ФЕНОМЕН АНТИЧНОЇ ПАЙДЕЙЇ ЯК ПІДҐРУНТЯ ПОЛЬСЬКОЇ «ПЕДАГОГІКИ КУЛЬТУРИ»

Автор(и)

  • Tetiana Shmeliova Житомирського державного університету імені Івана Франка, м. Житомир, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-4542-2835

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.3.9

Ключові слова:

педагогіка, педагогіка культури Республіки Польща, пайдейя, гуманізм, культура, особистість.

Анотація

У статті висвітлено процес теоретичного оформлення педагогічної субдисципліни «Педагогіка культури» в Республіці Польща з позицій її античної генеалогії. Зазначено, що згідно з педагогікою культури, виховання людської особистості ґрунтується на античних цінностях – грецької традиції «пайдейї» (παιδεια) та римському «гуманізмі» (humanitas). Проаналізовано різні дефініції терміна «пайдейя». Науковці одностайно вказують на спільне походження понять «пайдейя» і «педагогіка» від грецького слова «рais» – дитина, проте дискутують щодо тлумачення сутності поняття «пайдейя» з позицій освіти чи культури, або можливості вважати пайдейю моделлю виховання. Виявлено, що в Давній Греції поняття «пайдейя» означало вищі форми виховної діяльності й формування особистості засобами культури та її цінностей. Уточнено зміст фундаментального поняття античності «пайдейя» – синоніма культури, певного зразка гуманності, до якого людина наближається, збагачуючи свій внутрішній світ через прийняття цінностей культури. Доведено, що семантика грецької пайдейї з її освітнім підтекстом вплинула на подальший розвиток значення відповідного латинського слова «гуманізм»; наголошено на історичній проблематичності взаємозв’язків римського «гуманізму» і грецької пайдейї. У статті акцентується увага на тому, що ці поняття закладені в основу багатьох сучасних наук, зокрема польської педагогіки культури. Установлено: відповідно до педагогіки культури, освіта й виховання мають забезпечити людський розвиток і самозбагачення через опанування цінностей культури.

Біографія автора

Tetiana Shmeliova, Житомирського державного університету імені Івана Франка, м. Житомир, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання

Посилання

Белоусова, М. М., Ковальчук, О. В., Римский, В. П. (2010). Методология исследования субкультур в социально-гуманитарных науках: Статья 3. Культурно-исторические образы субкультур детства и юности (античность и средние века): [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/metodologiya-issledovaniya-subkultur-v-sotsialno-gu- manitarnyh-naukah-statya-3-kulturno-istoricheskie-obrazy-subkultur-detstva-i-yunosti (Belousova, M.M., Kovalchuk, O.V., Rimsky, V.P. (2010). Methodology of subculture research in social and human sciences: Article 3.Cultural-historical images of subcultures of childhood and adolescence (Antiquity and the Middle Ages): [Electronic resource]. Access mode: https://cyberleninka.ru/article/v/metodologiya-issledovaniya-subkultur-v-sotsialno-gumanitarnyh-naukah-statya-3-kulturno-istoricheskie-obrazy-subkultur-detstva-i-yunosti [In Russian]).

Бычков, В. (1981). Эстетика поздней античности. М., Наука, 328. (Bychkov,V. (1981). Aesthetics of Late Antiquity. Moscow: Science, 328. [In Russian]).

Мандрищук, Л. (2010). Роль грецької пайдеї у становленні римського гуманізму. Вісник Львівського університету. Серія філософські науки. Львів, ЛНУ ім. Івана Франка. Вип. 13, 134-141. (Mandryschuk, L. (2010). The role of the Greek paideia in the formation of Roman humanism. Visnykof Lviv university. Series Philosophical Sciences. Lviv, Ivan Franko LNU, Issue 13, 376, Pp.134-141. [In Ukrainian]).

Морфологія культури: тезаурус. (2007). Х., Право, 384. (Morphology of Culture: Thesaurus. (2007). X .: Law, 384 p. [In Ukrainian]).

Ничкало, Н. (2011). Порівняльна професійна педагогіка як галузь педагогічного знання. Порівняльна професійна педагогіка: наук. журнал. К., Хмельницький : ХНУ. Вип. 1, 6-18. (Nychkalo, Nelly (2011). Comparative professional pedagogy as a branch of pedagogical knowledge. Comparative Professional Pedagogy: Scient. journal. – K.; Khmelnytsky: KhNU, Issue1. Pp. 6-18. [In Ukrainian]).

Петров, Ю. В. (2007). Представление о культуре в епоху античности: [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/ predstavlenie-o-kulture-v-epohu-antichnosti (Petrov, Yu. V. (2007). The concept of culture in the epoch of antiquity: [Electronic resource]. Access mode: https://cyberleninka.ru/article/v/ predstavlenie-o-kulture-v-epohu-antichnosti [In Russian]).

Пичугина, В. К. (2013). Феномен «Забота о себе» через призму древнегреческой пайдейи: [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-zabota-o-sebe-cherez-prizmu-drevnegre cheskoy-paydeyi-1.pdf (Pichugina, V.K. (2013). The phenomenon of «Taking care of yourself» through the prism of the ancient paideia: [Electronic resource]. Access mode:https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-zabota-o-sebe-cherez-prizmu-drevnegrecheskoy-paydeyi-1.pdf [In Russian]).

Полякова, М. А. (2013). Формирование базисных педагогических традиций западной цивилизации (античность и средние века): [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-bazisnyh-pedagogicheskih-traditsiy-zapadnoy-tsivilizatsii-antichnost-i-srednie-veka.pdf (Polyakova, M.A. (2013). Formation of basic pedagogical traditions of Western civilization (Antiquity and the Middle Ages): [Electronic resource]. Access mode:https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-bazisnyh-pedagogi cheskih-traditsiy-zapadnoy-tsivilizatsii-antichnost-i-srednie-veka.pdf [In Russian]).

Ягупов, В.В. (2002). Педагогіка: Навч. посібник. К. : Либідь, 560. (Yagupov, V. V. (2002). Pedagogy: Teaching manual. K.: Lybid, 560.[In Ukrainian]).

Яценко, О. Д. (2017). Античний принцип пайдейї перед викликами сучасної соціокультури. Освітній дискурс : Гуманітарні науки : зб. наук. праць, К.,: ПП Вид-во «Гілея», Вип. 2, ч. ІІ : Філософські науки, 79-89. (Yatsenko, O.D. (2017). Ancient principle of the paideia before the challenges of modern socioculture. Educational discourse. Collection of scientific works. Issue 2, Part II: Philosophical Sciences, Pp.79-89. [In Ukrainian]).

Gajda, J. (2006). Pedagogika kultury w zarysie. Wydanie II. Kraków, Oficyna Wydawnicza «Impuls», 318. [In Polish].

Еncyklopedia PWN: https://sjp.pwn.pl/szukaj/paideia.html [In Polish].

Cambi, F. (2009). Manuale di Storia della pedagogia. Lamenza: Edizioni Laterza, 416. [In Polish].

Kunowski, st. (2011). Podstawy współ czesnej pedagogiki. Warszawa, 280. [In Polish].

Stróżewski, W. (1987). O stawaniu się człowiekiem (Kilka myśli nie wykończonych). „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Pedagogiczne”. z. 6, 103. [In Polish].

Śliwerski, В. (2006). Pedagogika. Wprowadzenie do pedagogiki, w: Pedagogika, t. 1, Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk: GWP, 275. [In Polish].

Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. KPSW Jelenia Góra, 146. [In Polish].

Jaroszyński, P. (1993). Paideia: http://www.ptta.pl/pef/pdf/p/paideia.pdf [In Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-30

Як цитувати

Shmeliova, T. (2018). ФЕНОМЕН АНТИЧНОЇ ПАЙДЕЙЇ ЯК ПІДҐРУНТЯ ПОЛЬСЬКОЇ «ПЕДАГОГІКИ КУЛЬТУРИ». Social Work and Education, 5(3), 91–107. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.3.9

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION