Моніторинг та оцінка соціально-реабілітаційних послуг для дітей з інвалідністю: структурно-логічна модель індикаторів

Автор(и)

  • Надія Горішна Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0002-9724-7098
  • Ганна Слозанська Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0002-8394-4925
  • Жанна Петрочко Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-4413-1243

Ключові слова:

діти з інвалідністю, моніторинг та оцінка, соціально-реабілітаційні послуги

Анотація

У статті представлено підхід до розробки структурно-логічної моделі індикаторів моніторингу та оцінки соціально-реабілітаційних послуг для дітей з інвалідністю та їхніх сімей. Актуальність цього дослідження зумовлена потребою у забезпеченні населення якісними соціально-реабілітаційними послугами, що можливе через впровадження ефективної системи моніторингу та оцінювання. Структурно-логічна модель індикаторів, як складова такої системи,  дозволяє планувати та здійснювати збір даних та оцінювання соціально-реабілітаційних послуг з урахуванням специфічних потреб дітей з інвалідністю та їхніх сімей, забезпечуючи обґрунтоване прийняття рішень щодо її вдосконалення. Для розробки такої моделі було проведено кабінетне дослідження, яке включало пошук та контент-аналіз публікацій у наукометричних базах Scopus, Web of Science, Google Scholar та ResearchGate, аналіз, систематизацію та узагальнення наукових підходів до визначення сфер, критеріїв та індикаторів моніторингу та оцінки послуг для зазначеної цільової аудиторії їх отримувачів.

Розроблена модель поєднує орієнтований на результати та партисипативний підходи, що дозволяє не лише відстежувати досягнення цілей, але й забезпечити активне залучення зацікавлених сторін на всіх етапах процесу. Ключові сфери для оцінки включають фізичний стан, емоційний добробут, соціальні взаємодії, особистісний розвиток та захист прав дітей з інвалідністю та їхніх сімей. Для відстеження короткострокових результатів та довгострокових наслідків надання послуг застосовуються критерії відповідності, результативності, ефективності,  сталості та впливу.

Подальші дослідження мають бути спрямовані на апробацію запропонованої моделі у діяльності надавачів соціально-реабілітаційних послуг, розробку механізмів зворотного зв'язку між надавачами послуг та отримувачами, що дозволить коригувати складові моделі та адаптувати їх до місцевого контексту.

Біографії авторів

Надія Горішна, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

 

Ганна Слозанська, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

Жанна Петрочко, Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ

докторка педагогічних наук, професорка, кафедрa соціальної педагогіки та соціальної роботи, Факультет психології, спеціальної освіти та соціальної роботи, Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ

Посилання

Горемикіна, Ю. В. (2015). Класифікація підходів до оцінювання соціальних послуг. Демографія та соціальна економіка, (1), 79-89. [Horemikina, Y. V. (2015). Classification of approaches to the evaluation of social services. Demography and Social Economy, (1), 79-89].

Горемикіна, Ю. В., Терещенко, Г. І. (2017). Особливості організації моніторингу соціальних послуг на місцевому рівні. Демографія та соціальна економіка, (3), 100-112. [Horemikina, Y. V., & Tereshchenko, H. I. (2017). Features of organizing social services monitoring at the local level. Demography and Social Economy, (3), 100-112].

Горішна, Н. М. Партисипативний підхід до моніторингу та оцінки соціальних проектів на рівні громади: сутність, можливості і виклики. В: Соціальна робота з різними категоріями населення у територіальній громаді: українські реалії та міжнародний досвід: колективна монографія. Тернопіль: ЗазаПрінт, 2018. С. 67-86. [Horishna, N. M. (2018). Participatory approach to monitoring and evaluating social projects at the community level: Essence, opportunities, and challenges. In Social Work with Different Categories of Population in the Territorial Community: Ukrainian Realities and International Experience: Collective Monograph (pp. 67-86). Ternopil: ZazaPrint].

Горішна, Н. (2018). Якість як критерій моніторингу та оцінювання соціальних послуг: можливості чи обмеження? Social Work and Education, Vol. 5, No. 4., pp. 19-32. [Horishna, N. (2018). Quality as a criterion for monitoring and evaluating social services: Opportunities or limitations? Social Work and Education, 5(4), 19-32]. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.4.2

Давидюк, О. О. (2013). Оцінка процесу надання соціальних послуг з позиції отримувачів. Вісник Національного технічного університету України Київський політехнічний інститут. Політологія. Соціологія. Право, (3), 95-100. [Davydiuk, O. O. (2013). Evaluation of the process of providing social services from the perspective of recipients. Bulletin of the National Technical University of Ukraine Kyiv Polytechnic Institute. Political Science. Sociology. Law, (3), 95-100].

Державна служба статистики України. (2023). Розподіл дітей з інвалідністю віком до 18 років за класами хвороб. [State Statistics Service of Ukraine. (2023). Distribution of children with disabilities under 18 years of age by classes of diseases]. URL: https://skilky-skilky.info/datasets/rozpodil-ditey-z-invalidnistiu-vikom-do-18-rokiv-za-klasamy-khvorob/

Криницька, І. П., Слозанська, Г. І., & Скочко, М. О. (2023). Зміст соціально-реабілітаційних послуг для дітей з інвалідністю: Аналіз основних підходів. Інноваційна педагогіка, (64), 161-165. [Krynytska, I. P., Slozanska, H. I., & Skochko, M. O. (2023). The content of social rehabilitation services for children with disabilities: Analysis of key approaches. Innovative Pedagogy, (64), 161-165. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.1.32

Лебединська, О., Лугова, В., & Іванісов, О. (2020). Роль моніторингу у підвищенні якості надання соціальних послуг. Економічний аналіз, 30 (1, Ч. 2), 180–186. [Lebedynska, O., Luhova, V., & Ivanisov, O. (2020). The role of monitoring in improving the quality of social services provision. Economic Analysis, 30(1, Pt. 2), 180–186].

Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України. (2023, 22 вересня). В Україні налічується 3 мільйони людей з інвалідністю. [Ministry for the Reintegration of the Temporarily Occupied Territories of Ukraine. (2023, September 22). In Ukraine, there are 3 million people with disabilities]. URL: https://minre.gov.ua/2023/09/22/v-ukrayini-nalichuyetsya-3-miljony-lyudej-z-invalidnistyu/

Мінсоцполітики. (2013). Методичні рекомендації з проведення моніторингу та оцінки якості соціальних послуг. Наказ Мінсоцполітики від 27.12.2013 № 904. [Ministry of Social Policy. (2013). Methodological recommendations for monitoring and evaluating the quality of social services. Order of the Ministry of Social Policy dated December 27, 2013, No. 904]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0904739-13#Text

Петровський, П. М., & Обіход, М. М. (2020). Теоретико-методичні засади публічного управління розвитком соціальних послуг для дітей та сімей з дітьми в місцевих територіальних громадах. Вчені записки Університету “КРОК”, (4 (60)), 68-76. [Petrovskiy, P. M., & Obikhod, M. M. (2020). Theoretical and methodological foundations of public administration of social services development for children and families with children in local territorial communities. Scholarly Notes of the University “KROK”, (4(60)), 68-76].

Слозанська, Г. І. (2018). Соціальна робота в територіальній громаді: теорії, моделі та методи: монографія. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка. 382 с. [Slozanska, H. I. (2018). Social work in the territorial community: Theories, models, and methods: Monograph. Ternopil: TNPU named after V. Hnatyuk].

European Commission. (2004). Project Cycle Management. URL: http://ec.europa.eu/europeaid/multimedia/publications/publications/manualstools/t101_en. htm.

Kusek, J. Z., & Rist, R. C. (2004). Ten steps to a results-based monitoring and evaluation system: a handbook for development practitioners. World Bank Publications.

Mason C., Weber J., Atasoy S., Sabariego C., Cieza A. (2017). Development of indicators for monitoring Community-Based Rehabilitation. PLoS ONE. Т. 12, № 6. e0178418. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0178418

Monyane, T. J. (2014). The monitoring and evaluation of NPOs by the Department of Social Development Northern Cape (Doctoral dissertation, University of the Free State).

Nandi, R., Nanda, R. B., & Jugran, T. (2015). Evaluation from inside out: The experience of using local knowledge and practices to evaluate a program for adolescent girls in India through the lens of gender and equity. Evaluation Journal of Australasia, 15(1), 38-47.

OECD. (2021). “The six criteria: Their purpose and role within evaluation”, in Applying Evaluation Criteria Thoughtfully, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/dedc34d7-en.

Peersman, G., Rogers, P., Guijt, I., Hearn, S., Pasanen, T., and Buffardi, A. (2016). “When and how to develop an impact-oriented monitoring and evaluation system”. A Methods Lab publication. London: Overseas Development Institute.

Rodrigues, C., Silva, M., Cerejo, R., Rodrigues, R., Sousa, L., Trigo, C., ... & Fragata, J. (2021). Quality of life among adults with repaired tetralogy of fallot: A literature review. Revista Portuguesa de Cardiologia (English Edition). 40(12), 969-974.

Rowson, T., & McSherry, W. (2018). Using the Care Excellence Framework to benchmark and improve patient care. Nursing management, 25(3).

Schalock, R.L., Verdugo, M.A. Quality of Life for Human Service Practitioners; American Association on Mental Retardation: Washington, DC, USA, 2002.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-23

Як цитувати

Горішна, Н. ., Слозанська, Г. ., & Петрочко, Ж. . (2024). Моніторинг та оцінка соціально-реабілітаційних послуг для дітей з інвалідністю: структурно-логічна модель індикаторів . Social Work and Education, 11(3), 326–338. вилучено із https://journals.uran.ua/swe/article/view/316016

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK