ЧИ ПІДГОТОВЛЕНІ 14-17 РІЧНІ ВИХОВАНЦІВ ШКІЛ-ІНТЕРНАТІВ ДО СІМЕЙНОГО ЖИТТЯ?
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.9Ключові слова:
готовність до сімейного життя, вихованці закладів інтернатного типу.Анотація
Стаття присвячена одній з актуальних проблем сьогодення – проблемі формування готовності до сімейного життя вихованців інтернатного закладу. За інформацією Державної служби статистики України за період 2013 – 2017 рр. кількість дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування зменшилася на 19594 особи (з 90772 до 71178), але кількість всиновлених дітей за цей же період навпаки зменшилася на 769 осіб (з 3732 до 2963). Станом на 2017 р. мережа інтернатів в Україні нараховує 663 заклади, в яких перебуває понад 100 тисяч вихованців. Відповідно до досліджуваної проблеми, автор акцентує увагу на тому, що заклади державного утримання не мають можливості надати того повноцінного досвіду сімейних стосунків, моделі яких засвоюються безпосередньо у родині. Потреба у сім’ї у вихованців закладу інтернатного типу набагато більша, ніж у тих дітей, які зростають в родині. Через це, як підкреслено у статті, дуже важливим є сформувати у свідомості даної категорії дітей уявлення щодо культури сімейних стосунків, надати знання щодо сім’ї та шлюбу, відповідального батьківства, актуалізувати мотиви щодо здійснення відповідних вчинків вихованцями для піднесення глибини сутності сімейного життя. Зазначаючи на важливості сьогоденних процесів соціалізації у закладі інтернатного типу, автор статті акцентує увагу на ряді аспектів, що суперечать ідеям розвитку гармонійної особистості, яка була б підготовлена до майбутнього сімейного життя. Представлені матеріали розкривають виокремленні дослідником чинники готовності до сімейного життя, характеризуючи їх сутність відповідно до наукових здобутків сучасних вчених. На основі результатів теоретичного дослідження теми готовності вихованців закладу інтернатного типу до сімейного життя, автором визначено такі чинники готовності до сімейного життя: цінності сімейного життя; мотивація до сімейного життя; діяльність та вчинок у межах дружніх стосунків малих груп; соціально контрольована соціалізація цілеспрямованого впливу з боку педагогічного колективу закладу; особисті бажання та потреби старших підлітків у взаємодії з родиною. Окреслені у публікації чинники готовності до сімейного життя вихованців закладу інтернатного типу, суть яких полягає в тому, що цей процес розгортається в соціокультурному виховному просторі і, враховуючи вітагенний досвід сімейних стосунків, дає підстави стверджувати, що підготовка до сімейного життя старших підлітків потребує соціально-виховного супроводу.Посилання
Bech, I. D. (Chernivtsi: Bukrek, 2015). Selected scientific works in 2 t .: T. 1 (Бех, І. Д. (2015). Вибрані наукові праці. Виховання особистості. Вибрані наукові праці: у, 2, т. 1. 840).
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13-25.
Cooper, Robert K. (2000). EQ emotional intelligence in organization and management. Warszawa, Ayman Sawaf.
Gritshina, A. I., Kanishevskaya, L. V., Sviridenko, S. O., Kuzmenko, L. V, Bernatskaya, O. B., Karpushevskaya, L. R., Lyashchuk, O. S. (2015); Formation of family life values among pupils of residential institutions: monograph. Kharkiv: "Typography Madrid" (Грітчина, А. І. (2015). Формування цінностей сімейного життя у вихованців закладів інтернатного типу: монографія/Канішевська Л.В, Свириденко С.О, Кузьменко Л.В, Бернацька О.Б, Карпушевська Л.Р, Грітчина А.І, Лящук О.С;[за заг. ред. Канішевської Л. В]. Харьків:“Друкарня Мадрид).
Kapskа, A. Y. (2009). Social pedagogy: Textbook. 4th view. corrections and add / Ed. prof. K.: Center for Educational Literature (Капська, А. Й. (2009). Соціальна педагогіка:[підручник]/За ред. проф. АЙ Капської.–4-те вид. виправ. та доп–К.: Центр учбової літератури. 488).
Kiyannitsa, Z. P., Petrochko, Zh. V. (2017). Social work with vulnerable families and children: manual. In 2 hours,; Ch. Modern landmarks and key technologies (Кияниця, З. П., & Петрочко, Ж. В. (2017). Соціальна робота із вразливими сім'ями та дітьми. Частина I. Сучасні орієнтири та ключові технології. 256).
Krasovsky, A. S. (1990). Teaching Ethics and Psychology of Family Life at School: From Work Experience, Minsk: Nar. Asvet (Красовский, А. С. (1990). Преподавание этики и психологии семейной жизни в школе: Из опыта работы. Минск: Нар. асвета. 128).
Kuzminsky, A. I. (2002). Dictionary of reference pedagogical and psychological terms / [ed. – order. and others.] – Cherkassy: RVV BSD them. B. Khmelnitsky (Словник-довідник педагогічних і психологічних термінів / [ред. – упоряд. А. І. Кузьмінський та ін.]. (2002).Черкаси : РВВ ЧДУ ім. Б. Хмельницького. 112).
Maslow, A. (2008). Motivation and personality (3-ed. [per. with english]) – St. Petersburg: Peter (Маслоу, А. Г. (2009). Мотивация и личность:[пер. с англ.]. Издательский дом" Питер". 352).
Mayer, J. D. (2000). Models of emotional intelligence. J.D. Mayer, P. Salovey, D. Caruso; R. Sternberg. Handbook of Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press, 396-420.
Mayer, J. D. (1993). The intelligence of emotional intelligence. Intelligence. N.Y., 433 – 442.
Pomitkin, E. O. (2005). Psychology of spiritual development of personality: Monograph. K .: Our time (Помиткін, Е. О. (2005). Психологія духовного розвитку особистості: Монографія. К.: Наш час, 208, 1).
Radulov, V. V. (2015). Sociological-pedagogical dictionary. For zh.pedov. вид. 2nd Kharkiv: Machulin (Соціолого-педагогічний словник, за заг.пед.В. В. Радула. (2015). вид. 2-е. Харків: Мачулін, 444).
Rogova, A. M. (2006). Analysis of social factors in the formation of family values among the younger generation by the example of St. Petersburg and the Leningrad region: author's abstract. diss to acquire a scholar. degree Candidate sociologist Science: special 12.00.03 / A. M. Rogov. Samara (Рогова, А. М. (2010). Анализ социальных факторов формирования семейных ценностей среди молодого поколения на примере Санкт-Петербурга и Ленинградской области (Doctoral dissertation, автореф. дис.… к. соц. н). Самара. 20).
Salovey, P., & Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185–211.
Schneider, L. B. (2000). Psychology of family relations. Course of lectures. M .: April-Press, Publishing House EX-Press (Шнейдер, Л. Б. (2003). Психология семейных отношений.158-159).
Shpekenenko, I. V. (2013). Social lifts in the structure of the social mobility of the individual. Interdisciplinary research in science and education. – № 6. – P. 93-103. – [Electronic resource]. – Access mode: https://www.sziu.ru/media/uploads/ ук_13_6.pdf. with. (Шпекторенко, И. В. (2013). Социальные лифты в структуре социальной мобильности индивида. Управленческое консультирование, (6 (54)). 93–103).
Stelmakh, O. M. (2010). The status of a student's family in a modern society. Youth at the Beginning of the 21st Century: Key Values, Positions, Landmarksl: Materials IV International. scientific conf. young scientists, post-graduate students and students, March 30-31. Samara: Samara. state econ Unt.,– Part 2. – P. 148-151 (Стельмах, А. М. (2010). Статус студенческой семьи в современном обществе. Молодежь в начале XXI века: основные ценности, позиции, ориентиры: материалы IV Междунар. науч. конф. молодых ученых, аспирантов и студентов, 30-31 марта 2010 г. Самара: Самар. гос. экон. ун-т. Ч.2. 148-151).
Zvereva, I. D. (2013). Encyclopedia for professionals in the social sphere (2nd edition) K., Simferopol (Звєрєва, І. (2013). Енциклопедія для фахівців соціальної сфери.–2-ге видання/за заг. ред. проф. І.Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь: Універсум. 536).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Лілія Єрьоміна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).