ФЕНОМЕН АНТИЧНОЇ ПАЙДЕЙЇ ЯК ПІДҐРУНТЯ ПОЛЬСЬКОЇ «ПЕДАГОГІКИ КУЛЬТУРИ»
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.3.9Ключові слова:
педагогіка, педагогіка культури Республіки Польща, пайдейя, гуманізм, культура, особистість.Анотація
У статті висвітлено процес теоретичного оформлення педагогічної субдисципліни «Педагогіка культури» в Республіці Польща з позицій її античної генеалогії. Зазначено, що згідно з педагогікою культури, виховання людської особистості ґрунтується на античних цінностях – грецької традиції «пайдейї» (παιδεια) та римському «гуманізмі» (humanitas). Проаналізовано різні дефініції терміна «пайдейя». Науковці одностайно вказують на спільне походження понять «пайдейя» і «педагогіка» від грецького слова «рais» – дитина, проте дискутують щодо тлумачення сутності поняття «пайдейя» з позицій освіти чи культури, або можливості вважати пайдейю моделлю виховання. Виявлено, що в Давній Греції поняття «пайдейя» означало вищі форми виховної діяльності й формування особистості засобами культури та її цінностей. Уточнено зміст фундаментального поняття античності «пайдейя» – синоніма культури, певного зразка гуманності, до якого людина наближається, збагачуючи свій внутрішній світ через прийняття цінностей культури. Доведено, що семантика грецької пайдейї з її освітнім підтекстом вплинула на подальший розвиток значення відповідного латинського слова «гуманізм»; наголошено на історичній проблематичності взаємозв’язків римського «гуманізму» і грецької пайдейї. У статті акцентується увага на тому, що ці поняття закладені в основу багатьох сучасних наук, зокрема польської педагогіки культури. Установлено: відповідно до педагогіки культури, освіта й виховання мають забезпечити людський розвиток і самозбагачення через опанування цінностей культури.Посилання
Белоусова, М. М., Ковальчук, О. В., Римский, В. П. (2010). Методология исследования субкультур в социально-гуманитарных науках: Статья 3. Культурно-исторические образы субкультур детства и юности (античность и средние века): [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/metodologiya-issledovaniya-subkultur-v-sotsialno-gu- manitarnyh-naukah-statya-3-kulturno-istoricheskie-obrazy-subkultur-detstva-i-yunosti (Belousova, M.M., Kovalchuk, O.V., Rimsky, V.P. (2010). Methodology of subculture research in social and human sciences: Article 3.Cultural-historical images of subcultures of childhood and adolescence (Antiquity and the Middle Ages): [Electronic resource]. Access mode: https://cyberleninka.ru/article/v/metodologiya-issledovaniya-subkultur-v-sotsialno-gumanitarnyh-naukah-statya-3-kulturno-istoricheskie-obrazy-subkultur-detstva-i-yunosti [In Russian]).
Бычков, В. (1981). Эстетика поздней античности. М., Наука, 328. (Bychkov,V. (1981). Aesthetics of Late Antiquity. Moscow: Science, 328. [In Russian]).
Мандрищук, Л. (2010). Роль грецької пайдеї у становленні римського гуманізму. Вісник Львівського університету. Серія філософські науки. Львів, ЛНУ ім. Івана Франка. Вип. 13, 134-141. (Mandryschuk, L. (2010). The role of the Greek paideia in the formation of Roman humanism. Visnykof Lviv university. Series Philosophical Sciences. Lviv, Ivan Franko LNU, Issue 13, 376, Pp.134-141. [In Ukrainian]).
Морфологія культури: тезаурус. (2007). Х., Право, 384. (Morphology of Culture: Thesaurus. (2007). X .: Law, 384 p. [In Ukrainian]).
Ничкало, Н. (2011). Порівняльна професійна педагогіка як галузь педагогічного знання. Порівняльна професійна педагогіка: наук. журнал. К., Хмельницький : ХНУ. Вип. 1, 6-18. (Nychkalo, Nelly (2011). Comparative professional pedagogy as a branch of pedagogical knowledge. Comparative Professional Pedagogy: Scient. journal. – K.; Khmelnytsky: KhNU, Issue1. Pp. 6-18. [In Ukrainian]).
Петров, Ю. В. (2007). Представление о культуре в епоху античности: [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/ predstavlenie-o-kulture-v-epohu-antichnosti (Petrov, Yu. V. (2007). The concept of culture in the epoch of antiquity: [Electronic resource]. Access mode: https://cyberleninka.ru/article/v/ predstavlenie-o-kulture-v-epohu-antichnosti [In Russian]).
Пичугина, В. К. (2013). Феномен «Забота о себе» через призму древнегреческой пайдейи: [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-zabota-o-sebe-cherez-prizmu-drevnegre cheskoy-paydeyi-1.pdf (Pichugina, V.K. (2013). The phenomenon of «Taking care of yourself» through the prism of the ancient paideia: [Electronic resource]. Access mode:https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-zabota-o-sebe-cherez-prizmu-drevnegrecheskoy-paydeyi-1.pdf [In Russian]).
Полякова, М. А. (2013). Формирование базисных педагогических традиций западной цивилизации (античность и средние века): [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-bazisnyh-pedagogicheskih-traditsiy-zapadnoy-tsivilizatsii-antichnost-i-srednie-veka.pdf (Polyakova, M.A. (2013). Formation of basic pedagogical traditions of Western civilization (Antiquity and the Middle Ages): [Electronic resource]. Access mode:https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-bazisnyh-pedagogi cheskih-traditsiy-zapadnoy-tsivilizatsii-antichnost-i-srednie-veka.pdf [In Russian]).
Ягупов, В.В. (2002). Педагогіка: Навч. посібник. К. : Либідь, 560. (Yagupov, V. V. (2002). Pedagogy: Teaching manual. K.: Lybid, 560.[In Ukrainian]).
Яценко, О. Д. (2017). Античний принцип пайдейї перед викликами сучасної соціокультури. Освітній дискурс : Гуманітарні науки : зб. наук. праць, К.,: ПП Вид-во «Гілея», Вип. 2, ч. ІІ : Філософські науки, 79-89. (Yatsenko, O.D. (2017). Ancient principle of the paideia before the challenges of modern socioculture. Educational discourse. Collection of scientific works. Issue 2, Part II: Philosophical Sciences, Pp.79-89. [In Ukrainian]).
Gajda, J. (2006). Pedagogika kultury w zarysie. Wydanie II. Kraków, Oficyna Wydawnicza «Impuls», 318. [In Polish].
Еncyklopedia PWN: https://sjp.pwn.pl/szukaj/paideia.html [In Polish].
Cambi, F. (2009). Manuale di Storia della pedagogia. Lamenza: Edizioni Laterza, 416. [In Polish].
Kunowski, st. (2011). Podstawy współ czesnej pedagogiki. Warszawa, 280. [In Polish].
Stróżewski, W. (1987). O stawaniu się człowiekiem (Kilka myśli nie wykończonych). „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Pedagogiczne”. z. 6, 103. [In Polish].
Śliwerski, В. (2006). Pedagogika. Wprowadzenie do pedagogiki, w: Pedagogika, t. 1, Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk: GWP, 275. [In Polish].
Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. KPSW Jelenia Góra, 146. [In Polish].
Jaroszyński, P. (1993). Paideia: http://www.ptta.pl/pef/pdf/p/paideia.pdf [In Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Tetiana Shmeliova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).