ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДІ ЯК СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПРОЦЕС
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.9Ключові слова:
патріотичне виховання, соціально-педагогічний процес, особистість, молодь, соціалізація.Анотація
Статтю присвячено дослідженню особливостей патріотичного виховання молоді як соціально-педагогічного процесу. Висвітлюється особлива роль соціально-педагогічних основ патріотичного виховання в становленні особи як громадянина. Зосереджена увага на патріотичному вихованні молоді, як на організованому, планомірному та цілеспрямованому процесі засвоєння особистістю національних цінностей і норм культури, спрямованому на формування у неї громадянської самосвідомості. Розкрито суть соціально-педагогічного процесу, головною метою якого є раціональна організація навчально-виховної роботи, спрямованої на всебічний розвиток дитини в умовах конкретного соціуму. У силу того, що соціально-педагогічний процес здійснюється з метою вирішення проблем соціалізації, в його змісті відбивається специфіка цього явища. Соціалізація може носити безпосередній (менш осмислений, більш некерований) і опосередкований (осмислений, більш керований) характер. З’ясовано, що соціально-педагогічна складова патріотичного виховання молоді допомагає досягати двох цілей: успішності соціалізації підростаючих поколінь як громадян-патріотів і саморозвитку людини як суб’єкта діяльності і як особистості. Відзначено, що детермінантами зовнішнього впливу на виховання патріотичних якостей особистості дитини є макро-, меза- та мікрофактори соціалізації. Встановлено, що мета патріотичного виховання переплітається із завданнями соціалізації й індивідуалізації особистості, які полягають у тому, щоби розвивати у молодої людини позитивні загальнолюдські якості, сприяти її адаптації в суспільному житті. Зроблено висновки про те, що патріотичне виховання молоді як соціально-педагогічний процес є одним з важливих факторів стабілізації суспільства. Патріотичне виховання молоді можна розглядати як процес відносно соціально контролюючої соціалізації, який здійснюється у спеціально створених виховних організаціях, які допомагають розвинути можливості молодої людини, включаючи її здібності, знання, зразки поведінки, цінності, відносини, позитивно цінні для суспільства, в якому вона живе.Посилання
Албул, І. В. (2016). Проблеми соціального виховання на шпальтах періодики. Актуальні проблеми підготовки фахівців соціальної сфери: матеріали наук.-метод. семінару (м. Умань, 26 квіт. 2016 р.). Умань, 28-32. (Albul, I.V. (2016). Problems of social education on the pages of periodicals. Current problems of preparation of specialists in the social sphere: materials of a scientific and methodical seminar (Uman, April 26, 2016). Uman, 28-32. [In Ukrainian]).
Бехтерев, В. М. (1994). Избранные работы по социальной психологи. М., Наука, 400. (Bekhterev, V.M. (1994). Selected works on social psychology. M., Nauka, 400. [In Russian]).
Вольфовська, Г. (2005). Соціальні уявлення молоді про способи й моделі взаємодій у суспільстві. Педагогіка і психологія. (3), 98-107. (Wolfovska, G. (2005). Social representations of youth about ways and models of interactions in society. Pedagogy and psychology. (3), 98-107. [In Ukrainian]).
Гапон, Ю. А. (1990). Социально-педагогическая концепция воспитания: учебное пособие. К., УМК ВС, 152. (Gapon, Ju. A. (1990). Socio-pedagogical concept of education: textbook. K., UMK VS, 152. [In Russian]).
Губанова, М. (2002). Педагогическое сопровождение социального самоопределение старшеклассника. Педагогика. (9), 32-40. (Gubanova, M. (2002). Pedagogical support of social self-determination of a senior pupil. Pedagogy. (9), 32-40. [In Russian]).
Зоря, Ю. Н. (2013). Сущность и структура процесса патриотического воспитания старшеклассников во внеклассной деятельности. Воспитание подрастающего поколения в современных социокультурных условиях: проблемы и перспективы развития: материалы междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, 22-23 октября 2013 г.). Москва, 109-116. (Zorya, Yu. N. (2013). Essence and structure of the process of patriotic upbringing of senior pupils in extra-curricular activities. Education of the New Generation in Contemporary Socio-Cultural Conditions: Problems and Perspectives of Development: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. (Moscow, October 22-23, 2013). Moscow, 109-116. [In Russian]).
Каплуновська, О. М. (2015). Патріотичне виховання дошкільників: особливості організації в сучасній школі. Виховання особистості: національно-патріотичний вимір: матеріали всеукр. наук.-метод. конф. (м. Херсон, 16-17 квіт. 2015 р.). Херсон, 123-128. (Kaplunovskaya, O. M. (2015). Patriotic upbringing of preschoolers: peculiarities of organization in modern school. Person upbringing: national-patriotic dimension: materials of the All-Ukrainian scientific and methodical conference (Kherson, April 16-17, 2015). Kherson, 123-128. [In Ukrainian]).
Костюк, Г. С. (1989). Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / під ред. Л. М. Проколієнко. К., Радянська школа, 608. (Kostiuk, G. S. (1989). Educational process and psychological development of personality / under ed. L. M. Prokolienko. K., Soviet school, 608. [In Ukrainian]).
Никонорова, Л. В. (1989). Мировоззрение личности и возрастные ососбенности его формирования / отв. ред. Е. К. Быстрицкий. К., Наукова думка, 116. (Nikonorova, L. V. (1989). World outlook of the person and age specific features of its formation / the resp. ed. E. K. Bystritsky. K., Scientific thought, 116. [In Russian]).
Помиткін, Е. О. (2005). Психологія духовного розвитку особистості: монографія. К., Наш час, 280. (Pomitkin, E. O. (2005). Psychology of spiritual development of personality: monograph. K., Our time, 280. [In Ukrainian]).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Vitaliy Kulchytskyi
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).