ДІАГНОСТИКА СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • Olga Soroka Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка,, Україна https://orcid.org/0000-0003-1483-8974

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.7

Ключові слова:

соціальна активність, моніторинг, майбутні соціальні працівники.

Анотація

У статті проаналізовано загальні підходи до проблеми соціальної активності особистості. У процесі дослідження представлено різні наукові підходи до сутності поняття «соціальна активність», що є системною соціальною якістю; загальною характеристикою особистості, складною структурою. Встановлено, що соціальна активність розкривається в системі потреб, мотивів, настанов, інтересів, що обумовлюють здійснення певних дій. Представлено сутнісні характеристики соціальної активності студентів – майбутніх соціальних працівників. Метою наукової роботи є представлення результатів емпіричного дослідження щодо діагностики соціальної активності студентів ІI-IV курсів – майбутніх соціальних працівників Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Діагностику соціальної активності проведено за допомогою комплексу методик: методики Е. Степанова на визначення рівня громадської активності, методики Л. Байбородової на визначення наявності мотивів студентів щодо їхньої участі у діяльності студентського самоврядування; методики М. Рожкова на визначення рівня соціальної адаптованості, активності, автономності та моральної вихованості. Результати діагностики засвідчили переважання у студентів примусової та активно-виконавчої активності, колективістських і особистісних мотивів, середнього рівня соціальної активності та адаптованості, переважання гуманістичних цінностей.

Біографія автора

Olga Soroka, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка,

доктор педагогічних наук, доцент, кафедра соціальної педагогіки і соціальної роботи

Посилання

Абрамова, С. В. (2013). Соціальна активність старшого підлітка: сутність, структура, критерії визначення. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Вип. 17 (1), 15–22 (Abramova, S. V. (2013). Sotsialna aktyvnist starshoho pidlitka: sutnist, struktura, kryterii vyznachennia. [Social activity of the senior teenager: essence, structure, criteria of determination]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and methodological problems of education of children and pupils' youth], issue. 17 (1), pp. 15–22. [In Ukrainian]).

Грабовська, С., Чолій С. (2010). Соціальна активність в процесі соціалізації особистості. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Т. ХІІ, ч. 1, 171–181 (Hrabovska, S., Cholii S. (2010). Sotsialna aktyvnist v protsesi sotsializatsii osobystosti. [Social activity in the process of socialization of personality]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii : zb. nauk. pr. In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy [Problems of general and pedagogical psychology: a collection of scientific works of the G.S. Kostyuk Institute of Psychology of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. vol. 12, ch. 1, pp. 171–181. [In Ukrainian]).

Косовець, В. І. (2009). Розвиток соціальної активності молоді в умовах соціокультурного середовища села : дис. … канд.. пед.. наук : 13.00.05. К., Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 204 (Kosovets, V. I. (2009). Rozvytok sotsialnoi aktyvnosti molodi v umovakh sotsiokulturnoho seredovyshcha sela. Dis. kand. ped. nauk [Development of social activity of youth in conditions of socio-cultural environment of the village: Cand. ped. sci. diss.]. Kiev, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, 204 p. [In Ukrainian]).

Кратко, А. А., Якуба Е. А. (1996). Соціологія: Конспект книги Якуба Е. А. Соціологія. Х., Константа, 192 (Kratko, A. A., Yakuba E. A. (1996). Sotsiolohiia: Konspekt knyhy Yakuba E. A. Sotsiolohiia [Sociology: Book's Notes Jakub E. A. Sociology]. Kharkov, Konstanta Publ., 192 p. [In Ukrainian]).

Мордкович, В. Г. (1976). Социальная активность: суть и споры. Социальная активность. Вып. 3, 3–25 (Mordkovich, V. G. (1976). Social'naya aktivnost': sut' i spory [Social activity: essence and controversy]. Social'naya aktivnost' [Social activity]. issue. 3, pp. 3–25. [In Russian]).

Мурзіна, А. В., Солодюк Н. В. (2012). Соціальна активність особистості студентської молоді – пріоритетний напрямок розвитку Українського державотворення. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. № 4 (51), 82–87 Murzina, A. V., Solodiuk N. V. (2012). Sotsialna aktyvnist osobystosti studentskoi molodi – priorytetnyi napriamok rozvytku Ukrainskoho derzhavotvorennia [Social activity of the personality of student youth is a priority direction of development of the Ukrainian state creation]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personality Spirituality: Methodology, Theory and Practice]. no. 4 (51), pp. 82–87. [In Ukrainian]).

Орбан-Лембрик, Л. Е. (2003). Психологія управління. К., Академ-видав, 568 (Orban-Lembryk, L. E. (2003). Psykholohiia upravlinnia [Psychology of management]. Kiev, Akadem-vydav Publ., 568 p. [In Ukrainian]).

Осипова, Н. П., Воднік, В. Д., Клімова, Г. П. (2003). Соціологія: підручник. К., Юрінком Інтер, 336 (Osypova, N. P., Vodnik, V. D., Klimova, H. P. (2003). Sotsiolohiia: pidruchnyk [Sociology: a textbook]. Kiev, Yurinkom Inter Publ., 336 p. [In Ukrainian]).

Твердохлєб, М. (2007). Соціальна активність – шлях до вирішення проблеми виховання особистості ХХІ століття. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Випуск ХХІІІ, 144–152 (Tverdokhlieb, M. (2007). Sotsialna aktyvnist – shliakh do vyrishennia problemy vykhovannia osobystosti KhKhI stolittia [Social activity – the way to the solution of the problem of personality education of the XXI century]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly [Psychological-pedagogical problems of rural school]. issue 23, pp. 144–152. [In Ukrainian]).

Тельна, О. А. (2011). Формування соціальної активності незрячих учнів молодшого шкільного віку засобами рольової гри : дис. … канд. пед. наук: 13.00.03. К., Інститут спеціальної педагогіки національної академії педагогічних наук України, 208 Telna, O. A. (2011). Formuvannia sotsialnoi aktyvnosti nezriachykh uchniv molodshoho shkilnoho viku zasobamy rolovoi hry. Dis. kand. ped. nauk [Formation of social activity of blind pupils of the junior school age by means of role-playing games: Cand. ped. sci. diss.]. Kiev, Instytut spetsialnoi pedahohiky natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 208 p. [In Ukrainian]).

Чернета, С. (2015). Соціальна активність особистості як умова розвитку сучасного українського суспільства. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. № 1, 177–180 (Cherneta, S. (2015). Sotsialna aktyvnist osobystosti yak umova rozvytku suchasnoho ukrainskoho suspilstva [Social activity of the individual as a condition for the development of modern Ukrainian society]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky [Scientific herald of the Lesia Ukrainka Eastern European National University]. no. 1, pp. 177–180. [In Ukrainian]).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-30

Як цитувати

Soroka, O. (2018). ДІАГНОСТИКА СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Social Work and Education, 5(2), 66–76. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION