Analysis of Social Work Educational Programs in Ukraine: Institutional Aspect

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.4.3

Keywords:

educational programs, social work, specialization, educational standards, professional standards

Abstract

Education in social work in Ukraine is gradually becoming institutionalized, as evidenced by the standardization of educational programs and the expansion of educational entities providing both formal and informal learning. The purpose of this desk study, conducted within a critical research paradigm, is to analyze the current state of social work education programs, including an examination of their geographic distribution, levels of training, and alignment with existing educational and professional standards.

The analysis reveals that as of 2024, Ukraine has 127 higher education institutions (HEIs) offering training in the specialty 231 “Social Work” and 43 vocational education institutions preparing qualified workers in the specialty 5133 “Social Worker.” Additionally, one qualifications center has the authority to confer professional qualifications such as “Social Worker,” “Social Work Specialist,” “Early Intervention Specialist,” and “Veterans and Demobilized Persons Support Specialist.” At the same time, certificate programs and other forms of informal learning are being implemented.

Educational programs at HEIs largely lack specialization (one of the most common being social pedagogy). Furthermore, a notable asymmetry between supply and demand in the social work labor market in Ukraine is observed. The analysis also shows that educational programs face challenges due to the lack of harmonization among national higher education standards, professional standards, and state social service standards, while procedures for awarding professional qualifications remain unclear and inconsistent.

Key recommendations have been formulated to harmonize professional and educational standards, expand educational program specializations, and standardize procedures for awarding professional qualifications.

Author Biography

Tetyana Semigina, Academy of Labour, Social Relations and Toursim

Dr. in Political Sciences, Professor, Professor, Academy of Labour Social Relations and Toursim

References

Каркач, А. & Семигіна, Т. (2021). Цифрові компетентності соціальних працівників як передумова готовності до навчання літніх людей. Path of Science, 5, 5008-5018. [Karkach, A., & Semigina, T. (2021). Digital competencies of social workers as a prerequisite for readiness to educate the elderly. Path of Science, 5, 5008-5018]. [in Ukrainian].

Корнят, В. (2022). Практична складова в процесі професійної підготовки фахівців соціальної сфери. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки, 2, 29-35. [Korniat, V. (2022). Practical component in the process of training specialists in the social sphere. Continuing professional education: theory and practice. Series: Pedagogical sciences, 2, 29-35. [in Ukrainian].

Левченко, Н. В. (2023). Підготовка майбутніх соціальних працівників до молодіжної роботи: теорія і практика. Київ : Компринт. [Levchenko, N. V. (2023). Preparing future social workers for youth work: Theory and practice. Kyiv: Komprint]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. & Столярик, О. (2022). Асиметрія попиту та пропозиції на ринку праці у сфері соціальної роботи. Ввічливість. Humanitas, 6, 50-59. [Semigina, T., & Stoliaryk, O. (2022). Asymmetry of demand and supply in the social work labor market. Vvichlyvist. Humanitas, 6, 50-59]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. & Столярик, О. (2024). Соціальна робота в умовах травматизації населення внаслідок війни: практика та освіта. Проблеми та перспективи економіки та менеджменту: мат-ли Міжнар.наук.-практ. конф. (с. 59-63). Черкаси: Research Europe. [Semigina, T., & Stoliaryk, O. (2024). Social work in conditions of population trauma due to war: Practice and education. Problems and prospects of economics and management: materials of the International Scientific and Practical Conference (pp. 59-63). Cherkasy: Research Europe]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2007). Професіоналізація соціальної роботи: перерваний політ? Соціальний захист, 5, 41–44. [Semigina, T. (2007). Professionalization of social work: Interrupted flight?. Social welfare, 5, 41-44]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2021). Критична парадигма досліджень у сучасній соціальній роботі. [Semigina, T. (2021). Critical research paradigm in modern social work]. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing.

Семигіна, Т., Баланюк, Ю. & Семенець-Орлова, І. (2022). Політика Європейського Союзу щодо взаємного визнання професійних кваліфікацій. Наукові праці МАУП. Політичні науки та публічне управління, 3, 96-105. [Semigina, T., Balaniuk, Yu., & Semenets-Orlova, I. (2022). European Union policy on the mutual recognition of professional qualifications. Scientific works of the IAPM. Political science and public administration, 3, 96-105. [in Ukrainian].

Слозанська, Г. (2016). Взаємозв’язок професійної підготовки студентів спеціальності «соціальна робота» у ВНЗ з можливістю їхнього працевлаштування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер: Педагогіка. Соціальна робота, 39, 236–240. [Slozanska, H. (2016). The relationship between the professional training of social work students in higher education institutions and their employment opportunities. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Ser: Pedagogy. Social Work, 39, 236-240. [in Ukrainian].

Слозанська, Г. (2018). Чи готові майбутні соціальні працівники першого (бакалаврського) рівня вищої освіти до надання інтегрованих соціальних послуг у територіальній громаді? Social work and education, 5 (4), 84-10. [Slozanska, H. (2018). Are future social workers at the bachelor’s level ready to provide integrated social services in a territorial community? Social Work and Education, 5(4), 84-110]. [in Ukrainian].

Чернета, С. Ю. (2022). Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Луцьк : ФОП Мажула Ю. М. [Cherneta, S. Yu. (2022). Theoretical and methodological foundations of preparing future social work specialists for providing social services. Lutsk: FOP Mazhula Yu. M.]. [in Ukrainian].

Юрків, Я. І. (2021). Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів та соціальних працівників до роботи із вразливими категоріями населення: Дис. … доктора пед. наук, спец. 13.00.05. Старобільськ: Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. [Yurkiv, Ya. I. (2021). Theory and practice of professional training of future social pedagogues and social workers to work with vulnerable groups of the population. (Doctoral dissertation, specialty 13.00.05). Starobilsk: Taras Shevchenko National University of Luhansk. [in Ukrainian].

Semigina, T. (2022). Teaching field social work: views from Ukrainian academia. In: Baikady, R. et al., eds. The Routledge Handbook of Field Work Education in Social Work (pp.265-279). Routlege.

Semigina, T. (2023). Social work educational programs in Ukraine: state of the art and challenges of accreditation. In: Formation of innovative potential of world science: Proceedings of the V International Scientific and Theoretical Conference (pp. 129-134). Tel Aviv: European Scientific Platform.

Semigina, T., Slozanska, H., & Kokoiachuk, Y. (2024). Preparing adults to be community workers: What lessons should Ukrainian educators learn?. In: Baikady, R. et al., eds. The Routledge International Handbook of Social Work Teaching (pp. 469-488). Routledge.

Published

2024-12-30

How to Cite

Semigina, T. (2024). Analysis of Social Work Educational Programs in Ukraine: Institutional Aspect. Social Work and Education, 11(4), 488–498. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.4.3

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK