ДІАГНОСТИКА СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.7Ключові слова:
соціальна активність, моніторинг, майбутні соціальні працівники.Анотація
У статті проаналізовано загальні підходи до проблеми соціальної активності особистості. У процесі дослідження представлено різні наукові підходи до сутності поняття «соціальна активність», що є системною соціальною якістю; загальною характеристикою особистості, складною структурою. Встановлено, що соціальна активність розкривається в системі потреб, мотивів, настанов, інтересів, що обумовлюють здійснення певних дій. Представлено сутнісні характеристики соціальної активності студентів – майбутніх соціальних працівників. Метою наукової роботи є представлення результатів емпіричного дослідження щодо діагностики соціальної активності студентів ІI-IV курсів – майбутніх соціальних працівників Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Діагностику соціальної активності проведено за допомогою комплексу методик: методики Е. Степанова на визначення рівня громадської активності, методики Л. Байбородової на визначення наявності мотивів студентів щодо їхньої участі у діяльності студентського самоврядування; методики М. Рожкова на визначення рівня соціальної адаптованості, активності, автономності та моральної вихованості. Результати діагностики засвідчили переважання у студентів примусової та активно-виконавчої активності, колективістських і особистісних мотивів, середнього рівня соціальної активності та адаптованості, переважання гуманістичних цінностей.Посилання
Абрамова, С. В. (2013). Соціальна активність старшого підлітка: сутність, структура, критерії визначення. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Вип. 17 (1), 15–22 (Abramova, S. V. (2013). Sotsialna aktyvnist starshoho pidlitka: sutnist, struktura, kryterii vyznachennia. [Social activity of the senior teenager: essence, structure, criteria of determination]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and methodological problems of education of children and pupils' youth], issue. 17 (1), pp. 15–22. [In Ukrainian]).
Грабовська, С., Чолій С. (2010). Соціальна активність в процесі соціалізації особистості. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Т. ХІІ, ч. 1, 171–181 (Hrabovska, S., Cholii S. (2010). Sotsialna aktyvnist v protsesi sotsializatsii osobystosti. [Social activity in the process of socialization of personality]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii : zb. nauk. pr. In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy [Problems of general and pedagogical psychology: a collection of scientific works of the G.S. Kostyuk Institute of Psychology of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. vol. 12, ch. 1, pp. 171–181. [In Ukrainian]).
Косовець, В. І. (2009). Розвиток соціальної активності молоді в умовах соціокультурного середовища села : дис. … канд.. пед.. наук : 13.00.05. К., Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 204 (Kosovets, V. I. (2009). Rozvytok sotsialnoi aktyvnosti molodi v umovakh sotsiokulturnoho seredovyshcha sela. Dis. kand. ped. nauk [Development of social activity of youth in conditions of socio-cultural environment of the village: Cand. ped. sci. diss.]. Kiev, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, 204 p. [In Ukrainian]).
Кратко, А. А., Якуба Е. А. (1996). Соціологія: Конспект книги Якуба Е. А. Соціологія. Х., Константа, 192 (Kratko, A. A., Yakuba E. A. (1996). Sotsiolohiia: Konspekt knyhy Yakuba E. A. Sotsiolohiia [Sociology: Book's Notes Jakub E. A. Sociology]. Kharkov, Konstanta Publ., 192 p. [In Ukrainian]).
Мордкович, В. Г. (1976). Социальная активность: суть и споры. Социальная активность. Вып. 3, 3–25 (Mordkovich, V. G. (1976). Social'naya aktivnost': sut' i spory [Social activity: essence and controversy]. Social'naya aktivnost' [Social activity]. issue. 3, pp. 3–25. [In Russian]).
Мурзіна, А. В., Солодюк Н. В. (2012). Соціальна активність особистості студентської молоді – пріоритетний напрямок розвитку Українського державотворення. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. № 4 (51), 82–87 Murzina, A. V., Solodiuk N. V. (2012). Sotsialna aktyvnist osobystosti studentskoi molodi – priorytetnyi napriamok rozvytku Ukrainskoho derzhavotvorennia [Social activity of the personality of student youth is a priority direction of development of the Ukrainian state creation]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personality Spirituality: Methodology, Theory and Practice]. no. 4 (51), pp. 82–87. [In Ukrainian]).
Орбан-Лембрик, Л. Е. (2003). Психологія управління. К., Академ-видав, 568 (Orban-Lembryk, L. E. (2003). Psykholohiia upravlinnia [Psychology of management]. Kiev, Akadem-vydav Publ., 568 p. [In Ukrainian]).
Осипова, Н. П., Воднік, В. Д., Клімова, Г. П. (2003). Соціологія: підручник. К., Юрінком Інтер, 336 (Osypova, N. P., Vodnik, V. D., Klimova, H. P. (2003). Sotsiolohiia: pidruchnyk [Sociology: a textbook]. Kiev, Yurinkom Inter Publ., 336 p. [In Ukrainian]).
Твердохлєб, М. (2007). Соціальна активність – шлях до вирішення проблеми виховання особистості ХХІ століття. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Випуск ХХІІІ, 144–152 (Tverdokhlieb, M. (2007). Sotsialna aktyvnist – shliakh do vyrishennia problemy vykhovannia osobystosti KhKhI stolittia [Social activity – the way to the solution of the problem of personality education of the XXI century]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly [Psychological-pedagogical problems of rural school]. issue 23, pp. 144–152. [In Ukrainian]).
Тельна, О. А. (2011). Формування соціальної активності незрячих учнів молодшого шкільного віку засобами рольової гри : дис. … канд. пед. наук: 13.00.03. К., Інститут спеціальної педагогіки національної академії педагогічних наук України, 208 Telna, O. A. (2011). Formuvannia sotsialnoi aktyvnosti nezriachykh uchniv molodshoho shkilnoho viku zasobamy rolovoi hry. Dis. kand. ped. nauk [Formation of social activity of blind pupils of the junior school age by means of role-playing games: Cand. ped. sci. diss.]. Kiev, Instytut spetsialnoi pedahohiky natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 208 p. [In Ukrainian]).
Чернета, С. (2015). Соціальна активність особистості як умова розвитку сучасного українського суспільства. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. № 1, 177–180 (Cherneta, S. (2015). Sotsialna aktyvnist osobystosti yak umova rozvytku suchasnoho ukrainskoho suspilstva [Social activity of the individual as a condition for the development of modern Ukrainian society]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky [Scientific herald of the Lesia Ukrainka Eastern European National University]. no. 1, pp. 177–180. [In Ukrainian]).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Olha Soroka
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).