Проєктна діяльність в освітньому процесі майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення на засадах компетентнісного підходу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.11

Ключові слова:

майбутні оператори з обробки інформації та програмного забезпечення, професійна (професійно-технічна) освіта, освітній процес, компетентнісний підхід, проєктна діяльність

Анотація

У статті актуалізовано проблему проєктної діяльності в освітньому процесі майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення на засадах компетентнісного підходу. Проаналізовано сучасні наукові підходи до трактування поняття «проєктна діяльність». З’ясовано, що основною розвитку професійно (професійно-технічної) освіти в умовах євроінтеграції є підготовка мобільних, конкурентоспроможних кваліфікаційних робітників, готових до продуктивної професійної діяльності (за певною професією) та професійної реалізації й кар’єрного зростання впродовж життя. Підкреслено, що підготовленість майбутніх фахівців до перетворень у суспільстві, що зумовлено входженням у європейський освітній та світовий простір, зумовлюється належною педагогічною навчально-виховною діяльністю (мета, цілі, підходи, зміст, принципи, етапи, методи, форми, засоби, умови, компоненти, критерії) закладів освіти. Визначено, що проєктна діяльність виступає дієвим методом освітнього процесу, що моделює професійну діяльність та зумовлює формування й розвиток професійної майстерності, творчих здібностей, специфічних навичок діяльності та дослідження. Визначено, що одним із шляхів привнесення й надбання кваліфікованих знань та навичок є створення сприятливих умов для розвитку кожного майбутнього фахівця, підвищення пізнавальної активності та інтелектуального потенціалу, ініціативи, індивідуальних здібностей, творчої та креативної діяльності на підсилення практичної підготовленості шляхом упровадження проєктної діяльності в освітній процес на засадах компетентнісного підходу. Зроблено висновок, що цінність проєктної діяльність проявляється у підвищенні позитивної мотивації, систематизації та інтеграції предметних знань й навичок, поглибленні ролі самоосвіти, самонавчання, саморозвитку; оволодінні навичками застосування теоретичних знань до практичного рішення конкретних завдань; поглибленні досягнення умінь самостійності конструювання власних знань та компетенцій, удосконалення особистісних здібностей; зумовлені набуття професійних компетентностей індивідуумами та підсиленні адаптації до професійної діяльності; розширенні надбань дослідницької діяльності та професійного досвіду.

Біографія автора

Тетяна МОЧАН, Мукачівський державний університет, м. Мукачево

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики початкової освіти, Мукачівський державний університет, Мукачево, Україна

Посилання

Аніщенко В. М., Артюшина М. В., Герлянд Т. М., Кулалаєва Н. В., Шимановський М. М. Проєктна діяльність учнів професійно-технічних навчальних закладів: тренінг-курс: навч. посібник / за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир : «Полісся», 2018. 180 с. [Anishchenko, V. M., Artiushyna, M. V., Herliand, T. M., Kulalaieva, N. V., Shymanovskyi, M. M. (2018). Project activities of students of vocational and technical educational institutions: training course: education. manual. Zhytomyr, 180 p. [in Ukrainian].

Горбатюк Р. Формування проєктної діяльності майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 2009. Т. 1, № 52. С. 433–439. [Horbatiuk, R. (2009). Formation of project activities of future engineers-pedagogues of the computer profile. Collection of scientific works «Pedagogical Sciences», 1, № 52, pp. 433–439. [in Ukrainian].

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань професійно-технічної освіти» (11 вересня 2003 року, № 1158-IV із внесеними змінами). [Law of Ukraine «On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Vocational Education» (September 11, 2003, No. 1158-IV with amendments). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1158-15/#Text (Accessed 05 Nov. 2023). [in Ukrainian].

Закон України Про професійну (професійно-технічну) освіту. [Law of Ukraine «On Professional (Vocational and Technical) Education». [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text (Accessed 09 Nov. 2023).

Карабін О. Й. Проєктна діяльність майбутніх фахівців в контексті модернізації освіти. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». Херсон, 2018. № 83, т. 2, С. 131–135. [Karabin, O. Y. (2018). Project activity of future specialists in the context of modernization of education. Collection of scientific works «Pedagogical Sciences». Kherson, 2, № 83, pp. 131–135. [in Ukrainian].

Ковшун Н. Е. Аналіз та планування проєктів: навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 344 с. [Kovshun, N. E. (2008). Analysis and planning of projects: a study guide. Kyiv, 344 p. [in Ukrainian].

Концепція реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року (Кабінет міністрів України розпорядження від 12 червня 2019 р. № 419-р Київ). [The concept of implementation of the state policy in the field of professional (professional and technical) education «Modern professional (professional and technical) education» for the period until 2027 (Cabinet of Ministers of Ukraine order of June 12, 2019 No. 419-р Kyiv). [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80#Text (Accessed 10 Nov. 2023).

Косович О. В. Проєктна діяльність як одна з форм інноваційних методичних технологій навчання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота», 2011. Вип. 22. С. 76–78. [Kosovych, O. V. (2011). Project activity as one of the forms of innovative methodical learning technologies. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series «Pedagogy, social work», 22, pp. 76–78. [in Ukrainian].

Литвинюк Г. І., Когут О. І., Кульматицька О. Р. Проєктна діяльність в освітньому середовищі. Тернополь : Навчальна книга-Богдан, 2014. 128 с. [Lytvyniuk, H. I., Kohut, O. I., Kulmatytska, O. R. (2014). Project activity in the educational environment. Ternopol, 128 p. [in Ukrainian].

Мірошник С. І. Теоретичні основи навчальної проєктної діяльності учнів. [Miroshnyk, S. I. Theoretical foundations of educational project activities of students. [in Ukrainian]. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2383 (Accessed 11 Nov. 2023).

Ничкало Н. Г. Розвиток професійної освіти в умовах глобалізаційних та інтеграційних процесів: монографія. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. 125 с. [Nychkalo, N. H. (2014). Development of professional education in the conditions of globalization and integration processes. Kyiv, 125 p. [in Ukrainian].

Онопрієнко О. В. Проєктна діяльність у початковій школі: методичний посібник. Київ : ТОВ «СІТІПРІНТ», 2013. 83 с. [Onopriienko, O. V. (2013). Project activity in primary school: methodical guide. Kyiv, 83 p. [in Ukrainian].

Пекельна В. С., Савченко Л. О. Застосування проєктної діяльності в практиці вищої педагогічної школи. Проєктна діяльність у технологічній освіті: монографія. Кривий Ріг : СПД Залозний В. В., 2012. С. 30–48. [Pekelna, V. S., Savchenko, L. O. (2012). Application of project activities in the practice of the higher pedagogical school. Proiektna diialnist u tekhnolohichnii osviti. Kryvyi Rih, pp. 30–48. [in Ukrainian].

Радкевич В. О., Бородієнко О. В., Пуховська Л. П., Самойленко О. А., Радкевич О. П., Базелюк Н. В. Проєктна діяльність у системі професійної (професійно-технічної) освіти: практичний посібник. Житомир : «Полісся», 2020. 236 с. [Radkevych, V. O., Borodiienko, O. V., Pukhovska, L. P., Samoilenko, O. A., Radkevych, O. P., Bazeliuk, N. V. (2020). Project activity in the system of professional (vocational and technical) education: a practical guide. Zhytomyr, 236 p. [in Ukrainian].

OʼMalley, J., Chamot, A. (1999). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. 207 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-15

Як цитувати

МОЧАН, Т. (2024). Проєктна діяльність в освітньому процесі майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення на засадах компетентнісного підходу. Social Work and Education, 10(4), 566–574. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.11

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION