Аналіз освітніх програм із соціальної роботи в Україні: інституційний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.4.3

Ключові слова:

освітні програми, соціальна робота, спеціалізація, стандарти освіти, професійні стандарти

Анотація

Освіта із соціальної роботи в Україні поступово інституціоналізується, що знаходить відображення в унормуванні освітніх програм та розширенні кола суб’єктів освітньої діяльності, які забезпечують формальне та неформальне навчання.

Метою цього кабінетного дослідження, виконаного у межах критичної парадигми, є аналіз поточного стану освітніх програм із соціальної роботи, включаючи вивчення їх географічного розподілу, рівнів підготовки та взаємозв’язку між чинним освітнім і професійним стандартам.

Під час аналізу виявлено, що в Україні станом на 2024 рік функціонують 127 закладів вищої освіти (ЗВО), які здійснюють підготовку за спеціальністю 231 «Соціальна робота», 43 заклади професійно-технічної освіти, які готують кваліфікованих працівників за спеціальністю 5133 «Соціальний робітник», один кваліфікаційний центр, який має право присвоювати такі професійні кваліфікації, як: «Соціальний працівник»; «Фахівець із соціальної роботи»; «Фахівець із раннього втручання»; «Фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб», впроваджуються сертифікатні програми та інші форми неформального навчання.

Освітні програми у ЗВО здебільшого не мають спеціалізацій (одна з найбільш поширених — соціальна педагогіка). При цьому на ринку праці України спостерігається значна асиметрія між попитом та пропозицією у сфері соціальної роботи. Аналіз також показав, що освітні програми стикаються з викликом через відсутність гармонізації між державними стандартами вищої освіти, професійними стандартами та державними стандартами соціальних послуг, а процедури присвоєння професійних кваліфікацій є нечіткими та варіативними.

Визначено ключові рекомендації щодо гармонізації професійних та освітніх стандартів, розширення спеціалізацій освітніх програм та унормування присвоєння професійних кваліфікацій.

Біографія автора

Тетяна Семигіна, Академія праці, соціальних відносин і туризму

докторка політичних наук, професорка, професорка Академії праці, соціальних відносин і туризму, Київ

Посилання

Каркач, А. & Семигіна, Т. (2021). Цифрові компетентності соціальних працівників як передумова готовності до навчання літніх людей. Path of Science, 5, 5008-5018. [Karkach, A., & Semigina, T. (2021). Digital competencies of social workers as a prerequisite for readiness to educate the elderly. Path of Science, 5, 5008-5018]. [in Ukrainian].

Корнят, В. (2022). Практична складова в процесі професійної підготовки фахівців соціальної сфери. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки, 2, 29-35. [Korniat, V. (2022). Practical component in the process of training specialists in the social sphere. Continuing professional education: theory and practice. Series: Pedagogical sciences, 2, 29-35. [in Ukrainian].

Левченко, Н. В. (2023). Підготовка майбутніх соціальних працівників до молодіжної роботи: теорія і практика. Київ : Компринт. [Levchenko, N. V. (2023). Preparing future social workers for youth work: Theory and practice. Kyiv: Komprint]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. & Столярик, О. (2022). Асиметрія попиту та пропозиції на ринку праці у сфері соціальної роботи. Ввічливість. Humanitas, 6, 50-59. [Semigina, T., & Stoliaryk, O. (2022). Asymmetry of demand and supply in the social work labor market. Vvichlyvist. Humanitas, 6, 50-59]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. & Столярик, О. (2024). Соціальна робота в умовах травматизації населення внаслідок війни: практика та освіта. Проблеми та перспективи економіки та менеджменту: мат-ли Міжнар.наук.-практ. конф. (с. 59-63). Черкаси: Research Europe. [Semigina, T., & Stoliaryk, O. (2024). Social work in conditions of population trauma due to war: Practice and education. Problems and prospects of economics and management: materials of the International Scientific and Practical Conference (pp. 59-63). Cherkasy: Research Europe]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2007). Професіоналізація соціальної роботи: перерваний політ? Соціальний захист, 5, 41–44. [Semigina, T. (2007). Professionalization of social work: Interrupted flight?. Social welfare, 5, 41-44]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2021). Критична парадигма досліджень у сучасній соціальній роботі. [Semigina, T. (2021). Critical research paradigm in modern social work]. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing.

Семигіна, Т., Баланюк, Ю. & Семенець-Орлова, І. (2022). Політика Європейського Союзу щодо взаємного визнання професійних кваліфікацій. Наукові праці МАУП. Політичні науки та публічне управління, 3, 96-105. [Semigina, T., Balaniuk, Yu., & Semenets-Orlova, I. (2022). European Union policy on the mutual recognition of professional qualifications. Scientific works of the IAPM. Political science and public administration, 3, 96-105. [in Ukrainian].

Слозанська, Г. (2016). Взаємозв’язок професійної підготовки студентів спеціальності «соціальна робота» у ВНЗ з можливістю їхнього працевлаштування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер: Педагогіка. Соціальна робота, 39, 236–240. [Slozanska, H. (2016). The relationship between the professional training of social work students in higher education institutions and their employment opportunities. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Ser: Pedagogy. Social Work, 39, 236-240. [in Ukrainian].

Слозанська, Г. (2018). Чи готові майбутні соціальні працівники першого (бакалаврського) рівня вищої освіти до надання інтегрованих соціальних послуг у територіальній громаді? Social work and education, 5 (4), 84-10. [Slozanska, H. (2018). Are future social workers at the bachelor’s level ready to provide integrated social services in a territorial community? Social Work and Education, 5(4), 84-110]. [in Ukrainian].

Чернета, С. Ю. (2022). Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Луцьк : ФОП Мажула Ю. М. [Cherneta, S. Yu. (2022). Theoretical and methodological foundations of preparing future social work specialists for providing social services. Lutsk: FOP Mazhula Yu. M.]. [in Ukrainian].

Юрків, Я. І. (2021). Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів та соціальних працівників до роботи із вразливими категоріями населення: Дис. … доктора пед. наук, спец. 13.00.05. Старобільськ: Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. [Yurkiv, Ya. I. (2021). Theory and practice of professional training of future social pedagogues and social workers to work with vulnerable groups of the population. (Doctoral dissertation, specialty 13.00.05). Starobilsk: Taras Shevchenko National University of Luhansk. [in Ukrainian].

Semigina, T. (2022). Teaching field social work: views from Ukrainian academia. In: Baikady, R. et al., eds. The Routledge Handbook of Field Work Education in Social Work (pp.265-279). Routlege.

Semigina, T. (2023). Social work educational programs in Ukraine: state of the art and challenges of accreditation. In: Formation of innovative potential of world science: Proceedings of the V International Scientific and Theoretical Conference (pp. 129-134). Tel Aviv: European Scientific Platform.

Semigina, T., Slozanska, H., & Kokoiachuk, Y. (2024). Preparing adults to be community workers: What lessons should Ukrainian educators learn?. In: Baikady, R. et al., eds. The Routledge International Handbook of Social Work Teaching (pp. 469-488). Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Семигіна, Т. (2024). Аналіз освітніх програм із соціальної роботи в Україні: інституційний аспект. Social Work and Education, 11(4), 488–498. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.4.3

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK