Monitoring and evaluation of social rehabilitation services for children with disabilities: a structural-logical model of indicators
Keywords:
children with disabilities, chilmonitoring and evaluation, social rehabilitation servicesAbstract
This article presents an approach to the development of a structural-logical model of indicators for monitoring and evaluating social rehabilitation services for children with disabilities and their families. The relevance of this research is driven by the need to provide the population with high-quality social rehabilitation services, which can be achieved through the implementation of an effective monitoring and evaluation system. The structural-logical model of indicators, as a component of such a system, enables the planning and evaluation of social rehabilitation services, taking into account the specific needs of children with disabilities and their families, thereby facilitating informed decision-making regarding its improvement. To develop this model, a desk study was conducted, which included a search and content analysis of publications in scientometric databases such as Scopus, Web of Science, Google Scholar, and ResearchGate, as well as the analysis, systematization, and synthesis of scientific approaches to defining areas, criteria, and indicators for monitoring and evaluating services for the specified target audience of service recipients.
The developed model combines results-based and participatory approaches, which allows not only for tracking the achievement of goals but also for ensuring the active involvement of stakeholders at all stages of the process. The key areas for evaluation include the physical condition, emotional well-being, social interactions, personal development, and protection of the rights of children with disabilities. Criteria such as relevance, effectiveness, efficiency, sustainability, and impact are employed to monitor short-term results and long-term outcomes of the services provided.
Further research should focus on the practical application of the proposed model in the activities of social rehabilitation service providers, the development of feedback mechanisms between service providers and recipients, which will allow for the adjustment of the model components and their adaptation to the local context.
References
Горемикіна, Ю. В. (2015). Класифікація підходів до оцінювання соціальних послуг. Демографія та соціальна економіка, (1), 79-89. [Horemikina, Y. V. (2015). Classification of approaches to the evaluation of social services. Demography and Social Economy, (1), 79-89].
Горемикіна, Ю. В., Терещенко, Г. І. (2017). Особливості організації моніторингу соціальних послуг на місцевому рівні. Демографія та соціальна економіка, (3), 100-112. [Horemikina, Y. V., & Tereshchenko, H. I. (2017). Features of organizing social services monitoring at the local level. Demography and Social Economy, (3), 100-112].
Горішна, Н. М. Партисипативний підхід до моніторингу та оцінки соціальних проектів на рівні громади: сутність, можливості і виклики. В: Соціальна робота з різними категоріями населення у територіальній громаді: українські реалії та міжнародний досвід: колективна монографія. Тернопіль: ЗазаПрінт, 2018. С. 67-86. [Horishna, N. M. (2018). Participatory approach to monitoring and evaluating social projects at the community level: Essence, opportunities, and challenges. In Social Work with Different Categories of Population in the Territorial Community: Ukrainian Realities and International Experience: Collective Monograph (pp. 67-86). Ternopil: ZazaPrint].
Горішна, Н. (2018). Якість як критерій моніторингу та оцінювання соціальних послуг: можливості чи обмеження? Social Work and Education, Vol. 5, No. 4., pp. 19-32. [Horishna, N. (2018). Quality as a criterion for monitoring and evaluating social services: Opportunities or limitations? Social Work and Education, 5(4), 19-32]. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.4.2
Давидюк, О. О. (2013). Оцінка процесу надання соціальних послуг з позиції отримувачів. Вісник Національного технічного університету України Київський політехнічний інститут. Політологія. Соціологія. Право, (3), 95-100. [Davydiuk, O. O. (2013). Evaluation of the process of providing social services from the perspective of recipients. Bulletin of the National Technical University of Ukraine Kyiv Polytechnic Institute. Political Science. Sociology. Law, (3), 95-100].
Державна служба статистики України. (2023). Розподіл дітей з інвалідністю віком до 18 років за класами хвороб. [State Statistics Service of Ukraine. (2023). Distribution of children with disabilities under 18 years of age by classes of diseases]. URL: https://skilky-skilky.info/datasets/rozpodil-ditey-z-invalidnistiu-vikom-do-18-rokiv-za-klasamy-khvorob/
Криницька, І. П., Слозанська, Г. І., & Скочко, М. О. (2023). Зміст соціально-реабілітаційних послуг для дітей з інвалідністю: Аналіз основних підходів. Інноваційна педагогіка, (64), 161-165. [Krynytska, I. P., Slozanska, H. I., & Skochko, M. O. (2023). The content of social rehabilitation services for children with disabilities: Analysis of key approaches. Innovative Pedagogy, (64), 161-165. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.1.32
Лебединська, О., Лугова, В., & Іванісов, О. (2020). Роль моніторингу у підвищенні якості надання соціальних послуг. Економічний аналіз, 30 (1, Ч. 2), 180–186. [Lebedynska, O., Luhova, V., & Ivanisov, O. (2020). The role of monitoring in improving the quality of social services provision. Economic Analysis, 30(1, Pt. 2), 180–186].
Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України. (2023, 22 вересня). В Україні налічується 3 мільйони людей з інвалідністю. [Ministry for the Reintegration of the Temporarily Occupied Territories of Ukraine. (2023, September 22). In Ukraine, there are 3 million people with disabilities]. URL: https://minre.gov.ua/2023/09/22/v-ukrayini-nalichuyetsya-3-miljony-lyudej-z-invalidnistyu/
Мінсоцполітики. (2013). Методичні рекомендації з проведення моніторингу та оцінки якості соціальних послуг. Наказ Мінсоцполітики від 27.12.2013 № 904. [Ministry of Social Policy. (2013). Methodological recommendations for monitoring and evaluating the quality of social services. Order of the Ministry of Social Policy dated December 27, 2013, No. 904]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0904739-13#Text
Петровський, П. М., & Обіход, М. М. (2020). Теоретико-методичні засади публічного управління розвитком соціальних послуг для дітей та сімей з дітьми в місцевих територіальних громадах. Вчені записки Університету “КРОК”, (4 (60)), 68-76. [Petrovskiy, P. M., & Obikhod, M. M. (2020). Theoretical and methodological foundations of public administration of social services development for children and families with children in local territorial communities. Scholarly Notes of the University “KROK”, (4(60)), 68-76].
Слозанська, Г. І. (2018). Соціальна робота в територіальній громаді: теорії, моделі та методи: монографія. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка. 382 с. [Slozanska, H. I. (2018). Social work in the territorial community: Theories, models, and methods: Monograph. Ternopil: TNPU named after V. Hnatyuk].
European Commission. (2004). Project Cycle Management. URL: http://ec.europa.eu/europeaid/multimedia/publications/publications/manualstools/t101_en. htm.
Kusek, J. Z., & Rist, R. C. (2004). Ten steps to a results-based monitoring and evaluation system: a handbook for development practitioners. World Bank Publications.
Mason C., Weber J., Atasoy S., Sabariego C., Cieza A. (2017). Development of indicators for monitoring Community-Based Rehabilitation. PLoS ONE. Т. 12, № 6. e0178418. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0178418
Monyane, T. J. (2014). The monitoring and evaluation of NPOs by the Department of Social Development Northern Cape (Doctoral dissertation, University of the Free State).
Nandi, R., Nanda, R. B., & Jugran, T. (2015). Evaluation from inside out: The experience of using local knowledge and practices to evaluate a program for adolescent girls in India through the lens of gender and equity. Evaluation Journal of Australasia, 15(1), 38-47.
OECD. (2021). “The six criteria: Their purpose and role within evaluation”, in Applying Evaluation Criteria Thoughtfully, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/dedc34d7-en.
Peersman, G., Rogers, P., Guijt, I., Hearn, S., Pasanen, T., and Buffardi, A. (2016). “When and how to develop an impact-oriented monitoring and evaluation system”. A Methods Lab publication. London: Overseas Development Institute.
Rodrigues, C., Silva, M., Cerejo, R., Rodrigues, R., Sousa, L., Trigo, C., ... & Fragata, J. (2021). Quality of life among adults with repaired tetralogy of fallot: A literature review. Revista Portuguesa de Cardiologia (English Edition). 40(12), 969-974.
Rowson, T., & McSherry, W. (2018). Using the Care Excellence Framework to benchmark and improve patient care. Nursing management, 25(3).
Schalock, R.L., Verdugo, M.A. Quality of Life for Human Service Practitioners; American Association on Mental Retardation: Washington, DC, USA, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.