СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Anna Сhaikovska Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4614-3843

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.14

Ключові слова:

екологічна освіта, світовий досвід, заклади дошкільної освіти, тенденції, форми та методи екологічного виховання, діти дошкільного віку

Анотація

Освітні реформи в Україні направлені на глибокий аналіз і перебудову освіти з позицій її екологізації й наближення до світових стандартів. Фундаментом творення нового освітнього простору є його дошкільна ланка як важливий етап у становленні екологічної культури особистості. Вивчення зарубіжного досвіду з екологічного виховання дітей дошкільного віку дозволили визначити основні напрями, схарактеризувати пріоритетні тенденції екологічної освіти і виокремити концептуальні ідеї для їх апробації в закладах дошкільної освіти України. До сучасних напрямів екологічної освіти дітей дошкільного віку за кордоном належать: виховання почуття любові до природи через безпосереднє спілкування з нею; формування навичок здорового способу життя як компонента екологічної культури; виховання бережливого ставлення до природи шляхом формування вмінь економії природних ресурсів; єдність сім’ї й закладу дошкільної освіти в екологічному вихованні дошкільників. Ключовими тенденціями сучасної зарубіжної екологічної педагогіки визначено: посилення емоційно-чуттєвого компонента, зростання значення духовної, естетичної цінності природи; збереження і зміцнення здоров’я дитини у гармонії із навколишнім середовищем; виховання екологічно свідомої особистості шляхом формуванням культури споживання природних ресурсів; зростання ролі сім’ї як партнера з правом ініціативи, активної дії й контролю. У статті встановлено єдність принципів екологічної освіти у закордонній та вітчизняній практиці; встановлено, що виявлені тенденції зарубіжної екологічної освіти є ключовими і у вітчизняному освітньому просторі, проте потребують більш активної апробації і ширшого впровадження.

Біографія автора

Anna Сhaikovska, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат біологічних наук, доцент, кафедрa педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти

Посилання

Воробель, М. М. (2012). Природа як засіб емоційно-естетичного розвитку дошкільників (на прикладі німецького досвіду). Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки. (107), 18–25.

Закон України "Про дошкільну освіту". (2001). Освіта України. (33).

Концепція екологічної освіти України. (2002). Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (7), 3–23.

Ли Цзихуа. (2005). Творче використання спадщини В.О. Сухомлинського в КНР. Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 „Загальна педагогіка та історія педагогіки”, 19.

Лисенко , Н. В. (2009). Теорія і практика екологічної освіти: дошкільник-педагог. Навчально-методичний посібник для ВНЗ. Київ, Україна: Слово.

Парамонова, Л. А., Протасова Е. Ю. (2001). Дошкольное и начальное образование за рубежом: история и современность : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. Заведений. Москва, Россия: Академия.

Свистак-Яроцька, О. (2016). Концепція природи в релігійній та філософсько-етичній думці Японії як основа особливого ставлення японців до природи. Педагогічний дискурс. (20), 160–167.

Шульженко, А. К. (2005). Воспитание эстетического восприятия окружающей среды в европейских странах. Экологическое образование. (2), 29–33.

References

Vorobel, M. M. (2012). Nature as means of emotional and aesthetic development of preschool children (on the example of German experience). Scientific notes of the National Pedagogical University named after. M. P. Drahomanov. Series: Pedagogical and Historical Sciences. (107), 18-25. [In Ukrainian].

Law of Ukraine "On Preschool Education". (2001). Education of Ukraine. (33).

Concept of ecological education of Ukraine. (2002). Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine. (7), 3-23. [In Ukrainian].

Li Jihua. (2005). Creative use of the heritage of V. O. Sukhomlynsky in the Republic of China. Candidate’s thesis, 19. [In Ukrainian].

Lysenko, N. V. (2009). The theory and practice of environmental education: preschooler teacher. Educational and methodical manual for higher educational establishments. Kyiv, Ukraine: Word. [In Ukrainian].

Paramonova, L. A, Protasova E. Yu. (2001). Preschool and Primary Education Abroad: History and Modernity: Textbook. Allowance for stud. supreme. ped. training. Institutions. Moscow, Russia: Academy. [In Ukrainian].

Svistak-Yarotskaya, O. (2016). The concept of nature in the religious and philosophical and ethical thought of Japan as the basis of the special attitude of the Japanese to nature. Pedagogical discourse. (20), 160-167. [In Ukrainian].

Shulzhenko, A. K. (2005). Educating the aesthetic perception of the environment in European countries. Ecological education. (2), 29-33. [In Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-31

Як цитувати

Сhaikovska A. (2018). СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД. Social Work and Education, 5(1), 139–150. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.14

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION