник. Київ : ТОВ «СІТІПРІНТ», 2013. 83 с. [Onopriienko, O. V. (2013). Project activity in primary school: methodical guide. Kyiv, 83 p. [in Ukrainian].

Пекельна В. С., Савченко Л. О. Застосування проєктної діяльності в практиці вищої педагогічної школи. Проєктна діяльність у технологічній освіті: монографія. Кривий Ріг : СПД Залозний В. В., 2012. С. 30–48. [Pekelna, V. S., Savchenko, L. O. (2012). Application of project activities in the practice of the higher pedagogical school. Proiektna diialnist u tekhnolohichnii osviti. Kryvyi Rih, pp. 30–48. [in Ukrainian].

Радкевич В. О., Бородієнко О. В., Пуховська Л. П., Самойленко О. А., Радкевич О. П., Базелюк Н. В. Проєктна діяльність у системі професійної (професійно-технічної) освіти: практичний посібник. Житомир : «Полісся», 2020. 236 с. [Radkevych, V. O., Borodiienko, O. V., Pukhovska, L. P., Samoilenko, O. A., Radkevych, O. P., Bazeliuk, N. V. (2020). Project activity in the system of professional (vocational and technical) education: a practical guide. Zhytomyr, 236 p. [in Ukrainian].

OʼMalley, J., Chamot, A. (1999). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. 207 р.

Published

2024-01-15

How to Cite

MOCHAN, T. (2024). Project activity in the educational process of future information processing and software operators on the basis of the competence approach. Social Work and Education, 10(4), 566–574. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.11

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION