СОЦІАЛЬНА РЕАБІЛІТАЦІЯ ЯК НАПРЯМ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З ЗАСУДЖЕНИМИ В УСТАНОВАХ ВИКОНАННЯ ПОКАРАНЬ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Nataliya Oleksiuk Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0002-1538-1470

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.4

Ключові слова:

злочинність, установа виконання покарань, засуджені, виправлення, соціальна робота, соціальна реабілітація, ресоціалізація.

Анотація

У статті зазначено, що злочинність є однією із значущих соціальних проблем, яка загрожує суспільному порядку, безпеці та стабільності функціонування держави. Схарактеризовано особливості перебування засуджених в умовах установи виконання покарань. Вказано, що на різні аспекти поведінки ув’язнених позитивно впливає зміцнення їх соціально-корисних зв’язків. Обґрунтовано, що одним із основних чинників виправлення осіб, які скоїли злочин, є соціальна робота з ними – професійна комплексна діяльність з надання соціальної допомоги й підтримки, здійснення соціального захисту засуджених, результатом чого є створення умов для їх позитивного функціонування. Зазначено, що соціальна робота в пенітенціарній системі спрямована на формування в засуджених сумлінного ставлення до праці, прагнення до дотримання ними вимог законів, а також закріплення у них законослухняної поведінки як в колонії, так і за її межами. Виявлено, що зміст соціальної реабілітації в установах виконання покарань визначається особистісними характеристиками засуджених, важкістю скоєних ними злочинів, якістю соціальних зв’язків та можливостями соціального працівника в пенітенціарній системі. На основі аналізу наукових досліджень визначено рівні (низький, середній, високий) соціальної реабілітації засуджених. Схарактеризовано найбільш результативні методи ресоціалізації (вивчення документів, бесіда, спостереження, аналіз медичних даних і динаміки розвитку особистості, незалежні характеристики, переконання, навіювання, регулювання психологічних спілкувань, передачі інформації тощо), а також вказано, що ефективними її засобами є: світоглядне, моральне, правове, трудове, духовне, естетичне, фізичне, валеологічне виховання; загальноосвітнє й професійно-технічне навчання; гуманне соціальне середовище; педагогічно доцільне дозвілля; гуманістична діяльність суспільно корисного спрямування; медичне, наркологічне, психіатричне обслуговування. Розкрито зміст роботи соціального працівника з засудженим напередодні закінчення терміну відбування ними покарання.

Біографія автора

Nataliya Oleksiuk, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи

Посилання

Білецький, В. В. (2013). Дослідження пенітенціарного психолога. Донецьк: Східний видавничий дім, 40. 9 Biletskiy, V. V. (2013). Investigation of the penitentiary psychologist/ Donetsk: Eastern Publishing House. 2013. 40 s. [in Ukrainian]).

Васильченко, О. А. (2013). Соціальна робота в пенітенціарній системі: сучасний стан і перспективи розвитку. Грані. № 12. 31–37. (Vasilchenko, O. A. (2013). Social work in the penitentiary system: the current state and prospects of development. Grani. (12). P. 31–37. [in Ukrainian]).

Загальна характеристика Державної кримінально-виконавчої служби України (станом на 31 грудня 2018 р.). Офіційний веб-сайт Державної пенітенціарної служби України [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.kvs.gov.ua/. (General characteristics of the State Penitentiary Service of Ukraine (as of December 31, 2018). The Official Website of the State Penitentiary Service of Ukraine [Electronic resource]. Mode of access: http://www.kvs.gov.ua/. [in Ukrainian]).

Замула, С. Ю., Костенко, В. А. , Мандра, В. І., Падалець, Б. В., & Скоков, С. І. . (2003). Основи пенітенціарної педагогіки і психології : навчальний посібник. Біла Церква: ДДУПВП, Білоцерківське училище професійної підготовки працівників кримінально-виконавчої системи, 101. (Zamula, S.Y. (2003). Fundamentals of Penitentiary Pedagogy and Psychology: Textbook / S. Y. Zamula, V. A. Kostenko, V. I. Mandra, B. V. Padalets, S. I. Skokov; Ed. V.N.Sinova Bila Tserkva: DPUVPVP, Bila Tserkva School of Professional Training of Employees of the Criminal-Executive System, 101 p. [in Ukrainian]).

Караман, О. Л. (2012). Соціально-педагогічна робота з неповнолітніми засудженими в пенітенціарних закладах України: монографія. Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 447. (Karaman, O. L. (2012). Socio-pedagogical work with juvenile convicts in penitentiary institutions of Ukraine: monograph; Lugansk National Taras Shevchenko University. Lugansk, 447 c. [in Ukrainian]).

Кримінально-виконавчий кодекс України (2017). [Електрон. ресурс]. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov. ua/laws/show/1129–15. (The Criminal-Executive Code of Ukraine (2017). [Electronic resource]. Access mode: http://zakon2.rada.gov.ua / laws / show / 1129-15. [in Ukrainian]).

Лучко, С. В. (2014). Соціальна робота із засудженими як напрям функціонування пенітенціарних систем зарубіжних країн. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Юридичні науки. Вип. 4. 166–169. (Luchko, S. V. (2014). Social work with convicted persons as a direction of functioning of penitentiary systems of foreign countries. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Law Sciences. (4), P. 166–169. [in Ukrainian]).

Неживець, О. М. (2014). Ресоціалізація засуджених та осіб, звільнених з місць позбавлення волі: монографія. К. : Кондор, 222. (Nezivets, O. M., Zhuk, L. A. & Zhuk, I. L (2014). Resocialization of convicts and persons released from places of imprisonment: monograph. K.: Condor, 222 p. [in Ukrainian]).

Олексюк, Н. С. (2018). Соціальна реабілітація осіб, які перебували у конфлікті із законом. Соціальна робота: виклики сьогодення : матеріали VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 26-27 квітня 2018 р., м. Тернопіль. Тернопіль, 86–88. (Oleksiuk, N. S. (2018). Social rehabilitation of persons who were in conflict with the law. Social work: Challenges of the present: materials of the VІІ All-Ukrainian scientific-practical conference, April 26–27, 2018, Ternopil city // Sb. sciences Ave. Ternopil, P. 86–88. [in Ukrainian]).

Oleksiuk, N. (2016). Role socialni rehabilitaci mladistveho pachatele v procesu resocializaci. Modern Science. Moderni veda. Praha. Ceska Republika. № 2. 142–148.

Пташинський, О. Б. (2004). Пенітенціарна система України: монографія. НАН України, І-т держави і права ім. В. М. Корецького. К. : Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАНУ, 204. (Ptashinsky, O. B. (2004). Penitentiary system of Ukraine: monograph; National Academy of Sciences of Ukraine, Іt of the state and rights to them. V. Koretsky. K.: Institute of State and Law V. Koretsky of the National Academy of Sciences of Ukraine, 204 p. [in Ukrainian]).

Сидоров, В. Н. (2016). Ролі та функції соціальних працівників. Соціальна робота в Україні: перші кроки / під ред. В. Полтавця. К. : Видавничий дім «Academia», 236. (Sidorov, V. N. (2016). Roles and functions of social workers / V. Sidorov / / Social work in Ukraine: the first steps / ed. V. Poltavets. Kh.: Publishing House «Academia», 236 p. [in Ukrainian]).

Синьов, В. (2002). Гуманістична спрямованість пенітенціарної педагогіки. Соціальна політика і соціальна робота. 1(21), 43–51. (Sinyov, V. (2002). Humanistic orientation of penitentiary pedagogy / V. Sinov // Social policy and social work. 1 (21), P. 43–51. [in Ukrainian]).

Степанюк, А. Х.(2007). Втілення міжнародних стандартів у практику діяльності кримінально-виконавчої системи України. Академія правових наук України. Ін-т вивчення проблем злочинності. Х. : Тов. «Кроссроуд», 184. 9 Stepaniuk, A. H. (2007). Implementation of International Standards in the Practice of the Criminal-Executive System of Ukraine. Academy of Legal Sciences of Ukraine. Institute for the Study of Crime. X.: Comrade «Crossroads», 184 p. [in Ukrainian]).

Харченко, С. Я., Караман, О. Л., & Краснова Н. П. (2011). Пенітенціарна педагогіка: науково-метод. посіб. для студ. вищ. навч. закладів. Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ ім.Тараса Шевченка», 329. (Kharchenko, S. Y., Karaman, O. L. & Krasnov, N. P. (2011). Penitentiary pedagogy: scientific method. manual for the stud higher teach institutions; State institution «Taras Shevchenko Luhansk National University». Lugansk : View of DZ «LNU named after Taras Shevchenko», 329 p. [in Ukrainian]).

Яковець, І. С. (2015). Ведення випадку в роботі з засудженими фахівців Служби пробації: методичні рекомендації. К.: МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні», 134. (Yakovets, I. S. & Volik, A. (and others) (2015). Conducting a case in work with convicted Probation Service Specialists: Methodical Recommendations. K.: ICF «International HIV / AIDS Alliance in Ukraine», 134 p. [in Ukrainian]).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-30

Як цитувати

Oleksiuk, N. (2019). СОЦІАЛЬНА РЕАБІЛІТАЦІЯ ЯК НАПРЯМ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З ЗАСУДЖЕНИМИ В УСТАНОВАХ ВИКОНАННЯ ПОКАРАНЬ УКРАЇНИ. Social Work and Education, 6(1), 41–51. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.4

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK