ENGAGEMENT IN SCIENTIFIC RESEARCH AS A FORM OF SUPPORTING THE SOCIAL ACTIVITY OF YOUNG PEOPLE LIVING WITH HIV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.4

Keywords:

social activity, young people living with HIV, social support, participatory scientific research

Abstract

The article substantiates that the urgent task of social work with young people living with HIV is to find accessible and acceptable forms of social activity for self-realization, mutual help, and participation in society. One of these forms is the involvement of young people in participatory scientific research. The purpose of the article: to present the results of the study of the factors of social maladjustment of young people living with HIV, with the participation of the recipients, and to justify the possibility of using similar studies for the development of social activity of young people living with HIV. According to the design of the study, at its first stage, during the focus group, young people who have a positive HIV status shared their own experiences of living with HIV, taking ART, disclosing the status, relationships with parents (guardians) and peers, interactions with health professionals , interruption of ART and return to taking antiretroviral drugs, mutual support, and expressed their judgments about the reasons for interruption of ART and measures that could prevent it. Taking into account the results of the focus group, a representative survey was developed and conducted, and the importance of certain factors for stopping ARV therapy was proven. In order to interpret and assess the reliability of the obtained data, the results of the survey were given for analysis to young people - activists of a public youth organization. Based on the results of the evaluation, the conclusions of the study were clarified and the following recommendations were made: training parents and medical workers to correctly explain to adolescents the specifics of HIV status and ARV therapy, communication skills with adolescents and providing them with psychological support; organization of support groups for children and young people living with HIV and their parents, implementation of advocacy campaigns in communities aimed at countering the stigmatization of children with HIV.

Author Biographies

Vadym LIUTYI, Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University, Ukraine

PhD in Pedagogy

Svitlana SAPIHA, Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University, Ukraine

PhD in Pedagogy

Zhanna PETROCHKO, Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

References

Liutyi, V., Liakh, T., Sapiga, S., Lekholetova, M., Spirina, T., Klishevich, N., Petrochko, Z. (2023). Social Maladaptation of Teenagers with HIV Through Discontinuation of Antiretroviral Therapy. Sociální práce/Sociálna práce/Czech and Slovak Social work. Volume 23 (1). 49–63. [Liutyi, V., Liakh, T., Sapiga, S., Lekholetova, M., Spirina, T., Klishevich, N., Petrochko, Z. (2023). Social Maladaptation of Teenagers with HIV Through Discontinuation of Antiretroviral Therapy. Sociální práce/Sociálna práce/Czech and Slovak Social work. Volume 23 (1). 49–63.. URL: https://socialniprace.cz/wp-content/uploads/2023/03/SP1_2023-web.pdf [in English]]

Liakh, T., Spirina, T., Alieksieienko, T. (2020). Recommendations on social support to families affected by HIV/AIDS Society. Integration. Education (4). 279–289. [Liakh, T., Spirina, T., Alieksieienko, T. (2020). Recommendations on social support to families affected by HIV/AIDS Society. Integration. Education (4). 279–289]. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31435/1/Liakh_Lekholetova_Zaveriko.pdf [in English].

Бойко, А., Дмитришина, Н., Тюленєва, Н. (2017). Інтегрована програма з формування прихильності до АРТ у клієнтів ВІЛ-сервісних організацій та розвитку їхньої економічної самостійності. Ч 2. Втручання з формування прихильності до АРТ «Школа пацієнта». Київ: Поліграф плюс. [Boyko, A., Dmytryshina, N., Tyuleneva, N. (2017). An integrated program for the formation of adherence to ART among clients of HIV service organizations and the development of their economic independence. Ch 2. Interventions to form adherence to ART "Patient School". Kyiv: Polygraph plus]. [іn Ukrainian].

Васильєва, М. П., Коваленко, Д. В., Романова І. А. (2023). Розвиток соціальної активності студентської молоді як основа соціальної згуртованості суспільства. Перспективи та інновації науки. Серія: Педагогіка, Серія: Психологія, Серія: Медицина. 1(19). 45–56. [Vasylieva, M. P., Kovalenko, D. V., Romanova I. A. (2023). Development of social activity of student youth as the basis of social cohesion of society [Electronic resource]. Perspectives and innovations of science. Series: Pedagogy, Series: Psychology, Series: Medicine. 1(19). 45–56]. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/items/7c3f27da-2fd7-44c8-b9d7-31c79a73be7a [іn Ukrainian].

Закон України «Про основні засади молодіжної політики» (2021): від 27 квітня 2021 року, № 1414-IX. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2021, № 28, ст. 233. Редакція Закону від 31.03.2023. [Law of Ukraine "On the Basic Principles of Youth Policy" (2021): dated April 27, 2021, No. 1414-IX. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR), 2021, No. 28, Art. 233. Edition of the Law dated 31.03.2023]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text (date of application: 07/01/2024) [іn Ukrainian].

Овчарова, Л. М. (2019). Волонтерська діяльність як чинник формування соціальної активності студентів [Електронний ресурс] Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 66. 141–145. [Ovcharova, L. M. (2019). Voluntary activity as a factor in the formation of students' social activity [Electronic resource] Scientific journal of M. P. Drahomanov NPU. Series 5: Pedagogical sciences: realities and prospects. 66. 141–145]. URL: https://enpuir.npu.edu.ua [іn Ukrainian].

Оцінка вразливості людей, які живуть з ВІЛ/СНІДом в Україні (2008). Результати соціологічного дослідження / Відп. ред. В. Гордейко. ПРООН в Україні. [Vulnerability assessment of people living with HIV/AIDS in Ukraine (2008). Results of sociological research / Answer. ed. V. Hordeiko. UNDP in Ukraine]. URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/otsinka-vrazlyvosti-lyudey-yaki-zhyvut-z-vil/snidom-v-ukrayini [іn Ukrainian].

Савицька, А. (2018). Класифікація соціально виключеної молоді. Social Work and Education, Vol. 5, No. 2. 35–43. [Savytska, A. (2018). Classification of socially excluded youth. Social Work and Education, Vol. 5, No. 2. 35–43]. [іn Ukrainian].

Сапіга, С. В. (2021). Фактори впливу на формування прихильності до антиретровірусної терапії в підлітків, що живуть із ВІЛ. Ввічливість. Humanitas (5). 68–74. [Sapiga, S. V. (2021). Factors influencing the formation of adherence to antiretroviral therapy in adolescents living with HIV. Politeness. Humanitas (5). 68–74]. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/40736/1/S_Sapiha_.pdf [іn Ukrainian].

Семигіна, Т. (2020). Клієнти соціальної роботи як співдослідники. Міжгалузеві диспути: динаміка та розвиток сучасних наукових досліджень: матеріали міжнародної наукової конференції (10 липня 2020 р.). Т.2. Вінниця: МЦНД. 33–35. [Semigina, T. (2020). Social work clients as co-researchers. Interdisciplinary disputes: dynamics and development of modern scientific research: materials of the international scientific conference (July 10, 2020). T.2. Vinnytsia: MCND. 33–35] [іn Ukrainian].

Published

2024-08-14

How to Cite

LIUTYI, V. ., SAPIHA, S. ., & PETROCHKO, Z. . (2024). ENGAGEMENT IN SCIENTIFIC RESEARCH AS A FORM OF SUPPORTING THE SOCIAL ACTIVITY OF YOUNG PEOPLE LIVING WITH HIV. Social Work and Education, 11(2), 213–225. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.4

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK