АПРОБАЦІЯ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОПЕРАТОРІВ З ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ ТА ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.2

Ключові слова:

майбутні оператори з обробки інформації та програмного забезпечення, професійна (професійно-технічна) освіта;, освітній процес, інновації, професійна компетентність, фахова підготовка.

Анотація

Стаття присвячена проблемі дослідження ефективності процесу сформованості професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення (ООІПЗ) у процесі фахової підготовки. З’ясовано, що система підготовки майбутніх фахівців у процесі фахової підготовки зорієнтована на забезпечення готовності їх до професійної діяльності із врахуванням усіх складових освітнього процесу закладу освіти. Уточнено, що важливими чинниками проблеми сформованості професійної компетентності майбутніх фахівців є неналежна готовність до професійної діяльності та відповідний рівень їх професійної компетентності. Виявлено, що на процес сформованості професійної компетентності до професійної діяльності впливає: трансформація змісту підготовки майбутніх ООІПЗ в закладах професійної (професійно-технічної) освіти; престижність професії та її соціальна значущість; професійний розвиток й становлення особистості майбутніх фахівців; набуття практичного досвіду здобувачами освіти щодо впровадження інноваційних технологій та проєктної діяльності; цілеспрямоване оволодіння професійною майстерністю та фахом; сформованість культури майстерності та готовність кваліфікованих фахівців до професійної діяльності. Уточнено, що сформованість професійної компетентності майбутніх фахівців у процесі фахової підготовки зорієнтована на: цілеспрямоване формування цілісної системи професійних компетентностей у процесі фахової підготовки; розвиток мотиваційного потенціалу; збагачення розвитку індивідуальних і фахових якостей, формування самоствердження, удосконалення особистісно-професійних надбань, здобуття власного стилю трудової діяльності; нагромадження досвіду професійної майстерності до результативного виконання професійної діяльності, удосконалення професійних умінь і навичок на подальшу самоактуалізацію, самовдосконалення фахової діяльності, вироблення швидкої адаптації до повноцінної майбутньої діяльності; удосконалення надбань творчо-наукових досліджень, уможливлення професійного саморозвитку у професійній діяльності. Подальшого напрацювання потребує дослідження наступності фахової підготовки як основи готовності до професійної діяльності

Біографія автора

Мирослава ГАЗДИК, Мукачівський державний університет, Мукачево, Україна

здобувачка третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями),

Посилання

Бирка М. Ф. (2017). Теоретичні концепти компетентнісного підходу в освіті. Інноваційна діяльність та дослідно-експериментальна робота в сучасній освіті : тез. доп. V Всеукр. наук.-практ. конф. (20 жовтня 2017 р., Чернівці-Сєвєродонецьк). Чернівці : ІППОЧО, 16–18. [Byrka, M. F. (2017). Theoretical concepts of the competence approach in education. Innovative activity and research and experimental work in modern education: thesis. add. V Ukrainian science and practice conf., (October 20, Chernivtsi). Chernivtsi, pp. 16–180. [in Ukrainian].]

Гуревич, Р. С. (2011). Як визначити рівень професійної компетентності персоналу? Теорія і практика управління соціальними системами. 1, 31–36. [Hurevych, R. S. (2011). How to determine the level of professional competence of the staff? Theory and practice of social systems management. 1, pp. 31–36. [in Ukrainian].]

Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). (1994. ). Постанова від 03.11.1993 №°896. Київ : Райдуга, 53. [State national program «Education» (Ukraine of the 21st century). (1994). Decree of 03.11.1993 № 896. Kyiv, 53 p. [in Ukrainian].]

Заблоцька, О. С. (2008). Компетентнісний підхід як освітня інновація: порівняльний аналіз. Вісник Житомирського державного університету. Серія : Педагогічні науки, 40. 63–68. [Zablotska, O. S. (2008). The competence approach as an educational innovation: a comparative analysis. Bulletin of Zhytomyr State University. Series : Pedagogical Sciences. 40, pp. 63–68. [in Ukrainian].]

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань професійно-технічної освіти» (11 вересня 2003 року, № 1158-IV із внесеними змінами). [Law of Ukraine «On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Vocational and Technical Education» (September 11, 2003, № 1158-IV with amendments). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1158-15/#Text. [in Ukrainian].]

Закон України «Про Національну програму інформатизації». [Law of Ukraine «On the National Informatization Program». URL: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=74%2F98-%E2%F0. [in Ukrainian].]

Закон України «Про освіту». [Law of Ukraine «On Education». URL: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi. [in Ukrainian]].

Ничкало, Н. Г. (2007). Професійна освіта і навчання: проблеми взаємозв’язку з ринком праці. Формування широкої кваліфікації робітників. Вклад ПТО у розвиток трудового потенціалу ХХІ століття : зб. матер., підгот. у рамках реалізації укр.-нім. проекту «Підтримка реформи професійно- технічної освіти в Україні» / [Ю. Вайс, Н. Ничкало, А. Сімак та ін.]. Ніжин : ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф»», 134–148. [Nychkalo, N. H. (2007). Vocational education and training: problems of relationship with the labor market. Formation of broad qualifications of workers. The contribution of VET to the development of the labor potential of the 21st century: coll. mater., prep. within the framework of the implementation of the Ukrainian-German of the project «Supporting the reform of vocational and technical education in Ukraine». Nizhyn, pp. 134–148. [in Ukrainian].]

Пометун, О. І. (2004). Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи ; під заг. ред. О. В. Овчарук. К. : К.І.С, 66–72. [Pometun, O. I. (2004). Discussion of Ukrainian teachers on the issues of introduction of competence approach in Ukrainian education. Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives. Kyiv, pp. 66–72. [in Ukrainian].]

Ратинська, І. О. (2017). Структура і стан сформованості професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення в процесі підготовки в коледжі. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ред. кол.: Безлюдний О. І. (гол. ред.) та інші]. Умань : ВПЦ «Візаві», 104–111. [Ratynska, I. O. (2017). The structure and state of formation of professional competence of future information processing and software operators in the process of college training. Psychological-pedagogical problems of the rural school : a collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after Pavlo Tychyna. Uman, 57. pp. 104–111. [in Ukrainian].]

Ратинська, І. О. (2018). Формування професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення в процесі вивчення економічних дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Нац. ун-т вод. госп-ва та природокористування. Рівне, 21. [Ratynska, I. O. (2018). Formation of professional competence of future information processing and software operators in the process of studying economic disciplines: author's abstract. thesis ... candidate ped. Sciences: 13.00.04; National University of Water agriculture and nature management. Rivne, 21 p. [in Ukrainian].]

Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» : від 25.06.2013, № 344/2013. [Decree of the President of Ukraine «On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the Period Until 2021» : dated June 25, 2013, № 344/2013. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. [in Ukrainian].]

Bolster A. S. (1983). Toward a more effective model of research on teaching. Harvard Educational Review. 53(3), 294–308.

Brent, R., Brawner, C., Van Dyk, P. (2002). Factors influencing student teachers’ use of technology. Journal of Computing in Teacher Education. 19(2), 61–68.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-27

Як цитувати

ГАЗДИК, М. . (2024). АПРОБАЦІЯ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОПЕРАТОРІВ З ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ ТА ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ. Social Work and Education, 11(1), 23–32. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.2

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION