ЗАЛУЧЕННЯ ДО НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ЯК ФОРМА ПІДТРИМКИ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МОЛОДИХ ЛЮДЕЙ, ЯКІ ЖИВУТЬ З ВІЛ

Автор(и)

  • Вадим ЛЮТИЙ Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-9105-0470
  • Світлана САПІГА Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-9805-5381
  • Жанна ПЕТРОЧКО Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна;, Україна https://orcid.org/0000-0002-4413-1243

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.4

Ключові слова:

соціальна активність, молоді люди, які живуть з ВІЛ, соціальна підтримка, парцитипативне наукове дослідження

Анотація

У статті обґрунтовано, що актуальним завданням соціальної роботи з молодими людьми, які живуть з ВІЛ, є пошук доступних та прийнятних для них форм соціальної активності для самореалізації, взаємодопомоги, участі в житті суспільства. Однією із таких форм є залучення молодих осіб до партиципативних наукових досліджень. Мета статті: представлення результатів дослідження чинників соціальної дазадаптації молодих людей, які живуть з ВІЛ, з участю отримувачів та обґрунтування можливості застосування подібних досліджень для розвитку соціальної активності молоді, яка живе з ВІЛ. Відповідно до дизайну дослідження, на його першому етапі під час фокус-групи молоді люди, які мають позитивний ВІЛ-статус, поділилися власним досвідом життя з ВІЛ, прийому АРТ, розкриття статусу, стосунків з батьками (опікунами) та однолітками, взаємодії з медичними працівниками, переривання АРТ та повернення до прийому антиретровірусних препаратів, взаємної підтримки, а також висловили свої судження щодо причин переривання АРТ та заходів, які могли б цьому завадити. З урахуванням результатів фокус-групи було розроблено та проведено репрезентативне опитування й доведено вагомість окремих чинників переривання АРВ-терапії. Для інтерпретації й оцінки надійності отриманих даних результати опитування було надано для аналізу молодим людям – активістам громадської молодіжної організації. За результатами оцінки уточнено висновки дослідження та рекомендовано: навчання батьків та медичних працівників коректному поясненню підліткам особливостей ВІЛ-статусу та АРВ-терапії, навичкам комунікації з підлітками та надання їм психологічної підтримки; організацію груп підтримки дітей та молодих людей, котрі живуть з ВІЛ, та їхніх батьків, впровадження адвокаційних кампаній в громадах, спрямованих на протидію стигматизації дітей з ВІЛ. Ключові слова: соціальна активність

Біографії авторів

Вадим ЛЮТИЙ, Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Світлана САПІГА, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Жанна ПЕТРОЧКО, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна;

докторка педагогічних наук, професорка

Посилання

Liutyi, V., Liakh, T., Sapiga, S., Lekholetova, M., Spirina, T., Klishevich, N., Petrochko, Z. (2023). Social Maladaptation of Teenagers with HIV Through Discontinuation of Antiretroviral Therapy. Sociální práce/Sociálna práce/Czech and Slovak Social work. Volume 23 (1). 49–63. [Liutyi, V., Liakh, T., Sapiga, S., Lekholetova, M., Spirina, T., Klishevich, N., Petrochko, Z. (2023). Social Maladaptation of Teenagers with HIV Through Discontinuation of Antiretroviral Therapy. Sociální práce/Sociálna práce/Czech and Slovak Social work. Volume 23 (1). 49–63.. URL: https://socialniprace.cz/wp-content/uploads/2023/03/SP1_2023-web.pdf [in English]]

Liakh, T., Spirina, T., Alieksieienko, T. (2020). Recommendations on social support to families affected by HIV/AIDS Society. Integration. Education (4). 279–289. [Liakh, T., Spirina, T., Alieksieienko, T. (2020). Recommendations on social support to families affected by HIV/AIDS Society. Integration. Education (4). 279–289]. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31435/1/Liakh_Lekholetova_Zaveriko.pdf [in English].

Бойко, А., Дмитришина, Н., Тюленєва, Н. (2017). Інтегрована програма з формування прихильності до АРТ у клієнтів ВІЛ-сервісних організацій та розвитку їхньої економічної самостійності. Ч 2. Втручання з формування прихильності до АРТ «Школа пацієнта». Київ: Поліграф плюс. [Boyko, A., Dmytryshina, N., Tyuleneva, N. (2017). An integrated program for the formation of adherence to ART among clients of HIV service organizations and the development of their economic independence. Ch 2. Interventions to form adherence to ART "Patient School". Kyiv: Polygraph plus]. [іn Ukrainian].

Васильєва, М. П., Коваленко, Д. В., Романова І. А. (2023). Розвиток соціальної активності студентської молоді як основа соціальної згуртованості суспільства. Перспективи та інновації науки. Серія: Педагогіка, Серія: Психологія, Серія: Медицина. 1(19). 45–56. [Vasylieva, M. P., Kovalenko, D. V., Romanova I. A. (2023). Development of social activity of student youth as the basis of social cohesion of society [Electronic resource]. Perspectives and innovations of science. Series: Pedagogy, Series: Psychology, Series: Medicine. 1(19). 45–56]. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/items/7c3f27da-2fd7-44c8-b9d7-31c79a73be7a [іn Ukrainian].

Закон України «Про основні засади молодіжної політики» (2021): від 27 квітня 2021 року, № 1414-IX. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2021, № 28, ст. 233. Редакція Закону від 31.03.2023. [Law of Ukraine "On the Basic Principles of Youth Policy" (2021): dated April 27, 2021, No. 1414-IX. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR), 2021, No. 28, Art. 233. Edition of the Law dated 31.03.2023]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text (date of application: 07/01/2024) [іn Ukrainian].

Овчарова, Л. М. (2019). Волонтерська діяльність як чинник формування соціальної активності студентів [Електронний ресурс] Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 66. 141–145. [Ovcharova, L. M. (2019). Voluntary activity as a factor in the formation of students' social activity [Electronic resource] Scientific journal of M. P. Drahomanov NPU. Series 5: Pedagogical sciences: realities and prospects. 66. 141–145]. URL: https://enpuir.npu.edu.ua [іn Ukrainian].

Оцінка вразливості людей, які живуть з ВІЛ/СНІДом в Україні (2008). Результати соціологічного дослідження / Відп. ред. В. Гордейко. ПРООН в Україні. [Vulnerability assessment of people living with HIV/AIDS in Ukraine (2008). Results of sociological research / Answer. ed. V. Hordeiko. UNDP in Ukraine]. URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/otsinka-vrazlyvosti-lyudey-yaki-zhyvut-z-vil/snidom-v-ukrayini [іn Ukrainian].

Савицька, А. (2018). Класифікація соціально виключеної молоді. Social Work and Education, Vol. 5, No. 2. 35–43. [Savytska, A. (2018). Classification of socially excluded youth. Social Work and Education, Vol. 5, No. 2. 35–43]. [іn Ukrainian].

Сапіга, С. В. (2021). Фактори впливу на формування прихильності до антиретровірусної терапії в підлітків, що живуть із ВІЛ. Ввічливість. Humanitas (5). 68–74. [Sapiga, S. V. (2021). Factors influencing the formation of adherence to antiretroviral therapy in adolescents living with HIV. Politeness. Humanitas (5). 68–74]. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/40736/1/S_Sapiha_.pdf [іn Ukrainian].

Семигіна, Т. (2020). Клієнти соціальної роботи як співдослідники. Міжгалузеві диспути: динаміка та розвиток сучасних наукових досліджень: матеріали міжнародної наукової конференції (10 липня 2020 р.). Т.2. Вінниця: МЦНД. 33–35. [Semigina, T. (2020). Social work clients as co-researchers. Interdisciplinary disputes: dynamics and development of modern scientific research: materials of the international scientific conference (July 10, 2020). T.2. Vinnytsia: MCND. 33–35] [іn Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-14

Як цитувати

ЛЮТИЙ, В. ., САПІГА, С. ., & ПЕТРОЧКО, Ж. . (2024). ЗАЛУЧЕННЯ ДО НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ЯК ФОРМА ПІДТРИМКИ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МОЛОДИХ ЛЮДЕЙ, ЯКІ ЖИВУТЬ З ВІЛ. Social Work and Education, 11(2), 213–225. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.4

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK