STRUCTURAL-FUNCTIONAL MODEL OF PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION OF FUTURE MILITARY INTELLIGENCE OFFICERS IN THE CONDITIONS OF THE INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF HMEI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.7

Keywords:

higher military educational institution, educational process, informational and educational environment, professional competence, structural-functional model, future military intelligence officers

Abstract

The article updates the problem of the formation of professional competence of future military intelligence officers in the information and educational environment of a higher military educational institution, substantiates the theoretical foundations of professional training of future officers. The need to protect the territorial integrity of our state was analyzed, which determined the importance of the challenges posed to the transformation of military education into the professional training of Ukrainian officers. It is noted that one of the directions of the development of an effective system of military education, with the aim of gaining full membership of Ukraine in NATO, is the modernization of the officer training system, strengthening the integrity of the professional training of military specialists. It has been observed that military-professional education in accordance with the principles of the military doctrine of the state, target instructions of military policy and science, state educational standards, within which the professional training of future military intelligence officers is carried out, is based on the educational-professional program, the modern model of training competent specialists taking into account the methods preparation of NATO member countries. It has been found that the social order of society to ensure the interests of national security and defense of the state for the training of military specialists in higher military educational institutions, in accordance with modern requirements, determines the important problem of forming the professional competence of future military intelligence officers and the development of a structural and functional model of such a process in conditions of the informational and educational environment. It was found that modeling allows to analyze the real content, establish goals, highlight the main components of the structure, essential features, relationships, graphically display the functional specificity and determine the formation of professional competence of future military intelligence officers. A structural-functional model for the formation of professional competence of future military intelligence officers in the information and educational environment of higher military educational institutions has been developed, which contains blocks: conceptual-target (social order, goal, task, conceptual and methodological approaches, principles, functions), procedural- technological (informational and educational environment at higher military educational institutions, organizational and pedagogical conditions, stages, components, methods, forms, means, technologies, educational disciplines), effective (criteria, level indicators, result).

Author Biography

Ihor SHUMKOV, Khmelnytskyi Humanitarian and Pedagogical Academy, Khmelnytskyi, Ukraine

graduate of the third (educational and scientific)

References

Ананьїн, В. О., Уваркіна, О. В. (2022). Сучасні політичні мейнстрими військової освіти. Вісник НТУУ «КПІ» Політологія. Соціологія. Право, 1(53), 41–46.

Войтех, О., Войтех, К. (2020). Фахова компетентність офіцерів національного персоналу Збройних Сил України. Військова освіта, 1(41), 70–78.

Георгієв, В. М. (2015). Формування професійної компетентності майбутніх офіцерів високомобільних десантних військ у процесі фахової підготовки : дис. ... канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.04 ; Південноукр. націон. педагог. ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 252.

Євсюков, О. Ф. (2006). Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх офіцерів у навчальному процесі вищого військового навчального закладу : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Харківський нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 172.

Король, Я. І. (2019). Формування професійної готовності майбутніх офіцерів до застосування засобів радіаційно-хімічного захисту : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія МОН України, Хмельницький, 207.

Лісніченко, Ю. М. (2015). Підготовка майбутніх офіцерів до професійної діяльності в процесі вивчення фахових дисциплін : дис. ... кандидата пед. наук : 13.00.04 ; Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 167.

Маслій, О. М. (2011). Формування фахової компетентності майбутніх офіцерів тилу у сфері військово-економічної логістики: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 ; Нац. академ. Держ. прикорд. сл. України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 174.

Науменко, М. І., Приходько, Ю. І. (2011). Проєктування змісту освіти як засіб підвищення професійної компетентності військових фахівців. Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Київ, 32, 5–14.

Нещадим, М. І. (2004). Військова освіта України : історія, теорія, методологія, практика : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. Київ, 56.

Чистовська, І. П. (2006). Формування педагогічної компетентності майбутніх магістрів військового управління : дис…канд. пед. наук : 13.00.04 ; Національна академія оборони України. Київ, 223.

Ягупов, В. В., Єрохін, С. Г., Кожедуб, О. В. (2000). Військове виховання: історія, теорія і методика : навч. посіб. для вищих навч. закл. / заг. ред. В. В. Ягупова. Київ : вид-во КНУ, 400.

Stasiuk, V. V. (2010). Extreme conditions and their impact on the individual characteristics of servicemen, Bulletin of the National Defense Academy of Ukraine, 1(15), 175–181.

Published

2024-05-07

How to Cite

SHUMKOV, I. . (2024). STRUCTURAL-FUNCTIONAL MODEL OF PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION OF FUTURE MILITARY INTELLIGENCE OFFICERS IN THE CONDITIONS OF THE INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF HMEI. Social Work and Education, 11(1), 82–92. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.7

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION