ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ В УМОВАХ ПОЛІКУЛЬТУРНОСТІ

Автор(и)

  • Oksana Pryshlyak Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м.Тернопіль,, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.4.6

Ключові слова:

професії соціономічної сфери, фахівці соціономічних професій, особливості діяльності фахівців соціономічних професій, полі культурність, міжкультурна компетентність.

Анотація

У статті розкрито особливості діяльності фахівців соціономічних професій в умовах зростання диверсифікованості та полікультурності суспільства; висвітлено сутність професійної діяльності фахівців соціономічної сфери; підходи різних науковців до розуміння сутності та завдань соціономічних професій; подане узагальнене визначення соціономічних професій: соціономічними (комунікативними, соціальними) у сучасній науці прийнято називати професії типу «людина-людина», тобто професії, у змісті фахової діяльності яких переважають ситуації міжособистісної ділової комунікації. Окреслено рівні діяльності фахівців соціономічних професій. Схарактеризовано міжкультурну компетентність як процес оволодіння культурою, спрямований на зміну-розвиток, цілісне формування особистості фахівця, становлення його як суб'єкта культури; соціальний і полікультурний досвід, який є основою вирішення життєво важливих завдань; самовизначення, самоідентифікацію і набуття міжкультурної компетентності та культурної ідентичності як результат освітнього процесу, та її компоненти: культурно-психологічну, соціокультурну, діяльнісну, рефлексивно-творчу (особистісну). Обґрунтовано, чому саме фахівці соціономічних професій відіграють ключову роль у реалізації завдань полікультурної освіти та забезпеченні міжкультурного взаєморозуміння у суспільстві. Розкрито особливості діяльності фахівців соціономічних професій: людиноорієнтованість, висока комунікативна активність, толерантність, соціабельність, емпатійність, спрямованість на вирішення проблем, альтруїзм, готовність до моделювання ситуацій міжособистісної взаємодії, відсутність стереотипів та упереджень, розвиваючий та творчий характер діяльності тощо.

Біографія автора

Oksana Pryshlyak, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м.Тернопіль,

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов,

Посилання

Андреева, Г.М. (1997).Социальная психология. М.: Аспект-Пресс, 375 (Andreeva, G.M. (1997). Social psychology. M .: Aspect-Press, 375 (in ukr).

Браніцька, Т.Р. (2012). Загальна характеристика фахівця соціономічної професії. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». [Електронний ресурс] Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Znpkhist_2012_6_7. Мова укр. (6). 25–28 (Branitska, T.R. (2012). General characteristics of a representative of socionomic profession. Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University “Ukraine”. [Electronic resource] Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2012_6_7. Language Ukr. (6). 25-28 (in ukr).

Буркова, Л. В. (2010). Визначення класу соціономічних професій. Практична психологія та соціальна робота. (7), 68-73 Burkova, L.V. (2010). Definition of the class of socionomic professions. Practical Psychology and Social Work. (7), 68-73 (in ukr).

Вакуленко, С. М. (2008). Соціологія праці: навч.-метод. посібник. К.: Знання, 262 (Vakulenko, S.M. (2008). Sociology of labor: teaching method. manual. K.: Znannya, 262 (in ukr).

Гуренко, О.І. (2015). Теоретичні і методичні засади полікультурної освіти майбутніх соціальних педагогів: дис. д-ра пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти, Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова. К., 580 Gurenko, O.I. (2015). Theoretical and methodical principles of multicultural education of future social educators: Scientific thesis Dr. Ped. Sciences: 13.00.04 - Theory and Methodology of Profesional Education, National Pedagogical Drahomanov University. K., 580 (in ukr).

Деречин, А.О. (2013). Структурно-содержательная характеристика поликультурной компетентности старшеклассников. Вестник Шадринского государственного педагогического университета. (1 (17)), 31-36 (Derechin, A.O. (2013). Structural-content characteristic of multicultural competence of senior pupils. Bulletin of the Shadrin State Pedagogical University. (1 (17)), 31-36 (in ukr).

Дубчак, Г. М. (2015). Порівняльний аналіз стресостійкості майбутніх фахівців соціономічних професій. Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. К.: Інформ.-аналіт. агентство, Т. 5: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Вип. 15, 43-50 Dubchak, G.M. (2015). Comparative analysis of the stress resistance of future specialists of socionomic professions. Actual problems of psychology: Collection of scientific works / Ed. Maksimenko S. K.: Inform-analit. agency, V. 5: Psychophysiology. Psychology of labor. Experimental psychology. (15), 43-50 (in ukr).

Каверина, Р. Д. (1978). Опит психологической классификации некоторых профессий в целях профконсультации. Вопросы психологии. (4), 64-73 (Kaverina, R.D. (1978). Experience in the psychological classification of certain professions for the purpose of professional consultation. Psychology issues. (4), 64-73 (in ukr).

Корнещук, В. В. (2010). Теорія і практика формування професійної надійності майбутніх спеціалістів соцономічної сфери діяльності: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Вікторія Вікторівна Корнещук . Одеса, 44 (Korneshchuk, V.V (2010). Theory and practice of formation of professional reliability of future representatives of socionomic professions: author's abstract. dis ... Dr. Ped. Sciences: 13.00.04 / Victoria Viktorivna Korneschuk. Odessa, 44 (in ukr).

Роджерс, К.Р. (2001). Становление личности: Взгляд на психотерапию. М.:Эксмо-Пресс, 416 Pogrebnyak, V. (2013). International concept of multicultural education. Pedagogy of higher and secondary schools. (37), 359-363 (in ukr).

Berezan, V. (2018). The emergence and development of socionomic professions in the international educational space. Social work and education, 5(1), 47-56.

Brammer Lawrence, M., Мacdonald, G. (1998). Helping Relationship: The Process and Skills. Allyn and Bacon, 198.

Compte-rendu des travaux de l’Atelier Cooperatif de Recherche-Action «Travail social et developpement de connaissances et competences interculturelles». (2012). 24.

Campbell, S. M., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (2003). Test Item File [for] Social Psychology, [by] Shelley E. Taylor, Anne L. Peplau, David O. Sears. Prentice Hall.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-30

Як цитувати

Pryshlyak, O. (2018). ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ В УМОВАХ ПОЛІКУЛЬТУРНОСТІ. Social Work and Education, 5(4), 66–75. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.4.6

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK