АПРОБАЦІЯ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОПЕРАТОРІВ З ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ ТА ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.2

Ключові слова:

майбутні оператори з обробки інформації та програмного забезпечення, професійна (професійно-технічна) освіта;, освітній процес, інновації, професійна компетентність, фахова підготовка.

Анотація

Стаття присвячена проблемі дослідження ефективності процесу сформованості професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення (ООІПЗ) у процесі фахової підготовки. З’ясовано, що система підготовки майбутніх фахівців у процесі фахової підготовки зорієнтована на забезпечення готовності їх до професійної діяльності із врахуванням усіх складових освітнього процесу закладу освіти. Уточнено, що важливими чинниками проблеми сформованості професійної компетентності майбутніх фахівців є неналежна готовність до професійної діяльності та відповідний рівень їх професійної компетентності. Виявлено, що на процес сформованості професійної компетентності до професійної діяльності впливає: трансформація змісту підготовки майбутніх ООІПЗ в закладах професійної (професійно-технічної) освіти; престижність професії та її соціальна значущість; професійний розвиток й становлення особистості майбутніх фахівців; набуття практичного досвіду здобувачами освіти щодо впровадження інноваційних технологій та проєктної діяльності; цілеспрямоване оволодіння професійною майстерністю та фахом; сформованість культури майстерності та готовність кваліфікованих фахівців до професійної діяльності. Уточнено, що сформованість професійної компетентності майбутніх фахівців у процесі фахової підготовки зорієнтована на: цілеспрямоване формування цілісної системи професійних компетентностей у процесі фахової підготовки; розвиток мотиваційного потенціалу; збагачення розвитку індивідуальних і фахових якостей, формування самоствердження, удосконалення особистісно-професійних надбань, здобуття власного стилю трудової діяльності; нагромадження досвіду професійної майстерності до результативного виконання професійної діяльності, удосконалення професійних умінь і навичок на подальшу самоактуалізацію, самовдосконалення фахової діяльності, вироблення швидкої адаптації до повноцінної майбутньої діяльності; удосконалення надбань творчо-наукових досліджень, уможливлення професійного саморозвитку у професійній діяльності. Подальшого напрацювання потребує дослідження наступності фахової підготовки як основи готовності до професійної діяльності

Біографія автора

Мирослава ГАЗДИК, Мукачівський державний університет, Мукачево, Україна

здобувачка третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями),

Посилання

Бирка М. Ф. (2017). Теоретичні концепти компетентнісного підходу в освіті. Інноваційна діяльність та дослідно-експериментальна робота в сучасній освіті : тез. доп. V Всеукр. наук.-практ. конф. (20 жовтня 2017 р., Чернівці-Сєвєродонецьк). Чернівці : ІППОЧО, 16–18.

Гуревич, Р. С. (2011). Як визначити рівень професійної компетентності персоналу? Теорія і практика управління соціальними системами. 1, 31–36.

Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). (1994. ). Постанова від 03.11.1993 №°896. Київ : Райдуга, 53.

Заблоцька, О. С. (2008). Компетентнісний підхід як освітня інновація: порівняльний аналіз. Вісник Житомирського державного університету. Серія : Педагогічні науки, 40. 63–68.

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань професійно-технічної освіти» (11 вересня 2003 року, № 1158-IV із внесеними змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1158-15/#Text.

Закон України «Про Національну програму інформатизації». URL: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=74%2F98-%E2%F0.

Закон України «Про освіту». URL: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi.

Ничкало, Н. Г. (2007). Професійна освіта і навчання: проблеми взаємозв’язку з ринком праці. Формування широкої кваліфікації робітників. Вклад ПТО у розвиток трудового потенціалу ХХІ століття : зб. матер., підгот. у рамках реалізації укр.-нім. проекту «Підтримка реформи професійно- технічної освіти в Україні» / [Ю. Вайс, Н. Ничкало, А. Сімак та ін.]. Ніжин : ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф»», 134–148.

Пометун, О. І. (2004). Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи ; під заг. ред. О. В. Овчарук. К. : К.І.С, 66–72.

Ратинська, І. О. (2017). Структура і стан сформованості професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення в процесі підготовки в коледжі. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ред. кол.: Безлюдний О. І. (гол. ред.) та інші]. Умань : ВПЦ «Візаві», 104–111.

Ратинська, І. О. (2018). Формування професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення в процесі вивчення економічних дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Нац. ун-т вод. госп-ва та природокористування. Рівне, 21.

Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» : від 25.06.2013, № 344/2013. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

Bolster A. S. (1983). Toward a more effective model of research on teaching. Harvard Educational Review. 53(3), 294–308.

Brent, R., Brawner, C., Van Dyk, P. (2002). Factors influencing student teachers’ use of technology. Journal of Computing in Teacher Education. 19(2), 61–68.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-07

Як цитувати

ГАЗДИК, М. . (2024). АПРОБАЦІЯ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОПЕРАТОРІВ З ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ ТА ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ. Social Work and Education, 11(1), 23–32. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.2

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION