THE CURRENT STATE OF TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS FOR SPORTS AND RECREATIONAL WORK WITH PEOPLE OF THE THIRD AGE IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE AND THE EUROPEAN UNION COUNTRIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.10

Keywords:

sports and recreation work, higher education institutions, third age people, curriculum, bachelor's degree, master's degree, professional training

Abstract

The article deals with some aspects of training future specialists for sports and recreational work with people of the third age. The Ukrainian socio-economic location dictates new requirements for training. It is necessary to expand the possibilities of choosing the directions of the curriculum of the educational process, which allows students to increase the level of self-education. Today, there is an increase in the level of professional and social prestige of sports education, improvement of material resources, increased funding, and the growing role of interregional institutions. The system of sports education should develop dynamically, using the achievements of science, the latest educational technologies and best practices. The main strategic course of higher education should be aimed at improving the level of professional skills, qualifications, and ethics. The article examines the current state of training future specialists for sports and recreational work with people of the third age at European universities (on the example of Norway, Sweden, Poland), the main types of universities that train students in European countries, the management system of European universities, and the peculiarities of organizing the educational process. The education system of each European country has centuries of experience, its own traditions in the field of education and is characterized by a number of national peculiarities. Differences are manifested in the structural organization of the learning process, in the content of education, in the methods and forms of organizing the learning process, as well as at the level of governance. The trend of the modern system of student training in higher education institutions in Europe is the priority of state classical and pedagogical universities.

Author Biography

Hanna LESKIV-BONDARCHUK, Kremenets Forestry Professional College, Ukraine

Head of Physical Education

References

Андрєєва, О., Гакман, А. (2019) Залучення осіб похилого віку до оздоровчої рухової активності. Молодіжний науковий вісник Східно-європейського національного університету імені Лесі Українки. Серія: Фізичне виховання і спорт. №33. С.34-39. [Andreeva, O., Gakman, A. (2019) Involvement of the elderly in health-improving physical activity. Youth Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University. Series: Physical education and sports. №33. С.34-39]. [in Ukrainian].

Андрєєва, О, Гакман, А. (2019) Стан захворюваності та якість життя осіб похилого віку. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія: Фізичне виховання і спорт. №36. С. 27-32. [Andreeva, O, Gakman, A. (2019) The state of morbidity and quality of life of the elderly. Youth Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University. Series: Physical education and sports. №36. С. 27-32]. [in Ukrainian].

Атаманюк, С. (2021) Теорія і практика підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту до використання інноваційних видів рухової активності у професійній діяльності. Освіта. Інноватика. Практика. №9(2). С. 6–14. [Atamaniuk, S. (2021) Theory and practice of training future specialists in physical culture and sports to use innovative types of motor activity in professional activities. Education. Innovation. Practice. №9(2). С. 6-14]. [in Ukrainian].

Атаманюк, С., Кириченко, О. (2021) Практичні аспекти підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту до використання інноваційних видів рухової активності у професійній діяльності. Освіта. Інноватика. Практика. № 3. С. 284–288. [Atamaniuk, S., Kyrychenko, O. (2021) Practical aspects of training future specialists in physical culture and sports to use innovative types of physical activity in professional activities. Education. Innovation. Practice. № 3. С. 284-288]. [in Ukrainian].

Бойко, Ю., Соколенко, Л., Танасійчук, Ю. (2023) Інтеграція новітніх методик викладання фізичного виховання в закладах вищої освіти України з використанням технологій для дистанційного навчання. Академічні візії. №20. С. 1-9. [Boyko, Y., Sokolenko, L., Tanasiychuk, Y. (2023) Integration of the latest methods of teaching physical education in higher education institutions of Ukraine using technologies for distance learning. Academic visions. №20. С. 1-9]. [in Ukrainian].

Гулько, Т., Рибалко, Л. (2023) Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичної культури та спорту в умовах воєнного стану в Україні. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. №2(10). С. 20–27. [Gulko, T., Rybalko, L. (2023) Professional training of future specialists in physical culture and sports under martial law in Ukraine. Psychological and pedagogical problems of the modern school. №2(10). С. 20-27]. [in Ukrainian].

Дубовой, О., Бабич, В., Дубовой, В., Зайцев, В., Галюза, С., Гордієнко, П., Малькова, Я. (2021) Проблеми професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту в умовах дистанційного навчання в університетах. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. №6(344). Ч. 2. С. 40-48 [Dubovoi, O., Babich, V., Dubovoi, V., Zaitsev, V., Haluza, S., Gordienko, P., Malkova, Y. (2021) Problems of professional training of future specialists in physical culture and sports in the conditions of distance learning at universities. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences. №6(344). Ч. 2. С. 40-48]. [in Ukrainian].

Дудіцька, С. (2019) Вітчизняний та зарубіжний досвід використання засобів оздоровчо-рекреаційної рухової активності у людей похилого віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія№15. Науково педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): зб. наукових праць. №3(111). С. 209-213. [Duditska, S. (2019) Domestic and foreign experience in the use of means of health and recreational physical activity in the elderly. Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series #15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sport): collection of scientific papers. №3(111). С. 209-213]. [in Ukrainian].

Жданова, О., Чеховська, Л., Шевців, У. (2016) Підготовка фахівців з фітнесу за кордоном. Фізична реабілітація та рекреаційно-оздоровчі технології. №3. С. 85–90. [Zhdanova, O., Chekhovska, L., Shevtsiv, U. (2016) Training of fitness specialists abroad. Physical rehabilitation and recreational and health technologies. №3. С. 85-90]. [in Ukrainian].

Павлюк, Р. (2017) Навчання на дослідницькій основі: європейські підходи до його характеристики. Освітологічний дискурс. №1-2. С. 155–164. [Pavliuk, R. (2017) Research-based learning: European approaches to its characterization. Educational discourse. №1-2. С. 155-164]. [in Ukrainian].

Плачинда, Т., Гулько, Т. (2023) Наукова складова професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія: Педагогічні науки. №64. С. 152–158. [Plachinda, T., Gulko, T. (2023) Scientific component of professional training of future specialists in physical culture and sports. Scientific Bulletin of Izmail State University of the Humanities. Series: Pedagogical Sciences. №64. С. 152-158]. [in Ukrainian].

Рибалко, Л. (2019) Світовий досвід фізкультурно-оздоровчої діяльності у закладах вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. №3. С. 487–491. [Rybalko, L. (2019) World experience of physical culture and health activities in higher education institutions. Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. №3. С. 487-491]. [in Ukrainian].

Balatska, L., Liasota, T., Nakonechnyi, I., Hakman, A., Bezverkhnia, H., Kljus, O. (2020) Peculiarities of motor activity of the elderly. Motor activity of different social groups: Collective monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing». №4. S. 81-87. [Balatska, L., Liasota, T., Nakonechnyi, I., Hakman, A., Bezverkhnia, H., Kljus, O. (2020) Peculiarities of motor activity of the elderly. Motor activity of different social groups: Collective monograph. Riga, Latvia: "Baltija Publishing". №4. S. 81-87]. [in English].

Published

2024-08-14

How to Cite

LESKIV-BONDARCHUK, H. . (2024). THE CURRENT STATE OF TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS FOR SPORTS AND RECREATIONAL WORK WITH PEOPLE OF THE THIRD AGE IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE AND THE EUROPEAN UNION COUNTRIES. Social Work and Education, 11(2), 292–307. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.10

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION