КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ СУЧАСНОГО ПІДЛІТКА
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.13Ключові слова:
юнацький вік, індивідуальне зростання, компетентнісний підхід, особистісний розвиток, позитивний досвід, спеціальні навички, спілкуванняАнотація
Проблеми молоді завжди привертали увагу дослідників, але останнім часом вони стали особливо актуальними. Отже, підлітковий вік, з одного боку, є важким переходом від дитинства до зрілості, а з іншого боку, інколи найбільш повним розвитком особистісних здібностей та можливостей молодої людини. Саме у цьому віку притаманна орієнтація на виявлення власних моделей розвитку потенціалу дитини, що керується методам пізнавальної та творчої діяльності. Це досягається в процесі переорієнтації навчального процесу на активні методи навчання та виховання, залучаючи старших наставників та дітей до пошуково-дослідницької діяльності, діагностики та психологічного прогнозування результатів психолого-педагогічного впливу, проектування розвитку особистості дитини. Характерні риси підліткового віку, вимоги до побудови навчально-виховного середовища та сучасні праці вчених щодо компетентнісного підходу лягли в основу розробленої нами навчальної програми особистісного розвитку "Альтернатива". Навчальна програма "Альтернатива" для особистісного розвитку складається з чотирьох блоків по шість занять кожен, спрямованої на пізнання себе і на придбання необхідних знань, навичок та вмінь. Кожен з учасників програми виконував діагностичні методики, щоб отримати інформацію про свої власні психологічні особливості та діагностувати динаміку роботи. Нормалізувалися показники за методиками у 53 учасників (60,9%), істотно підвищилися у бік ефективності та особистісного зростання у 30 дітей (34,4%). Відповідно стабілізувалися результати у бік однозначного вибору напряму професії у 84 учасників (96,5%). Отже, очевидним є факт динаміки зростання особистості в рамках цілеспрямованого соціально-психологічного впливу шляхом циклічного тренінгового навчання за програмою «Альтернатива».Посилання
Абрамова, Г. С. (2001). Возрастная психология. М.: Академ, проект, 704.
Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія. (2014) ./ Ю.М.Рашкевич. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 168.
Булах, І. С. (2004). Психологічні основи особистісного зростання підлітків: дис. д.п.н.: 19.00.07, Націон. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. К., 581.
Емельянова, Е. В. (2008). Психологические проблемы современного подростка и их решение в тренинге. СПб.: Речь, 336.
«Карта інтересів» О. Є. Голомшток. [Електронний ресурс]: Режим доступу: https://studfiles.net/preview/5393985/page:6/
Леонтьев, Д. А. (2000). Тест cмысложизненных ориентаций. (СЖО). М.: Смысл, (2), 18.
Рогов, Е. И. (1990). Программа работы психолога в пионерском лагере. Вопросы психологии. (3), 107-112.
Ханецька, Н. В. (2015). Позитивна психотерапія: Теоретико-практичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Хмельницький, 84.
References
Abramova, G. S. (2001). Age psychology. Moscow: Akadem, project, 704. [in Russian].
The Bologna Process and the New Paradigm of Higher Education: A Monograph. (2014). Yu.M.Rashkevich. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic, 168. [In Ukrainian].
Bulah, I. S. (2004). Psychological bases of the personal growth of adolescents: diss. dpn: 19.00.07; The nation ped Un-t them. MP Drahomanov - K., 581. [In Ukrainian].
Emelyanova, E. V. (2008). Psychological problems of a modern teenager and their decision in training. SPb .: Speech, 336. [in Russian].
"Interest Map" O.E.Golomshtok. Retrived from: Помилка! Неприпустимий об'єкт гіперпосилання. [in Ukrainian].
Leontiev, D. A. (2000). Test of life-long orientations. (LWO). 2nd ed. M .: Smysl, 18. [In Russian].
Rogov, E. I. (1990). The program of the work of a psychologist in a pioneer camp. Questions of psychology. (3), 107-112. [In Russian].
Hanetska, N. V. (2015). Positive Psychotherapy: A Theoretical and Practical Guide for Students at Higher Educational Institutions. Khmelnytsky, 84. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Олександр Сватенков, Тетяна Сватенкова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).