FROM REFLECTION TO SOCIAL CHANGE: TRAINING IN DEVELOPING GENDER COMPETENCE FOR SOCIAL WORKERS
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.2Keywords:
gender competence, social workers, training, reflection, gender stereotypes, interactive methods, social justice, gender equalityAbstract
Training social workers with a focus on gender competence is regarded as a key element of contemporary social work, grounded in the principles of social justice. Taking this into account, we have developed an educational concept for a training program aimed at developing the gender competence of social workers providing services to families in difficult life circumstances, based on the theoretical foundations of transformative social work practice and feminist approach. Key components of the training that contribute to achieving the learning objectives include interactive exercises, role-playing games, and guided fantasy, allowing participants to immerse themselves not only theoretically but also emotionally in the issues of gender stereotypes and discrimination. The use of such methods promotes the development of critical thinking, increases awareness of personal biases and stereotypes, and stimulates a desire to change social norms and practices towards greater gender equality. Integration of gender issues into non-formal education curricula for social workers, the implementation of reflective training based on interactive methods and participants' reflection on their own experiences, contribute to a deeper understanding and practical application of this knowledge in working with vulnerable groups. This not only promotes the personal development of professionals but also leads to positive social changes, improving the quality and effectiveness of the services provided. Further research is needed to explore the long-term impact of gender-oriented training on the professional activities of social workers. It is important to explore how changes in gender consciousness and the development of gender competence affect the quality and effectiveness of social services provided.References
Байдюк, Н. В. (2019). Використання інноваційних інтерактивних технологій гендерної освіти у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів. Педагогіка та психологія, 1, 59-62 [Baydyuk, N. V. (2019). The use of innovative interactive gender education technologies in the process of professional training of future teachers. Pedagogy and Psychology, 1, 59-62]. URL: http://dx.doi.org/10.31339/2413-3329-2019-1(9)-59-62 [in Ukrainian].
Байдюк, Н. В. (2016). Квест як інтерактивний метод формування ґендерної компетентності майбутніх соціальних педагогів. Гендерна парадигма освітнього простору, 3-4, 134-141. [Baydyuk, N. V. (2016). Quest as an interactive method of forming gender competence of future social pedagogues. Gender Paradigm of Educational Space, 3-4, 134-141]. [in Ukrainian].
Білоліпцева, О. & Рассказова, О. (2017). Неформальна ґендерна освіта працівників соціальної сфери: концепція та досвід. Гендерна парадигма освітнього простору, 6, 39-44. [Biloliptseva, O., & Rasskazova, O. (2017). Informal gender education of social sphere workers: concept and experience. Gender Paradigm of Educational Space, 6, 39-44]. [in Ukrainian].
Горішна, Н. М. (2011). Гендерна освіта соціальних працівників у США. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка, соціальна робота, 20, 20-23. [Horishna, N. M. (2011). Gender education of social workers in the USA. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Pedagogy, Social Work, 20, 20-23]. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/5465. [in Ukrainian].
Карагодіна, О. & Семигіна, Т. (2020). Гендерна освіта у підготовці соціальних працівників. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук, 1, 25-37. [Karagodyna, O., & Semigina, T. (2020). Gender education in the training of social workers. Representation of educational achievements, mass media, and the role of philology in the modern system of sciences, 1, 25-37]. URL: https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-1.03. [in Ukrainian].
Кравченко, О. & Войтовська, А. (2024). Формування гендерної компетентності у процесі підготовки майбутніх соціальних працівників. Social Work and Education, 11(1), 41-61. [Kravchenko, O., & Voytovska, A. (2024). Formation of gender competence in the training of future social workers. Social Work and Education, 11(1), 41-61]. URL: https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.4. [in Ukrainian].
Лактіонова, Г. М., ред. (2006). Підготовка кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі: посібник тренера. Київ: Науковий світ. [Laktionova, H. M., Ed. (2006). Training candidates for foster parents and parent-educators: trainer's manual. Kyiv: Scientific World]. [in Ukrainian].
Пернарівська, Т. (2014). Рефлексивний тренінг як засіб формування в студентів готовності до гармонізації міжособистісних відносин. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 1, 320-327. [Pernaryvska, T. (2014). Reflective training as a means of forming students' readiness for harmonizing interpersonal relations. Collection of Scientific Works of Uman State Pedagogical University, 1, 320-327]. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2014/1/41.pdf. [in Ukrainian].
Проект «Освіта суддів – для економічного розвитку (2017). Інтерактивні методи викладання. Практичні поради для суддів-викладачів. Київ: ФОП Демчинський О.В. [Project "Education of judges for economic development" (2017). Interactive teaching methods. Practical advice for judge-instructors. Kyiv: FOP Demchynskyi] O.V. URL: https://nsj.gov.ua/files/1514283742Interactivne%20vykladannia.pdf. [in Ukrainian].
Семигіна, Т. (2021). Критична парадигма досліджень у сучасній соціальній роботі. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing. [Semigina, T. (2021). Critical research paradigm in modern social work. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization: conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing]. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-181-7-25. [in Ukrainian].
Семигіна, Т. В. (2019). Нові глобальні етичні принципи соціальної роботи. Вісник Академії праці, соціальних відносин і туризму, 1, 70-85. [Semigina, T. V. (2019). New global ethical principles of social work. Bulletin of the Academy of Labor, Social Relations and Tourism, 1, 70-85]. URL: https://doi.org/10.33287/11196]. [in Ukrainian]
Тюптя, О. В. & Лук’яненко, Н. М. (2010). Рефлексія батьківських установок. Науковий вісник Миколаївського державного університету: Збірник наукових праць. Серія «Психологічні науки», 2(4), 226-230. [Tiuptia, O. V., & Lukianenko, N. M. (2010). Reflection of parental attitudes. Scientific Bulletin of Mykolayiv State University: Collection of Scientific Papers. Series "Psychological Sciences", 2(4), 226-230]. [in Ukrainian].
Ярошенко, А. & Семигіна, Т. (2022). Гендерна компетентність у соціальній роботі: Як інвестувати феміністичні погляди у ґендерно трансформаційну практику: монографія. Primediae-Launch LLC. [Yaroshenko, A., & Semigina, T. (2022). Gender competence in social work: How to invest feminist views in gender transformative practice: monograph. Primediae-Launch LLC]. URL: https://doi.org/10.36074/gkusryaifpugtp-monograph.2022. [in Ukrainian].
Ярошенко, А. (2019). Соціальна робота і вивчення гендерних питань у просторі рефлексивних практик. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», 18, 160-165. [Yaroshenko, A. (2019). Social work and the study of gender issues in the space of reflexive practices. Collection of Scientific Works of Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University "Ukraine", 18, 160-165.] [in Ukrainian]
Dvoriak, S., Karagodina, O. & Semigina, T. (2020). Gender competences of social work students: do we need a transformative approach? Social Work and Education, 7(3), 279-288. URL: https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.3.3
Leskošek, V., ed. (2009). Teaching gender in social work: European Women's Studies in International and Interdisciplinary Classrooms. Athena .
Skehill, C. (2009). An іntegrative approach to teaching gender and social work. In: V. Leskošek, ed., Teaching gender in social work: Teaching with gender (pp. 15-33). Zuidam Uith of Drukkerijen.
Williams, S., Seed, J., & Mwau, A. (1994). The Oxfam gender training manual. Oxfam. URL: https://policy-practice.oxfam.org/resources/the-oxfam-gender-training-manual-141359/
Yaroshenko A. & Semigina T. (2022). Exploring Gender Stereotypes among Prospective Foster Families. Socialinė Teorija, Empirija, Politika Ir Praktika, 25, 62-79. URL: https://doi.org/10.15388/STEPP.2022.48 [in Ukrainian].
Yaroshenko, A. & Semigina, T. (2023). Training program for the formation of gender competence of social workers. In: Shpak, V., ed. Science and society: trends of interaction: collective monograph (p. 165-170). Sherman Oaks, California: GS Publishing Services. URL: http://dx.doi.org/10.51587/9798-9866-95945-2023-012-165-170 [in Ukrainian].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.