РОЗВИТОК І КОРЕКЦІЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА В УМОВАХ ТИМЧАСОВОГО ДИТЯЧОГО КОЛЕКТИВУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.11

Ключові слова:

емоційний інтелект, тимчасова дитяча група, соціально-педагогічний підхід, індивідуально-психологічний підхід, тренінгова програма адаптації, самосвідомість, самоконтроль, комунікативні навички, співпереживання, самомотивація.

Анотація

Сучасний світ бурхливо розвивається у напрямку соціальної взаємодії, відкриваються кордони, розвиваються технології і дружні міжнаціональні стосунки, інформація стає дедалі доступнішою для осіб будь-якого віку. Психологічні особливості розвитку особистості теж змінюються відповідно обставинам і вимогам часу. Актуальності набуває новий компетентнісний підхід у навчанні та вихованні дитини. З огляду на вище вказані соціально-психологічні зміни у суспільстві, важливим є питання розвитку та корекції емоційного інтелекту особистості. Емоційний інтелект або EQ – так учені позначають здатність людини розуміти й контролювати свої емоції та емоції оточуючих. Вважається, що EQ є набагато важливішим фактором, який сприяє успіху людини, ніж «звичайний» інтелект – IQ. Саме завдяки йому особистість має змогу всебічно (особистісно і соціально) розвиватися, стати великим бізнесменом, топ-менеджером та ефективним політиком. Метою даної статті є висвітлення проблеми розвитку та корекції емоційного інтелекту дитини шляхом залучення її до тимчасового дитячого середовища на прикладі програми відпочинку «Дитячий табір «Зефір»». Даний підхід заслуговує на особливу увагу через те, що є унікальним поєднанням соціально-педагогічного та індивідуально-психологічного підходу до розвитку особистості та 15-річного досвіду роботи з дітьми керівників програми кандидата психологічних наук Сватенкової Т.І. та кандидата соціально-педагогічних наук Сватенкова О.В. Протягом трьох років (2015-2018) в рамках програми відпочинку «Дитячий табір «Зефір»» реалізовується особливий підхід до організації роботи з дітьми, що базується на гармонійному поєднанні методів впливу на розвиток особистості дитини. За ці роки у дослідженні прийняло участь 622 дитини, з них 263 молодшого шкільного віку (6-10 років). Опорою є заздалегідь підготовлені фахівці психологи та соціальні працівники, які відбираються протягом року і проходять спеціальну підготовку на курсах наставників. Основою роботи обрано індивідуальний підхід до кожної особистості, гармонійний розвиток і розкриття здібностей кожного на основі результатів психологічної діагностики особистості. Основною методикою діагностики обрано соціометричне тестування. Воно дає можливість відразу показати соціометричний статус кожної дитини у новому колективі, вподобання і антипатії дітей, виявити лідерів і аутсайдерів. Відомо, що саме рівень емоційного інтелекту (за Д.Гольманом) має визначальний вплив на рівень адаптивності людини у колективі і якість її соціальних контактів. На основі даної інформації про дитину формується план роботи з колективом і окремою особистістю. Після реалізації програми компетентнісного підходу у сфері емоційного інтелекту молодших школярів маємо суттєві зміни: 1) За показниками соціометричного тесту: лише 24 дитини мають не задовільний (нижчий норми) соціометричний статус у групі (9%); 62 – задовільний і середній (23%); 95 – вище середнього (36%) і 82 – високий соціометричний статус (32%). 2) За показниками рівня емоційного інтелекту (інтегративний рівень) маємо теж позитивні зрушення: лише 48 опитуваних залишилися з низьким рівнем емоційного інтелекту (18%); 163 розвинули рівень емоційного інтелекту до середнього (62%) і 52 мали високий рівень емоційного інтелекту (20%). З огляду на результати дослідження, маємо ефективну програму роботи з емоційним інтелектом дитини. Позитивна динаміка, підтверджена трирічними результатами роботи, дала змогу розробити тренінгову програму для роботи з дітьми протягом року, мета якої – планомірний і гармонійний розвиток усіх компетенцій сучасної дитини. Результати роботи даної програми можна буде представити тільки наприкінці року, адже вона тільки втілюється у життя.

Біографія автора

Tatiana Svatenkova, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри загальної та практичної психології

Посилання

Andreeva, I. N. (2011). Emotional Intelligence as a phenomenon of contemporary psychology. Novopolotsk: PSU (Андреева, И. Н. (2011). Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии. Новополоцк : ПГУ, 388).

Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13-25.

Cooper, Robert K. (2000). EQ emotional intelligence in organization and management. Warszawa, Ayman Sawaf.

Golman, D. (2009). Emotional Intelligence. Moscow: ACT MOSCOW; Vladimir: VKT(Гоулман, Д. (2009). Эмоциональный интеллект. М. : ACT МОСКВА ; Владимир : ВКТ, 478).

Grinova, O. M., & Tereshchenko, L. A. (2015). Child psychodiagnostics: educational manual. Vinnytsya: Nilan LTD (Гріньова, О. М., Терещенко, Л. А. (2015). Дитяча психодіагностика: навчально-методичний посібник. Вінниця: Нілан-ЛТД, 227).

Kutsenko, Y. M. (2011). Emotional Intelligence: diagnostic problems. Problems of modern psychology, 14, 417-426 (Куценко, Я. М. (2011). Емоційний інтелект: проблеми діагностики. Проблеми сучасної психології. Випуск 14. 417-426).

Mayer, J. D. (2000). Models of emotional intelligence. J.D. Mayer, P. Salovey, D. Caruso; R. Sternberg. Handbook of Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press, 396-420.

Mayer, J. D. (1993). The intelligence of emotional intelligence. Intelligence. N.Y., 433 – 442.

Moreno, J. L. (1958). Sociometry. Experimental method and science about society. Moscow. Publishing house "Foreign Literature" (Морено, Дж. Л. (1958). Социометрия. Экспериментальный метод и наука об обществе. Издательство «Иностранной литературы», М. 137- 173).

Sergienko, E. A. (2010). J. Mayer's test, P. Selovey, D. Caruso "Emotional Intelligence" (MSCEIT v.2.0.). Moscow: Publishing house "Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences" (Сергиенко, Е. А., Ветрова, И. И., Тест, Д., & Мэйера, П. (2010). Сэловея и Д. Карузо «Эмоциональный интеллект»(MSCEIT v. 2.0) руководство. М.: Изд-во Института психологии РАН. 176.).

Philipova, I. (2007). Emotional intelligence as a means of successful self-realization. Social Psychology: Ukrainian Scientific Journal, 4, 68-79 (Філіпова, І. (2007). Емоційний інтелект як засіб успішної самореалізації. Соціальна психологія : Український науковий журнал. № 4, 68-79).

Salovey, P., & Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185–211.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-30

Як цитувати

Svatenkova, T. (2018). РОЗВИТОК І КОРЕКЦІЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА В УМОВАХ ТИМЧАСОВОГО ДИТЯЧОГО КОЛЕКТИВУ. Social Work and Education, 5(2), 107–120. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.11

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION