КЛАСИФІКАЦІЯ СОЦІАЛЬНО ВИКЛЮЧЕНОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Anna Savytska Житомирський економіко-гуманітарний інститут вищого навчального закладу "Відкритий міжнародний університет розвитку людини "Україна", Україна https://orcid.org/0000-0001-6421-5017

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.5

Ключові слова:

соціальне виключення, соціально виключена особа, молодь, соціально виключена молодь.

Анотація

. Сьогодні в Україні люди досить гостро переживають різні соціальні, політичні та економічні зміни. Одним з негативних наслідків глобальних та локальних криз у нашій державі є зростання соціальної нерівності та незахищеності населення. Тому соціальне виключення як процес торкається всіх верств населення, особливо молодь. Молоді люди є точкою опори та становлення країни. Проте, при виникненні різноманітних проблем і потреб сучасного світу не завжди можуть самостійно з ними справитися. У статті розглянуто становлення процесу соціального виключення; обґрунтовано наукові підходи вітчизняних і зарубіжних вчених до визначення понять "соціальне виключення", "соціально виключена особа", "молодь", "соціально виключена молодь". Встановлено, що перші спроби пояснити суть поняття "соціальне виключення" пов’язують із 40-ми роками ХХ століття; сам термін з’явився у французькій соціології в 60-тих роках ХХ століття. В Україні – у 2002 року в межах дослідження бідності. Досліджено, що соціальне виключення трактується як вилучення індивідів чи соціальних груп із соціальної структури суспільства й суспільних процесів, створення умов, які не дозволяють цим індивідам чи групам відігравати в суспільстві значущу роль (за Н.В. Толстих, 2003); соціально виключена особа – це об’єкт соціальної роботи, який через економічні, політичні, релігійні, соціальні, психологічні та медичні бар’єри повністю або частково втратив зв’язки з суспільством (власне авторське визначення, 2017); молодь – це особи віком від 14 до 28 років (в Україні офіційний вік молоді станом на 2018 рік); соціально виключена молодь як тотожне поняття соціально виключеної особи, але в рамках 14-28 років. На підставі дослідженого, нами була запропонована класифікація соціально виключеної молоді за біологічними, суспільними та індивідуальними ознаками, що дає можливість ототожнити чинники та можливість запобігання розповсюдження даного явища.

Біографія автора

Anna Savytska, Житомирський економіко-гуманітарний інститут вищого навчального закладу "Відкритий міжнародний університет розвитку людини "Україна"

аспірант кафедри педагогіки Житомирського державного університету імені Івана Франка, асистент кафедри соціальної роботи Житомирського економіко-гуманітарного інституту вищого навчального закладу "Відкритий міжнародний університет розвитку людини "Україна"

Посилання

Bauman, Z. (2004). Wasted lives. Modernity and its outcasts. Cambridge: Polity Press, 5-7.

Еd. Janie Percy-Smith. (2000). Policy Responses to Social Exclusion towards Inclusion? Buckingham Philadelphia, Open University Press, 27.

European Social Services/Edited by Brian Munday. (1993). European Institute of Social Services University of Kent at Canterbury, 96.

Lenoir, R. (1974). Les exclus, un français sur dix. Paris: Seuil.

Болотіна, Н. Б. (2000). Соціальні права людини і соціальне право: Україна і Європейський Союз. Європа, Японія, Україна: шляхи демократизації державно-правових систем. К., 154-158 (Bolotina, N. (2000). Social human rights and social law: Ukraine and the European Union. Europe, Japan, Ukraine: ways of democratization of state-legal systems. K., 154-158).

Бородкин, Ф. М.(2000). Социальные эксклюзии. Социол. журн. № 3/4., 5-17 (Borodkin, F. M.(2000). Social exclusion. Sociology. Journ. No. 3/4., 5-17).

Вільна енциклопедія Вікіпедія. (2018). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Молодь (Free encyclopedia Wikipedia. (2018). [Electronic resource]. Mode of access: https://uk.wikipedia.org/wiki/).

Доповідь Генерального секретаря перед Генеральною Асамблеєю, A/36/215, 1981, що підтверджена Доповіддю Генерального секретаря перед Генеральною Асамблеєю, A/40/256, 1985 (для більш докладної інформації щодо визначення поняття "молодь" див. веб-сторінку департаменту ООН з економічних та соціальних питань "Визначення поняття "молодь": [Електронний ресурс]. Режим доступу: www.un.org/esa/socdev/documents/ youth/fact-sheets/youth-definition.pdf (The report of the Secretary-General to the General Assembly, A/36/215, 1981, confirmed by the Report of the Secretary-General to the General Assembly, A/40/256, 1985 (for more details regarding the definition of "youth" see the web page of the UN Department of economic and social Affairs, "the Definition of "youth": [Electronic resource]. Mode of access: www.un.org/esa/socdev/documents/youth/fact-sheets/youth-definition.pdf).

Закон України "Про соціальні послуги" (Нова редакція). (2003). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://законодавство.com/ukrajiny-zakony/zakon-ukrajini-pro-sotsialni-poslugi-vidomosti-2003-1017.html

Закон України "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні". (1993). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2998-12 (The law of Ukraine "On social services" (New edition). (2003). [Electronic resource]. Mode of access: https://законодавство.com/ukrajiny-zakony/zakon-ukrajini-pro-sotsialni-poslugi-vidomosti-2003-1017.html).

Зубок, Ю. А. (1998). Соціальна інтеграція молоді в умовах нестабільного суспільства. М., Соціум (Zubok, Y. (1998). Social integration of young people in an unstable society. M., Society).

Лоренц, У.(1997). Социальная работа в изменяющейся Европе. К.( Lorenz, W. (1997). Social work in a changing Europe. K.).

Луман, Н. (1998). Глобализация мирового сообщества: как следует системно понимать современное общество. В: Социология на пороге XXI века: Новые направления исследований. М.: Интеллект, 94-108. (Luman, N. (1998). Globalization of the world community: how to systematically understand modern society. Q: Sociology at the threshold of the XXI century: New directions of research. M.: Intellect, 94-108).

Махлер, Ф. (1984). Введення в Ювентологію: тези. Стажування. Бик. молодіжного дослідження. № 1. (Mahler, F. (1984). Introduction to Eventology: abstracts. Internships. Bull. youth research. No. 1).

Погам, С. (1999). Исключение: социальная инструментализация и результаты исследования. Журнал социологии и социальной антропологии. Т.II. Специальный выпуск: Современная французская социология, 140-156 (Pogam, S. (1999). Exclusion: social instrumentalization and results of research. Journal of sociology and social anthropology. T. II. Special issue: Modern French sociology, 140-156).

Проект закону України "Про молодь". (2015). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JH2SL00A.html (The draft law on "About young people". (2015). [Electronic resource]. – Mode of access: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JH2SL00A.html).

Програма розвитку Організації Об’єднаних Націй. (2015). Молодіжна стратегія на 2014-2017 рр., 11 (United Nations development programme. (2015). Youth strategy for 2014-2017, 11).

Толстих, Н. В. (2003). Соціальне виключення в сучасній Україні: спроба оцінки. Укр. соціум № 1 (2), 81-85 (Tolstykh, N. (2003). Social exclusion in contemporary Ukraine: an attempt of evaluation. Ukr. society № 1 (2), 81-85).

Тренінг з прав людини. (2000). Серія професійних тренінгів. Верховний Комісар з прав людини, Центр з прав людини: Женева; Нью-Йорк (Human rights training. (2000). A series of professional trainings. The high Commissioner for human rights, Centre for human rights: Geneva; new York).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-30

Як цитувати

Savytska, A. (2018). КЛАСИФІКАЦІЯ СОЦІАЛЬНО ВИКЛЮЧЕНОЇ МОЛОДІ. Social Work and Education, 5(2), 44–51. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.5

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION