ВІД РЕФЛЕКСІЇ ДО СОЦІАЛЬНИХ ЗМІН: ТРЕНІНГ РОЗВИТКУ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.2

Ключові слова:

гендерна компетентність, соціальні працівники, тренінг, рефлексія, гендерні стереотипи, інтерактивні методи, соціальна справедливість, гендерна рівність

Анотація

Розвиток гендерної компетентності соціальних працівників є важливою темою, яка сприяє створенню справедливого та інклюзивного суспільства. Інтеграція гендерних питань у програми неформальної освіти сприяє не лише особистісному розвитку фахівців, але й позитивним соціальним змінам, що покращують якість та ефективність соціальних послуг. Метою роботи є обґрунтування змісту рефлексивного тренінгу розвитку гендерної компетентності соціальних працівників, які надають послуги сім’ям у складних життєвих обставинах, та представлення основних компонентів навчальної концепції такого тренінгу. У роботі аналізуються методологічні підходи та практичні інструменти, що сприяють розумінню й інтеграції гендерних питань у професійну діяльність соціальних працівників. Концепція тренінгу базується на принципах соціальної справедливості та гендерної рівності, що відображено у структурі занять, методах і підходах до викладання. Цей тренінг є рефлексивним і передбачає актуалізацію учасниками тренінгу свого внутрішнього світу шляхом усвідомлення власних станів, думок, дій, внутрішнього світу інших людей. У тренінгу, окрім традиційних елементів, використовуються різноманітні інтерактивні методи: рольові ігри, керовані фантазії, дискусії та вправи на усвідомлення власних гендерних стереотипів. Частина з цих методичних розробок наведена у статті. Визначено умови ефективного проведення тренінгу, зокрема відзначено, що важливим аспектом є створення безпечного середовища, яке дозволяє учасникам відкрито обговорювати складні питання та ділитися своїм досвідом. Запропоновано критерії для оцінювання ефективності тренінгу. Подальшого дослідження потребує вплив гендерно орієнтованих тренінгів на довгострокові результати у професійній діяльності соціальних працівників, а також оптимальні методи інтеграції гендерних питань у навчальні програми та подолання бар’єрів, з якими стикаються фахівці.

Біографії авторів

Алла ЯРОШЕНКО

докторка філософії із соціальної роботи,

Тетяна СЕМИГІНА, членкиня Національного агентства кваліфікацій, Київ, Україна

докторка політичних наук, професорка

Посилання

Байдюк, Н. В. (2019). Використання інноваційних інтерактивних технологій гендерної освіти у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів. Педагогіка та психологія, 1, 59-62 [Baydyuk, N. V. (2019). The use of innovative interactive gender education technologies in the process of professional training of future teachers. Pedagogy and Psychology, 1, 59-62]. URL: http://dx.doi.org/10.31339/2413-3329-2019-1(9)-59-62 [in Ukrainian].

Байдюк, Н. В. (2016). Квест як інтерактивний метод формування ґендерної компетентності майбутніх соціальних педагогів. Гендерна парадигма освітнього простору, 3-4, 134-141. [Baydyuk, N. V. (2016). Quest as an interactive method of forming gender competence of future social pedagogues. Gender Paradigm of Educational Space, 3-4, 134-141]. [in Ukrainian].

Білоліпцева, О. & Рассказова, О. (2017). Неформальна ґендерна освіта працівників соціальної сфери: концепція та досвід. Гендерна парадигма освітнього простору, 6, 39-44. [Biloliptseva, O., & Rasskazova, O. (2017). Informal gender education of social sphere workers: concept and experience. Gender Paradigm of Educational Space, 6, 39-44]. [in Ukrainian].

Горішна, Н. М. (2011). Гендерна освіта соціальних працівників у США. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка, соціальна робота, 20, 20-23. [Horishna, N. M. (2011). Gender education of social workers in the USA. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Pedagogy, Social Work, 20, 20-23]. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/5465. [in Ukrainian].

Карагодіна, О. & Семигіна, Т. (2020). Гендерна освіта у підготовці соціальних працівників. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук, 1, 25-37. [Karagodyna, O., & Semigina, T. (2020). Gender education in the training of social workers. Representation of educational achievements, mass media, and the role of philology in the modern system of sciences, 1, 25-37]. URL: https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-1.03. [in Ukrainian].

Кравченко, О. & Войтовська, А. (2024). Формування гендерної компетентності у процесі підготовки майбутніх соціальних працівників. Social Work and Education, 11(1), 41-61. [Kravchenko, O., & Voytovska, A. (2024). Formation of gender competence in the training of future social workers. Social Work and Education, 11(1), 41-61]. URL: https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.4. [in Ukrainian].

Лактіонова, Г. М., ред. (2006). Підготовка кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі: посібник тренера. Київ: Науковий світ. [Laktionova, H. M., Ed. (2006). Training candidates for foster parents and parent-educators: trainer's manual. Kyiv: Scientific World]. [in Ukrainian].

Пернарівська, Т. (2014). Рефлексивний тренінг як засіб формування в студентів готовності до гармонізації міжособистісних відносин. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 1, 320-327. [Pernaryvska, T. (2014). Reflective training as a means of forming students' readiness for harmonizing interpersonal relations. Collection of Scientific Works of Uman State Pedagogical University, 1, 320-327]. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2014/1/41.pdf. [in Ukrainian].

Проект «Освіта суддів – для економічного розвитку (2017). Інтерактивні методи викладання. Практичні поради для суддів-викладачів. Київ: ФОП Демчинський О.В. [Project "Education of judges for economic development" (2017). Interactive teaching methods. Practical advice for judge-instructors. Kyiv: FOP Demchynskyi] O.V. URL: https://nsj.gov.ua/files/1514283742Interactivne%20vykladannia.pdf. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2021). Критична парадигма досліджень у сучасній соціальній роботі. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing. [Semigina, T. (2021). Critical research paradigm in modern social work. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization: conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing]. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-181-7-25. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. В. (2019). Нові глобальні етичні принципи соціальної роботи. Вісник Академії праці, соціальних відносин і туризму, 1, 70-85. [Semigina, T. V. (2019). New global ethical principles of social work. Bulletin of the Academy of Labor, Social Relations and Tourism, 1, 70-85]. URL: https://doi.org/10.33287/11196]. [in Ukrainian]

Тюптя, О. В. & Лук’яненко, Н. М. (2010). Рефлексія батьківських установок. Науковий вісник Миколаївського державного університету: Збірник наукових праць. Серія «Психологічні науки», 2(4), 226-230. [Tiuptia, O. V., & Lukianenko, N. M. (2010). Reflection of parental attitudes. Scientific Bulletin of Mykolayiv State University: Collection of Scientific Papers. Series "Psychological Sciences", 2(4), 226-230]. [in Ukrainian].

Ярошенко, А. & Семигіна, Т. (2022). Гендерна компетентність у соціальній роботі: Як інвестувати феміністичні погляди у ґендерно трансформаційну практику: монографія. Primediae-Launch LLC. [Yaroshenko, A., & Semigina, T. (2022). Gender competence in social work: How to invest feminist views in gender transformative practice: monograph. Primediae-Launch LLC]. URL: https://doi.org/10.36074/gkusryaifpugtp-monograph.2022. [in Ukrainian].

Ярошенко, А. (2019). Соціальна робота і вивчення гендерних питань у просторі рефлексивних практик. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», 18, 160-165. [Yaroshenko, A. (2019). Social work and the study of gender issues in the space of reflexive practices. Collection of Scientific Works of Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University "Ukraine", 18, 160-165.] [in Ukrainian]

Dvoriak, S., Karagodina, O. & Semigina, T. (2020). Gender competences of social work students: do we need a transformative approach? Social Work and Education, 7(3), 279-288. URL: https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.3.3

Leskošek, V., ed. (2009). Teaching gender in social work: European Women's Studies in International and Interdisciplinary Classrooms. Athena .

Skehill, C. (2009). An іntegrative approach to teaching gender and social work. In: V. Leskošek, ed., Teaching gender in social work: Teaching with gender (pp. 15-33). Zuidam Uith of Drukkerijen.

Williams, S., Seed, J., & Mwau, A. (1994). The Oxfam gender training manual. Oxfam. URL: https://policy-practice.oxfam.org/resources/the-oxfam-gender-training-manual-141359/

Yaroshenko A. & Semigina T. (2022). Exploring Gender Stereotypes among Prospective Foster Families. Socialinė Teorija, Empirija, Politika Ir Praktika, 25, 62-79. URL: https://doi.org/10.15388/STEPP.2022.48 [in Ukrainian].

Yaroshenko, A. & Semigina, T. (2023). Training program for the formation of gender competence of social workers. In: Shpak, V., ed. Science and society: trends of interaction: collective monograph (p. 165-170). Sherman Oaks, California: GS Publishing Services. URL: http://dx.doi.org/10.51587/9798-9866-95945-2023-012-165-170 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-14

Як цитувати

ЯРОШЕНКО, А. ., & СЕМИГІНА, Т. . (2024). ВІД РЕФЛЕКСІЇ ДО СОЦІАЛЬНИХ ЗМІН: ТРЕНІНГ РОЗВИТКУ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ . Social Work and Education, 11(2), 187–202. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.2

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK