КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ СУЧАСНОГО ПІДЛІТКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.13

Ключові слова:

юнацький вік, індивідуальне зростання, компетентнісний підхід, особистісний розвиток, позитивний досвід, спеціальні навички, спілкування

Анотація

Проблеми молоді завжди привертали увагу дослідників, але останнім часом вони стали особливо актуальними. Отже, підлітковий вік, з одного боку, є важким переходом від дитинства до зрілості, а з іншого боку, інколи найбільш повним розвитком особистісних здібностей та можливостей молодої людини. Саме у цьому віку притаманна орієнтація на виявлення власних моделей розвитку потенціалу дитини, що керується методам пізнавальної та творчої діяльності. Це досягається в процесі переорієнтації навчального процесу на активні методи навчання та виховання, залучаючи старших наставників та дітей до пошуково-дослідницької діяльності, діагностики та психологічного прогнозування результатів психолого-педагогічного впливу, проектування розвитку особистості дитини. Характерні риси підліткового віку, вимоги до побудови навчально-виховного середовища та сучасні праці вчених щодо компетентнісного підходу лягли в основу розробленої нами навчальної програми особистісного розвитку "Альтернатива". Навчальна програма "Альтернатива" для особистісного розвитку складається з чотирьох блоків по шість занять кожен, спрямованої на пізнання себе і на придбання необхідних знань, навичок та вмінь. Кожен з учасників програми виконував діагностичні методики, щоб отримати інформацію про свої власні психологічні особливості та діагностувати динаміку роботи. Нормалізувалися показники за методиками у 53 учасників (60,9%), істотно підвищилися у бік ефективності та особистісного зростання у 30 дітей (34,4%). Відповідно стабілізувалися результати у бік однозначного вибору напряму професії у 84 учасників (96,5%). Отже, очевидним є факт динаміки зростання особистості в рамках цілеспрямованого соціально-психологічного впливу шляхом циклічного тренінгового навчання за програмою «Альтернатива».

Біографії авторів

Alexander Svatenkov, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра соціальної педагогіки та соціальної роботи,

Tatiana Svatenkova, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

кандидат психологічних наук, старший викладач, кафедра загальної та практичної психології,

Посилання

Абрамова, Г. С. (2001). Возрастная психология. М.: Академ, проект, 704.

Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія. (2014) ./ Ю.М.Рашкевич. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 168.

Булах, І. С. (2004). Психологічні основи особистісного зростання підлітків: дис. д.п.н.: 19.00.07, Націон. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. К., 581.

Емельянова, Е. В. (2008). Психологические проблемы современного подростка и их решение в тренинге. СПб.: Речь, 336.

«Карта інтересів» О. Є. Голомшток. [Електронний ресурс]: Режим доступу: https://studfiles.net/preview/5393985/page:6/

Леонтьев, Д. А. (2000). Тест cмысложизненных ориентаций. (СЖО). М.: Смысл, (2), 18.

Рогов, Е. И. (1990). Программа работы психолога в пионерском лагере. Вопросы психологии. (3), 107-112.

Ханецька, Н. В. (2015). Позитивна психотерапія: Теоретико-практичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Хмельницький, 84.

References

Abramova, G. S. (2001). Age psychology. Moscow: Akadem, project, 704. [in Russian].

The Bologna Process and the New Paradigm of Higher Education: A Monograph. (2014). Yu.M.Rashkevich. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic, 168. [In Ukrainian].

Bulah, I. S. (2004). Psychological bases of the personal growth of adolescents: diss. dpn: 19.00.07; The nation ped Un-t them. MP Drahomanov - K., 581. [In Ukrainian].

Emelyanova, E. V. (2008). Psychological problems of a modern teenager and their decision in training. SPb .: Speech, 336. [in Russian].

"Interest Map" O.E.Golomshtok. Retrived from: Помилка! Неприпустимий об'єкт гіперпосилання. [in Ukrainian].

Leontiev, D. A. (2000). Test of life-long orientations. (LWO). 2nd ed. M .: Smysl, 18. [In Russian].

Rogov, E. I. (1990). The program of the work of a psychologist in a pioneer camp. Questions of psychology. (3), 107-112. [In Russian].

Hanetska, N. V. (2015). Positive Psychotherapy: A Theoretical and Practical Guide for Students at Higher Educational Institutions. Khmelnytsky, 84. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-31

Як цитувати

Svatenkov, A., & Svatenkova, T. (2018). КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ СУЧАСНОГО ПІДЛІТКА. Social Work and Education, 5(1), 130–138. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.13

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION