Аналіз освітніх програм із соціальної роботи в Україні: інституційний аспект
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.4.3Ключові слова:
освітні програми, соціальна робота, спеціалізація, стандарти освіти, професійні стандартиАнотація
Освіта із соціальної роботи в Україні поступово інституціоналізується, що знаходить відображення в унормуванні освітніх програм та розширенні кола суб’єктів освітньої діяльності, які забезпечують формальне та неформальне навчання.
Метою цього кабінетного дослідження, виконаного у межах критичної парадигми, є аналіз поточного стану освітніх програм із соціальної роботи, включаючи вивчення їх географічного розподілу, рівнів підготовки та взаємозв’язку між чинним освітнім і професійним стандартам.
Під час аналізу виявлено, що в Україні станом на 2024 рік функціонують 127 закладів вищої освіти (ЗВО), які здійснюють підготовку за спеціальністю 231 «Соціальна робота», 43 заклади професійно-технічної освіти, які готують кваліфікованих працівників за спеціальністю 5133 «Соціальний робітник», один кваліфікаційний центр, який має право присвоювати такі професійні кваліфікації, як: «Соціальний працівник»; «Фахівець із соціальної роботи»; «Фахівець із раннього втручання»; «Фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб», впроваджуються сертифікатні програми та інші форми неформального навчання.
Освітні програми у ЗВО здебільшого не мають спеціалізацій (одна з найбільш поширених — соціальна педагогіка). При цьому на ринку праці України спостерігається значна асиметрія між попитом та пропозицією у сфері соціальної роботи. Аналіз також показав, що освітні програми стикаються з викликом через відсутність гармонізації між державними стандартами вищої освіти, професійними стандартами та державними стандартами соціальних послуг, а процедури присвоєння професійних кваліфікацій є нечіткими та варіативними.
Визначено ключові рекомендації щодо гармонізації професійних та освітніх стандартів, розширення спеціалізацій освітніх програм та унормування присвоєння професійних кваліфікацій.
Посилання
Каркач, А. & Семигіна, Т. (2021). Цифрові компетентності соціальних працівників як передумова готовності до навчання літніх людей. Path of Science, 5, 5008-5018. [Karkach, A., & Semigina, T. (2021). Digital competencies of social workers as a prerequisite for readiness to educate the elderly. Path of Science, 5, 5008-5018]. [in Ukrainian].
Корнят, В. (2022). Практична складова в процесі професійної підготовки фахівців соціальної сфери. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки, 2, 29-35. [Korniat, V. (2022). Practical component in the process of training specialists in the social sphere. Continuing professional education: theory and practice. Series: Pedagogical sciences, 2, 29-35. [in Ukrainian].
Левченко, Н. В. (2023). Підготовка майбутніх соціальних працівників до молодіжної роботи: теорія і практика. Київ : Компринт. [Levchenko, N. V. (2023). Preparing future social workers for youth work: Theory and practice. Kyiv: Komprint]. [in Ukrainian].
Семигіна, Т. & Столярик, О. (2022). Асиметрія попиту та пропозиції на ринку праці у сфері соціальної роботи. Ввічливість. Humanitas, 6, 50-59. [Semigina, T., & Stoliaryk, O. (2022). Asymmetry of demand and supply in the social work labor market. Vvichlyvist. Humanitas, 6, 50-59]. [in Ukrainian].
Семигіна, Т. & Столярик, О. (2024). Соціальна робота в умовах травматизації населення внаслідок війни: практика та освіта. Проблеми та перспективи економіки та менеджменту: мат-ли Міжнар.наук.-практ. конф. (с. 59-63). Черкаси: Research Europe. [Semigina, T., & Stoliaryk, O. (2024). Social work in conditions of population trauma due to war: Practice and education. Problems and prospects of economics and management: materials of the International Scientific and Practical Conference (pp. 59-63). Cherkasy: Research Europe]. [in Ukrainian].
Семигіна, Т. (2007). Професіоналізація соціальної роботи: перерваний політ? Соціальний захист, 5, 41–44. [Semigina, T. (2007). Professionalization of social work: Interrupted flight?. Social welfare, 5, 41-44]. [in Ukrainian].
Семигіна, Т. (2021). Критична парадигма досліджень у сучасній соціальній роботі. [Semigina, T. (2021). Critical research paradigm in modern social work]. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing.
Семигіна, Т., Баланюк, Ю. & Семенець-Орлова, І. (2022). Політика Європейського Союзу щодо взаємного визнання професійних кваліфікацій. Наукові праці МАУП. Політичні науки та публічне управління, 3, 96-105. [Semigina, T., Balaniuk, Yu., & Semenets-Orlova, I. (2022). European Union policy on the mutual recognition of professional qualifications. Scientific works of the IAPM. Political science and public administration, 3, 96-105. [in Ukrainian].
Слозанська, Г. (2016). Взаємозв’язок професійної підготовки студентів спеціальності «соціальна робота» у ВНЗ з можливістю їхнього працевлаштування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер: Педагогіка. Соціальна робота, 39, 236–240. [Slozanska, H. (2016). The relationship between the professional training of social work students in higher education institutions and their employment opportunities. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Ser: Pedagogy. Social Work, 39, 236-240. [in Ukrainian].
Слозанська, Г. (2018). Чи готові майбутні соціальні працівники першого (бакалаврського) рівня вищої освіти до надання інтегрованих соціальних послуг у територіальній громаді? Social work and education, 5 (4), 84-10. [Slozanska, H. (2018). Are future social workers at the bachelor’s level ready to provide integrated social services in a territorial community? Social Work and Education, 5(4), 84-110]. [in Ukrainian].
Чернета, С. Ю. (2022). Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Луцьк : ФОП Мажула Ю. М. [Cherneta, S. Yu. (2022). Theoretical and methodological foundations of preparing future social work specialists for providing social services. Lutsk: FOP Mazhula Yu. M.]. [in Ukrainian].
Юрків, Я. І. (2021). Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів та соціальних працівників до роботи із вразливими категоріями населення: Дис. … доктора пед. наук, спец. 13.00.05. Старобільськ: Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. [Yurkiv, Ya. I. (2021). Theory and practice of professional training of future social pedagogues and social workers to work with vulnerable groups of the population. (Doctoral dissertation, specialty 13.00.05). Starobilsk: Taras Shevchenko National University of Luhansk. [in Ukrainian].
Semigina, T. (2022). Teaching field social work: views from Ukrainian academia. In: Baikady, R. et al., eds. The Routledge Handbook of Field Work Education in Social Work (pp.265-279). Routlege.
Semigina, T. (2023). Social work educational programs in Ukraine: state of the art and challenges of accreditation. In: Formation of innovative potential of world science: Proceedings of the V International Scientific and Theoretical Conference (pp. 129-134). Tel Aviv: European Scientific Platform.
Semigina, T., Slozanska, H., & Kokoiachuk, Y. (2024). Preparing adults to be community workers: What lessons should Ukrainian educators learn?. In: Baikady, R. et al., eds. The Routledge International Handbook of Social Work Teaching (pp. 469-488). Routledge.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Тетяна Семигіна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).